Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät huolehdi itsestään?

Vierailija
30.07.2022 |

Miksi nykypäivänä suurin osa ihmisistä ei huolehdi itsestään? Ei liikuntaa, epäterveellistä ruokaa jne. En ymmärrä miksi 40v haluaa olla huonommassa kunnossa kuin jotkut 80v ihmiset. Kävely on vaivalloista ylipainon ja huonon lihaskunnon takia, puuskutetaan kun joutuu kävelemään 20 porrasta jne. Monella on jo verenpainelääkitys käytössä tai kakkostyypin diapetes. On karsea vanhuus tulossa kun tuossa ikää ollaan jo huonossa kunnossa. Eikä olisi kiva elää virkeänä ja terveenä elämäänsä ja tehdä itsensä eteen jotakin? En ymmärrä.

Kommentit (303)

Vierailija
141/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vihaan ja inhoan elämää! Siksi!

kysy itseltäsi miksi olet täällä? jos et osaa vastata siihen niin minä vastaan puolestasi.

Minä haluan että sinä olet täällä.

Voimahalit!

Ymmärrätkö sinä edes kuinka kliseistä ja loukkaavaa on suoltaa tuollaista scheissea masentuneelle ja traumatisoituneelle ihmiselle? Että ihan kenen tahansa säälivälittäminen ja sanahelinä auttaisi? Kuinka tyhmiä ihmiset ovat?

Kerro toki ystäväni, että mikä sitten auttaisi häntä.. Sinun "tyylisikö" auttaa masentunuttu ja traumatisoitunutta?

Pelkkä viestisi teki jo minut surulliseksi :( ei auttanut, päinvastoin tuli huolestuneeksi sinusta ja voinnistasi. koita löytää joku rakentavampi paikka kehittää itsetuntoasi ja omaa hyvinvointiasi. voimia!

Vierailija
142/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Portaissa puuskuttaminen ei kerro automaattisesti huonosta kunnosta. Googleta ja sivistä itseäsi, ettei tarvitse ihan vallan itseään nolata vauvapalstalla.

2. Joillain (kuten esimerkiksi minulla) on huono hengitystekniikka. Ei ihmekään, jos vähän hengästyttää, kun alkaa pidättämään hengitystä ja/tai hengittämään pinnallisesti tehdessään raskaampaa hommaa, kuten esimerkiksi portaiden nousu (raskaampaa kuin tasaisella alustalla käveleminen, ei liity painoon.) Miksi teen sitä? No vttu kun en tiedä.

3. Edelleenkään portaissa hengästyminen ei ole automaattisesti merkki huonosta kunnosta.

4. Miten joku voi olla niin t y h m ä , ettei ymmärrä mitä esimerkiksi masennus on?

Tää on taas näitä perus living in denial juttuja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu on mennyt ihan painost jankkaamiseksi.

Minä ajattelen että asia on laajempi kuin painolukema. Liikunta, terveellinen ruoka, sopiva levon ja työn suhde sekä iloa tuovat ihmissuhteet.

Joo ymmärrän että yllämainittu yhtälö on helpommin sanottu kuin tehty, etenkin jos on perussairauksia tai masennusta. Silti yllättävän harva terve keski-ikäinen edes yrittää tuota.

Ja osalle ihmisistä täysin sopimaton yhtälö. Jo ajatus masentaa. Pidä huoli omista asioistasi ja leikit tuota kotista ja hyvää elämää kermaperseyhteiskunnassa vielä hetken kun voit. Kyllä se ilo sinultakin pian loppuu.

Vierailija
144/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä huvittaa tämä stereotypia: Elä terveellisesti niin elät pitkään terveenä ja saat hyvän vanhuuden.

Totuus: Elä terveellisesti. Et välttämättä elä sen pidempään. Mitä tahansa voi tapahtua. Pahimmassa tapauksessa elät koko vanhuutesi toisten armoilla muistisairaana. Kroppa toimii täydellisesti, pää ei.

Itse olen todennut, että pitää olla joku pahe, ettei jää tänne liian pitkäksi aikaa kärsimään. Kohtuus toki kaikessa.

T:Sh

Vierailija
145/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen vihamielisiä vastauksia täällä minusta, aiheeseen pohtia miksi suomalaisista on tullut sairaita ja ylipainoisia? On kai täällä oudompiakin aloituksia. Jotkut vissiin otti henkilökohtaisena hyökkäyksenä? Onhan tuo aika surkeaa kun ihmiset ei liiku ja syö huonosti, sitten ihmetellään kun masentaa ja kolottaa. Ja ihmiset on niin herkkiä eivätkä ymmärrä syy-seuraus yhteyksiä, esim. 100kg menee nielua tutkituttamaan ja kun ylipaino tulee puheeksi, rähjäävät lääkäreille. Ei ymmärretä että se ylipaino voi vaikuttaa moneen sairauteen ja tilaan elimistössä ja sitten suuttuvat lääkäreille, on varmaan kiitollista työtä sekin..

Luulisi että moni ei haluaisi tosiaan olla kolmikymppisenä surkeammassa jamassa kuin 70-80v, jotain ryhtiliikettä moni kaipaisi että saisi itsensä kuntoon. Toki jos haluaa olla 150kg niin oma valinta, mutta jos ei halua (kuten moni ei) niin joku apu olisi tarpeen mt-ongelmiin. Ja vasta oli IL-juttu ylipainoisesta naisesta joka yritti selittää painoaan lihaksilla, yritetään normalisoida ylipainoa. Noilla painoilla pitäis olla Rocky-kunnossa mikä jutussa mainittu. Ei lihasvoima ja rasva sulje toisiaan pois, aika moni vahvin mies kisaaja on melkoinen omppuvatsa.

Sinähän tässä vihamielinen olet kun väität että ylipainoinen haluaa olla ylipainoinen ja syö huonosti eikä liiku. Mt-ongelmatkaan eivät ole oma valinta.

Minä syön terveellisesti ja monipuolisesti sekä rakastan liikuntaa ja opiskelen liikunnanohjaajaksi. Olen  myös koko ikäni hoitanut mielenterveyttäni kaikella mahdollisella selfhelpillä ja 10 vuotta ammattilaisten ja lääketieteen avulla.

Ylipainoni on tullut minulle kahden viimeisen vuoden aikana tietystä syystä eikä minulla ole  mitään velvollisuutta selitellä muille tätä syytä eikä minun tai muidenkaan paino kuulu sinulle pätkääkään. 

Vierailija
146/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon niin iloinen, että alakerran parvekkeelta tuleva tupakanhaju vaan itse asiassa syventää kokemusta.

Vierailija
147/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmastopappi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psyykenlääkkeet lihottaa. Yksi tuttu on lihonut varmaan 60 kiloa. Maha on isompi kuin raskaana olevalla ja posketkin on pyöristyneet.

Ratkaisit juuri maailman nälänhädän! Jaetaan nälkäänäkeville psyykelääkkeitä ja lihovat. Tulevien Mars lentojenkin ruokahuolto-ongelman ratkaisit samalla. Pari purkillista psyykelääkkeitä mahtuu pieneen tilaan ja säilyy hyvin :)

Samantien voikin lopettaa koko ruoantuotannon ja valmistaa vain psyykelääkkeitä. 

En ole lihonut yhtään vaikka käytän serotoniinin takaisinotonestäjää. Harrastan 4 kertaa viikossa liikuntaa, hölkkään, vedän leukoja ja teen punnerruksia. Työ- ja kauppamatkat yms. asiointiajot ajan pyörällä.

4 kertaa viikossa on tosi vähän.

t. ylipainoinen liikkuja joka syö ssri-lääkkeitä ja montaa muutakin lääkettä

Vierailija
148/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yhteiskuntaa ei ole rakennettu ihmistä varten, vaan orjia varten. Ei orjilla ole elämää.

Vierailija
149/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko ikinä tullut ajatelleeksi ,että edustat suomalaisuutta? kukin tavallaan kai. jos vastaat ystävällisyyteen ilkeydellä, edustatko enemmän itseäsi vai suomalaisuutta?

Vierailija
150/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä huvittaa tämä stereotypia: Elä terveellisesti niin elät pitkään terveenä ja saat hyvän vanhuuden.

Totuus: Elä terveellisesti. Et välttämättä elä sen pidempään. Mitä tahansa voi tapahtua. Pahimmassa tapauksessa elät koko vanhuutesi toisten armoilla muistisairaana. Kroppa toimii täydellisesti, pää ei.

Itse olen todennut, että pitää olla joku pahe, ettei jää tänne liian pitkäksi aikaa kärsimään. Kohtuus toki kaikessa.

T:Sh

Aika hyvä tuo , että pitää olla joku pahe ettei jää liian pitkäksi aikaa tänne kärsimään.... mielenkiintoista.

t:Shhh

Vierailija
151/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laiska, sitten kun jaksan tehdä niin teen. Olen normaalipainoinen nainen, liikun sitten kun jaksan. Se on jaksamisesta kiinni, ei siitä että olisi laiska.

Vierailija
152/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua yksinäistä kun ei muta elämässä,pohtia vain ventto vieraiden ihmisten ulkonäköä?

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Nosta katse älypuhelimestasi ja ota käteen vaikka äidinkielenkirja, jotta voit opetella kirjoittamaan. Se käy aluksi liikunnasta.

Vierailija
153/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään lääke lihota. Se ei ole mahdollista, koska energiaa ei voi synntyä tyhjästä. Lääkkeet voi toki lisätä ruokahalua tai vähentää ihmisen aktiivisuutta ja siten kulutusta.

Mulla on syöpälääke joka lisää rasvankertymistä soluihin ja nesteturvotusta, toinen lääke joka turvottaa, sytostaatit jotka pienentää aineenvaihduntaa, unilääke joka aiheutta pöhnän ja hiilarihimon jota ei voi hillitä. Sairaudet ja lääkkeet aiheuttavat väsymystä ja kipuja joiden vuoksi aktiivisuus on vähentynyt. Kun on vaikea päästä sängystä ylös on myös vaikea valmistaa terveellisiä ruokia. Olen kyllä tähän jo keksinyt ratkaisun(astianpesukone ja pakastin jossa valmiina terveellisiä annoksia, kerran viikossa kasvisten ja hedelmien laitto jääkaappiin valmiiksi herkuteltaviksi, ruoanlaittoa helpottavat välineet kuten air fryer ja haudutuspadat).

Lihoin myös puolet ylipainostani kilpparin leikkauksen jälkeen. Kilppari myös vaikuttaa painoon. Yritän päästä eroon unilääkkeistä jotka aiheuttavat yösyöpöttelyä.

Liikun paljon. Teen paljon työtä että en lihoisi lisää ja toivon että kehoni pääsee sellaiseen tasapainoon että painokin lähtisi putoamaan. Mutta se ei vaan ole niin helppoa kuin terveenä.

Ottaisin milloin tahansa takaisin terveen, lääkkeettömän minäni joka pystyi nauttimaan liikunnasta.

Vierailija
154/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään lääke lihota. Se ei ole mahdollista, koska energiaa ei voi synntyä tyhjästä. Lääkkeet voi toki lisätä ruokahalua tai vähentää ihmisen aktiivisuutta ja siten kulutusta.

Mulla on syöpälääke joka lisää rasvankertymistä soluihin ja nesteturvotusta, toinen lääke joka turvottaa, sytostaatit jotka pienentää aineenvaihduntaa, unilääke joka aiheutta pöhnän ja hiilarihimon jota ei voi hillitä. Sairaudet ja lääkkeet aiheuttavat väsymystä ja kipuja joiden vuoksi aktiivisuus on vähentynyt. Kun on vaikea päästä sängystä ylös on myös vaikea valmistaa terveellisiä ruokia. Olen kyllä tähän jo keksinyt ratkaisun(astianpesukone ja pakastin jossa valmiina terveellisiä annoksia, kerran viikossa kasvisten ja hedelmien laitto jääkaappiin valmiiksi herkuteltaviksi, ruoanlaittoa helpottavat välineet kuten air fryer ja haudutuspadat).

Lihoin myös puolet ylipainostani kilpparin leikkauksen jälkeen. Kilppari myös vaikuttaa painoon. Yritän päästä eroon unilääkkeistä jotka aiheuttavat yösyöpöttelyä.

Liikun paljon. Teen paljon työtä että en lihoisi lisää ja toivon että kehoni pääsee sellaiseen tasapainoon että painokin lähtisi putoamaan. Mutta se ei vaan ole niin helppoa kuin terveenä.

Ottaisin milloin tahansa takaisin terveen, lääkkeettömän minäni joka pystyi nauttimaan liikunnasta.

Voimia Sinulle sylin täydeltä. Kaikkea hyvää ja koita jaksaa!!!!!

Vierailija
155/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen että asia on laajempi kuin painolukema. Liikunta, terveellinen ruoka, sopiva levon ja työn suhde sekä iloa tuovat ihmissuhteet.

Joo ymmärrän että yllämainittu yhtälö on helpommin sanottu kuin tehty, etenkin jos on perussairauksia tai masennusta. Silti yllättävän harva terve keski-ikäinen edes yrittää tuota.

Ja osalle ihmisistä täysin sopimaton yhtälö. Jo ajatus masentaa. Pidä huoli omista asioistasi ja leikit tuota kotista ja hyvää elämää kermaperseyhteiskunnassa vielä hetken kun voit. Kyllä se ilo sinultakin pian loppuu.

Myönnän eläväni kermaperseyhteiskunnassa mikä se sitten onkaan. Mutta kyllä tässä minunkin kuplassani moni elää itselleen vahingollisesti. Selitellään että ei ehdi tekemään mitään ja väsyttää yms. Totta kai se väsyttää jos ei tee töiden jälkeen mitään muuta kuin löhöä sohvalla teeveen ja sipsikulhon ääressä. Ja jos ei ole sairauksia niin kyllä niitä tuolla tekniikalla hankkii. Joo tervellisestikin elävä voi sairastua, mutta todennäköisyys on pienempi.

Vierailija
156/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmiannettu. Kenelläkään ei ole oikeutta kertoa kehopositiiviselle roskaruoalla mässäilyn ja liikkumattomuuden aiheuttamista vakavista terveysriskeistä.

Kerropa kuinka monta tuntia olet liikkunut tällä viikolla ja kuinka paljon olet roskaruokaa itse syönyt tällä viikolla? Olisiko muutama grillimakkara suhahtanut suusta alas sinulla, pizzaa tilattu, jäätelöä ahmittu? 

Minä olen liikkunut 12 tuntia ja tänään vielä useamman tunnin treenit tulossa.

Roskaruokaa olen syönyt 0. Kaupasta ostettu terveellistä kasvisruokaa, värikästä heviä.

Itseasiassa roskaruokaa olen syönyt viimeksi 90-luvulla. Ei tule syötyä esim. pikaruokaloissa eikä pizzerioissa.

t. hevi-valas

Vierailija
157/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmiannettu. Kenelläkään ei ole oikeutta kertoa kehopositiiviselle roskaruoalla mässäilyn ja liikkumattomuuden aiheuttamista vakavista terveysriskeistä.

Kerropa kuinka monta tuntia olet liikkunut tällä viikolla ja kuinka paljon olet roskaruokaa itse syönyt tällä viikolla? Olisiko muutama grillimakkara suhahtanut suusta alas sinulla, pizzaa tilattu, jäätelöä ahmittu? 

Minä olen liikkunut 12 tuntia ja tänään vielä useamman tunnin treenit tulossa.

Roskaruokaa olen syönyt 0. Kaupasta ostettu terveellistä kasvisruokaa, värikästä heviä.

Itseasiassa roskaruokaa olen syönyt viimeksi 90-luvulla. Ei tule syötyä esim. pikaruokaloissa eikä pizzerioissa.

t. hevi-valas

tämä antaa itsellekin voimia liikkuu

t. pikku-mursu

Vierailija
158/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jotkut eläkeläiset istuu kotona kaiket päivät, vaikka eivät ole vielä vaivaisia. Olisi tärkeää edes kävellä että pysyy kunnossa. Omat eläkeläisvanhempani harrastavat päivittäin liikuntaa ja ovat hyvässä kunnossa.

Vierailija
159/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olen jo luovuttanut elämästä. Ei kiinnosta mikään. Ulkonäkö, kunto tai terveys. Kaikki hyvä mitä on ollut, on mennyttä ja kuollutta. Ei kiinnosta vittuakaan enää. Peiliä tai vaakaa ei edes ole.

Tämä. Miksi näkisin vaivaa ja pyristelisin mihinkään, kun haluan vain kuolla pois.

Jospa se pyristely johtaisi siihen, että alkaisi kokea elämänsä elämisen arvoisena ja lakkaisi toivomasta kuolemaa?

Mutta tunnistan ton lamaantumisen. Sen, kun tuntuu niin toivottomalta, ettei jaksa edes yrittää. Luovuttaa elämän suhteen, kun ei jaksa uskoa ja toivoa, että se siitä paremmaksi muuttuisi ja ajattelee, ettei haittaa vaikka kuolisi pois. En edes osaa sanoa mitä tapahtui siinä prosessissa itseni kohdalla, että pääsin siihen tilaan, että tuli toivon kipinä. Kai siihen liittyi sekin, että oppi edes vähän hyväksymään itseään ja pitämään itseään sen verran arvokkaana, että se oma elämä alkoi tuntua sen arvoiselta, että paremman puolesta kannattaa taistella. 

Ehkä jokainen luovuttanut tarvitsisi vaan jotain kautta vahvistusta siihen, että juuri sinä olet tärkeä ja arvokas ja ansaitset tulla hyväksytyksi ja rakastetuksi? Se pitää pystyä jotenkin uskomaan todeksi omalla kohdalla, niin siitä tulee se halu saada omasta elämästä parempi. Kun uskoo, että on sen arvoinen. Ja on ihan ok hakea siihen itselleen apua!

Vierailija
160/303 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myönnän eläväni kermaperseyhteiskunnassa mikä se sitten onkaan. Mutta kyllä tässä minunkin kuplassani moni elää itselleen vahingollisesti. Selitellään että ei ehdi tekemään mitään ja väsyttää yms. Totta kai se väsyttää jos ei tee töiden jälkeen mitään muuta kuin löhöä sohvalla teeveen ja sipsikulhon ääressä. Ja jos ei ole sairauksia niin kyllä niitä tuolla tekniikalla hankkii. Joo tervellisestikin elävä voi sairastua, mutta todennäköisyys on pienempi.

Ei kiinnosta ulkonäkö tai elämä - terveenä eikä sairaana. Jos saan edes vähän mielihyvää ja hedoniaa ruoasta, niin kyllähän minä sen hankin. Ja meitä on paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi