Kuinkahan paljon on edelleen olemassa ihmisiä, joiden ei mielestään tarvitse kierrättää ollenkaan?
Tunnen pari aikuista koulutettua ihmistä, joiden mielestä heidän ei tarvitse viitsiä lajitella mitään, vaan heittävät kaiken samaan roskikseen, vaikka on omassa roskakatoksessa kaikki laijitteluastiat olemassa.
Kun ei vaan viitsi.
Kuinkahan paljon tällaisia ihmisiä on, joiden ei tarvitse omasta mielestään välittää kuin omasta mukavuudestaan? (Tosin en kyllä tajua mitä epämukavaa siinä edes on, että laittaa yhden asian yhteen astiaan ja toisen toiseen.) Miten voi olla, että edelleenkin joku kokee niin valtavaa etuoikeutusta, että saa mielestään elää kuin pellossa täällä?
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lajittelen ja hävitän esimerkiksi ongelmajätteet erikseen, sekä pahviroskat jo ihan siitä syystä, että kotona on helpompi pitää järjestystä yllä, kun tyhjät maitotölkit lytistää ja laittaa pahvilaatikkoon välieteiseen odottamaan kuljetusta muualle. Mutta kyllä banaaninkuoret ja ruoantähteet päätyvät samaan roskapussiin kuin vaikka muovi.
Ei ole aikaa pohtia jok' ikistä roskaa erikseen.Ei vaadi minkäänlaista pohdintaa. Menee automaatiolla hyvin pian, kun vain alkaa tekemään.
Miten sä perustelet sen, että sun kokema pohdinnan vaikeus on korkeampi prioriteetti tässä kuin maapallon tulevaisuus ja meidän yhteinen vastuu asiasta?
Maapallon tulevaisuuteen ei Suomen jätelajittelut vaikuta. Isot maat saastuttaa minkä kerkiää ja joku luulee että banaaninkuori muun roskan seassa on katastrofi...Ideologiaa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
1.
Meillä on onnettoman vähän kaappitilaa keittiössä. Ei ole mahdollisuutta alkaa säilöä jokaista eri pussukkaa ja nyssäkkää omiin laareihin. Ei mahdu.2. En suoraan sanottuna nää järkeä tuolle oman tilan uhraamiselle ja kaikelle vaivannäölle. Se että laitan banaaninkuoret sekajätteeseen on AIVAN sama maailman mittatasolla niin kauan kun Kiina ym. puuhailevat mitä puuhailevat. Mun tai edes kaikkien suomalaisten jätteenlajittelu ei maailmaa pelasta.
Ja miksi niiden pitäisi olla keittiössä tai kaapissa?
Tekosyitä tekosyiden perään. Kun muutkaan ei niin en mäkään yhyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en laiskuuttani jaksa lajitella, toisekseen ei ole itsariyksiössä tilaa, kolmanneksi aivan turhaa, kun kaupunginvuokrakolhoosissa asuu, niin menee lajittelulta pohja, kun joku toinen naapuri kuitenkin on jo muoviit sinne paperin/kartongin sekaan jo kipannut. tai metalissa lasia jne.
Mahtuu lajittelemaan. Mäkin mahdun 20 neliön kämpässäni eikä ole varsinaista keittiötä lainkaan. Se on järjestelykysymys.
Itse en ainakaan haluaisi epämääräisiä roskapusseja ym nurkkiini lojumaan. Jos ei mahdu tiskialtaan alle kaappiin, niin sitten en lajittele. Minulle kodin viihtyvyys on tärkeämpi arvo.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1.
Meillä on onnettoman vähän kaappitilaa keittiössä. Ei ole mahdollisuutta alkaa säilöä jokaista eri pussukkaa ja nyssäkkää omiin laareihin. Ei mahdu.2. En suoraan sanottuna nää järkeä tuolle oman tilan uhraamiselle ja kaikelle vaivannäölle. Se että laitan banaaninkuoret sekajätteeseen on AIVAN sama maailman mittatasolla niin kauan kun Kiina ym. puuhailevat mitä puuhailevat. Mun tai edes kaikkien suomalaisten jätteenlajittelu ei maailmaa pelasta.
Missähän sitten? Makkarissa vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lajittelen ja hävitän esimerkiksi ongelmajätteet erikseen, sekä pahviroskat jo ihan siitä syystä, että kotona on helpompi pitää järjestystä yllä, kun tyhjät maitotölkit lytistää ja laittaa pahvilaatikkoon välieteiseen odottamaan kuljetusta muualle. Mutta kyllä banaaninkuoret ja ruoantähteet päätyvät samaan roskapussiin kuin vaikka muovi.
Ei ole aikaa pohtia jok' ikistä roskaa erikseen.Ei vaadi minkäänlaista pohdintaa. Menee automaatiolla hyvin pian, kun vain alkaa tekemään.
Miten sä perustelet sen, että sun kokema pohdinnan vaikeus on korkeampi prioriteetti tässä kuin maapallon tulevaisuus ja meidän yhteinen vastuu asiasta?
Maapallon tulevaisuuteen ei Suomen jätelajittelut vaikuta. Isot maat saastuttaa minkä kerkiää ja joku luulee että banaaninkuori muun roskan seassa on katastrofi...Ideologiaa.
Eri
Jonkun pitää näyttää esimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en laiskuuttani jaksa lajitella, toisekseen ei ole itsariyksiössä tilaa, kolmanneksi aivan turhaa, kun kaupunginvuokrakolhoosissa asuu, niin menee lajittelulta pohja, kun joku toinen naapuri kuitenkin on jo muoviit sinne paperin/kartongin sekaan jo kipannut. tai metalissa lasia jne.
Mahtuu lajittelemaan. Mäkin mahdun 20 neliön kämpässäni eikä ole varsinaista keittiötä lainkaan. Se on järjestelykysymys.
Itse en ainakaan haluaisi epämääräisiä roskapusseja ym nurkkiini lojumaan. Jos ei mahdu tiskialtaan alle kaappiin, niin sitten en lajittele. Minulle kodin viihtyvyys on tärkeämpi arvo.
-eri
Oma viihtyvyys vs maapallo? Olet tehnyt valintasi ja se kertoo paljon sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Näytä itse esimerkkiä, ja mene töihin.
Minä en ole koskaan kierrättänyt enkä vieläkään kierrätä, heitän kaikki roskat samaan pussiin ja laitan sekajäteroskikseen. Miten minä tai muut ihmiset hyötyy kierrättämisestä?
M30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1.
Missähän sitten? Makkarissa vai?
Mulla on eteisessä paperit ja pahvit kannellisissa astioissa. Ei ole tuota varten ostettu, mutta toimivat hyvin tuossa, sekä myös istuimena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Näytä itse esimerkkiä, ja mene töihin.
Mä käyn töissä, siksi mun ei tarvi asua itsemurhayksiössä.
Kasvata itse leuka.
Vierailija kirjoitti:
Nuoriso myös syyttää vanhempia ikäluokkia ilmaston tuhoamisesta. Heiltä itseltään ei onnistu niin yksinkertainen asia kuin jätteiden lajittelu. Tai edes se, että jätteet viedään roskiin eikä jätetä esim. nurmikolle lojumaan.
Nuoriso on kovin jakautunutta. Osa on todella tunnollisesti kierrättävää ja muutenkin ekologisesta elämästä kiinnostuneita. Sitten on pinnallisempi porukka, joka kuvittelee aina jonkun muun tulemaan siivoamaan jäljet.
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin, että miten joku nykyään edes kehtaa myöntää, että kaikki menee samaan roskikseen. Eikö edes hävetä yhtään? Kuinka hemmoteltu itsekäs k-pää voi olla, kun sulle järjestetään siihen oman oven viereen ne astiat, että saat kivasti kierrätettyä, niin ei pysty, liikaa vaivaa. Aivot sulaa, kun ajattelee asiaa. Ei ole kyllä itsekkyydellä mitään rajaa.
Kuka mun pihaan on mitään astioita järjestellyt? Ei kukaan. Yksi roska-astia on pihassa, jonka tyhjennyksen maksan. Enempää ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lajittele muovia enkä metallia. En vain ymmärrä sitä miksi roskat pitäisi pestä? Vaujkotaan koko ajan siitä, että vettä pitää säästää ja tehdään kodinkoneita, jotka käyttää aina vaan vähemmän vettä (jopa niin vähän, että vaatteet kärsii), ja sitten pitäisi kuitenkin tuhlata sitä vettä ROSKIEN pesuun. Ei vaan mene tajuntaan tämä.
Ne pitää huuhtasta! Siihen voit käyttää vaikka perunankeitinvedet tai pyyhkästä nenäliinalla. Tekosyitä sulla.
Huuhtasulla ei kyllä mitkään koiranmuonajämät peltipurkista lähde. Kyllä sille pitää tiskiharjaa näyttää. Rahkapurkkia olen myös joskus huuhtassut, ja se oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Harjaa siihenkin tarvii ellei halua vettä lotraamalla lotrata. Eikös se ole se idea, että saadaan ne ruoan jämät sieltä pois ennen kierrätystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin, että miten joku nykyään edes kehtaa myöntää, että kaikki menee samaan roskikseen. Eikö edes hävetä yhtään? Kuinka hemmoteltu itsekäs k-pää voi olla, kun sulle järjestetään siihen oman oven viereen ne astiat, että saat kivasti kierrätettyä, niin ei pysty, liikaa vaivaa. Aivot sulaa, kun ajattelee asiaa. Ei ole kyllä itsekkyydellä mitään rajaa.
Mullekin saa järjestää. Kelpaisi kyllä.
T. Omakotiasuja, vain yksi sekajäteastia, muut roskat vien autolla pois
Omakotiasujan pitää järjestää asiansa itse, myös vastuullinen jätehuolto. Kallista on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eriOma viihtyvyys vs maapallo? Olet tehnyt valintasi ja se kertoo paljon sinusta.
Mun tekojen vaikutus maapalloon on yksi kärpäsen pieru. Samoin sinun teoillasi, ellet sitten roskaa luontoa ympäriinsä tms. Ja se on fakta, jolta haluat itse sulkea silmäsi, jotta voit tuntea paremmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne astiat järjestää? Meillä pitää tehdä sopimus jäteyhtiön kanssa eikä se sopimus sisällä muuta kuin maksuvelvollisuuden, tyhjennyksiä on satunnaisesti 2-8 vko välein.
Meillä on sekajäte ja energiajäte eli 2 astiaa, energiajäteastia tyhjennetään jostain syystä kerran kuukaudessa, vaikka kahdesta tyhjennyksestä kuukauden aikana maksetaan. Tästä on nyt kohta 4 kk ajan riidelty eli jäteautokuski ei tyhjennä eikä jätefirma suostu uskomaan, että homma ei pelitä.
Ihan turha lajitella yhtään mitään ja maksaa monesta astiasta, jos ne jätteet jää kuitenkin kotipihaan.
Osuin kesällä samaa ns. kutsubussiin paikallisten mummojen kanssa, jokaisella oli nyssäkkäkaupalla erilaista kierrätettävää jätettä ja nauroivat, että jäteautohan tämä on. Niin se lajittelu maalla toimii, kerätään iso Ikean kassillinen erilaista ljätettä ja viedään kylille. Yksi mummo totesi, että ei enää kompostoi, kun siihen tuli tarkastusmaksu, joten 2 vko vanha biojäte lemahti mukavasti.
Mä ainakaan lajittele mitään, sekajätteisiin menee kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
USAssa tämä osataan eli siellä on jätemylly, biojäte menee viemäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka mun pihaan on mitään astioita järjestellyt? Ei kukaan. Yksi roska-astia on pihassa, jonka tyhjennyksen maksan. Enempää ei tule.
Jos lajittelisit roskasi, tulisi vähemmän sekajätettä, voisit pidentää roskienvientiväliä ja säästäisit rahaa.