Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mökkeilyn inhoamisketju - miksi et ikinä osta mökkiä?

Vierailija
27.07.2022 |

Olen omassa kaveripiirissäni outolintu, kun en pidä mökkeilystä. Vihaan ulkovessaa, vesien raahaamista jostain järvestä, hyttysiä, nukkumista jollain laverilla saunakamarissa... En myöskään pidä ajatuksesta, että olisi jokin yksi paikka, jonne aina lomalla pitäisi mennä. Kaipaan vaihtelua.

Miksi sinä inhoat mökkeilyä?

Kommentit (214)

Vierailija
101/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita mökkiä kun on omakotitalo ja samassa pihapiirissä kesämökki jossa pääsee kyllä alkukantaiseen mökki tunnelmaan ulkohuusia lukuunottamatta. 

Jos olisi joku mökki niin tekisin siitä ympärivuoden asuttavan kaikkine mukavuuksineen tai missään muunlaisessa en viihtyisi. Minua ei kiinnosta kahden asunnon välillä kulkeminen ja kamojen pakkaaminen eikä mikään työleirille meneminen. 

Vierailija
102/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaisin mökin, sen pitäisi olla kaikilla mukavuuksilla varustettu mökki, jossa hyvä rantasauna ja hyvä, uimakelpoinen ranta laitureineen. Ajomatka max 1h. Huoneita ainakin 3 ja keittiö.

Tällaiset paikat maksavat meidän seudulla noin 175 000 euroa. Lasken, kuinka monta vuokramökkiviikonloppua tuolla summalla saa, eikä tarvitse itse siivota tai rantaa ruopata. Jätän mökin hyvällä mielellä ostamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mökki vie rahaa, aikaa, voimavaroja ja aiheuttaa stressiä. Tykkään matkustaa kaupunkikohteissa ja kypylöissä, en missään korvessa. En ottaisi mökkiä edes ilmaiseksi.

Vierailija
104/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä yhteiskäytössä olevat sukumökit ovat kyllä hirveä syöpä. Onko kukaan aidosti onnistunut sellaisen kanssa elämään?

Omalla perheelläni on tilava upea mökki ja sauna isolla tontilla järven rannalla. Ennen se oli rakas paikka minullekin, nykyään lähinnä riidan aihe ja työleiri.

Eläkkeellä oleva äitini on virallisesti paikan omistaja, mutta niin kerta kaikkiaan peukalo keskellä kämmentä, ettei osaa tehdä yhtään mitään siellä, edes ruohonleikkuu ei onnistu. Muille hänellä on kyllä aina tehtävälista odottamassa. Hän ei myöskään uskalla olla mökillä yksin (vaikka naapurit vieressä) ja vaatii meidän perhettä siksi koko ajan mökille, että itsekin voisi mennä. Emme siis käytännössä koskaan saa olla siellä vain oman perheen kanssa.

Olen niin kyllästynyt kaikkiin erimielisyyksiin, joita tuo mökki nykyään aiheuttaa, että mökkeilystä on mennyt maku kokonaan. Harmi. Lapset siellä onneksi viihtyvät viikkotolkulla.

Vierailija
105/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mökkiä, koska vuokraan mökin aina kaikilla mukavuuksilla. Ei raadantaa, ulkovessoja tai veden kantamista. Sen pari-kolme viikkoa vuodessa maksan kunnon mökistä vuokraa mielelläni. Oman mökin käyttöaste jäisi liian pieneksi hintaan ja työmäärään nähden.

Vierailija
106/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies juo joka ilta kaljaa mökillä.

Sanoo et sauna joka ilta = saunakalja joka ilta. Sit grillatessa vähän viiniä ja napsu ruoan kanssa. Ei päivää ilman.

Hyvältä kuulostaa!

Nimenomaan. Mikä vika tuollaisessa mökkeilyssä on vikana? Päivät tekee pikku hommia, illat saunoo ja grillaa

Vierailija
107/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varför inte köpa? Kanske för att det finns andra sätt att komma över en stuga.

Jag var 35 år gammal då erbjudanandet att köpa en till 50 % sponsrad stuga vid havet, i verkligen anspråkslöst skick, gavs.

Man kände att stugan lite tvingades på en, då sådan inte ingick i planerna för en relativt ung familj. Efter nya tak, fällning av 50 torkade träd, utbyte av precis allt i bastun samt målning av allt, var det OK, men inte mer än så.

Med tiden kom strömmen, borrbrunnen, terrasser, strand bord, gasgrill, rök, spångar på bergen, brygga, utbygge av stugan och väg fram. Alla är sådana investeringar som den finska beskattaren skall ha pengar för om man säljer stället, vilket inte är på agendan.

Nu känns stället äntligen som eget och man spenderar 2- 3 månader här om somrarna med semester och distansarbete omlott. Resan i en riktning tar idag 6 - 7 h och är värd all tid. Det är stället och tiden framme som räknas, inte avståndet.

Det enda felet med stugan idag är det att det är i Finland.

Vierailija
108/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan mökkeilyä.

Mutta en halua sen tuomaa työmäärää, enkä pidä sen tuomasta vastuusta tai yhteen paikkaan sitoutumisesta.

Vuokraan mökkejä mielelläni.

Vierailija
109/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on outoja nämä kommentit, ettei tarvitse raataa. Oli mökki minkälainen tahansa, ylläpitoa se tarvitsee ja huoltoa. Ei aina ole saatavissa henkilökuntaa sitä varten. Jos me hankittaisiin mökki, missä on mahdollisimman vähän ylläpitoa, sijainti mieleinen ja mukavuudet, tarpeeksi läheltä, se maksaisi noin 300 000. Meillä ei ole niin paljon rahaa, ja jos olisi, ostaisimme jo mieluummin talon meren rannalta, koska sekin tuolla rahalla + nykyisen myynnillä onnistuisi.  Eli ennemmin sitten kokonaan asumaan kuin mökki. Ne kulkemiset edestakaisin on ehkä kaikkein tympein, pelko varkaista silloin kun ei olla siellä, sähkökatkoja ei tulla ensimmäisenä korjaamaan mökkialueilta jos pahoja myrskyjä tulee. Tämä ketjun asia oli kertoa MIKSI EI haluta mökkiä, tässä meidän useita syitä. 

Kaikki tarvitsee ylläpitoa. Talot, mökit, veneet ja ihmiset.

Ei sellaista mökkiä olekaan, jota ei tarvitse huoltaa.

Vierailija
110/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä sukumökki missä on sisävessat, pesukoneet yms ja lasten takia siellä muutama yö vuodessa ollaan. Puusauna on ihan jees, on kiva kun lapset pääsee puhtaampaan veteen uimaan ja metsään rämpimään marjoja/sieniä keräämään, talvella kelkkailemaan yms, mutta Suomen luonto on niin nähty. Jos lapsia ei olisi en kävisi mökillä ikinä. Vihaan kaiken maailman ötököitä ja nytkin sain miljoona paarman puremaan vaikka thermacelit oli päällä 24/7..paarmat ei niihin reakoi. Kaiken maailman linnut kirkuu yöt..

Vierailija
111/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei yhtään hyvää syytä, miksi pitäisi olla kodin lisäksi vielä oma mökki. Puistattaa ajatus ainakin jossain korvessa olevasta mökistä, josta puuttuisi perusmukavuudet. Ehkä ajattelet samalla tavalla, jos sinunkaan lapsuudenkodissa ei ollut suihkua, ei sisävessaa, saunakin lämmitettiin ja peseydyttiin kerran tai kesällä joskus kaksi kertaa viikossa ja vesi otettiin kaivosta.

Vierailija
112/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniita maisemakuvia katsoessa joskus käy mielessä että olisipa oma mökki. Sitten kun on käyty pikavisiitti anopin ja appiukon mökillä niin tajuaa että ei se todellisuus niin kivaa olekaan. Heti ensimmäisenä kun mökille saapuu on hyttysparvi tai paarmat kimpussa ja joka paikkaa kutittaa ja samantien alkaa v*tutus. Ei kiitos. Mieluummin sillä rahalla mitä mökkiin kuluu, tekee sillon tällöin ulkomaanreissun kauniisiin maisemiin ja paikkaan jossa ei ole kamalaa ötökkäongelmaa. Toki muitakin syitä löytyy miksi mökkeily ei nappaa mutta tämä on se mikä ensimmäisenä tuli mieleen. Ja hyttystenkarkottimet, suihkeet yms. on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
113/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä inhosin pitkään ja miehelle mökki taas oli haave. Mun kokemukset mökeistä oli perinteisistä "alkeellisista" mökeistä, joihin vesi tulee kaivosta kantamalla, nukutaan jossain kerrossängyissä ahtaassa, on inhottava haiseva ulkovessa, sijainti korvessa täynnä hyttysiä... No, se tarkoitti vaan että meidän piti vähän kauemman säästää mökkiin että saatiin sellainen joka mullekin kelpaa. 

Tänä kesänä valmistui meille Sastamalaan järven rannalle sitten mökki. Kaikin mukavuuksin varustettu Älvsby-talo "Greta", erillinen rantasauna Drop-altaalla ja isolla terassilla, laituri ja vene. Tämä mökkeily kyllä kelpaa mullekin. Nyt kun molemmat saa tehdä etätöitä todennäköisesti muutamme Helsingistä kokonaan pysyvästi mökillemme. Isompikin se on kuin meidän kaupunkiasunto.

Vierailija
114/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä mökkeilystä yhtään. Minä matkustan mieluiten ulkomaille. Se on minun juttu.

Vierailija
115/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ristiriitaiset tunnelmat asiasta. Vanhemmillani on kesämökki, aika alkeellinen, mutta on siellä sähköt, ranta ja laituri. Tykkään kyllä olla siellä silloin tällöin, mutta se mietityttää että kiinnostaako mua todella ne mökin ylläpitohommat ja kulujen maksaminen sitten kun mun vanhemmat ei enää pysty. Nythän voin sinne vain mennä nauttimaan luonnosta, toki siellä ollessa tiskaan, laitan ruokaa, lämmitän saunaa ym. mitä pitäisi kotonakin tehdä.

Mulla on niin paljon muita kiinnostuksen kohteita eikä mua koskaan ole kiinnostanut mennä mökille esim viikoiksi, noin 2-5 viikonloppua kesässä siellä olen. Olen miettinyt että onko järkevää pitää mökkiä. Mulla ei ole myöskään omaa perhettä, ja varsinkaan yksin en varmaan tule mökillä viihtymään kun vanhemmista aika jättää.

Vierailija
116/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En liiemmin tykkää suomalaisesta järvimaisemasta. Mieluummin menen vaikka ulkomaille.

Vierailija
117/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimpana aikana liian kuumaa, hyttysiä, paarmoja, lokit, linnut riehuvat, naapuri katsoo alastomia, muualta kuuluu mökkibileitä, mutapohja, jos vähänkin kesytät kaloja niistä tulee näykkivä parvi josta et pääse uidessa eroon ja lopulta tulee iso hauki.

Hieman naurahdin hauelle, muta sitten luin tämän:

"Uimari pulahti veteen suoraan saunasta, kun hän tunsi voimakkaan iskun reidessään.

– Sattui todella paljon. Nousin vedestä ja huomasin, että reidessä oli monta hampaan jälkeä, joista valui verta runsaasti. Siitä arvasin, että kyseessä oli hauki. Onneksi en ollut syvällä uimassa, minulla on kuitenkin jo ikää."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008970093.html

Vierailija
118/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme järven rannalla OK-talossa. Oma rantasauna, laituri, vene omassa rannassa. Uimaan pääsee kesät-talvet.

Emme hanki mökkiä niin kauan kun perheen asumismuoto on tämä. Hipoo täydellisyyttä.

Ainoa riesa on kesä, kun etelään muuttaneet sukulaiset haluaa tulla piipahtamaan pohjoisessa yötöntä yötä ihmettelemässä, niin voisivatko olla meillä pari yötä.

Vierailija
119/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme järven rannalla OK-talossa. Oma rantasauna, laituri, vene omassa rannassa. Uimaan pääsee kesät-talvet.

Emme hanki mökkiä niin kauan kun perheen asumismuoto on tämä. Hipoo täydellisyyttä.

Ainoa riesa on kesä, kun etelään muuttaneet sukulaiset haluaa tulla piipahtamaan pohjoisessa yötöntä yötä ihmettelemässä, niin voisivatko olla meillä pari yötä.

Varmaan haluavat nähdä vanhoja kotikulmia. Muuten ei ole mitään mieltä pyöriä kenenkään nurkissa, eivät Lapin mökit nytkään ole liian kalliita pariksi yöksi, jos on varaa lähteä pohjoiseen. Lapinhulluus on täällä jäämerenhulluutta, koska ötökät jäävät taakse.

Vierailija
120/214 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluan käyttää ylimääräiset rahat muuhun. Sinänsä pidän mökkeilystä kyllä, mutta ei sen rahanmenon arvoista ole kuitenkaan. Vuokraan kerran kesässä jonkun paikan sitten viikoksi tms.