Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Waldo jättänyt kuolleen isänsä hautaamatta

Vierailija
25.04.2026 |

https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000011881896.html

Waldo kertoo, että hänen vuonna 1997 kuolleen isänsä tuhkia ei ole haudattu, vaan ne kiertävät edelleen - lähes 30 vuoden jälkeen - vuoron perään perheenjäseneltä toiselle. Suomessa vainajan tuhkat on sijoitettava viimeistään vuoden kuluttua tuhkaamisesta PYSYVÄÄN sijoituspaikkaan, ts. haudattava tai siroteltava maahan tai mereen lailla määriteltyyn, sallittuun paikkaan. Kyseessähän on hautarauhan rikkominen!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kauheeta. Mitä muuta?

Vierailija
2/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla mahdollista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi kysyä onko isäsi kotona. On, tuolla takan reunalla.

Vierailija
4/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Creepyä! 

Vierailija
5/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä pidä asiaa erityisen paheksuttavana, mutta onhan se outoa että näin voi toimia.

Vierailija
6/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että uurna on vahingossa kaatunut jo kauan sitten ja takasta laitettiin vaivihkaa korvaavat tuhkat tilalle.

Vierailija
7/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minä pidä asiaa erityisen paheksuttavana, mutta onhan se outoa että näin voi toimia.

En minäkään mutta outoa että kertoo siitä, luulisi että tietää ettei oikeastaan noin voi toimia. 

Vierailija
8/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmö kun kertoo asiasta julkisesti, lain mukaan kyse on tosiaan hautarauhan rikkomisesta

Vierailija
9/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkkiksilla, entisilläkin taitaa olla eri säännöt.

Vierailija
10/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vanhempiaan arkkupakastimissa vuosikaudet säilyttänyt turkulainen, joka jäi viime vuonna kiinni, sai jonkin syytteen. Ei kai sillä lain mukaan ole merkitystä, onko ruumis poltettu vai pakastettu.

Vierailija
11/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anneli Auer aikanaan piti ukkonsa tyhkauurnaa vaatehuonessa pari vuotta ennen sirottelua ja sitä kovasti paheksuttiin. Nyt Waldo säilöö uurnaa takanreunalla 30v. ja se on ihan ok.

Vierailija
12/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolesta tehköön tuhkilla mitä haluaa, mutta kyllä aika typerys pitää olla että oma-aloitteisesti avautuu asiasta tiedotusvälineille.

Vierailija
13/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkkiksilla, entisilläkin taitaa olla eri säännöt.

No ei ole. Ei hän ole lupaa kysellyt tuhkan säilyttämiseen, on vain toiminut niin. Mä jouduin kerran selvittelemään yhden tuhkan kohtaloa. Ystäväni isä oli kuollut ja hänen jäämistöstään paljastui hänen edesmenneen naisystävänsä tuhkat. Nainen oli venäläinen ja tarkoitus oli ollut, että ne olisi viety Venäjälle, mutta iskä oli sittemmin mennyt aika huonoon kuntoon. No, minä sitten soitin ortodoksiseen seurakuntaan ja kerroin tilanteen ja kysyin, että mitäs nyt, tuleeko tästä joku seuraamus. Ei tullut, mutta jatkosta sitten sovittiin.

Vierailija
14/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä suntio tuli mukaan varmistamaan, että suoraan uurnahausta mentiin se laskemaan hautaan. Että enää ei näin pääse käymään.

Vierailija
15/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä suntio tuli mukaan varmistamaan, että suoraan uurnahausta mentiin se laskemaan hautaan. Että enää ei näin pääse käymään.

Mutta kun sen tuhkan voi myös sirotella muualle.

Vierailija
16/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ja joskus seurakunnissakin niin, että haudattavan omaiset tuovat uurnan ihan jostain eri puolelta Suomea, tai jopa ulkomailta, ja hoitavat uurnahautauksen ihan itse, ilman suntiotakin.

Vierailija
17/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vanhempiaan arkkupakastimissa vuosikaudet säilyttänyt turkulainen, joka jäi viime vuonna kiinni, sai jonkin syytteen. Ei kai sillä lain mukaan ole merkitystä, onko ruumis poltettu vai pakastettu.

Kauankohan vanhempien eläkkeitä maksettiin jos tarkkaa kuolinpäivää ei ole tiedossa?

Vierailija
18/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuosta välttämättä mitään sanktiota saa, isoa ainakaan. Mutta veikkaan että joutuvat nyt järjestämään hautauksen, kun itse vuosivat asian lehteen

Vierailija
19/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako ne laittaa kukkaruukkuun ja kasvattaa rahapuun perinnön kunniaksi?

Vierailija
20/30 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuosta välttämättä mitään sanktiota saa, isoa ainakaan. Mutta veikkaan että joutuvat nyt järjestämään hautauksen, kun itse vuosivat asian lehteen

Kyllä siitä voi saada sakkoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän