Miksi ihmiset eivät huolehdi itsestään?
Miksi nykypäivänä suurin osa ihmisistä ei huolehdi itsestään? Ei liikuntaa, epäterveellistä ruokaa jne. En ymmärrä miksi 40v haluaa olla huonommassa kunnossa kuin jotkut 80v ihmiset. Kävely on vaivalloista ylipainon ja huonon lihaskunnon takia, puuskutetaan kun joutuu kävelemään 20 porrasta jne. Monella on jo verenpainelääkitys käytössä tai kakkostyypin diapetes. On karsea vanhuus tulossa kun tuossa ikää ollaan jo huonossa kunnossa. Eikä olisi kiva elää virkeänä ja terveenä elämäänsä ja tehdä itsensä eteen jotakin? En ymmärrä.
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset nuoret ovat todella lihavia. Isokokoisia amatsoneja. Olen 58v nainen ja nuoruudessani lihavia ei näkynyt. Kaikki nuoret olivat hoikkia. Liikuimme, teimme puutarhatöitä, siivosimme. Ei ollut nettiä. Me liikuimme, leikimme pihaleikkejä, kävimme uimassa. Ei ollut pikaruokaa. Söimme kotiruokaa, se riitti. Elämä oli yksinkertaista ja helppoa.
Aika paha dementia sinulla, kun muisti mennyt noin huonoksi. Tai sitten vain aika kullannut muistot.
P.S. Läskisoosi ja peruna ei ole yhtään sen terveellisempää kuin pizza ja kebab
Eikä ollut mt ongelmia tässä mittakaavassa. Toimettomuus tutkitusti aiheuttaa niitä. Ylös ulos lenkilöe ja töihin, silleen ennenvanhaan hoidettiin masennus potilaita ja taas tutkitusti isompi vaste on luonnossa liikkumisella kuin lääkkeillä. Ja se on faktaa se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän nuoret ovat lihavia, velttoja ja huonokuntoisia. Eivät ole eläessään tehneet fyysisiä töitä. Monet 70- 80 vuotiaat ovat parempikuntoisia. Suomen tulevaisuus on surkea, kun nämä ylipainoiset laiskimukset menevät töihin. Ei näistä leväpersuksista ole muuhun kuin sohvalla istumiseen.
Toivottavasti sairastut joskus oikein pahasti. Opit sinäkin elämästä jotain.
Miten helposti ihmiset toivovat hirveitä asioita toisilleen. Minkälainen mielenmaisema oikeassa elämässä jos av:n kommentit jo aiheuttavat kyseisen reaktion.
Sitä sopii miettiä hyvin tarkasti ennen kuin tulee kirjoittelemaan näitä "miksi joku sitä ja tätä" aloituksia. Sinunkin on hyvä tiedostaa, että ihmisillä on oikeasti isojakin ongelmia. Eikä niitä auta se, että joku tulee taivastelemaan ja moralisoimaan ja jakamaan tekopyhiä "olen niin huolissani" vinkkejä. Oikeasti ette ole huolissanne, vaan haluatte vain korostaa omaa paremmuuttanne muita alentamalla.
En ole huolissani, JOKAISELLA on ongelmia ja tulee olemaan. Masennus ja siitä johtuva lihavuus tms eivät ole sieltä pahimmasta päästä. Ne ongelmat juuri opettaa miten jokaiselle voi sattua ihan hirveitä asioita arvaamatta. Emme osaa laittaa hyvinvointivaltiota ongelmiamme kunnolla perspektiiviin.
Minun lihomiseni ja itseni laiminlyönti johtuu siitä, että en arvosta itseäni riittävästi huolehtiakseni itsestäni. Noin yksinkertaisesti. Teen paljon ylitöitä hoitajana kolmessa vuorossa, koska minua tarvitaan töissä ja potilaiden hoito on tärkeämpää kuin minun tarpeeni levätä. Hoidan iäkästä äitiäni enemmän kuin muut sisarukset, koska sisarusten vapaa-aika ja perheet ovat tärkeämpiä kuin omani. Hoidan lastemme harrastusmenot ja päivälliset ja koulujutut koska mieheni mahdollisuus harrastukseensa on tärkeämpi kuin minun.
Olen koko ikäni saanut kehuja siitä, kuinka huolehtivainen ihminen, vastuuntuntoinen työntekijä ja ymmärtäväinen puoliso olen. En osaa asettaa itseäni etusijalle.
Vierailija kirjoitti:
Tästähän alotuksesta tuli oikea mt potilaiden keskustelualue.
Eikö se ole vain hyvä, että mekin saamme rehellisesti kertoa ajatuksiamme. Jokainen voi sairastua mieleltäänkin, joten aivan turhaan käytät mt-potilas termiä halventavassa mielessä. Joku päivä sinäkin voit olla mt-potilas.
Inhoan itseäni. Miksi pitäisin inhoamastani huolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän nuoret ovat lihavia, velttoja ja huonokuntoisia. Eivät ole eläessään tehneet fyysisiä töitä. Monet 70- 80 vuotiaat ovat parempikuntoisia. Suomen tulevaisuus on surkea, kun nämä ylipainoiset laiskimukset menevät töihin. Ei näistä leväpersuksista ole muuhun kuin sohvalla istumiseen.
Miten helposti ihmiset toivovat hirveitä asioita toisilleen. Minkälainen mielenmaisema oikeassa elämässä jos av:n kommentit jo aiheuttavat kyseisen reaktion.
Sitä sopii miettiä hyvin tarkasti ennen kuin tulee kirjoittelemaan näitä "miksi joku sitä ja tätä" aloituksia. Sinunkin on hyvä tiedostaa, että ihmisillä on oikeasti isojakin ongelmia. Eikä niitä auta se, että joku tulee taivastelemaan ja moralisoimaan ja jakamaan tekopyhiä "olen niin huolissani" vinkkejä. Oikeasti ette ole huolissanne, vaan haluatte vain korostaa omaa paremmuuttanne muita alentamalla.
En ole huolissani, JOKAISELLA on ongelmia ja tulee olemaan. Masennus ja siitä johtuva lihavuus tms eivät ole sieltä pahimmasta päästä. Ne ongelmat juuri opettaa miten jokaiselle voi sattua ihan hirveitä asioita arvaamatta. Emme osaa laittaa hyvinvointivaltiota ongelmiamme kunnolla perspektiiviin.
No se nyt oli sanomattakin selvää, ettet ole huolissasi. Haluat vain päteä paremmuudellasi, kun olet sattumalta päässyt elämässä helpommalla kuin ne ylipainoiset mt-potilaat, joita halveksit.
Oon jättänyt huolehtimatta itsestäni koska olen aina huolehtinut muista. Teen fyysistä työtä ja harrastan hyötyliikuntaa koska autoa ei ole, en todellakaan ole sohvaperuna, mutta en myöskään ole pirtsakka huoliteltu sporttimimmi.
Jos joku muu huolehtisi kaikesta mistä minä nyt huolehdin, voisin viettää aikani salilla, joogassa, kasvohoidoissa ja ripsihuollossa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos läskit hankkisitte elämälleen tarkoituksen ettekä velloisi itsesäälissä
Hanki jo se hiusraja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ap:n johtamana.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos läskit hankkisitte elämälleen tarkoituksen ettekä velloisi itsesäälissä
Keskity sinä vain oman elämäsi tarkoituksen löytämiseen. Ei nimittäin kovin merkityksellistä elämää ole se, että täällä haukkuu muita ja nillittää muiden valinnoista.
Paino ei todellakaan ole itsestään huolehtimisen mittari. On laihoja huumeidenkäyttäjiä, laihoja bulimikkoja, laihoja anorektikkoja jne. Kaikki laihat eivät harrasta liikuntaa tai syö terveellisesti.
Suomalaiset harrastaa liikuntaa lähes maailman eniten mutta on toiseksi lihavin kansa. Liikunta ei ole syy vaan ruokavalio. Miksi aasiassa ollaan hoikkia vaikka ei liikuntaa harrasteta? Syödään paremmin ja hyötyliikuntaa tulee töistä. Kaikki pystyy valitsemaan mitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jo sinä hankkisit elämällesi tarkoituksen ja antaisit läskien elää ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Puuskututtaako portaissa? Hengästyminen ei välttämättä kerro siitä, että olisit rapakunnossa
Portaiden nouseminen on kaksi kertaa rasittavampaa kuin reipas kävely.Oletko ihmetellyt, miksi portaita noustessa alkaa hengästyttää? Vaikka urheilisi säännöllisesti tai salilla jaksaisi rehkiä, moni hyväkuntoinenkin hengästyy rappusissa.
Virkisterin fysioterapeutin ja personal trainerin Riikka Ilmivallan mukaan hengästyminen johtuu siitä, että kroppa ei saa tarpeeksi happea ja elimistö alkaa hankkia lisähappea. Ihminen alkaa hengittää raskaammin ja syke nousee, jotta happi kulkeutuu paremmin lihaksiin.
Aivan normaali ilmiö hyväkuntoisillakin lisääntyneeseen hapen tarpeeseen, Ilmivalta sanoo.
IS uutisoi aiheesta jo vuosi sitten. Health-lehden haastattelema juoksuohjaaja Joe Holder kertoi tuolloin, että hengästyminen ei välttämättä kerro rapakunnosta.
Hengästyminen täytyy kuitenkin erottaa epämiellyttävästä hengenahdistuksesta, mikä ei ole normaalia.
Porrasnousu on kaksi kertaa rasittavampaa kuin reipas kävely
Monet viettävät arkipäivät työpöydän ääressä. Kun siitä lähtee yhtäkkiä liikkumaan ja nousemaan portaita, hapen tarve lisääntyy todella äkillisesti.Portaiden nousussa koko kroppa on käytössä. Reisi- ja pakaralihakset ovat suuria lihaksia ja tarvitsevat paljon happea. Sen sijaan hauiskääntö esimerkiksi puuskututtaa vähemmän, koska pienemmät lihasryhmät kuluttavat happea vähemmän.
Porrasnousu on jopa kaksi kertaa rasittavampaa kuin reipas kävely, Ilmivalta huomauttaa.
Toinen syy puuskutukseen on hemoglobiinitaso. Jos verenkierrossa kulkevan hemoglobiinin määrä laskee, niin happi ei pääse kulkemaan elimistössä yhtä tehokkaasti.
Kiitos, että olet palstalla ja kerroit tämän 💕
Vihdoin älykkyyttä!
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset harrastaa liikuntaa lähes maailman eniten mutta on toiseksi lihavin kansa. Liikunta ei ole syy vaan ruokavalio. Miksi aasiassa ollaan hoikkia vaikka ei liikuntaa harrasteta? Syödään paremmin ja hyötyliikuntaa tulee töistä. Kaikki pystyy valitsemaan mitä syö.
Miksi luulet, ettei Aasiassa harrasteta liikuntaa? Etkö ole ikinä urheilukilpailuita katsonut?
Vanhemmat ei ole osanneet kasvattaa lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se nyt oli sanomattakin selvää, ettet ole huolissasi. Haluat vain päteä paremmuudellasi, kun olet sattumalta päässyt elämässä helpommalla kuin ne ylipainoiset mt-potilaat, joita halveksit.
En tänne ilman mt-ongelmia kirjottaisi, olisin silloin varmaan myös normaalipainoinen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä olen sitten tällainen. Olen nimittäin 120 kg / 160 cm nainen, lihavuuden takia on jo nivelrikkoa jalkaterissä, polvissa ja lonkissa ja muutakin vaivaa ja sairautta.
Miksi? Koska ei minulla ole jaksamista huolehtia itsestäni. Ei oikein motivaatiotakaan. Työ imee kaikki mehut, ja ilman lääkitsemistä herkuilla ja viinalla varmaan tekisin itsem urhan. Ja yleinen elämään kyllästyminen myös. Olen lapsesta asti toivonut ettei minua olisi edes tehty tähän maailmaan. Inhoan koko maailmaa ja elämää. Haluan vaan pois.
Mulla aika samat setit. Teinistä asti masennusta, mutta ei se silloin nuorena vielä ollut niin pahana. Olin hoikka ja jaksoin silloin liikkua ja kiinnostikin vielä todella monet asiat. Oikeastaan siinä vaiheessa kun aloitin työelämän, alamäki alkoi. Mikään ei enää kiinnostanut, en saanut öisin unta ja aloin iltaisin juoda ahdistukseeni, aluksi riitti hyvin pieni määrä alkoholia koska en kilttinä tyttönä ollut koskaan juopotellut. Mutta kun toleranssi kasvoi, ne määrät nousi huikeiksi. Jossain vaiheessa työterveys huomasi sen verikokeistani. Sanoin että en saa nukuttua ilman alkoholia joten sain masennuslääkkeet. Niillä sentään nukuin hyvin, mutta olin nälkäinen jatkuvasti joten lihosin kymmeniä kiloja vuodessa. Sitten jätin lääkkeet pois ja palasin juopotteluun. Kyllä sekin lihottaa mutta ei niin nopeasti. En tiedä miten tästä kierteestä pääsee pois. Lääkäri sanoo että oot vaan juomatta niin masennus helpottaa, mutta en ole sellaista koskaan huomannut, vaikka olen välillä ollut juomatta monta kuukautta. Vitutus vaan kasvaa kun ei mikään kiinnosta, mitään ei jaksa tehdä, yöllä ei nuku eikä saa edes juoda. Sitten kun ne eivät anna unilääkkeitä ja mähän en saa unta öisin kun ahdistaa ja sitten pitää kuitenkin töissä juosta yhtenä kyrpänä. Yhtä helvettiä elämä ja sitten pitäisi näyttää iloiselta ja hehkeältä.
Voi ei, kuulostaa inhottavalta kierteeltä. Voisitko ajatella, että jos jaksaisit töiden jälkeen illemmalla käydä vaikka pikku kävelylenkin? Se tekee hyvää, vaikka ei oikein ajatuksena innostaisikaan. Kun keho väsyy, niin uni tulee paremmin. Liike on lääke. Kun nukut paremmin, niin olet päivisin tehokkaampi etkä himoitse sokeria virkistämään väsyneitä aivojasi (koska et ole väsy).
Tsemppiä!