Mummolan ruokamuistot
Mun oli pakko tänään etsiä kaneliässien resepti, kun tuli kauhea nostalgiannälkä. Mummo leipoi aina ässiä kahvipöytään. Ja lettivehnästä.
Toinen mummo teki usein korinttikeksejä.
Onko teillä jotain ruokamuistoja mummolasta?
Kommentit (546)
Äidinpuoleisen isoäidin luona muistot liittyvät kahvilla kyntiin, ei niinkään ruokamuistoihin. Muistan hänen tekemät perunapiirakat ja marjapiirakan, jossa oli mustikkaa tai puolukkaa. Muistan, että se perunapiirakka tai puolukkapiirakka ei maistunut kovin hyvältä lapsena, mutta mustikkapiirakka oli hyvää,. Ne marjapiirakat hän teki niin, että taikina oli pullataikinapohja. Juomana sain hänen itsensä keräämistään viinimarjoista tehtyä mehua. Muistan myös, että siellä sai aina Omar kermakarkkeja, Marianne karkkeja, Pihlaja karkkeja tai Fazerin parhain karkkeja jotka kaikki yhä reilun 30 vuoden jälkeen tuovat mummolan ja siellä mummolassa olevan hänen kotinsa tuoksun.
Mun mummu oli Karjalasta, alle nelikymppinen kun minä synnyin ja hoiti minut vanhempien töissäollessa kouluikään saakka. Ja tarjoili makumuistoja leivinuunista
- lihapotti, erilaisia lihoja haudutettuna liemessä, vähän kuin karjalanpaistia mutta jotenkin liemi oli tumma, ei kuitenkaan ruskeakastike, eikä siinä ollut porkkanoita
- lohkopotti, erilaiselta lihanpaloja, isoja perunalohkoja, sipulia ja porkkanaa lohkoina
- karjalanpiirakat riisipuurolla ja perunamuusilla (isomummo teki pyöröjä, samasta taikinasta mutta mannapuurolla ja muodoltaan pyöreitä)
- voissa paistettuja, ruisjauhoissa pyöräytettyjä kokonaisia silakoita tai ahvenia, jotka mummun kanssa mato-ongimme ja perunamuusia jossa oli paljon voita ja vielä lisäksi siihen keskelle piilotettiin voisilmä
-nuotiolettuja (sellaisessa itse tiilistä kasatussa grillissä, paistettiin valurautapannulla) ja mansikkahilloa ja elämäni ensimmäiset grillatut banaanit vaniljajätskin kanssa
Voi kun tulee mummua ikävä
Mummon paistinpannulla paistama paksu pannukakku oli ihanaa.
Mummon tekemät lihapullat, rieskat, vattukiisseli ja perunalaatikko olivat ihan parasta ruokaa.
Vaikka kuinka paljon, molemmista mummoista. 🤗
Isäni äiti teki maailman parasta makaronilaatikkoa!
En ole ikinä syönyt mitään niin ihanaa missään.
Isän äiti teki myös aivan taivaallisen hyvää pannukakkua ja perunamuusia.
Siellä käydessä sai aina kesäisin jaffaa ja kinuskituutteja sekä sipsejä.
Joskus saunapäivinä oli kiukaalla tehtyä lenkkimakkaraa.
Menin aina mummolaan koulun jälkeen ja muistaakseni keskiviikkoisin oli tuo kiuasmakkarapäivä, silloin sai jaffaa lasillisen myös. :)
Äidin äiti tekee usein munavoita ja piirakoita, hän tekee maailman parasta munavoita, kunnolla suolaa.
Keitetyt porkkanat ja karjalanpaisti myös täydellisiä sekä tämän mummon tekemä jauhelihakastike.
Tästä äidin äidin kokkailusta on myös pari ruokatraumaa, mm. voileipäkakku maksamakkarasta ja kurkkusalaatista, kalanmaksakeitto, verilettukeitto sekä sipulisella ruokakermalla kuorrutetut pakastekeittovihannekset kanankoipien kera, ei ehkä tätä kokeilua uudestaan kiitos.
Jänislihapullat ovat jääneet myös mieleen, taisi olla jopa ihan syötäviä.
Mummo teki myös ihania pottu- ja lanttukukkoja sekä ihania korvapuusteja ja mehua.
Hän tekee myös perunapannaria ja kinkun ja voin kanssa on todella hyvää.
Tämä äidin äiti on vielä elossa ja käyn syömässä usein hänen luonaan, olen itse köyhä opiskelija ja mummo aina pyytää ruokaseuraksi.
Mamma oli jo vanha kun olin lapsi, mitään ruokamuistoa ei ole. Mutta koska olin meistä lastenlapsista se kaikkein nuorin (seuraava oli viisi vuotta vanhempi) niin mamma antoi minulle (muilta salaa) markan aina kun tuli kauppa-auto pihaan. Ja sillä sain ostaa ihan mitä halusin itselleni. Isommat saivat ostaa pussin kettukarkkeja ja jakaa ne keskenään. No kovin montaa markkaa en ehtinyt saada koska mamma asui aika kaukana ja kävimme yleensä vain pari kertaa vuodessa kylässä. Mamma kuoli kun olin tokalla luokalla.
Edellinen jatkaa, äidin äidillä oli entisessä kodissaan leivinuuni ja hän teki itse usein rieskaa, oli ihanaa sekin.
Mummolan kasvimaan omat kasvit ja marjat.
Lisäksi yökylässä mummolassa aina mummon itse tekemästä viinimarjamehusta mehujäätä, Pandan valkosuklaalevy sekä mikropopcornit.
Mummon tekemä raparperipiirakka <3
Mulla mummo oli jo niin vanha, että ei jaksanut itse leipoa, mutta kahvipöytä on jäänyt kirkkaasti mieleen. Pöydässä oli aina isoäidinpitkoa ja Marie keksejä, joskus myös kääretorttua. Kahvikupit oli sellaiset perinteiset pienet ja pöydällä oli sokeripalakulho ja keltainen purkki kevytkermaa. Mummu kaatoi aina kahvinsa lautaselle ja laittoi sokeripalan suuhunsa ja joi lautaselta.
47 jatkaa vieläkin :D Olimme paljon isovanhempien kanssa tekemisissä lapsena viikottain, siksi muistoja on paljon.
Isän äiti teki aina siskolle ja minulle voileipäkekseistä "koululaisen eväsleipiä", kaksi cream crackeria siis päällekkäin ja voita väliin.
Kahvit juotiin myös aina tuolla isän äidin luona ukin ja mummon kanssa porukalla kun tulin koulusta, silloin oli rinkilämunkkeja tai pullavaa tarjolla sekä kettukarkkeja.
Tulee ikävä näitä muistellessa 🥺
Mulla on jäänyt mieleen mummulta sellainen ruoka jossa oli kalapuikkoja valkokastikkeessa. En tiedä miten mahtoi tehdä, mutta ikinä ei ole sen jälkeen kalapuikot maistuneet niin hyviltä. Voiskohan olla niin, että kasarilla olivat parempia?
Kahvin jälkeen lueskelin aina kuvalehtiä ja oli siellå alibikin mukana jota ei varmasti nykypäivänä yksikään lapsi lukisi, mutta tuolloin vähän muodon vuoksi toruttiin ja mummu meni jopa niin pitkälle, että Alibia ei saanut kukaan viedä roskiin ennen kuin minä olin käynyt kylässä ja lukenut sen. Mummu antoi myös usein viiden markan kolikon karkkirahaksi ja käski olla kertomatta vanhemmille mitään, että eivät hermostu hänelle turhaan. Näin vanhemmiten osaan arvostaa sitä miten rento mummu mulla oli, kertoili myös sotajuttuja, kepeät mullat hänelle.
47 yhä täällä, sisko muistutti äsken tämän ketjun linkattuani äidin äidin tekemistä "yllätyssämpylöistä" :Dd
Mummo on kova tupakkaa polttamaan ja kärsii hirveästä limaräkäyskästä, kerran löytyi sämpylästä mynthonia.
Nam?
Sisko rakastaa myös tämän äidin äidin tekemää klimppistä kaurapuuroa.
Äidin äiti tekee myös hyvää paksua mustikkasoppaa ja ihania lettuja, lapsena meillä oli aina ukin ja siskon kanssa letunsyöntikilpailu 🥺
Tämä on ihana ketju!
Mummo paistoi pieniä lettuja valurautapannulla ja niiden kanssa metsämansikkahilloa. Sitten syötiin kermaviiliä kanelilla ja sokerilla, talkkunaa ja piimää ja mustikkasoppaa, josta mummo siivilöi mustikat pois.
Serkun mummolassa sai ihanaa vanhanaikaista täytekakkua, siis tölkkipersikoita ja kermavaahtoa päällä.
Vähän kärähtänyt pohja kuului tähän makuelämykseen.
Siellä oli ihana käydä juhlissa, odotin aina kakkua eniten.
Meillä ei tehty kotona perinteisiä kakkuja vaan näitä nykyaikaisia juustokakkuja yms, oli kivaa vaihtelua.
Olen -03 syntynyt joten minulle tämä oli aika vanhanaikainen herkku :D
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa se olikin paistettu uunissa vaikka taikina oli tehty valurautapannuun.
Mun mamma keitti herneenpalkoja suolavedessä ja muistaakseni niihin laitettiin voita päälle kun olivat vielä kuumia. Oli hyviä.
Porsaanluusoppa, perunavelli, porsaan talouskyljykset.
Mummon tekemä ruisleipä. Se oli hapanta ja sitkeää, mutta voin kanssa herkkua. Mummon lihapullat. Teki hyviä lihapullia vaikka oli itse kasvissyöjä.
Vain toisesta mummosta on makumuistoja, mutta hän ei ollut kovin ihmeellinen kokki. Oli palvelusväki huolehtinut kokkailuista ja leipomisesta. Hiivaleipä, possun kyljykset ja makaronilaatikko olivat kuitenkin ihan omaa luokkaansa. Samoin joulupuuro.
Muita ihania vanhojen sukulaisten luona maisteltuja juttuja ovat: samettipuuro ja vadelmahillo, paahtokiisseli, vesirinkelit, hovijälkiruoka, kahvikehrät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa se olikin paistettu uunissa vaikka taikina oli tehty valurautapannuun.
Miksi ihmeessä se on vatkannut maidon, munat ja jauhot paistinpannulla? Eikö hänellä ollut yhtään kulhoa tai vaikka kattilaa?
Join mummon kanssa säännöllisesti "päiväkohvit" jo 3-vuotiaana. Minun mukissani oli enemmän maitoa, kuin kahvia, mutta hienolta tuntui ja hyvältä maistui.