Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummolan ruokamuistot

Toimivat reseptit
27.07.2022 |

Mun oli pakko tänään etsiä kaneliässien resepti, kun tuli kauhea nostalgiannälkä. Mummo leipoi aina ässiä kahvipöytään. Ja lettivehnästä.

Toinen mummo teki usein korinttikeksejä.

Onko teillä jotain ruokamuistoja mummolasta?

Kommentit (546)

Vierailija
21/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjaanpalanut marjapuuro ja keitetyt nakit. Mummoni oli surkea kokki. Toinen mummo kiplinkun olin alle kouluikäinen joten en.paljon muista. Vaareja minulla ei ole ollut, kuolleet molemmat ennen kuin synnyin.

Vierailija
22/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.Ei ollut mummoja ei vaareja.Olivat jo ajat sitten kuoleet, ennen kuin synnyin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porokäristys, lanttukukko ja naurisnyytit leivinuunissa. Ja pappilanhätävara, joka tehtiin mummon leipomasta pullasta ja puolukasta ja omatekoinen vaniljakastike.

Ihmettelen, miten mummot/papat ehtivät laittaa niin suuritöisiä ruokia, kun kodinkoneita ei ollut ja lisäksi mummon kangaspuut paukkuivat illalla. Ja vieraita oli aina kylässä ja vieraille tarjottiin ruokaa.

Aivan totta, vieraanvaraisuus oli aivan erilainen kunnia kuin nykyään, vaikka oli eläimiä, pelto ja navettatyöt, kaikenlaista ja koneita ei ollut, mutta ahkeruus oli aina läsnä ja pöytä koreana, jokaisessa talossa tyylillään.

Vierailija
24/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummilla oli aina ruokana perunoita ja karjalanpaistia. Lisäksi ihania karjalanpiirakoita ja rieskaa. Tämä on vain minun muistoni, olimme mummilla harvemmin matkan takia ja aina yövyimme. Kaiketi syötiin muutakin, nuo on jääneet mieleen vakituisena ruokana.

Vierailija
25/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon tekemä Big Mac Meal, tuplaranut ja Cokis veivät kielen mennessään.

Mummo oli töissä mäkkärissä ja antoi vielä lelutkin kaupan päälle, vaikka ei oltu tilattu Happy Mealia.

Vierailija
26/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytekakut,kuivakakut,pullat,marja- ym.piirakat.....

Vierailija
27/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat mummoni ovat itä-suomesta, edelleen elossa, mutta hirveän huonossa kunnossa. Ihana palata muistoissa niihin mummoloissa vietettyihin päiviin.

- toinen mummoni osasi leipoa kaikkea ihanaa, erityisesti tiikerikakkuon jäänyt mieleeni. Se suli suussa!

Toisessa mummolassa suhtauduttiin hyvin intohimoisesti ruuanlaittoon sekä leivontaan. Kaikki oli aina just eikä melkein. Pöydässä aina karjalaiseen tapaan notkuen ruokaa ja herkkuja. Ruokien jälkeen oli aina! Jälkiruokaa- usein marjoja ja jäätelöä/kinuskikastiketta tai jotain leivonnaista esim pulla/ kookos suklaapiirakkaa /keksejä. Kaikki tietysti itse tehtyjä. Ukki ja mummo molemmat laittoivat ruokaa, heillä oli selkeä työnjako. Täällä mummulassa vietimme enemmän aikaa. Erityisesti mieleen ja makunystyröihin on jäänyt:

- ternimaitoon tehdyt vohvelit

- uunikuha lisukkeineen

- grillattu kana lisukkeineen

- liharuuat ... tarkemmin ottaen ihan kaikki ruuat siellä on ollut minkä tahansa ravintolaruuan kelpoista.

Nykypäivänä kummankaan isovanhemman luona ei uskalla syödä muuta kuin itse tuomaa ruokaa

Vierailija
28/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia mummuja minulla ei ollut joten lapsuuden muistoja ei ole, mutta ex miehen mummu teki järjettömän hyvää mansikkakakkua jonka veroista en ole missään saanut. Harmittaa ettei ole reseptiä. Se on jäänyt mieleen aikuisiällä kun tuon mummun sain tuntea.

Vierailija
29/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistetut ahvenet ja muikut. Kaurapuuro. Riisipuuro ja luumukiisseli. Karjalanpaisti. Hiivaleipä. Korvapuustit. Piimäkakku. Räiskäleet, joissa oli rapea reunus.

Vierailija
30/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat mummoni olivat Karjalasta kotoisin, toinen vaan oli viettänyt ison osan lapsuuttaan ja teini-ikää sotalapsena Ruotsissa. Hänen perujaan on mm. mokkapalat ja kermakakut, makaronilaatikko joulupöydässä jne. Toinen mummo taas teki sitten perinteisiä ruokia, piirakoita (riisipuurolla ja perunamuussilla) jne. Kauhistus oli se harmaa limakaurahyytelö, jota syötiin aina kauranpuintiaikaan. Nyt se saattaisikin jo maistua, mutta lapsena en uskaltanut edes lusikkaa suuhun viedä.

Mummo teki makaronivelliä, ja se oli hyvää - ja voi olla, että nyt en uskaltaisi sitä maistaa lainkaan!

Mutta tämä jälkimmäinen mummo siis leipoi. Lauantaisin aina piirakoita,  ja sitten jälkilämmössä kuivaa kakkua. Pullaa (pitkoja, mummo letitti ne pitkot niin nopeasti, etten ole kenenkään nähnyt niin tekevän) ja leipää. Olen itse opetellut sen piirakkapohjien kaulitsemisen, se vaatii pulikan ja oikeat otteet. Se on helppoa sitten kun sen osaa, ja samalla tekniikalla voi tehdä vaikka mitä, vaikka tortillalättyjä! Ja sama mummo opetti myös sen, että pitää osata sopeutua. Jos olkapää kipeytyy eikä alustaminen käsin onnistu, käytetään yleiskonetta. Jos ranteeseen sattuu, eikä piirakoiden kaulitseminen onnistu, niin käytetään pastakonetta. Jos on köyhä vuosi, niin piirakoihin laitetaan enemmän ruista ja vähemmän vehnää, jos on rikas vuosi, niin käytetään puurossa kunnolla kermaa.

Vierailija
31/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjapuuro ja makaronilaatikko.

Vierailija
32/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummot <3

Vierailija
33/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.Ei ollut mummoja ei vaareja.Olivat jo ajat sitten kuoleet, ennen kuin synnyin.

Minullakaan ei ollut, isovanhempani kuolivat kun olin aivan pieni ja yksi oli mielisairaalassa koko lapsuuteni ajan. Mutta monet ruokamuistot tässä ketjussa ovat tuttuja oman äitini kokkauksista, esimerkiksi ternimaito ja kalakukko.

"Mummonkorvikkeita" minulle olivat äidin serkut ja yhden serkun vaimo, he olivat paljon äitiäni vanhempia. Yksi serkku teki aina ihanaa salaattia, jossa oli lehtisalaattia, retiisejä, keitettyä kanamunaa ja sinappikastike. Toisen serkun vaimo taas oli hiukan viinaanmenevä. Kun menin heille kylään, hän oli tehnyt täytekakun ja kertoi kostuttaneensa sokerikakkulevyt Koskenkorvalla. Olin kai 15-vuotias, mutta en tietenkään koskenkorvakakusta kieltäytynyt.

Vierailija
34/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempieni (vm 1918 ja 1919) luona tarjoiltiin mm seuraavanlaisia:

Perunapuuroa voisilmällä ja sen kanssa aina ehdottomasti suutarinlohta (maustettuja silakkarullia). Omenariisipuuroa.

Hernekeittoa jossa porkkanaa ja kokolihaa rasvoineen. Kotletteja kermaisessa kastikkeessa.

Lihapullia reilussa voissa paistettuna ja joissa reilusti sipulia.

Perunoiden päällä kattilassa kypsyi usein suolattuja silakoita.

Lisukkeina usein puolukkaraejuustoseosta ja hölskykurkkuja.

Säilöttyjä punajuuria, keitettyjä porkkanoita.

Keitettyjä ahvenia. Savusilakkaa.

Omenahilloa, raparperikiisseliä, punaherukkakiisseliä.

Vaniljajäätelöä ja vadelmia, vahvaa mustaherukkamehua saunan jälkeen.

Jouluisin käpykakkua. Kanapeitä ja litteitä omenaleivoksia Tanniselta.

Välipalana punainen viili johon viipaloitu banaani.

Nämä jääneet parhaiten mieleen, kaikki ei aina ihan maistunut mutta syötiin silti. Osa ruuista oli suurta herkkua!

Näin siis Turussa aikoinaan,

mamma ja pappa

Vierailija
35/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon nistipata jauhenlihasta ja makaroonista oli parhautta. Ketsupin kera.

Vierailija
36/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen lisää: tuohon mamman ja pappan perään piti tulla <3 <3

Vierailija
37/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako joku, mikä jälkiruoka oli tehty riisipuurosta, jossa oli jotain sattumia ja se oli kuohkee ja kermaista.

Vierailija
38/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummon nistipata jauhenlihasta ja makaroonista oli parhautta. Ketsupin kera.

Punaleimatusta nötkötistä ja kananuudeleista Mummo teki myös herkullista nistipataa. Ketsupin kera myöskin.

Vierailija
39/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin äiti teki yleensä ns. peruskotiruokia, mutta voi itku kun oli hyvää. Erityisesti makumuistoihin ovat jääneet:

- merimiespata

- porsaan kyljykset/lihapullat ja ruskeakastike

- kaalilaatikko

- hernekeitto

- paistetut ahvenfileet ja muikut muusin kanssa

- itse tehdyt lihapiirakat

- pullataikinaan tehty marjapiirakka

- ohrasuurimoista tehty piimärieska (vähän kuin pannari, tehtiin uunipellille)

- karpalo- ja lakkakiisseli kermavaahdolla

Ei samanlaista ruokaa saa enää mistään. En osaa itse tehdä ko. ruoista yhtä maistuvia.

Vierailija
40/546 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulimaito (perunoiden kanssa)

Kaali-jauhelihakeitto

Leipäressu (pannulla voissa paistettua ruisleipää ja maitoa)

Ihan vain puuro, jossa voita ja suolaa mummin ronskilla kädellä annosteltuna.

Iltapalaksi sai ranskanleipää reilulla kierroksella voita ja paksulla lauantaimakkaraviipaleelma.

Kyllä oli erityistä herkkua, kun näitä ei kotona tehty.:)