Kuinkahan paljon on edelleen olemassa ihmisiä, joiden ei mielestään tarvitse kierrättää ollenkaan?
Tunnen pari aikuista koulutettua ihmistä, joiden mielestä heidän ei tarvitse viitsiä lajitella mitään, vaan heittävät kaiken samaan roskikseen, vaikka on omassa roskakatoksessa kaikki laijitteluastiat olemassa.
Kun ei vaan viitsi.
Kuinkahan paljon tällaisia ihmisiä on, joiden ei tarvitse omasta mielestään välittää kuin omasta mukavuudestaan? (Tosin en kyllä tajua mitä epämukavaa siinä edes on, että laittaa yhden asian yhteen astiaan ja toisen toiseen.) Miten voi olla, että edelleenkin joku kokee niin valtavaa etuoikeutusta, että saa mielestään elää kuin pellossa täällä?
Kommentit (210)
On muuten aika paha turn off nainen joka ei lajittele roskiaan. Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on turn off? Sinä!
Siis porukkahan lotraa tuntikausia suihkussa ja sitten nillittää, kun menee vettä purkin pesemiseen eikä voi pestä sen takia?
Vierailija kirjoitti:
Myös mies, joka ei lajittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin, että miten joku nykyään edes kehtaa myöntää, että kaikki menee samaan roskikseen. Eikö edes hävetä yhtään? Kuinka hemmoteltu itsekäs k-pää voi olla, kun sulle järjestetään siihen oman oven viereen ne astiat, että saat kivasti kierrätettyä, niin ei pysty, liikaa vaivaa. Aivot sulaa, kun ajattelee asiaa. Ei ole kyllä itsekkyydellä mitään rajaa.
Kuka mun pihaan on mitään astioita järjestellyt? Ei kukaan. Yksi roska-astia on pihassa, jonka tyhjennyksen maksan. Enempää ei tule.
Jos lajittelisit roskasi, tulisi vähemmän sekajätettä, voisit pidentää roskienvientiväliä ja säästäisit rahaa.
Itse asiassa meillä on päinvastoin eli astiantyhjennys ei voi lyhentää ellei kompostoi, mutta mitä useampi astia niin sitä kalliimpaa. Halvin vaihtoehto on sekajäteastia sellaisenaan. Kompostointi taas on turhaa, koska en harrasta mitään puutarhanhoitoa ja ajatuskin rotista kiinteistöllä etoo, vaikka miten tiedän, ettei niitä hoidetussa kompostissa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lajittele muovia enkä metallia. En vain ymmärrä sitä miksi roskat pitäisi pestä? Vaujkotaan koko ajan siitä, että vettä pitää säästää ja tehdään kodinkoneita, jotka käyttää aina vaan vähemmän vettä (jopa niin vähän, että vaatteet kärsii), ja sitten pitäisi kuitenkin tuhlata sitä vettä ROSKIEN pesuun. Ei vaan mene tajuntaan tämä.
Ne pitää huuhtasta! Siihen voit käyttää vaikka perunankeitinvedet tai pyyhkästä nenäliinalla. Tekosyitä sulla.
Huuhtasulla ei kyllä mitkään koiranmuonajämät peltipurkista lähde. Kyllä sille pitää tiskiharjaa näyttää. Rahkapurkkia olen myös joskus huuhtassut, ja se oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Harjaa siihenkin tarvii ellei halua vettä lotraamalla lotrata. Eikös se ole se idea, että saadaan ne ruoan jämät sieltä pois ennen kierrätystä?
Ei. Sen huuhtaisun tarkoituksena on saada suurimmat töhnät pois, jotta ne roskat haisisivat vähemmän. Se kierrätysprosessi kyllä putsaa pinttyneet rahkaköhnät sun purkista pois. Jos haluan saada jonkun purkin oikeasti puhtaaksi, niin jätän sen tiskialtaaseen, kyllä se siellä likoaa ja huuhtoontuu ihan omia aikojaan, kun pesen kädet/huuhtelen veitsen tms.
Nää on näitä, jotka roskaakin, koska joku muukin roskaa. Moraali kateissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lajittele muovia enkä metallia. En vain ymmärrä sitä miksi roskat pitäisi pestä? Vaujkotaan koko ajan siitä, että vettä pitää säästää ja tehdään kodinkoneita, jotka käyttää aina vaan vähemmän vettä (jopa niin vähän, että vaatteet kärsii), ja sitten pitäisi kuitenkin tuhlata sitä vettä ROSKIEN pesuun. Ei vaan mene tajuntaan tämä.
Ne pitää huuhtasta! Siihen voit käyttää vaikka perunankeitinvedet tai pyyhkästä nenäliinalla. Tekosyitä sulla.
Huuhtasulla ei kyllä mitkään koiranmuonajämät peltipurkista lähde. Kyllä sille pitää tiskiharjaa näyttää. Rahkapurkkia olen myös joskus huuhtassut, ja se oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Harjaa siihenkin tarvii ellei halua vettä lotraamalla lotrata. Eikös se ole se idea, että saadaan ne ruoan jämät sieltä pois ennen kierrätystä?
Esimerkin perunankeitinvesi on kiehuvan kuumaa. Sillä lähtee mikä tahansa irti. Ja on oma valintasi syöttää koirallesi purkkiruokaa, niitä saa ihan pusseissakin.
Useimpiin riittää pelkkä huuhtaisu, esim maitotölkit.
Ne kerrat kun keitän perunaa on yhden käden sormin laskettavissa. Joten huono esimerkki mulle. Ja ei, tätä ruokaa ei saa pusseissa. Sitäpaitsi pussissa olevat märkäruuat maksavat yleensä tuplasti sen mitä purkissa olevat. Ja en todellakaan rupea maksamaan ylimääräistä roskan takia tai muutenkaan vaihtamaan koiranruokaa yksien roskien takia!
Maitopurkit nyt on eri asia, kun maitohan on nestemäistä, niin ne on tosiaan nopeasti huuhdeltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin, että miten joku nykyään edes kehtaa myöntää, että kaikki menee samaan roskikseen. Eikö edes hävetä yhtään? Kuinka hemmoteltu itsekäs k-pää voi olla, kun sulle järjestetään siihen oman oven viereen ne astiat, että saat kivasti kierrätettyä, niin ei pysty, liikaa vaivaa. Aivot sulaa, kun ajattelee asiaa. Ei ole kyllä itsekkyydellä mitään rajaa.
Kuka mun pihaan on mitään astioita järjestellyt? Ei kukaan. Yksi roska-astia on pihassa, jonka tyhjennyksen maksan. Enempää ei tule.
Jos lajittelisit roskasi, tulisi vähemmän sekajätettä, voisit pidentää roskienvientiväliä ja säästäisit rahaa.
Itse asiassa meillä on päinvastoin eli astiantyhjennys ei voi lyhentää ellei kompostoi, mutta mitä useampi astia niin sitä kalliimpaa. Halvin vaihtoehto on sekajäteastia sellaisenaan. Kompostointi taas on turhaa, koska en harrasta mitään puutarhanhoitoa ja ajatuskin rotista kiinteistöllä etoo, vaikka miten tiedän, ettei niitä hoidetussa kompostissa ole.
Omakotiasujilla on vaikeampaa. Autolla pitää viedä kauemmas roskat, jos haluaa lajitella.
Mutta sitten on nämä kaupunkilaiset, joilla on kaikki astiat takapihallaan, eikä viitsi lajitella. Tai tunkevat taittelemattomia laatikoita pahveihin ja metallia biojätteisiin "vahingossa". Meidän roskakatoksella joku on kiskonut astioista toisten roskiakin joskus ja levitellyt sinne lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Nuoriso myös syyttää vanhempia ikäluokkia ilmaston tuhoamisesta. Heiltä itseltään ei onnistu niin yksinkertainen asia kuin jätteiden lajittelu. Tai edes se, että jätteet viedään roskiin eikä jätetä esim. nurmikolle lojumaan.
Hyvä huomio ja pitää paikkaansa. Nuorison roskaaminen festareiden ja kaikkien juhlimisen jäljet ovat kamalaa katseltavaa kun sinne roskat vaan jätetään mihinkä tahansa. Järkyttäviä niiden asunnot kun ei siivota ollenkaan.
Meidät siisteyteen kasvatetut kerättiin aina kaikki roskat mukaan ja vietiin kannellisiin astioihin. Ei ikinä tullut mieleenkään kenellekkään jättää roskia sinne mistä lähdettiin. En voi ymmärtää tämmöistä että voidaan jättää roskansa ihan mihinkä tahansa ja häipyä vain paikalta. Täytyy olla ihmisen vähän päästään jollain tavoin viallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huolehdi, mulla on kyllä varaa maksaa roskiksiin tyhjennys niin usein kuin haluan. Kaikille raha ei ole kynnyskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Persus a A T A n A T.
Haisevat sillit 🤢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkin perunankeitinvesi on kiehuvan kuumaa. Sillä lähtee mikä tahansa irti. Ja on oma valintasi syöttää koirallesi purkkiruokaa, niitä saa ihan pusseissakin.
Ne kerrat kun keitän perunaa on yhden käden sormin laskettavissa. Joten huono esimerkki mulle. Ja ei, tätä ruokaa ei saa pusseissa. Sitäpaitsi pussissa olevat märkäruuat maksavat yleensä tuplasti sen mitä purkissa olevat. Ja en todellakaan rupea maksamaan ylimääräistä roskan takia tai muutenkaan vaihtamaan koiranruokaa yksien roskien takia!
Maitopurkit nyt on eri asia, kun maitohan on nestemäistä, niin ne on tosiaan nopeasti huuhdeltu.
Mä laitan noi tiskikoneeseen, se hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huolehdi, mulla on kyllä varaa maksaa roskiksiin tyhjennys niin usein kuin haluan. Kaikille raha ei ole kynnyskysymys.
Eikä luonto ja maapallon pahoinvointikaan näemmä.
Muutoksen pitää alkaa jostain eikä se käy yhdessä yössä. Toki olisi hyvä, jos koko maapallo olisi mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en laiskuuttani jaksa lajitella, toisekseen ei ole itsariyksiössä tilaa, kolmanneksi aivan turhaa, kun kaupunginvuokrakolhoosissa asuu, niin menee lajittelulta pohja, kun joku toinen naapuri kuitenkin on jo muoviit sinne paperin/kartongin sekaan jo kipannut. tai metalissa lasia jne.
Mahtuu lajittelemaan. Mäkin mahdun 20 neliön kämpässäni eikä ole varsinaista keittiötä lainkaan. Se on järjestelykysymys.
Itse en ainakaan haluaisi epämääräisiä roskapusseja ym nurkkiini lojumaan. Jos ei mahdu tiskialtaan alle kaappiin, niin sitten en lajittele. Minulle kodin viihtyvyys on tärkeämpi arvo.
-eriUSAssa tämä osataan eli siellä on jätemylly, biojäte menee viemäriin.
Se jätevedenpuhdistamoprosessin täytyy olla aika lailla erilainen tuollaisen jätemyllyjätteen kuin pelkän vessa/keittiönvesituotoksen puhdistamisessa. Se tuottaa myös erittäin paljon metaania, joka on hankalaa talteenotettavaa nykyisenkaltaisessa puhdistusprosessissa. Ja metaani on tunnetusti erittäin voimakas kasvihuonekaasu. USAssa nimenomaan EI osata, en menisi sen maan vedenkäsittelyä kehumaan. Vasta kun päästään suljettuun järjestelmään, jossa tiivistetty liete mädätetään, kaasu talteenotetaan ja tästä jäljellejäänyt liete kuivataan ja poltetaan/käytetään maanparannusaineeksi, ei jätemyllyjä kannata haaveilla viemäristöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut koko ikäni maalla, täällä on ollut kaikkea avotunkiosta hyvin hoidettuihin lämpökompostoreihin, ja ensimmäisen kerran kun näin rotan luonnossa, näin sen Helsingissä metroasemalla. Maaseudulla rottia on vain sikaloiden ja kanaloiden ympärillä, koska siellä niille riittää ruokaa. Muualla ne eivät juurikaan pärjää.
Miten mä en saa ollenkaan kiinni siitä ajattelumallista, että jos uskoo oman toimintansa vaikutuksen olevan kärpäsen pierun suuruinen, sitten saa sikailla.