Syötetäänkö vanhuksia hoivakodissa jos ei itse kykene?
Vai riippuuko tapauksesta? Kerran satuin ruokailun aikaan (kysymyksessä yksityinen hoivakoti) niin liikuntakyvyttömät, dementoituneet vanhukset istuivat ison pöydän ääressä ja kukin söi miten kykeni. Eräs mummo ei osannut käyttää ruokailuvälineitä. Hän heitteli käsin lautaselta ruokaa viereensä lattialle, ei ymmärtänyt pistää suuhunsa. Ketään ei autettu. Eräs osasi syödä vaan pullaa, joka oli tarkoitettu ilmeisesti jälkiruoaksi kahvin kanssa. Ruoka-annos oli koskematon.
Toinen tapaus. Kunnallinen hoivakoti, jossa juuri vanhusikään ehtinyt asukas.
Sairastanut kolmekymmentä vuotta ääreishermostosairautta (polyneuropatia) ja mennyt liikuntakyky, vuodepotilas, kädet myös melkein halvaantuneet. Ei pysty enää kirjoittamaan ja puristusvoima käsissä olematon.
Kertoi, että hoitajat odottaa, että hänen pitäisi itse saada syötyä, että kun sinä et edes yritä. Puuroa vähän kuulemma pystyy saamaan suuhunsa, mutta muuten ei onnistu. Ilmeisesti kuitenkin syötetäänkin, mutta samalla syyllistetään, voisi sanoa, että halvaantunutta, säryistä kärsivää ihmistä.
Asun kaukana, enkä ole lähiomainen, vain satunnaisesti kävin katsomassa. Ei myöskään ole omaisia jotka kävisivät syöttämässä. Mitään kuntoutusta ei ole koskaan annettu.
Ymmärrän kyllä, että resussit ei ehkä riitä. mutta surullista. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Autetaan jos syöttämisestä on sovittu hoitosopimuksessa ja siitä maksetaan lisämaksua. Muussa tapauksessa ei auteta joko siksi että omaiset ei raatsi kun pelkäävät perinnön pienenevän ja edunvalvojaa taas ei kiinnosta koko asia. Usein vanhukset noissa laitoksissa kuolevatkin nälkään. Hiipui pois tarkoittaa juuri sitä.
Enpä ole ikinä tuollaisia hoitosopimuksia nähnyt.
Olen hoitaja sekä omainen kolmelle vanhukselle.
Hoitoapulaisena syötin ketkä eivät itse syöneet, mukavaa kun vanhus saa mahan kylläiseksi. Ei voi tietää joka paikasta.
Syötetään hetki, muutama lusikallinen. Sitten annetaan käteen, syö itse ja riennetään seuraavan luo. Ei pysty syömään itse.
Joskus äidilleni on tuotu ruoka, äiti ottanut ruokaa lusikkaan, mutta ei ole tiennyt sen jälkeen, mitä tehdä. Hoitaja todennut, että eipä näytä maistuvan, ruoka pois.
Äitiä syöttäessä olen huomannut, että hän saattaa kääntää päänsä pois, jos lusikassa tai haarukassa on jotain, jota ei just silloin halua. Esim. haluaakin salaattia, ei muusia ja pihviä seuraavaksi. Ja salaatin saatuaan maistuu pihvikin. Hoitajat eivät jää tutkailemaan, mitähän nyt pitäisi olla menossa suuhun vaan mieluusti tulkitsevat, että ei halua ollenkaan. Äiti saattaa sanoa ei, mutta halutakin jopa mieluusti. Esimerkiksi ohjensin mansikkarasiaa, hän sanoi ei mutta käsi hamusi herkkua.
Hoitajilla ei kerta kaikkiaan ole aikaa ja toisaalta ei kykyä ja halua osin kiireen vuoksi tulkitakaan vanhusta. Pakko kerran päivässä varmistaa, että ruokailu sujuu vaikka vie aikaa. Todellakin muistisairas voi kuolla nälkään voileipä kädessä, jos ei käsi tiedä mitä pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Syötetään hetki, muutama lusikallinen. Sitten annetaan käteen, syö itse ja riennetään seuraavan luo. Ei pysty syömään itse.
Joskus äidilleni on tuotu ruoka, äiti ottanut ruokaa lusikkaan, mutta ei ole tiennyt sen jälkeen, mitä tehdä. Hoitaja todennut, että eipä näytä maistuvan, ruoka pois.
Äitiä syöttäessä olen huomannut, että hän saattaa kääntää päänsä pois, jos lusikassa tai haarukassa on jotain, jota ei just silloin halua. Esim. haluaakin salaattia, ei muusia ja pihviä seuraavaksi. Ja salaatin saatuaan maistuu pihvikin. Hoitajat eivät jää tutkailemaan, mitähän nyt pitäisi olla menossa suuhun vaan mieluusti tulkitsevat, että ei halua ollenkaan. Äiti saattaa sanoa ei, mutta halutakin jopa mieluusti. Esimerkiksi ohjensin mansikkarasiaa, hän sanoi ei mutta käsi hamusi herkkua.
Hoitajilla ei kerta kaikkiaan ole aikaa ja toisaalta ei kykyä ja halua osin kiireen vuoksi tulkitakaan vanhusta. Pakko kerr
No miksi et hoida äitiäsi itse? Jääppä omaishoitajaksi, niin ei tarvitse miettiä miten äitiäsi kohdellaan!
Syötetään ensin ne, jotka eivät itse kykene syömään ollenkaan. Sen jälkeen katsotaan että ne, jotka syövät jonkun verran itse, mutta tarvitsevat apua, saavat apua. Tarkoittaa sitä, että ei syötetä loppuun vaan yksi hoitaja kiertää useamman vanhuksen luona. Ruoat ja juomat viedään ihan liian helposti pois nenän edestä kun ei ole aikaa. Tämä oikeasti raivostuttaa omaisen näkökulmasta. Hoitajia on myös erilaisia, riippuu siitäkin. Kannattaa käydä vierailemassa niin usein kuin pystyy varsinkin ruoka-aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötetään, jos ehditään. Aika monesti ei ehditä.
Miten niin ei ehdi? Ymmärrän kyllä kiireen, kun hoitaja olen itsekin, mutta älä sano että teillä osa jää syömättä?
Meillä kaikki syötetään, jotka ruokailussa tarvitsevat apua. Oli kiire kuinka, niin ikinä ei olla ketään jätetty ilman ruokaa. Kaikki tulee syötettyä.
Ymmärrän myös ettei joka paikassa ole mikroa, mutta meillä mikrotetaan annokset jos ovat ehtinyt mennä kylmäksi. Ei tulisi mieleenkään tarjota kylmänä.
Eiköhän kaikki hoitajat tuota tiedä, mutta tässä ketjussa on sellaisia kommentteja, jotka on kirjoitettu lytätäkseen hoitotyötä. Syytä en siihen tiedä, mutta outoja joka tapauksessa. Kylmää ruokaa tarjotaan (miksi, kun mikro on keksitty) tai ei ehditä muka syöttää. Se on rikos, jos ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajilla ei kerta kaikkiaan ole aikaa ja toisaalta ei kykyä ja halua
Hoitajia on niin monenlaisia. Hommansa tympääntyneitä. Kaikki ei voi olla omaishoitajia.. Kyllä haluaisi, hoitaa vaan jos oma tai vanhuksen koti on epäkäytännöllinen ettei siellä ole tilaa . Myönnän että läheisenikin syönti on välillä hankalaa, vain toinen käsi toimii jotenkin huonosti aterin nousee mutta ruokaa tulee useampi annos päivässä joten uskon että saa ravintoa.
Ainakin Hämeenlinnassa vanhukset ovat aivan oman onnensa nojassa. aamuisin heidät kerätään yhteistilaan sillä verukkeella että on kuulemma mukavampaa syödä aamupalaa yhdessä muiden kanssa kuin yksinään huoneessa. siellä salissa vanhukset ovatkin sitten yhdessä yksinään sillä hoitajat pitävät samaan aikaan omaa palaveriaan eivätkä ole auttamassa. kun Aamiainen on "syöty" ruoka viedään pois ja vanhukset jätetään yhteistilaan istumaan taas verukkeena että mukavampiheidän siellä olla kuin yksin huoneessaan. Siellä he sitten torkkuvat , nukkuvat, ölisevät tai huutavat apua, kun hoitajilla on taas kiire muissa hommissa kansliassa: ovatpahan asukkaat jo valmiiksi yhteissalissa. ja sitten tuodaan lounas jokaisen eteen mutta apua ei tule.
ja tätä Olen ollut monta kertaa todistamassa. jos ei osaa itse syödä tulee hoitaja tunnin kuluttua ja toteaa kiukkuisesti että on se kumma kun ruoka ei maistu ja vie ruoka-annoksen pois. joskus tulee mieleen että ne joilla ei ole omaisia syömistä auttamassa tai tuomassa eväitä nääntyvät Hitaasti mutta varmasti nälkään.
ja tuosta pakkoistuttamisesta vielä: pahimmassa tapauksessa olen huomannut että Asukas joka tuodaan aamiaiselle torkkumaan , kärrätään vasta iltapalan jälkeen huoneeseensa lepäämään. ja jos omainen sattuu tulemaan vasta tähän aikaan vierailulle hänelle ihmetellään , että On se kumma kun Siiri on ollut noin väsynyt koko päivän. Onko se Siirin väsymys nyt kummakaan ihme kun on koko päivän istunut siellä päiväsalissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla kyllä syötetään.
Nyt oli kyse vanhuksista hoivakodeissa eikä sun toimistoduunista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autetaan jos syöttämisestä on sovittu hoitosopimuksessa ja siitä maksetaan lisämaksua. Muussa tapauksessa ei auteta joko siksi että omaiset ei raatsi kun pelkäävät perinnön pienenevän ja edunvalvojaa taas ei kiinnosta koko asia. Usein vanhukset noissa laitoksissa kuolevatkin nälkään. Hiipui pois tarkoittaa juuri sitä.
Enpä ole ikinä tuollaisia hoitosopimuksia nähnyt.
Olen hoitaja sekä omainen kolmelle vanhukselle.
Ilmeisesti joissain hoivapaikoissa voi näinkin olla? Erikseen laskutetaan jokainen pieninkin toimenpide.
Oma äiti oli todella pitkään hoivakodissa ja heti kun kunto heikkeni niin autettiin ruokailussa ja lopulta syötettiin, huolehdittiin että saa jotain apteekin protskujuomia kun ruoka ei maistunut jne.
Vierailija kirjoitti:
Nämä vanhukset eivät kuole nälkään, vaan he lakkaavat syömästä, koska ovat kuolemassa. Se on ihan luonnollista ja normaalia eikä heistä saa enää terveitä ja toimintakykyisiä syöttämällä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoapulaisena syötin ketkä eivät itse syöneet, mukavaa kun vanhus saa mahan kylläiseksi. Ei voi tietää joka paikasta.
Sama kokemus on itselläni, se oli lempi työtehtävä. Jotkut omaisetkin tulivat ruoka aikaan ja syöttivät asukasta, tykkäsivät.
Luulenpa ,että kun on vähän hoitajia, niin ne vanhukset ,jotka ei ymmärrä syödä tai pysty itse syömään, jäävät todella todella vähälle ravinnolle ja hiipuvat= kuolevat pois pikku hiljaa.
Näin Suomi pääsee suurista ikäluokista eroon.
Syötetään kyllä, vähän liiankin herkästi. Toki kun olin itse vanhuksia hoitamassa ja oli tarkoitus että pysyvät omatoimisina, söi sitten melkein kaksi tuntia, mutta itse söi. Ei dementia estä syömistä itse, jos annetaan mahdollisuus. Toki ihmettelen mikä tuota mummoa vaivaa kun ruokaa heittelee maahan
-
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/