Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinkahan paljon on edelleen olemassa ihmisiä, joiden ei mielestään tarvitse kierrättää ollenkaan?

Vierailija
27.07.2022 |

Tunnen pari aikuista koulutettua ihmistä, joiden mielestä heidän ei tarvitse viitsiä lajitella mitään, vaan heittävät kaiken samaan roskikseen, vaikka on omassa roskakatoksessa kaikki laijitteluastiat olemassa.

Kun ei vaan viitsi.

Kuinkahan paljon tällaisia ihmisiä on, joiden ei tarvitse omasta mielestään välittää kuin omasta mukavuudestaan? (Tosin en kyllä tajua mitä epämukavaa siinä edes on, että laittaa yhden asian yhteen astiaan ja toisen toiseen.) Miten voi olla, että edelleenkin joku kokee niin valtavaa etuoikeutusta, että saa mielestään elää kuin pellossa täällä?

Kommentit (210)

Vierailija
141/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lajittelen ja hävitän esimerkiksi ongelmajätteet erikseen, sekä pahviroskat jo ihan siitä syystä, että kotona on helpompi pitää järjestystä yllä, kun tyhjät maitotölkit lytistää ja laittaa pahvilaatikkoon välieteiseen odottamaan kuljetusta muualle. Mutta kyllä banaaninkuoret ja ruoantähteet päätyvät samaan roskapussiin kuin vaikka muovi.

Ei ole aikaa pohtia jok' ikistä roskaa erikseen.

Ei vaadi minkäänlaista pohdintaa. Menee automaatiolla hyvin pian, kun vain alkaa tekemään.

Miten sä perustelet sen, että sun kokema pohdinnan vaikeus on korkeampi prioriteetti tässä kuin maapallon tulevaisuus ja meidän yhteinen vastuu asiasta?

Miten ne banaaninkuoret tarkalleen ottaen haittaavat sielä muiden roskien seassa?

Ahaa, eli onkohan monellekin siis edelleen epäselvää, miksi kierrätetään? Ne banaaninkuoret maatuu hirveän paljon nopeammin biojätteessä kaatopaikalla kuin sekajätteen sekaan koteloituneena. Biojätteen lajittelusta on merkittävää hyötyä, se ei ole mikään läppäjuttu.

Sekajäte poltetaan energiaksi.

Banaaninkuorista saadaan tehtyä

- multaa tai

- biodieseliä tai

- biokaasua JA lannoitetta (josta on kohta huutava pula)

Setelitkin voidaan polttaa energiaksi, mutta mitään järkeä siinä ei ole. Polttamalla menetetään kaikki biojätteen ravinteet.

Vierailija
142/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin, että miten joku nykyään edes kehtaa myöntää, että kaikki menee samaan roskikseen. Eikö edes hävetä yhtään? Kuinka hemmoteltu itsekäs k-pää voi olla, kun sulle järjestetään siihen oman oven viereen ne astiat, että saat kivasti kierrätettyä, niin ei pysty, liikaa vaivaa. Aivot sulaa, kun ajattelee asiaa. Ei ole kyllä itsekkyydellä mitään rajaa.

Kuka mun pihaan on mitään astioita järjestellyt? Ei kukaan. Yksi roska-astia on pihassa, jonka tyhjennyksen maksan. Enempää ei tule.

Jos lajittelisit roskasi, tulisi vähemmän sekajätettä, voisit pidentää roskienvientiväliä ja säästäisit rahaa.

Älä huolehdi, mulla on kyllä varaa maksaa roskiksiin tyhjennys niin usein kuin haluan. Kaikille raha ei ole kynnyskysymys.

Eikä luonto ja maapallon pahoinvointikaan näemmä.

Harvoja vihreitäkään kiinnostaa se luonnon ja maapallon pahoinvointi, kun mm päätetään "vihreästä" energiasta, sähköautoista ym, jotka todellisuudessa pitkällä aikavälillä todella likaisia luonnon ja maapallon näkökulmasta. Mutta eihän se kiinnosta! Pääasia, että näytetään välittävän ja kuvitellaan siten pelastettavan maapallon. Isoimpien roskaajien puoleen ei uskalleta edes puhaltaakin, joten keskitytään vain askartelemaan tämän viherpiiperryksen kanssa Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä siitä on? Kaikki sekajätehän menee poltettavaksi ja mikä ei pala niin lajitellaan siellä laitoksella.

Vierailija
144/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mä en saa ollenkaan kiinni siitä ajattelumallista, että jos uskoo oman toimintansa vaikutuksen olevan kärpäsen pierun suuruinen, sitten saa sikailla.

Siksi koska olet ymmärtänyt ihan väärin. Vaihda ajattelutapaa, tuo ei tuota tulosta.

Vierailija
145/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä siitä on? Kaikki sekajätehän menee poltettavaksi ja mikä ei pala niin lajitellaan siellä laitoksella.

olipa typerä kommentti..

Vierailija
146/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mä en saa ollenkaan kiinni siitä ajattelumallista, että jos uskoo oman toimintansa vaikutuksen olevan kärpäsen pierun suuruinen, sitten saa sikailla.

Siksi koska olet ymmärtänyt ihan väärin. Vaihda ajattelutapaa, tuo ei tuota tulosta.

En mä vaihda. Mä ajattelen edelleen, että oikein on oikein, ja toimin siten. En perusta omaa toimintaani siihen, mitä muut tekevät. Mulla ei ole mitään halua sikailla, vaan ihan sisäsyntyinen halu ymmärtää ja kunnioittaa luontoa, enkä siitä luovu siksi, että periaatteessa voisin olla myös sika.

Vierailija
147/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olipa typerä kommentti..

No kerro mitä hyötyä siitä on?

Vierailija
148/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olipa typerä kommentti..

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kierr%C3%A4tys

149/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan neljän talon taloyhtiössä. Isännöitsijä asuu yhdessä niistä. Täällä ei ole, kuin yksi iso sekäjäteroskis. Kun tiedustelin muilta naapureilta ja isännoitsijältä lajittelusta ja kierrätyksestä, he vain sanoivat ;

Onx lääkkeet otettu ? Vie kuule taksilla roskasi kauppakeskukseen.

Vierailija
150/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olipa typerä kommentti..

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kierr%C3%A4tys

No tuo nyt ei selventänyt asiaa. Sekajätekin poltetaan ja energia käytetään hyödyksi.

Vierailija
151/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä vaihda. Mä ajattelen edelleen, että oikein on oikein, ja toimin siten. En perusta omaa toimintaani siihen, mitä muut tekevät. Mulla ei ole mitään halua sikailla, vaan ihan sisäsyntyinen halu ymmärtää ja kunnioittaa luontoa, enkä siitä luovu siksi, että periaatteessa voisin olla myös sika.

Olet ymmärtänyt väärin tuossa ekassa kommentissa, mutta haluat fanaattisesti pitää kiinni väärinkäsityksestäsi sen sijaan, että kyseenalaistaisit sen. Selvä. Mutta ei tuo ainakaan fiksun ihmisen merkki ole.

Vierailija
152/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se kierrättämättömyys korreloi painoindeksin kanssa. Ne on näitä "ei jaksa" ja huvittavimmillaan "ei jaksa ajatella" - tyyppejä, jotka eivät tosin myönnä sitä itselleen vaan aina on joku surkuhupaisa tekosyy.

Vierailija
153/210 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se kierrättämättömyys korreloi painoindeksin kanssa. Ne on näitä "ei jaksa" ja huvittavimmillaan "ei jaksa ajatella" - tyyppejä, jotka eivät tosin myönnä sitä itselleen vaan aina on joku surkuhupaisa tekosyy.

Ei korreloi ainakaan mun tuttavapiirissä bmi:n kanssa. Mutta muun piittaamattomuuden kanssa kyllä. Tekosyitä osataan kyllä keksiä. Ketjussa mainituista noloin oli se, että lajitteluastiat pilaa sisustuksen :D

Vierailija
154/210 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta.

Mm. Oma isäni ja äitini.

Kaikki vaan samaan roskiin vaikka olen heille sanonut että pitäisi eritellä ja kierrättää.

Vierailija
155/210 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monikin mun naapureista. Ja roskakatoksesta löytyy kaikki tavalliset astiat. Joku laiskuus tuossa syynä.

Vierailija
156/210 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin, että miten joku nykyään edes kehtaa myöntää, että kaikki menee samaan roskikseen. Eikö edes hävetä yhtään? Kuinka hemmoteltu itsekäs k-pää voi olla, kun sulle järjestetään siihen oman oven viereen ne astiat, että saat kivasti kierrätettyä, niin ei pysty, liikaa vaivaa. Aivot sulaa, kun ajattelee asiaa. Ei ole kyllä itsekkyydellä mitään rajaa.

Kuka mun pihaan on mitään astioita järjestellyt? Ei kukaan. Yksi roska-astia on pihassa, jonka tyhjennyksen maksan. Enempää ei tule.

Jos lajittelisit roskasi, tulisi vähemmän sekajätettä, voisit pidentää roskienvientiväliä ja säästäisit rahaa.

Älä huolehdi, mulla on kyllä varaa maksaa roskiksiin tyhjennys niin usein kuin haluan. Kaikille raha ei ole kynnyskysymys.

Eikä luonto ja maapallon pahoinvointikaan näemmä.

Harvoja vihreitäkään kiinnostaa se luonnon ja maapallon pahoinvointi, kun mm päätetään "vihreästä" energiasta, sähköautoista ym, jotka todellisuudessa pitkällä aikavälillä todella likaisia luonnon ja maapallon näkökulmasta. Mutta eihän se kiinnosta! Pääasia, että näytetään välittävän ja kuvitellaan siten pelastettavan maapallon. Isoimpien roskaajien puoleen ei uskalleta edes puhaltaakin, joten keskitytään vain askartelemaan tämän viherpiiperryksen kanssa Suomessa.

Taidat nyt puhua Vihreä liitto -nimisestä puolueesta ja sen kannattajista. Luulenpa, että valtaosa meistä ekologisesti ajattelevista ei kuulu tuohon puolueeseen vaan pyrkii ihan yksilötasolla omilla valinnoillaan vaikuttamaan ympäristön tilaan. Ei ole jokia, ellei ensin ole niitä pieniä puroja.

Vierailija
157/210 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt väärin tuossa ekassa kommentissa, mutta haluat fanaattisesti pitää kiinni väärinkäsityksestäsi sen sijaan, että kyseenalaistaisit sen. Selvä. Mutta ei tuo ainakaan fiksun ihmisen merkki ole.

No voisitko kertoa, mitä ajavat takaa nämä, jotka perustelevat omaa sikaluaan sillä, että kyllähän muutkin ja katso Kiinaa? Mitä se tarkoittaa, ellei sitä mitä tuo edellinen sanoi?

- eri

Vierailija
158/210 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, heitän tietysti kaiken energiajätteeseen, koska energiajäte menee linjastoon jossa erotellaan mm. tonnikalapurkkien metalli pahvista ja banaaninkuorista. Eikä toisaalta voisi vähempää kiinnostaa.

Vierailija
159/210 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmat yrittää kierrättää, mutta bion vievät normipussissa bioroskiin ja juuri oltiin kylässä ja rupesin huuhtomaan pilttipurkkeja mitä syötin vauvalle, että vien lasiin niin ei kuulema tarvii..lasiin voi viedä metallikannella likaiset purkit🙈Myöskin metallipurkeissa roikkui tonnikalat vielä kiinni ja sinne vaan🙈

Vierailija
160/210 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhemmat yrittää kierrättää, mutta bion vievät normipussissa bioroskiin ja juuri oltiin kylässä ja rupesin huuhtomaan pilttipurkkeja mitä syötin vauvalle, että vien lasiin niin ei kuulema tarvii..lasiin voi viedä metallikannella likaiset purkit🙈Myöskin metallipurkeissa roikkui tonnikalat vielä kiinni ja sinne vaan🙈

Miksi kukaan tuhlaisi aikaa tai jopa puhdasta vettä johonkin tonnikalapurkkien huuhteluun, kun ne menee sulatukseen joka tapauksessa. Itse heitän nekin energiajätteeseen, josta ne menee erottelun jälkeen sulatukseen.