Mökkeilyn inhoamisketju - miksi et ikinä osta mökkiä?
Olen omassa kaveripiirissäni outolintu, kun en pidä mökkeilystä. Vihaan ulkovessaa, vesien raahaamista jostain järvestä, hyttysiä, nukkumista jollain laverilla saunakamarissa... En myöskään pidä ajatuksesta, että olisi jokin yksi paikka, jonne aina lomalla pitäisi mennä. Kaipaan vaihtelua.
Miksi sinä inhoat mökkeilyä?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Yök! Matkustan mielummin, harkitsemmekin asunnon ostoa välimereltä,siellä sielu lepää! Mökkiä en huolisi vaikka saisin.
Joo kyllä ne Välimeren ötökät Suomen hyttyset voittaa, niin koossa kuin myrkyllisyydessä.
Kannattaa pitää kiirettä kämpän hommaamisessa kun lähivuosina alkaa olla liian kuuma. Kymmenen vuoden sisällä Välimeren alue on jo aavikoitumassa eikä sieltä enää saa tuoretta ruokaa halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En inhoa, mutta omassa olisi ihan liikaa vaivaa. Siksi viikko/kesä vuokralla sopivaan aikaan on ok. Tylsää olisi pitempään olla. Sitten kaikki ne huoltamiset sun muut. Vuokramökillä tarttee vain tehdä sapuskaa ja siivota jälkensä lähtiessään.
Olen aivan samaa mieltä kanssasi. En jaksaisi olla samalla omistusmökillä miltei koko kesää. Mulle riittää käydä eräällä yhteisööni kuuluvalla mökillä silloin kun on hyvä ja lämmin ilma käydä uimassa ja saunomassa sekä käydä soutelemassa veneellä. Aina ei viitsitä edes kaasugrillillä grillata sapuskaakaan. Ja mikä parasta, on saapuminen omaan kotiin ja sänkyymme nukkumaan iltamyöhäisellä. Voisimme käydä tuolla mökkirannassa vaikka jokaikinen päivä, mutta meille riittää ihan silloin tällöin kelien mukaan. Matka kotontamme on niin lyhyt autolla ajella, että kulkukustannukset ovat pienet. Haluan kesän aikana liikkua ja käydä muuallakin ja tapaamassa ystäviä sekä sukulaisissa kyläilemässä.
Omasta mökistä ei ole kuin riesaa ja rahanmenoa. Aina pitää olla jotain kohtaa kohentelemassa. En näe siinä mitään rentouttavaa. Metsään voi mennä marjastamaan ja sienestämään omasta kodistaankin käsin.
Minä pidän mökkeilystä, mutta ennemmin vuokraan mökin, kuin käytän vapaa-aikaani möiin ylläpitohommiin.
Vierailija kirjoitti:
En erityisemmin inhoa mökkeilyä, en vain näe sille mitään tarvetta. Kustannusten noustessa myös toisen asumuksen ylläpito olisi minusta entistä turhempi kustannuserä.
Samat sanat. Joskus kun lapset olivat pienempiä, vuokrattiin mökki. Mutta yksi kerta riitti. Meidän lomarahamme menevät matkusteluun. Emme ole hemmoteltuja, ja esim pesemme pikkupyykkiä käsin hotellihuoneen kylppärissä, kokkaamme
kerran päivässä itse minikeittiössä, mutta nautimme kaikki paljon matkailusta, ja niin ihanaa kuin joku mökkeily voi toisille olla, meille kaikki matkustaminen on parempi vaihtoehto. Lapset näkevät maailmaa Hollannista Lontooseen ja Kreikasta Roomaan, jopa Uudesta Seelannista Alaskaan.
Vierailija kirjoitti:
Asun maalla okt:ssa, viiden minuutin ajomatkan päässä hyvästä uimarannasta. En keksi yhtään syytä, miksi haluaisin riesakseni kesämökin, ellei se sitten olisi joko aivan pohjoisimmassa Lapissa tai jossain ulkomailla ja voisin viipyä siellä useamman kuukauden putkeen, eli käytännössä toinen koti jossain tarpeeksi erilaisessa ympäristössä.
No varmaan se ettei tarttis AJAA uimaan.
Samat syyt kuin AP:llä, paitsi menen mielelläni lomalle samaan paikkaan. Siellä vaan pitää olla kaikki mukavuudet, luksusta, hyvä ilmasto, hyvää ruokaa ja juomaa.
Meillä kyllä on ns mökki mutta se on enemmänkin kakkoskoti. En ikipäivänä haluaisi viettää lomiani jollain alkeellisella mökillä ulkohuusseineen, kyllä kaikki mukavuudet mitä kotonakin on, pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän offtopic, mutta vaarana on "perinnemökkeilijän" muuttuminen mökkeilyvihaajaksi ->
Minulle on tulossa painajaistilanne, olen suvun jälkipolvesta ainoa jolla olisi fyffeä ostaa aikoinaan isovanhempien sinänsä hienolla paikalla oleva (aikoinaan ollut hieno) mökki, varsinkin osittain veden päälle rakennettu rantasauna kuisteineen on jotain mitä ei vaan enää saa rahallakaan tehtyä.
Mutta kun se mökin kunto...purkua vaille. Karmeesti olisi hommaa.tiedossa ja toki koko muu suku (isäni, hänen sisaruksensa, minun sisarukseni, +20 serkkua) että vihreälle oksalle päässyt vanhin lapsenlapsista lunastaa mökin omakseen ja ottaa rasitteet kontolleen, siinä sivussa tarjoaa (ilman kustannuksia toki) muulle suvulle edes jossain määrin käytettävissä olevan rantasaunakokemuksen - "ei me yöksi, mutta jos saunaan päästäis ja vähän makkaraa rillaamaan..."
Helppoahan se olisi sanoa ei...mutta kun ko paikka kuitenkin on suvun kiintopiste, tavallaan tekosyy edes pitää jonkun merkeIssä yhteyttä sukulaisiin. Ja paikkana sen vaan "kuuluu" pysyä suvussa, eihän sitä voi ulkopuoliselle laittaa vaikka hyvät rahat saisikin.
Tässä nyt yritän pelata aikaa, vakauttaa talouden riskittömäksi (asuntolainasta alle viisi vuotta jäljellä) yms, mutta silti epäröin että siitä tulee "arbeit macht frei"-työleiri minulle ja vielä joudun maksamaan siitä riemusta.
Juuri noinhan siinä tulee käymään. Ja kyllä ne sukulaiset sinne yöksi jää, muuta älä edes luule. "Ei me nyt jakseta ajaa kotiin enää tähän aikaan niin eihän haittaa jos..."
Jos on iso suku ja suurin osa haluaisi mökkiä käyttää, miksei sitä voi ostaa yhdessä? Määrittelette jonkun haitarin tyyliin 2000-20000 e, ja jokainen halukas saa sijoittaa niin paljon kuin lompakko kestää? Käyttöoikeus, juoksevat kulut ja huoltotyöt tietysti jaetaan siten, että vähiten sijoittavilla on pienemmät kulut, mutta myös vähiten käyttöoikeutta tai jos suvusta löytyy vähävaraisia puuhapetejä/pirkkoja, he voisivat kompensoida pienempää taloudellista panostaan tekemällä enemmän hommia mökillä.
Tällainen edellyttää tietysti, että kaikki osakkaat sitoutuvat ja tulevat hyvin keskenään toimeen.
Toi olisi ihan painajainen. Kaikki tai ei mitään, tuollaisesta ei saa muuta kuin lihavan riidan sukulaisten kanssa. Tuon edellisen kirjoittajan pitää vaan opetella sanomaan ei tuppautuville sukulaisille, jos kuitenkin on haluja mökki ostaa. .
En halua mökkiä, koska omakotitalosta ja isosta pihasta on riittävästi vaivaa jo pelkästään. On aina jotakin kunnostusta ja pihan hoitoa. Että lomailisin ensin tekemällä nuo työt mökillä, sitten kotiin tekemään samaa. Not. Ja kotona on paremmat olosuhteet, iso aidattu piha, kaikki mukavuudet, uima-allas, iso terassi, hyvä grilli jne.
Minusta on outoja nämä kommentit, ettei tarvitse raataa. Oli mökki minkälainen tahansa, ylläpitoa se tarvitsee ja huoltoa. Ei aina ole saatavissa henkilökuntaa sitä varten. Jos me hankittaisiin mökki, missä on mahdollisimman vähän ylläpitoa, sijainti mieleinen ja mukavuudet, tarpeeksi läheltä, se maksaisi noin 300 000. Meillä ei ole niin paljon rahaa, ja jos olisi, ostaisimme jo mieluummin talon meren rannalta, koska sekin tuolla rahalla + nykyisen myynnillä onnistuisi. Eli ennemmin sitten kokonaan asumaan kuin mökki. Ne kulkemiset edestakaisin on ehkä kaikkein tympein, pelko varkaista silloin kun ei olla siellä, sähkökatkoja ei tulla ensimmäisenä korjaamaan mökkialueilta jos pahoja myrskyjä tulee. Tämä ketjun asia oli kertoa MIKSI EI haluta mökkiä, tässä meidän useita syitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin puolivuotiaamme kanssa stay cation lomalle, mies vuokramökille. Mökkeilyä kokeiltiin, ja olihan se kivaa MIEHELLE.
Hän sytytti saunaa pitkään ja hartaasti, nuotiopaikalle teki hiillosta ja tuijotteli järvelle.
Saunottiin vuorotellen ja mies tietysti fiilisteli terassilla kaljapullon kanssa pitkän kaavan mukaan.
Minä sisällä viihdytän vieraassa paikassa yhden matkamobilen avulla lasta, sitterissä ei voi pitää ja mitään et voi tehdä.
Mä en nauttinut yhtään, vihasin koko lomaa.
Tietty mökkifiilis on miehellä!
Kolmantena päivänä nakkasin vauvan miehelle ja sanoin, että mä lämmitän nyt saunan ja teen tulet, hän on vauvan kanssa.
Saunoin tunnin yksin enkä vahingossakaan tarjonnut apua.
Eipä ollutkaan enää mökkeily niin ihanaa, mieskin tajusi, millaista vauvan kans mökkeily on. Loppuviikon molempia vitutti, miestä enemmän, kun en suostunut vauvan kanssa olemaan että hän saisi erästellä.
Asketismi ei ole minusta yhtään hienoa vauvan kanssa.
Hotellilomilla voisi vaan olla perheen kesken ilman mitään alkukantaisia tulen sytytyksiä, menisi valmiiseen pöytään ravintolaan ja vauvan käytyä nukkumaan otettas lasit kuohuvaa!
Miehen mukaan ulkona syöminen on kallista, mutta viikon mökkivuokra ja ruuat maksoi yli tonnin! Enemmän saisin hotelliviikonlopusta virtaa itselleni.
Mies ei vaan näe tätä vaihtoehtona, joten ei mennä mihinkään, koska mä en enää mökille vauvan kans lähde!
Melkoinen valitusvirsi. Varmaan suurin syy ettet viihtynyt mökillä oli, että siellä oli hidas netti tms
Mulle kelpaa kyllä vuokramökki kaikilla mukavuuksilla, veden äärellä. Missään nimessä ei omaa. Turha hankinta kun ei siellä tulisi kovin paljoa oltua, tykätään lomailla ulkomailla. Voihan toki "mökin" vuokrata jostain ulkomailtakin.
Ei kiitos. En mene vapaaehtoisesti alkeellisiin olosuhteisiin tai itikoiden syötäväksi. Lomilla matkustan mieluiten ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies juo joka ilta kaljaa mökillä.
Sanoo et sauna joka ilta = saunakalja joka ilta. Sit grillatessa vähän viiniä ja napsu ruoan kanssa. Ei päivää ilman.
Hyvältä kuulostaa!
Ei kuulosta. En halua että mies juo saunakaljaa joka ilta.
Päivät maalaa, sahaa, kunnostaa ja kuulemma hankkii saunahien. Tänäänkin pinnoittaa saunan huopakattoa jollain bitumilla, joka haisee. Sitten illalla lämmittää saunan ja juo kaljaa.
Mökki ja ympäristö on kyllä hyvässä kunnossa. Se täytyy myöntää kun koko ajan tekemässä jotain.
Ei kotona kaupungissa samalla tavalla juo. Vain mökillä. Tekee ammatikseen nettijuttuja. Mökillä sitten pitää olla koko 5 vk loma ja pitkiä viikonloppuja ja joka päivä juo ainakin yhden kaljan.
Yksi kalja päivässä. Onpa hirveetä!
Purettiin rantamökki, rakennettiin omakotitalo tilalle, ja muutettiin sisään. Nyt voidaan aina nauttia sekä kodin että mökin hyvistä puolista. Vaikka nautin mökkeilystä niin en olisi omakotitalon lisäksi sellaista jaksanut ylläpitää. Ainoa miinus on ettei voi tässä virallisesti olla kirjoilla., muttei irtolaisena olo vaikuta oikein mihinkään edes lapsiperheellä.
Rakastan mökkeilyä, mutten sellaista ostaisi. Onneksi olen perinyt.
Vierailija kirjoitti:
Jo lapsuudessa aloin vihaamaan niitä helvetillisiä mökkimatkoja. Ensin pakataan sitä autoa, sitten körötellään 250km hintintinttiin, sitten puretaan se auto, lämmitetään saunaa, kannetaan vettä, kastellaan kukkia, pilkotaan puita, pedataan sänkyjä,viritellään grilliä, kannetaan ruokia ja astiota ees taas, pestään perunoita järvessä, hirveä tiskaaminen ja siivoaminen, alkeellisissa oloissa, kärpäsiä kuhiseva paskahuusi, purevia punapersemuurahaisia kaikilla poluilla ja yleinen hygienian puute ja loputon työleiri. Lapsuuteni mökkeily oli tätä. Onneksi ei enää aikuisena tarvitse tota tehdä.
Nykyään monien mökit ovat varustettu kaikilla mukavuuksilla.
Ninäkäöb en ymmärtänyt mökkeilyä silloin, kun kaikilla oli kuvaamasi kaltaista.
Itse hankimme mökin kaikilla mukavuuksilla 6 ha tontilla puhtaan järven rannalta.
Mitään kuvaamaadi ei meillä tapahdu ja en lähtisi minnekään alkeelliseen homemökkiin minäkään.
En inhoa mökkeilyä, oma rantasauna olisi ihana, eikä askeettisuus haittaisi lomaillessa. Mutta meillä on okt 20 km kaupungista, niin en halua toista samanlaista ylläpidettävää. Rantaa simuloi 10 hengen palju.
Loma-asuntona on osake keskellä suurehkoa kaupunkia, josta miehen metsäpalstalle tunnin matka. Siellä voi sitten pyöräillä torille ostamaan päivän vihannekset, käydä uimassa meressä, joessa ja järvessä tai vaikka woltata päivän ruoka (mikä ei onnistu kotona) sekä käydä ruokkimassa hyttyset makkaranpaistoreissulla sinne metsään.
Vierailija kirjoitti:
Rauhaton järvi jossa teinit rälläävät vesijeteillä, kuuluu kauaksi ja häiritsee ihan vtusti. Oli vuokralla pari kesää sitten ja ei ikinä omaa tuollaista. Sellaista järveä ei olekaan joka olisi rauhallinen ja mieli lepäisi.
Paitsi jos on oma järvi. Kuten minulla.
Olen aivan samaa mieltä kanssasi. En jaksaisi olla samalla omistusmökillä miltei koko kesää. Mulle riittää käydä eräällä yhteisööni kuuluvalla mökillä silloin kun on hyvä ja lämmin ilma käydä uimassa ja saunomassa sekä käydä soutelemassa veneellä. Aina ei viitsitä edes kaasugrillillä grillata sapuskaakaan. Ja mikä parasta, on saapuminen omaan kotiin ja sänkyymme nukkumaan iltamyöhäisellä. Voisimme käydä tuolla mökkirannassa vaikka jokaikinen päivä, mutta meille riittää ihan silloin tällöin kelien mukaan. Matka kotontamme on niin lyhyt autolla ajella, että kulkukustannukset ovat pienet. Haluan kesän aikana liikkua ja käydä muuallakin ja tapaamassa ystäviä sekä sukulaisissa kyläilemässä.