Syötetäänkö vanhuksia hoivakodissa jos ei itse kykene?
Vai riippuuko tapauksesta? Kerran satuin ruokailun aikaan (kysymyksessä yksityinen hoivakoti) niin liikuntakyvyttömät, dementoituneet vanhukset istuivat ison pöydän ääressä ja kukin söi miten kykeni. Eräs mummo ei osannut käyttää ruokailuvälineitä. Hän heitteli käsin lautaselta ruokaa viereensä lattialle, ei ymmärtänyt pistää suuhunsa. Ketään ei autettu. Eräs osasi syödä vaan pullaa, joka oli tarkoitettu ilmeisesti jälkiruoaksi kahvin kanssa. Ruoka-annos oli koskematon.
Toinen tapaus. Kunnallinen hoivakoti, jossa juuri vanhusikään ehtinyt asukas.
Sairastanut kolmekymmentä vuotta ääreishermostosairautta (polyneuropatia) ja mennyt liikuntakyky, vuodepotilas, kädet myös melkein halvaantuneet. Ei pysty enää kirjoittamaan ja puristusvoima käsissä olematon.
Kertoi, että hoitajat odottaa, että hänen pitäisi itse saada syötyä, että kun sinä et edes yritä. Puuroa vähän kuulemma pystyy saamaan suuhunsa, mutta muuten ei onnistu. Ilmeisesti kuitenkin syötetäänkin, mutta samalla syyllistetään, voisi sanoa, että halvaantunutta, säryistä kärsivää ihmistä.
Asun kaukana, enkä ole lähiomainen, vain satunnaisesti kävin katsomassa. Ei myöskään ole omaisia jotka kävisivät syöttämässä. Mitään kuntoutusta ei ole koskaan annettu.
Ymmärrän kyllä, että resussit ei ehkä riitä. mutta surullista. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (256)
Mä olen töissä paljon parjatulla Attendolla. Ihmiset eivät tajua, että jokainen yksikkö on omanlaisensa ja se Attendo yksikkö voi olla hyvä paikka ja kunnallinen huono.
Meillä totta kai syötetään jos ei itse pysty syömään. Osan kohdalla on niin, että laitetaan ensin syömään itse ja katsotaan miten se sujuu. Joskus tällainen asukas saa itse syötyä kaiken kun taas joskus pitää auttaa. Tuolla pidetään toimintakykyä yllä, että yrittää ensin itse syödä.
Pitää myös huomoida se, että kyse on vanhoista ja sairaista ihmisistä joiden ruokahalu heikkenee koko ajan. Kun muistisairaus etenee, niin alkaa syöminen vähentyä ja ihminen voi kieltäytyä syömästä. Pakkosyöttämistä meillä ei harrasteta. Kylmä tosiasia on, että muistisairas vähitellen hiipuu pois eikä sitä voida estää, korkeintaan hidastaa. Myöskään saattohoidossa olevaa ihmistä ei väkisin syötetä tai laiteta nestetippaan vaikka omaiset sitä haluaisi. Tipalla saataisiin aikaan hetkellinen piristyminen, elämän jatkuminen parilla päivällä ja kärsimysten pitkittyminen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi monessa hoivakodissa on niin tunkkainen ilma ja haisee pahalle? Yököttää.
Sekin vaikuttaa vanhusten vointiin ja ruokalaluttomuuteenkin.
Vanha ihminen ei yleensä ole kaikkein raikkaimman tuoksuinen. Meillä haisee työpaikalla syöpäkasvaimet, pissalla haudutettu iho, ihon läpi tunkeva lääkkeiden haju, hiki, sylki, joskus oksennus tai ripuli. Ajoittain myös kuolema, kalman haju. Mitään hajusteita ei voi käyttää, koska monella asukkaalla on astma tai keuhkoahtaumatauti. Meillä on koneellinen ilmanvaihto. Se ei vie pois hajuja. Pahoja hajuja poistava konekin löytyy, mutta ei se mikään ihmelaite ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vanhus ei itse osaa enää syödä eikä ruoka maistu. On aika nukkua pois. Mikä järki on elämällä jossa maataan sängyssä vaipoissa eikä siitä enää nousta.
Näinhän moni ajattelee vanhuksista ku tullaan tohon pisteeseen, mutta ajatellaanko samanlailla, vammasesta lapsesta, joka ei itse pysty syömään, makaa vaipoissa eikä itse pääse ylös sängystä, ajatellaanko silloinki että olis sen lapsen parempi "nukkua pois"
Todellakin. Ja ne vanhukset on sentään oletettavasti tehneet jotain tuottavaa / hyödyllistä nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Useissa hoivakodeissa näyttää olevan todella huono esimiestyöskentely. Jolloin hoitaja saa itse päättää, mitä haluaa tehdä.
Hoito puutteellista eikä vanhuksen vointia oikeasti seurata, vaikka jokin RAI-pisteytys tehdään joka päivä.
Mikähän RAI siellä joka päivä tehdään? Rait tehdään 6 kk välein eli kaksi kertaa vuodessa.
Vointia seurataan ja se kirjataan päivittäin asiakastietojärjestelmään. Valitettavasti se kunto harvoin kohenee, koska ihminen on vanha ja sairas jo siinä vaiheessa kun lopulta saa hoitopaikan. Ihmeitä ei voida tehdä kenenkään voinnille ja lääkäri päättää hoidosta ja lääkkeistä. Miksei anneta sitä tai tätä tai tuota lääkettä. Kysy lääkäriltä. Ehkä ei sovi tämän ihmisen kohdalla tai on toinen lääke, jonka kanssa tulee yhteisvaikutus tai ehkä se on vaan rahanhukkaa, kun ihminen ei parane. Ei nämä meidän asiakkaat saa toimintaterapiaa tai fysioterapiaakaan, kun painopiste on alle 65-vuotiaissa sekä kotona asuvissa ikääntyneissä. Ja jos järjellä ajattelee, niin sehän on oikein, kun ei hoitopaikkoja ole riittävästi ja jos kotona asuminen kotihoidon turvin vielä onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöä lisää kirjoitti:
Epäilen, että ei syötetä joka paikassa. Läheiseni joutui hoivakotiin viime keväänä ja laihtui viimeisinä elinkuukausinaan todella rajusti.
Kyselin jopa olisiko mahdollista syöttää hänelle juotavia lisäravinteita, mutta hoitajat suhtautuivat tähän ehdotukseen kielteisesti.
Samassa paikassa erään tuttuni isä menehtyi nesteytyksen puutteeseen. Tästä löytyy lääkärin lausunto.
Eikö vanhus saa enää kuolla? Hoitopaikkaan tullaan niin heikossa kunnossa, ettei ole mitään toivoa ja väkisin pitäisi syöttää ja juottaa. Sä voit itse joskus ottaa pään pensaasta ja tull edes yhteen vuoroon katsomaan, miten huonokuntoisia ne vanhukset on, jotka pääsee hoivakotiin. Suurin osa ei puhu, ei kävele, ei ymmärrä. Mä oon niin kyllästynyt siihen, että lähiomaiset syyllistää, kun käytännössä hoivakotiin tulee sen kuntoisia vanhuksia, että ne elää keskimäärin 4 kuukautta. Ne ei osaa itse syödä eikä juoda, ne ei tunne janoa tai nälkää ja silti hoitajien pitäisi väkisin pitää hengissä, syöttää ja juottaa vasten tahtoa.
Eikö tällaiset vanhukset yleensä toimiteta saattohoitoon.
Se saattohoito tapahtuu hoivakodissa. Mihin sinä luulit, että kaikki Suomen vanhukset viedään saattohoitoon. Hoivakoti on se viimeinen paikka, johon ikääntynyt muuttaa. Keskimäärin siellä asutaan 4-8 kk. Jotkut kuolevat jo parin viikon päästä, koska ovat huonossa kunnossa, esim. keuhkokuume on tehnyt tehtävänsä. Muistisairaus voi olla niin pitkälle edennyt, että jäljellä on enää kuukausia, ei vuosia. Käsittääkseni saattohoitokotiin pääsee syöpäsairas, joka tarvitsee erityistä kivunlievitystä ympäri vuorokauden, yleensä alle 65-vuotias. Vanhan ihmisen saattohoito toteutetaan siinä paikassa, jossa hän asuu. Jokaisessa hoivakodissa on myös saattohoidossa olevia asukkaita.
Siis hoivakotiin tullaan nykyisin saattohoitokunnossa. Tarkoitin, että eikö omaisille voi sitten sanoa, että nyt omaisesi menee saattohoitoon että lakkaavat hössöttämästä. Minulle on sanottu hoivakodissa olevien omaisten kohdalla, että joutuu saattohoitoon kun lakanneet syömästä. Toinen elänyt vielä puoli vuotta, toinen kolme kuukautta. Molemmat olleet vuosikausia dementoituneena hoivakodissa. Saattohoitokodista en puhunut mitään. Itse sinä sen keksit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöä lisää kirjoitti:
Epäilen, että ei syötetä joka paikassa. Läheiseni joutui hoivakotiin viime keväänä ja laihtui viimeisinä elinkuukausinaan todella rajusti.
Kyselin jopa olisiko mahdollista syöttää hänelle juotavia lisäravinteita, mutta hoitajat suhtautuivat tähän ehdotukseen kielteisesti.
Samassa paikassa erään tuttuni isä menehtyi nesteytyksen puutteeseen. Tästä löytyy lääkärin lausunto.
Eikö vanhus saa enää kuolla? Hoitopaikkaan tullaan niin heikossa kunnossa, ettei ole mitään toivoa ja väkisin pitäisi syöttää ja juottaa. Sä voit itse joskus ottaa pään pensaasta ja tull edes yhteen vuoroon katsomaan, miten huonokuntoisia ne vanhukset on, jotka pääsee hoivakotiin. Suurin osa ei puhu, ei kävele, ei ymmärrä. Mä oon niin kyllästynyt siihen, että lähiomaiset syyllistää, kun käytännössä hoivakotiin tulee sen kuntoisia vanhuksia, että ne elää keskimäärin 4 kuukautta. Ne ei osaa itse syödä eikä juoda, ne ei tunne janoa tai nälkää ja silti hoitajien pitäisi väkisin pitää hengissä, syöttää ja juottaa vasten tahtoa.
Se saattohoito tapahtuu hoivakodissa. Mihin sinä luulit, että kaikki Suomen vanhukset viedään saattohoitoon. Hoivakoti on se viimeinen paikka, johon ikääntynyt muuttaa. Keskimäärin siellä asutaan 4-8 kk. Jotkut kuolevat jo parin viikon päästä, koska ovat huonossa kunnossa, esim. keuhkokuume on tehnyt tehtävänsä. Muistisairaus voi olla niin pitkälle edennyt, että jäljellä on enää kuukausia, ei vuosia. Käsittääkseni saattohoitokotiin pääsee syöpäsairas, joka tarvitsee erityistä kivunlievitystä ympäri vuorokauden, yleensä alle 65-vuotias. Vanhan ihmisen saattohoito toteutetaan siinä paikassa, jossa hän asuu. Jokaisessa hoivakodissa on myös saattohoidossa olevia asukkaita.
Siis hoivakotiin tullaan nykyisin saattohoitokunnossa. Tarkoitin, että eikö omaisille voi sitten sanoa, että nyt omaisesi menee saattohoitoon että lakkaavat hössöttämästä. Minulle on sanottu hoivakodissa olevien omaisten kohdalla, että joutuu saattohoitoon kun lakanneet syömästä. Toinen elänyt vielä puoli vuotta, toinen kolme kuukautta. Molemmat olleet vuosikausia dementoituneena hoivakodissa. Saattohoitokodista en puhunut mitään. Itse sinä sen keksit.
En ole sama, mutta kyllä minullekin tuli tunne, että se vanhus pitää jonnekin toimittaa saattohoitoon. Älä sitten kirjoita, että toimittaa saattohoitoon, jos et sitä tarkoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useissa hoivakodeissa näyttää olevan todella huono esimiestyöskentely. Jolloin hoitaja saa itse päättää, mitä haluaa tehdä.
Hoito puutteellista eikä vanhuksen vointia oikeasti seurata, vaikka jokin RAI-pisteytys tehdään joka päivä.
Mikähän RAI siellä joka päivä tehdään? Rait tehdään 6 kk välein eli kaksi kertaa vuodessa.
Vointia seurataan ja se kirjataan päivittäin asiakastietojärjestelmään. Valitettavasti se kunto harvoin kohenee, koska ihminen on vanha ja sairas jo siinä vaiheessa kun lopulta saa hoitopaikan. Ihmeitä ei voida tehdä kenenkään voinnille ja lääkäri päättää hoidosta ja lääkkeistä. Miksei anneta sitä tai tätä tai tuota lääkettä. Kysy lääkäriltä. Ehkä ei sovi tämän ihmisen kohdalla tai on toinen lääke, jonka kanssa tulee yhteisvaikutus tai ehkä se on vaan rahanhukkaa, kun ihminen ei parane. Ei nämä meidän asiakkaat saa toimintaterapiaa tai fysioterapiaakaan, kun painopiste on alle 65-vuotiaissa sekä kotona asuvissa ikääntyneissä. Ja jos järjellä ajattelee, niin sehän on oikein, kun ei hoitopaikkoja ole riittävästi ja jos kotona asuminen kotihoidon turvin vielä onnistuu.
Saahan jotkut, näin olen lukenut täältä. Hoitaja antaa. Hän sanoo, että syö, syö laiskimus kyllä sinun kätesi toimii vielä promillen verran. Joku sanoo, että hoivakodissa ollaan 4-8 kk. keskimäärin kunnes noutaja saapuu. Syöttäkää nyt ihmeessä heitä jos kykenevät vielä suunsa aukaisemaan ja nielemään. Ja on ruokahalua ja haluavat syödä. Mitä muuta heillä on? Suurin osa kommentoijista on kyllä kertonutkin, että heillä kyllä autetaan ja syötetään jos itsellä ei ole enää voimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöä lisää kirjoitti:
Jopas teillä on pitkät saattohoidot. Meillä hoivakodissa taitaa pisin olla 2 kk, yleensä elävät saattohoitopäätöksen jälkeen tunteja tai muutaman päivän. Joskus noita tietysti myös puretaan, jos vanhus alkaakin voida paremmin.
Kyllä meillä syötetään niitä jotka eivät itse pysty syömään. Tosin tuo minkä joku mainitsi, että ruoka jo jäähtynyttä on ikävä kyllä monesti totta. Näin se vähän menee niin, että ne jotka itse pystyvät syömään ovat paremmassa asemassa. Syötettävät syövät monesti viimeisinä kun on ensin jaettu ruoka muille. Tässä pitää myös muistaa se, että kaikki eivät halua edes syödä tai muutama lusikallinen riittää. Ketään ei voi väkisin syöttää. Silti meillä ei ole odotusta, että kaikkien pitäisi itse syödä. Jos yhdellä käytävällä on 12 vanhusta niin heistä vaan pari syö itse. Jotkut jos kehottaa ja muut syötettäviä. Mietin tässä sitä, että jos vanhuksia nyt kahdella käytävällä 23 niin heitä varten on noin 4 tai 5 hoitajaa. Jos syötettäviä on yli puolet niin pakostakin ruoka ehtii jäähtymään. Tähän lisättynä vielä ruoan jako itse syöville. Hoitajat jakavat ruoan meillä.
"Eikö vanhus saa enää kuolla? Hoitopaikkaan tullaan niin heikossa kunnossa, ettei ole mitään toivoa ja väkisin pitäisi syöttää ja juottaa"
Tähän pitää vielä sivusta kirjoittaa, että kyllä se vanhus itse päättää koska ei enää halua syödä. Kenenkään suuhun ei voi väkisin alkaa ruokaa laittamaan. Monilla on vielä nieleminen vaikeaa joten tukehtumisen riski on. Erään kerran yksi omainen sanoi, että hänen mielestään vanhusta ei saisi enää syöttää. Tämä oli kuitenkin vielä silloin hyvä syömään joten linjaus oli tietenkin se ettei ketään nälkään tapeta ja ruokaa syötettiin. Tästä pari viikkoa meni ja kunto huonontui ja vanhus itse lopetti syömisen. Ei enää ns ottanut ruokaa vastaan tai avannut suutaan. Siinä menee se linja meillä. Jos miettii kaikkea niin moni vanhus kuolee meillä. Tosin jos vanhus tarvisi esim letkuruokintaa niin sitä emme enää tarjoa. Näin jotkut vanhukset esim aivoinfarktin jälkeen siirtyvät vielä muualle. Kivunlievitystä saa ja siitä huolehditaan.
Olin vuosia töissä vanhustenhuollon yksikössä jossa 40 asiakasta ja heistä vain viisi söi itse ja muut olivat syötettäviä. 3 kertaa päiväss meni 1.5-2h per ateria kun jaettiin ruoka ja syötettiin asiakkaat. Aina viimeiset asiakkaat saivat kylmää ruokaa. Hoitajia liian vähän. Kaiken muun hoitotyön pälle todella kuormittavat työasennot syöttämisessä. Voitte kuvitella mitä muuta tuon kuntoiset pystyvät tekemään, eivät esim kykene käymän wc:ssä tai yhtään mitääb muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummoni oli sairaalassa vähän ennen kuolemaansa, yli 90-vuotiaana muistisairaana. Kävin vierailulla juuri ruoka-aikaan. Pöydän viereen hänet oli talutettu ja yritin häntä syöttää, tosin huonolla menestyksellä. Sitä jäin ihmettelemään, että ruokana oli laihaa kasviskeittoa! Ilmeisesti tosiaan tarkoitus näivettää kuoliaaksi, kun niin vähäenergistä ruokaa tarjottiin.
Sairaalassakin olen työskennellyt ja ruoka on yleensä heikompaa kuin hoivakodeissa. Päivän toinen pääruoka on keitto ja toinen on tuhti. Yleensä makaaminen vähentää energiantarvetta ja voi olla, että siksi ei soppa maistunut. Päivän ruokavalio on laskettu täsmälleen energiantarpeeseen sopivasti. Isoille miehille ja raskaana oleville tai juuri synnyttäneille voi olla 1,5-kertaiset annokset, jos on tarvetta. Yleensä ottaen ruuan pitää olla helposti sulavaa. Sairaalassa vältetään pihvejä ja sellaisia ruokia, jotka aiheuttaa ummetusta tai sulaa hitaasti. Liian rasvaistakaan ei saa olla, koska se närästää ja toisaalta heti leikkausten jälkeen vain vähärasvaista ruokaa.
T. Sh
Sivusta tähän lisään, että sairaalassa on varmaan parempaa ruokaa monesti kuin vanhainkodeissa. Meillä ainakin ruoka hyvin kehnoa ja sitä on vähän. Loppuu välillä kesken ja joltakin jää esim leipä saamatta. Päivällinen on yleensä puuroa ja joskus keittoa. Päivän ruuat aamulla puuroa sitten kehno lounas, päivällinen puuroa sekä pieni iltapala. Huonoa ruokaa ja ymmärrän jos ei maistu. Asiasta sanottu, mutta pitää kuulemma säästää ruuassa. Yksityinen iso vanhainkoti. Hävettää koko touhu.
Ainakin hoitokodissa, jossa isoisäni oli syötettiin. Olivat nimenomaan muistisairaita. Ensin kaikki sai syödä/yrittää syödä itse ja lopuksi autettiin niitä jotka apua tarvitsivat. Esim oma isoisäni söi viimeiseen asti itse vaikka muutoin olikin aika avuton.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä syötetään niitä jotka eivät itse pysty syömään. Tosin tuo minkä joku mainitsi, että ruoka jo jäähtynyttä on ikävä kyllä monesti totta. Näin se vähän menee niin, että ne jotka itse pystyvät syömään ovat paremmassa asemassa. Syötettävät syövät monesti viimeisinä kun on ensin jaettu ruoka muille. Tässä pitää myös muistaa se, että kaikki eivät halua edes syödä tai muutama lusikallinen riittää. Ketään ei voi väkisin syöttää. Silti meillä ei ole odotusta, että kaikkien pitäisi itse syödä. Jos yhdellä käytävällä on 12 vanhusta niin heistä vaan pari syö itse. Jotkut jos kehottaa ja muut syötettäviä. Mietin tässä sitä, että jos vanhuksia nyt kahdella käytävällä 23 niin heitä varten on noin 4 tai 5 hoitajaa. Jos syötettäviä on yli puolet niin pakostakin ruoka ehtii jäähtymään. Tähän lisättynä vielä ruoan jako itse syöville. Hoitajat jakavat ruoan meillä.
Kiitos teidän työpaikan hoitajille, että syötätte, ettekä kiusaa sairasta ihmistä.
Se on pieni asia jos ruoka on jo jäähtynyttä. Jos jollekin riittää muutama lusikallinen niin se sitten riittää hänelle. Ei minunkaan mielestä ketään pidä pakko syöttää. Ja mitä olen sivusta seuranut niin hoivakodeissa on hyvät ruoat ja usein. On mielestäni aivan selvää, että jokainen joka kykenee haluaa mieluimmin syödä ihan itse. Kukaan ei tahallaan halua heittäytyä toisten armoille. Ihmisarvo pitäisi saada pitää myös vanhana ja sairaana.
Viriketoiminnasta voin vielä kirjoittaa, että meillä ei oikein ole aikaa siihen. Hoitajista pulaa meillä. Jos joku on pois niin hyvä, kun ehditään perushoito tekemään. Aiemmin oli vähän parempi tilanne. Samoin asukkaiden kunto vaikeuttaa asiaa. Moni ei enää oikein tykkää mistään. Ei laulamisesta, ei musiikista yms. Toimintakyky ei riitä liikuntaan kovin paljon. Näin on vaikeaa keksiä mitään. Oikeastaan paras meillä on ollut varmaan leipominen. Moni tykkää pyörittää pullia. Ehkä se taito on siellä jossain mielessä, vaikka dementiaa on. Korona aika vaikutti siihen ettei voinut ulkopuolisia tänne ottaa toimintaa pitämään. Omaisten vierailut myös olivat ikävästi tauolla. Ulkoiluttaja oli meillä kesä ja heinäkuun. Näin moni pääsi ulos. Aika vähän sekin, mutta hoitajat eivät olisi ehtineet sitäkään.
"Yleensä jos se toimiston ovi on kiinni, siellä on työn tekeminen käynnissä. Pitää kirjata asiakkaiden voinnit, lääkemuutokset, lääkärin tai terapeuttien yhteydenotot. Yhdellä hoitajalla saattaa olla 8 asiakkaan kirjaukset, joihin menee ehkä 45 min., joskus tuntikin. "
Lainaan vielä tämän kohdan. Meillä ei ole edes mitään toimistoa. Pomolle vaan on, mutta kaikki hoitajat tekevät kirjaukset ihan vaan siinä ns yleisessä aulassa missä vanhukset kulkevat ja omaiset puhuvat yms. Koneita kaksi ja niihin jonoa. Siinä on monesti vaikeaa keskittyä kirjaamaan ja tärkeitä tietoja. Joskus joku asia unohtuu ja sitten lisäillään. Tuo pomo ei ole paikan omistaja vaan vähän kuin osastonhoitaja. Ei voi vaikuttaa puutteisiin paljoa. Meillä ei ole edes taukohuonetta vaan syödään siellä asukkaiden joukossa ja istutaan samoilla sohvilla. Vähän aikaa oli yksi huone käytössä mutta sekin otettiin asukaskäyttöön. Näin mitään tilaa ei enää ole. Iso uusi vanhainkoti.
Naiivi ja pihalla oleva AP on saanut täältä paljon arvokasta tietoa.
Kiitos kaikille keskustelijoille. Välitetään toisistamme. Ja suuret kiitokset hyville hoitajille jotka jaksatte raskasta työtä kiireen keskellä. Arvostan työtänne.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummoni oli sairaalassa vähän ennen kuolemaansa, yli 90-vuotiaana muistisairaana. Kävin vierailulla juuri ruoka-aikaan. Pöydän viereen hänet oli talutettu ja yritin häntä syöttää, tosin huonolla menestyksellä. Sitä jäin ihmettelemään, että ruokana oli laihaa kasviskeittoa! Ilmeisesti tosiaan tarkoitus näivettää kuoliaaksi, kun niin vähäenergistä ruokaa tarjottiin.
Sairaalassakin olen työskennellyt ja ruoka on yleensä heikompaa kuin hoivakodeissa. Päivän toinen pääruoka on keitto ja toinen on tuhti. Yleensä makaaminen vähentää energiantarvetta ja voi olla, että siksi ei soppa maistunut. Päivän ruokavalio on laskettu täsmälleen energiantarpeeseen sopivasti. Isoille miehille ja raskaana oleville tai juuri synnyttäneille voi olla 1,5-kertaiset annokset, jos on tarvetta. Yleensä ottaen ruuan pitää olla helposti sulavaa. Sairaalassa vältetään pihvejä ja sellaisia ruokia, jotka aiheuttaa ummetusta tai sulaa hitaasti. Liian rasvaistakaan ei saa olla, koska se närästää ja toisaalta heti leikkausten jälkeen vain vähärasvaista ruokaa.
T. Sh
Sivusta tähän lisään, että sairaalassa on varmaan parempaa ruokaa monesti kuin vanhainkodeissa. Meillä ainakin ruoka hyvin kehnoa ja sitä on vähän. Loppuu välillä kesken ja joltakin jää esim leipä saamatta. Päivällinen on yleensä puuroa ja joskus keittoa. Päivän ruuat aamulla puuroa sitten kehno lounas, päivällinen puuroa sekä pieni iltapala. Huonoa ruokaa ja ymmärrän jos ei maistu. Asiasta sanottu, mutta pitää kuulemma säästää ruuassa. Yksityinen iso vanhainkoti. Hävettää koko touhu.
Muuten hyvin kirjoitettu, mutta yksityinen ja vanhainkoti ei sovi samaan lauseeseen.
T. Sh