Mummolan ruokamuistot
Mun oli pakko tänään etsiä kaneliässien resepti, kun tuli kauhea nostalgiannälkä. Mummo leipoi aina ässiä kahvipöytään. Ja lettivehnästä.
Toinen mummo teki usein korinttikeksejä.
Onko teillä jotain ruokamuistoja mummolasta?
Kommentit (546)
Saarioisten se lihaperunasoselaatikko lähinnä.
Ja juu mummu oli alkoholisti, en muista että olisi ikinä ollut mitään itse kokkailtua tarjolla.
Minun mummoni oli mummi ja työläisnainen.
Ei hän ehtinyt mitään kummempia ruokia laittamaan, mutta mieleen on jäänyt murusoppa ja lihapullat, joissa oli mukana raastettua porkkanaa.
Ja tietysti pikkuplätit hillon tai sekahedelmäsopan kanssa.
Mummi oli työväenliikkeen ihminen ja ilmeisesti siitä johtuen heillä oli neuvostoliittolaista teetä.
Sellaisia noin 5*5 pahvipaketteja mm. Krasnodarista.
Ai että ne teelehdet ja varsinainen tee tuoksuivat hyvältä.
Taisinpa joskus mutustella pelkkiä teelehtiä.
Toisesta mummosta on vain jonkinlainen hahmo muistikuvana.
Anoppi oli Karjalasta kotoisin ja erinomainen ruoanlaittaja.
Mummo teki niin ihania ruokia ja leivonnaisia. Hyvät muistot.
Parhaiten on jäänyt mieleen : rapeat letut ja päälle laitettiin sokeria tai mummon tekemää mansikkahilloa.
Lihakeitto, valkoviinissä paistettu lohi, murukastike ja peruna muussattiin haarukalla. Mummoni teki myös todella hyvää possu kastiketta, sen vertaista en ole saanut enää ikinä. Myös lammas oli loistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus kuulostaa just siltä, että ens viikon Ilta-Sanomissa on juttu mummolan ruokamuistoista.
Lukijat kertovat. Toimittajana joku Tani tai muu hömppä.
Kuiskasin kerran vanhemmilleni lapsena, että nuo on varmaan rikkaita, kun näin jääkaapissa 1e maksavia vanukkaita.
Karjalanpiirakat ja pullataikinaan leivottu kaalipiirakka sekä riisipiirakka marjakeiton kera olivat karjalaismummoni loihtimia perinneherkkuja.
On vaikka kuinka.
Mummi teki hyvin yksinkertaista ruokaa mutta se oli hyvää. Esim. lammaskaali, lihapullat, köyhät ritarit. Onneksi älysin ajoissa pyytää mummin rusinakakun reseptin
Lihapullat ja perunat, Makaronivelli, banaanipirtelö, mansikkapirtelö yms :p
Vierailija kirjoitti:
Silakat ja perunamuusi :p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silakat ja perunamuusi :p
Niin ja leivinuunissa tehty rieska, mustikkapiirakka :p
Mummun tekemä perunalaatikko oli ihanaa. En itse eikä kukaan muukaan ole onnistunut valmistamaan yhtä hyvää.
Muistan, että mummon kanssa tehtiin usein itse viiliä ja perunapiirakoita. Mummo aina kertoi, että ukkosella ei viili synny.
Kesälauantaisin kaalinlehdellä paistettu hiivaleipä eli rieska uunimunavoin kera, nam. Lauantaisin jälkiuunin lämmössä haudutettu karjalanpaisti tai lihapotti possusta. Tuoretta rieskaa pieni palanen haarukan nokkaan ja kuumaan liemeen, herkkua. Usein oli tarjolla myös yksinkertaisia ruokia kuten maitoperunaa, maitokaalia, leipälämmitöstä (kahdellakin tavalla) ja tietysti puuroja ja vellejä. Minä olen monesti naureskellut, että minäolen kasvanut mamman kauravellillä. Kun olin pieni, se siivilöitiin ja pantiin pulloon, minä kuljin pihalla pullo kainalossa ja imaisin välillä vellihörpyt. Hämärästi jopa muistan tämän.
Mummini teki ihan parhaita pyöröjä. Pyöröt ovat siis karjalaisia leivonnaisia.
Mummo oli hyvä kokki, mutta jostain syystä mieleeni on jäänyt karjalanpaisti ja S-pikkuleivät vai millä nimellä niitä nyt kutsutaankin. Mummoni kuoli vuonna 1979
Alavuden mummu paistoi uunissa kropsua sitä syötiin omenahillon kanssa ja joskus saatiin uunijuustoa.
Toinen mummo teki usein mustikkakukkoa. Sitä pitääkin testata itse.
Toinen mummo syötti lähinnä purkkiruokia, mikä oli ihan ymmärrettävää, kun oli koko ikänsä kokannut muille. Ei mummojen ole pakko paistella pullaa ja tehdä kalakukkoja kuolemaan saakka, joskus pitää opetella olemaan eläkkeellä.
Ei ole