Miksi ihmiset eivät huolehdi itsestään?
Miksi nykypäivänä suurin osa ihmisistä ei huolehdi itsestään? Ei liikuntaa, epäterveellistä ruokaa jne. En ymmärrä miksi 40v haluaa olla huonommassa kunnossa kuin jotkut 80v ihmiset. Kävely on vaivalloista ylipainon ja huonon lihaskunnon takia, puuskutetaan kun joutuu kävelemään 20 porrasta jne. Monella on jo verenpainelääkitys käytössä tai kakkostyypin diapetes. On karsea vanhuus tulossa kun tuossa ikää ollaan jo huonossa kunnossa. Eikä olisi kiva elää virkeänä ja terveenä elämäänsä ja tehdä itsensä eteen jotakin? En ymmärrä.
Kommentit (303)
Ennemminkin kannattaisi huolehtia siitä mikä vie nykyihmisten elämänilon ja saa lamaantumaan sohvalle.
Tuo huono kunto ja lihominen on yleensä seuraus, ei syy.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset harrastaa liikuntaa lähes maailman eniten mutta on toiseksi lihavin kansa. Liikunta ei ole syy vaan ruokavalio. Miksi aasiassa ollaan hoikkia vaikka ei liikuntaa harrasteta? Syödään paremmin ja hyötyliikuntaa tulee töistä. Kaikki pystyy valitsemaan mitä syö.
Sinusta siis sumopainijat ovat hoikkia? Aikamoista....
Olen kuusikymppinen, syön hyvin, liikun ja enkä juuri sairastele, ei edes koronaa.
Se mitä olen aina ihmetellyt, miksi jotkut ovat hirveän kiinnostuneita elämästäni ja tuputtavat neuvojaan, miten minun pitäisi elää, vaikka en ole pyytänyt.
Ja mistä he tietävät, mikä on minulle hyväksi esim. kävely tai mikä harrastus minun pitäisi aloittaa tai mikä kirja lukea tai katsoa tietty elokuva, tai ostaa naamarasvaa tai peräpukamavoidetta, vaikka minulla ei ole edes peräpukamia jne. jne.
Mistä nykyy sikiää näitä kaikki tietäviä ja tietävät tasan tarkkaan, miten muiden pitäisi elää.
Ehtivätkö raukat elää omaa elämäänsä lainkaan, kun ovat niin huolehtivaisia. Mahtaa olla stressaava elämä.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ollut mt ongelmia tässä mittakaavassa. Toimettomuus tutkitusti aiheuttaa niitä. Ylös ulos lenkilöe ja töihin, silleen ennenvanhaan hoidettiin masennus potilaita ja taas tutkitusti isompi vaste on luonnossa liikkumisella kuin lääkkeillä. Ja se on faktaa se.
Tässä on perää. Kaikissa hulluinhoitolaitoksissa kuten Lapinlahti, oli kasvimaa ja puutarha. Siellä potilaat saivat jaksamisensa mukaan tehdä hommia. Tulos: puutarhatyöskentely, joka oli selkeää ja jonka tuloksen näki, olikin henkisesti tervehdyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ei ole osanneet kasvattaa lapsiaan.
No ei se kyllä vanhempieni syy ole, että masennukseen sairastuin. Jos syyllistä siihen pitää etsiä, laittaisin ennemmin ex-mieheni pään pölkylle. Ennen häntä olin terve, hoikka ja iloinen. Nyt olen sairas, lihava ja masentunut.
Elämässä pitäis olla ehkä muitakin arvoja kuin ulkonäkö. Sitähän meillä ei ole 20v päästä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset harrastaa liikuntaa lähes maailman eniten mutta on toiseksi lihavin kansa. Liikunta ei ole syy vaan ruokavalio. Miksi aasiassa ollaan hoikkia vaikka ei liikuntaa harrasteta? Syödään paremmin ja hyötyliikuntaa tulee töistä. Kaikki pystyy valitsemaan mitä syö.
miltä vuodelta sun tilastot oikein on?
No koska se on vaivalloista eikä vaativan työelämän myötä ole välttämättä mehuja lähteä liikkumaan. Terveellisen ruuan teko on vaivalloista ja maksaa enemmän. Siinä omia syitä. Juu, olen väsynyt ja laiska kolmekymppinen.
Masennus ainakin itsellä se on suuri syy siihen ettei välillä jaksaisi nousta edes sängystä. Mutta on pakko, koska teen kaikkeni lapseni eteen että hänellä olisi hyvä olla. Eli yritän huolehtia myös itsestäni. Valitettavasti vaan itselle ei ruoka maistu ollenkaan joka näkyy sitten enemmän jaksamiseen. Ja nukkua voisi 24 /7 kun mikään ei vie väsymystä pois.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/laihdutus/art-2000001243768.html
Tämän vuoksi hyväkuntoinenkin hengästyy portaissa näin korjaat tilanteen
Puuskutatko sinäkin portaissa? Se ei välttämättä kerro rapakunnosta.Olisiko ehkä kannattanut sivistää itseään :D
Ylipainoiset muuten kulkevat hissillä, joten he eivät hengästy portaissa.
Raskas arki, paljon töitä, ei omaa aikaa, koetut traumat. Siinä omat syyt.
Varmasti osa liikkuu. Joillakin ihmisillä voi olla lihas-, nivel- tai jalkaongelmia jos eivät ole saaneet apua siihen tai ei ole mitään tehtävissä. Ihmiset on suljettu kerrostaloihin tai työpaikoilleen, jaksavatko kaikki liikkua työpäivää ennen tai sen jälkeen. 8h päälle pitää lisätä kauppamatkat ja menopaluu työmatkat, sekä kotona tehtävät valmistelut. Lähimarketeissa ei ole vaihtoehtoja, automarketissa olisi, ne ovat joillekin liian kaukana. Luomuakaan ei aina näy, koska monopolit määräävät mitä hyllyyn tulee. Luuletko että ihmiset ravaavat pienessä kerrostalokopissaan ympyrää niin että jalkojen ääni kuuluu naapuriin. Joillakin lääkitys turvottaa tai suklaapatukka. Leipomot poistuneet kauas.
Ei kiinnosta koska elämällä ei ole mitään merkitystä. Kaikki kuollaan kuitenkin.
Heillä ei ehkä ole selvää syytä, tavoitetta, miksi edes huolehtisivat itsestään tai ehkä he eivät ole kärsineet tarpeeksi haittavaikutuksista/ovat oppineet elämään niiden kanssa. Myös mielenterveydelliset tekijät vaikuttavat. Masentuneen voimavarat ovat usein rajalliset, sosiaalisesta ahdistuksesta kärsivä saattaa vältellä ulkona olemista yleensä. Useat ruuat nykyään ovat lisäksi todella addiktoivia ja helposti saatavissa, ja niitä mainostetaan kokoajan. Joillain on myös kehnoja tapoja käsitellä negatiivisia tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Elämässä pitäis olla ehkä muitakin arvoja kuin ulkonäkö. Sitähän meillä ei ole 20v päästä.
Ehdotus arvoksi: terveys.
Psyykenlääkkeet lihottaa. Yksi tuttu on lihonut varmaan 60 kiloa. Maha on isompi kuin raskaana olevalla ja posketkin on pyöristyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotus arvoksi: terveys.
Vanheneminen vie ulkonäön lopulta, vaikka olisi kuin terve.
On taas karmeaa tekstiä täällä, mutta mitä muuta voi odottaa tältä palstalta. T. Normaalipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Eikä ollut mt ongelmia tässä mittakaavassa. Toimettomuus tutkitusti aiheuttaa niitä. Ylös ulos lenkilöe ja töihin, silleen ennenvanhaan hoidettiin masennus potilaita ja taas tutkitusti isompi vaste on luonnossa liikkumisella kuin lääkkeillä. Ja se on faktaa se.
Viinalla sitä ennen vanhaan hoidettiin. Ja märistä ei saanut, joten lopputuloksen voi arvata.
Tällä palstalla on todella paljon sadistista väkeä. Heidän lisäkseen myös tietämättömät, jotka luulevat tietävänsä kaiken. Keskustelu on mahdotonta kun noiden ryhmien edustajat ja trollit tunkevat mielenkiintoiseen ketjuun.