Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummolan ruokamuistot

Toimivat reseptit
27.07.2022 |

Mun oli pakko tänään etsiä kaneliässien resepti, kun tuli kauhea nostalgiannälkä. Mummo leipoi aina ässiä kahvipöytään. Ja lettivehnästä.

Toinen mummo teki usein korinttikeksejä.

Onko teillä jotain ruokamuistoja mummolasta?

Kommentit (546)

Vierailija
81/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruispuuro. Never again!

Vierailija
82/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miun mummo oli pohjois- Karjalasta ja teki karjalaisia herkkuja, joita kotona ei saanut. Kukkosia, sultsinoita, erilaisia karjalanpiirakoita joko riisi tai peruna, joskus lanttusosetäytteellä. Mummon karjalanpaistikin oli parempaa kuin missään ikinä olen maistanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohojanmaa kirjoitti:

Kaikki oli ennen paljon parempaa

Ei kait ihan kaikki sentään?

Vierailija
84/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miun mummo oli pohjois- Karjalasta ja teki karjalaisia herkkuja, joita kotona ei saanut. Kukkosia, sultsinoita, erilaisia karjalanpiirakoita joko riisi tai peruna, joskus lanttusosetäytteellä. Mummon karjalanpaistikin oli parempaa kuin missään ikinä olen maistanut.

Voih, saispa perunapiirakoita vielä jostain.

Vierailija
85/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummoni ei tehnyt mitään ihmeellisiä ja hyviä ruokia tai leipomuksia, mutta on jäänyt mieleen, että olohuoneessa oli aina Pihlaja-karkkeja (eli kettukarkkeja) tarjolla.

Vierailija
86/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patterilla lämmitetyt pakastemansikat. Sellanen pieni raejuustopurkillinen pakastettuja mansikoita laitettiin patterille hetkeksi ja sit lusikoitiin purkista.

Vierailija
87/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tarjosi ihania kokkosia ja toinen nuuka taisi tarjota pullapitkoa jota ei uskaltanut syyllisenä rauhassa nauttia niin en ole ihan varma muistanko oliko se itse tehty kun hosumalla kiireesti pöydästä pois ettei vieraat ota enempää

Vierailija
88/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rymd-mehu! Mummo kaivoi kaapista Rymd-jauhepussin, kaatoi sen keltaiseen muovikannuun ja vettä perään, pikku sekoitus ja katso: maistuva mehu oli valmis.

Se oli pelkkää esanssia, sokeria ja väriainetta. Mutta kyllä meille penskoille maistui!

Me saatiin tuota muutaman kerran koulussa 70-luvun alussa. Kun kuulenkin sanan Rymd, suuhun leviää tietty muovin maku. Sitä ei nykyään varmaan saisi edes myydä.

Vierailija
89/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunarieska ja kaikki leivonnaiset pullat sun muut. Mummolla oli leivinuuni ja kun se lämmitettiin aamulla niin hyvää oli tiedossa. Ensin leivät, ja hirvipaisti hautumaan.

Metsäsienisalaatti, puolukka puuro, kotitekoinen viili,

Tietämättä lapsena itsekään, söimme luomu gourmet lähiruokaa. Ehkä siinä miksi nyt aikuisena olen terve ja normaalipainoinen.

Pappa oli kala guru. Han savusti omalla reseptillään kaloja tai kiireemmissä paistoi järvikalat pannulla. Uudet keitetyt perunat ja tilli.

Näitä muistoja on roppakaupalla ja olen pitänyt monet niistä myöskin perheeni herkkuna.

Kesät olivat kohokohtia mummolassa.

Vierailija
90/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunarieska ja kaikki leivonnaiset pullat sun muut. Mummolla oli leivinuuni ja kun se lämmitettiin aamulla niin hyvää oli tiedossa. Ensin leivät, ja hirvipaisti hautumaan.

Metsäsienisalaatti, puolukka puuro, kotitekoinen viili,

Tietämättä lapsena itsekään, söimme luomu gourmet lähiruokaa. Ehkä siinä miksi nyt aikuisena olen terve ja normaalipainoinen.

Pappa oli kala guru. Han savusti omalla reseptillään kaloja tai kiireemmissä paistoi järvikalat pannulla. Uudet keitetyt perunat ja tilli.

Näitä muistoja on roppakaupalla ja olen pitänyt monet niistä myöskin perheeni herkkuna.

Kesät olivat kohokohtia mummolassa.

Nälkähän tässä tulee.😄

Vierailija
91/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeripalassa kamferitippoja, niitä sai mummolta. Ja pullamössöä  ja sokeripaloja kahvissa . Nam, hyvää oli.

Vierailija
92/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini äiti teki todella hyvää karjalanpaistia.

Vierailija
93/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäiti teki mielettömän hyvää makaronilaatikkoa, sellaista en ole ikinä muualta saanut, nami!

Vierailija
94/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin..

Karjalanpiirakat joita tehtiin myös yhdessä ja voi taivas kuinka herkullisia ne olivatkaan, kun nosti niitä voimaidosta uuniritilälle😋

Imelletty perunalaatikko (ja muutkin jouluruoat) en ikinä tule osaamaan sen tekemistä niin hyvin

Karjalanpaisti, vaikka teen itsekin maukasta

Curry-kastike, olisin voinut lapata sitä kauhalla suuhuni

Lihamakaroonilaatikko, kts kohta 1.

Haarukka pikkuleivät joita mummolla oli aina keittiön kaapissa kullanvärisessä kipossa

Marjapiirakat joita hän leipoi metalliseen vuokiin, se pohja oli niin hyvä ja marjatäyte jumalainen

Luumukiisseli kermaruusukkein

Siinä muutamia, maistan nuo kaikki elävästi makumuistoissani, kiitos rakas mummo

T. Pohjois-Karjalasta lähtöisin

Samantapaisia herkkuja teki myös minun mummoni (Karjalasta). Ei kylläkään curry-kastiketta ja marjapiirakan teki pullataikinapohjaan uunipellin kokoiseksi. Alkukesän ensimmäiset mansikat hän tarjoili aina kermavaahdon kanssa ja äitini piti sitä turhana hömpötyksenä :D mutta minä tykkäsin, kun tuntui hemmottelulta. 

Vierailija
95/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkkuna ja viili, en voi käsittää miten ihmeessä vanhukset tykkää siitä! 

Vierailija
96/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelimme autolla jonnekkin lähiseudulle. Mummi otti levähdyspaikalla termospullon esiin ja itse tehtyjä pullia. Oi että oli hyvää. Katseltiin samalla ohikiitäviä autoja.

Vierailija
97/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piparjuuriliha, saman tyyppistä kuin tilliliha mutta mausteena piparjuuri. Sain itse käydä kasvimaalta kiskomassa piparjuurta ja niistä mummo puukolla rapsutti pataan. 

Vierailija
98/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On toki, paljon. Mummo oli hyvä kokki, hän laittoi paljon sellaista, mitä äiti ei koskaan laittanut. Mummon ruokakaappi oli herkkuja täynnä. Olivatko mummot ennen vanhaan ihanampia kuin nykyajan mummot?

Anna esimerkki nykyajan mummoista, kiitos!

Vierailija
99/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mummolan ruokamuistoja lainkaan, koska äidin puolen isovanhempia en ole nähnyt kuin parissa valokuvassa ja isän puolen isovanhemmat asuivat samassa taloudessa kuin me, pappa noin kolme vuotta ja mummu noin viiden vuoden ajan, majailivat siis ns syytinkikamarissa. Huoneessa oli hella ja siinä sai jotakin laitetuksi ja ainakin kahvia keitetyksi, mutta kaipa se syytingillä olo sitten sitä oli että äitini vei meidän perheelle tekemistään ruuista aterioita syytinkiläisille. Ja juuri nyt tulikin mieleen, että mehän emme syöneet samassa pöydässä...mikähän siihenkään sitten oli syynä. Toimimaton perhe siinäkin kohtaa. No, tällainen näkökulma asiaan.

Vierailija
100/546 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjapiirakkaa, jossa oli mustikoita tai puolukoita. Se oli tehty pullataikinapohjaan eikä sisältänyt kovin paljon sokeria, joten ei ollut niin makeaa kuin monet muut syömäni marjapiirakat. Mustikkapiirakka oli jo silloin minusta parempaa kuin puolukkapiirakka. Lisäksi oli riisipiiraat ja perunapiiraat, mutta tuo perunaversio ei maistunut kovin hyvältä. Söin sitä kuitenkin, jos sitä oli, koska kilttinä lapsena en halunnut pahoittaa mummon mieltä sanomalla, että en pidä siitä.