Kuinkahan paljon on edelleen olemassa ihmisiä, joiden ei mielestään tarvitse kierrättää ollenkaan?
Tunnen pari aikuista koulutettua ihmistä, joiden mielestä heidän ei tarvitse viitsiä lajitella mitään, vaan heittävät kaiken samaan roskikseen, vaikka on omassa roskakatoksessa kaikki laijitteluastiat olemassa.
Kun ei vaan viitsi.
Kuinkahan paljon tällaisia ihmisiä on, joiden ei tarvitse omasta mielestään välittää kuin omasta mukavuudestaan? (Tosin en kyllä tajua mitä epämukavaa siinä edes on, että laittaa yhden asian yhteen astiaan ja toisen toiseen.) Miten voi olla, että edelleenkin joku kokee niin valtavaa etuoikeutusta, että saa mielestään elää kuin pellossa täällä?
Kommentit (210)
Minä en lajittele. Koittakaa itse elää jäätävän kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa. Kun pelkät perusaskareet vessassa käynnistä hampaiden pesuun on valtavan ponnistelun takana. Siinä ei yhden hengen taloudessa pysty esim biojätteitä kerään. Rupeavat haisemaan. En siis jaksa lähteä joka päivä ovesta ulos, niin vie useammin ei toimi.
Toki erottelen kyllä lehdet erikseen ja kartongin. Mutta loput menee samaan sekajätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä en lajittele. Koittakaa itse elää jäätävän kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa. Kun pelkät perusaskareet vessassa käynnistä hampaiden pesuun on valtavan ponnistelun takana. Siinä ei yhden hengen taloudessa pysty esim biojätteitä kerään. Rupeavat haisemaan. En siis jaksa lähteä joka päivä ovesta ulos, niin vie useammin ei toimi.
Toki erottelen kyllä lehdet erikseen ja kartongin. Mutta loput menee samaan sekajätteeseen.
Jatkan vielä että asun lähellä sorttiasemaa/jäteasemaa että sinne kyllä menee, mikä sinne kuuluukin.
En nyt sentään imuria laita sekajätteeseen.
Edellisellä sivulla joku mainitsi bmin korreloivan kierrättämättä jättämisen kanssa no mulla se on 20.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmat yrittää kierrättää, mutta bion vievät normipussissa bioroskiin ja juuri oltiin kylässä ja rupesin huuhtomaan pilttipurkkeja mitä syötin vauvalle, että vien lasiin niin ei kuulema tarvii..lasiin voi viedä metallikannella likaiset purkit🙈Myöskin metallipurkeissa roikkui tonnikalat vielä kiinni ja sinne vaan🙈
Miksi kukaan tuhlaisi aikaa tai jopa puhdasta vettä johonkin tonnikalapurkkien huuhteluun, kun ne menee sulatukseen joka tapauksessa. Itse heitän nekin energiajätteeseen, josta ne menee erottelun jälkeen sulatukseen.
Miksi sä siihen puhdasta vettä käyttäisitkään? Puhdistuu ne vähän likaisellakin.
Vierailija kirjoitti:
Haisee ne biojätteet siellä sekajätteen joukossakin..
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen tarkistamaan ferritiinin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki erottelen kyllä lehdet erikseen ja kartongin. Mutta loput menee samaan sekajätteeseen.Jatkan vielä että asun lähellä sorttiasemaa/jäteasemaa että sinne kyllä menee, mikä sinne kuuluukin.
En nyt sentään imuria laita sekajätteeseen.
Edellisellä sivulla joku mainitsi bmin korreloivan kierrättämättä jättämisen kanssa no mulla se on 20.
Ei korreloi bmi:n kanssa, vaan typeryyden ja laiskuuden.
Saat tulla halutessasi tonkimaan roskiani ja lajittelemaan ne mutta itse heitän oikeastaan kaikki samaa poislukien palavat mitkä poltan. Itsellä tulee roskaa noin kauppa kassillinen kahdessa viikossa ja enempää en lajittele kun alkaa tulemaan haju ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Saat tulla halutessasi tonkimaan roskiani ja lajittelemaan ne mutta itse heitän oikeastaan kaikki samaa poislukien palavat mitkä poltan. Itsellä tulee roskaa noin kauppa kassillinen kahdessa viikossa ja enempää en lajittele kun alkaa tulemaan haju ongelmia
Haisevat roskat haisee oli ne sitten biojätteissä tai sekajätteen joukossa.
Sitäpaitsi biojätteet ei haise, jos laittaa joukkoon kuivikkeita, mitä saa toisista roskista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki erottelen kyllä lehdet erikseen ja kartongin. Mutta loput menee samaan sekajätteeseen.Haisee ne biojätteet siellä sekajätteen joukossakin..
Niinpä. Haiseva sekajätepussi ei siis haittaa mutta haiseva biojätepussi haittaa? Outo logiikka.
Helppohan se on työttömänä tai kotiäitinä huudella kun on koko päivä aikaa olla kotona touhuamassa mutta itsellä ei ole aikaa/mielenkiintoa tuhlata sitä vähäistä vapaa aikaa viherpiipertämiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmat yrittää kierrättää, mutta bion vievät normipussissa bioroskiin ja juuri oltiin kylässä ja rupesin huuhtomaan pilttipurkkeja mitä syötin vauvalle, että vien lasiin niin ei kuulema tarvii..lasiin voi viedä metallikannella likaiset purkit🙈Myöskin metallipurkeissa roikkui tonnikalat vielä kiinni ja sinne vaan🙈
Miksi kukaan tuhlaisi aikaa tai jopa puhdasta vettä johonkin tonnikalapurkkien huuhteluun, kun ne menee sulatukseen joka tapauksessa. Itse heitän nekin energiajätteeseen, josta ne menee erottelun jälkeen sulatukseen.
Miksi sä siihen puhdasta vettä käyttäisitkään? Puhdistuu ne vähän likaisellakin.
metalli ei kuulu energiajätteeseen vaan metalleihin
Kerran vein lasipulloja. Hankala laittaa, kun olivat muovipussissa. No, pussista kahva katkesi ja pussi putosi pulloineen sisään. En ylettynyt ottamaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäpaitsi biojätteet ei haise, jos laittaa joukkoon kuivikkeita, mitä saa toisista roskista.
Tai sitten dumppaa kaikki sekajätteeseen ja vie ulkoroskikseen ennen kun alkaa haisemaan
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se on työttömänä tai kotiäitinä huudella kun on koko päivä aikaa olla kotona touhuamassa mutta itsellä ei ole aikaa/mielenkiintoa tuhlata sitä vähäistä vapaa aikaa viherpiipertämiseen
Kuulostat itse organisointikyvyttömältä mammalta itse. Kun on astia joka roskalle, ei lajitteluun mene aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten dumppaa kaikki sekajätteeseen ja vie ulkoroskikseen ennen kun alkaa haisemaan
Olet siis vaan laiska. Ok.
Meidän huushollista tulee aika vähän mitään lajiteltavaa roskaa, mut se mitä tulee viedään lähistön kontainereihin. Sit kun vilkaisee niiden sisälle niin näkee mitä kaikkea "väärää" tavaraa muut on sinne heitelleet, niin tajuaa omankin lajittelunsa ihan turhaksi.
Muovia ja metalleja kartonkikontainerissa. Lasipurkkeja ja kartonkia metallikontainerissa. ym.
Jos sieltä jotain todellakin uudiskäyttöön halutaan plokata, niin jonkun on pakko ne lajitella jossain keskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuivikketta sinne voi sitten laittaa joukkoon? Laitan paperia kyllä mutta sitä tulee tosi vähän.
Vierailija kirjoitti:
Meidän huushollista tulee aika vähän mitään lajiteltavaa roskaa, mut se mitä tulee viedään lähistön kontainereihin. Sit kun vilkaisee niiden sisälle niin näkee mitä kaikkea "väärää" tavaraa muut on sinne heitelleet, niin tajuaa omankin lajittelunsa ihan turhaksi.
Muovia ja metalleja kartonkikontainerissa. Lasipurkkeja ja kartonkia metallikontainerissa. ym.
Jos sieltä jotain todellakin uudiskäyttöön halutaan plokata, niin jonkun on pakko ne lajitella jossain keskuksessa.
Mistäköhän toi johtuu? Eikö ihmiset erota toisistaan lajitteluastioita? Tungetaanko kaikki vaan ovea lähimpänä olevaan? Lajitellaanko tahallaan väärin? Joku koulutus pitäisi asukkaille järjestää, jos aina menee väärin.
Jos lajittelusta olisi rahallista hyötyä niin saattaisin lajitellakin mutta kun joutuu maksamaa hieman enemmän jäteyhtiölle kun joutuisin maksamaan useampien astioiden tyhjennyksen niin en ala tekemään heidän töitä että saisivat helpommin rahatekotuotteensa. Yritykset suomessa muuten siirtänyt aivan liikaa omia töitä asiakkaiden tehtäväksi ja silti laskut vaan kasvaa. Eihän kukaan maksa siitä että saa tehdä töitä
Mulla ei ole mitään kierrätettävää. Roskat menee roskiin ja that's it.