Mummolan ruokamuistot
Mun oli pakko tänään etsiä kaneliässien resepti, kun tuli kauhea nostalgiannälkä. Mummo leipoi aina ässiä kahvipöytään. Ja lettivehnästä.
Toinen mummo teki usein korinttikeksejä.
Onko teillä jotain ruokamuistoja mummolasta?
Kommentit (546)
Pannukakku! Paksu, kermainen, mehevä. Tarjottiin kermavaahdon ja mansikoiden kanssa. En osaa tehdä samanlaista.
Mummun kanssa leivottiin ruisleipää. Mummu leipoi myös kampanisuja. Sellainen muisto minulla on myös, että iltapalaksi juotiin yhdessä teetä ja syötiin näkkileipää jonka päälle mummu leikkasi valkosipulin kynnestä pieniä paloja. Oli herkkua!
Minun mummo teki parhaat räiskäleet. Valurautapannulla ja voissa, oi kuinka ihana niitä oli mummon kanssa yhdessä paistaa. Niiden kanssa oli itsetehtyä mansikka tai muuta hilloa, mummolla oli kaikenlaisia. Jouluna luciapullat olivat ihanan keltaisia (sahramia) ja karjalanpiirakoita leivottiin usein yhdessä.
Maailman parasta jauhelihapannaria. Ja söisin sitä kyllä palan edelleen, jos saisin, vaikka olenkin vegetaristi nykyisin.
Mummo oli surkea kokki, vieläkin yököttää kun muistan vetelät lihapiirakat ja karrelle palaneet lihankappaleet.
Lihapullat pannulla voissa paistettuna
Kermahyytelö mansikkakastikkeella, vähän kuin pannacotta. Tämä 60 luvulla
Auringonkukan siemeniä oli aina naposteltavana. Tartarpihvit raa'asta lihasta, näitä rakastan edelleenkin!
Hyvää kokkelipiimää Pohjois-Karjalassa
Mummon bravuureita olivat keitetyt silakat ja maustamaton kiisseli.
Toinen mummu leipoi paljon. Muistan tiikerikakun. Toisen mummun tiimoilta maustepippuriset lihapullat, makean makaronilaatikon (kanelia ja sokeria) ja itsetehdyn viilin ja talkkunajauhon.
Vierailija kirjoitti:
Tuore hiivaleipä, jonka päälle voi suli ihanasti.
Meilläkin tuota. Oli nimeltään kakko.
AP: Kaneliässät ei ole ruokaa. Ei myöskään lettivehnänen eikä korinttikeksit.
Sen sijaan leivinuunissa tehty karjalanpaisti on. Ruisleipääkin tein mummon kanssa.
Ei kyllä ole mummun ruoasta muistoja. Mummu sairastui Parkinsoniin mun ollessa ala-asteella ja kuoli kun olin teini. Ei hän ollut ruokaa tehnyt enää muutamaan vuoteen ennen kuolemaansa.
Toinen isoäiti on kuollut ennen mun syntymää.
Perunavelli ja juuri kotona leivottu ruisleipä sen kanssa.
Ai että kun tuli nälkä!
Mun mummu ja pappa elivät niukasti, vaikka ruoka oli simppeliä, se oli aina niin hyvää!
pappa kalasti ja kalaa syötiin paljon. Varsinkin ankeriasta ja haukea. Samoin murukastike, keitettyjen perunoiden päälle laitettiin silakoita ja reilusti suolaa. Kakkoa tehtiin aina, makeata ei mummu leiponut. Joskus teki vanhasta maidosta pannaria.
Marjapuskia oli paljon, joten kiisseliä oli kesäisin. Puuroja: kaurapuuroa ja niin ihanaa haudutettua ohraryynipuuroa.
Karkkia eikä jäätelöitä ollut, papalla oli sisuaski jemmassa ja sellaisia aniksen makuisia jauhopäällysteisiä pastilleja. Ei kauheen hyviä...
Taata laittoi ruokaa, mummu leipoi. Taatan murukasti ja perunat, mummun tiikerikakku ja lusikkaleivät.
Toisen mummun itsetehty viili.
Pullapitko, karjalanpiirakat. Mummolassa oli navetta, joten tuoretta maitoa käytettiin. Vaikka miten yrittäisi, olisi mahdotonta saada tehtyä samanmakuista pullaa kuin mummolassa oli.
Mummot olivat kuolleet jo ennen syntymääni, joten mitään muistoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mummo oli käynyt talouskoulun ja kaikki mitä hän laittoi oli todella hyvää. Tavallista suomalaista kotiruokaa, monia mitä täällä muisteltu. Ihana mummo, terveisiä pilven reunalle!
Kaikille ihanille mummoille pitää lähettää terveisiä pilven reunalle.
Kyllä he sen huomaavat, usko pois!
Ja myös äideille ja anopeille jos ovat sen väärti.
Mummo oli käynyt talouskoulun ja kaikki mitä hän laittoi oli todella hyvää. Tavallista suomalaista kotiruokaa, monia mitä täällä muisteltu. Ihana mummo, terveisiä pilven reunalle!