Kuinkahan paljon on edelleen olemassa ihmisiä, joiden ei mielestään tarvitse kierrättää ollenkaan?
Tunnen pari aikuista koulutettua ihmistä, joiden mielestä heidän ei tarvitse viitsiä lajitella mitään, vaan heittävät kaiken samaan roskikseen, vaikka on omassa roskakatoksessa kaikki laijitteluastiat olemassa.
Kun ei vaan viitsi.
Kuinkahan paljon tällaisia ihmisiä on, joiden ei tarvitse omasta mielestään välittää kuin omasta mukavuudestaan? (Tosin en kyllä tajua mitä epämukavaa siinä edes on, että laittaa yhden asian yhteen astiaan ja toisen toiseen.) Miten voi olla, että edelleenkin joku kokee niin valtavaa etuoikeutusta, että saa mielestään elää kuin pellossa täällä?
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Kerran vein lasipulloja. Hankala laittaa, kun olivat muovipussissa. No, pussista kahva katkesi ja pussi putosi pulloineen sisään. En ylettynyt ottamaan pois.
Miksi sä sitä koko pussia sinne koitit tunkea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat tulla halutessasi tonkimaan roskiani ja lajittelemaan ne mutta itse heitän oikeastaan kaikki samaa poislukien palavat mitkä poltan. Itsellä tulee roskaa noin kauppa kassillinen kahdessa viikossa ja enempää en lajittele kun alkaa tulemaan haju ongelmia
Haisevat roskat haisee oli ne sitten biojätteissä tai sekajätteen joukossa.
Sitäpaitsi biojätteet ei haise, jos laittaa joukkoon kuivikkeita, mitä saa toisista roskista.
Mitä kuivikketta sinne voi sitten laittaa joukkoon? Laitan paperia kyllä mutta sitä tulee tosi vähän.
Voi silputa ainakin kananmunakennoja. Ne imee nesteitä tosi hyvin. Ja samalla pääsee eroon kennoista.
Vierailija kirjoitti:
Jos lajittelusta olisi rahallista hyötyä niin saattaisin lajitellakin mutta kun joutuu maksamaa hieman enemmän jäteyhtiölle kun joutuisin maksamaan useampien astioiden tyhjennyksen niin en ala tekemään heidän töitä että saisivat helpommin rahatekotuotteensa. Yritykset suomessa muuten siirtänyt aivan liikaa omia töitä asiakkaiden tehtäväksi ja silti laskut vaan kasvaa. Eihän kukaan maksa siitä että saa tehdä töitä
Omakotiasujat voi viedä roskansa kauemmas, jos haluaa. EI tarvi hankkia kaikkia astioita pihalleen. Mulla itsellä on kompostikin, ei ongelmaa biojätteistä.
Jätekeskus nielee vuosittain satoja tonneja roskaa: ”Yksikin banaaninkuori riittää pilaamaan sekajätekassin lämpöarvon”
https://www.etlehti.fi/artikkeli/vapaa-aika/jatekeskus-nielee-vuosittai…
Vuoden 2024 heinäkuusta alkaen kaikissa yli 10 000 asukkaan taajamissa myös omakotitaloissa on aloitettava biojätteen erilliskeräys.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2024 heinäkuusta alkaen kaikissa yli 10 000 asukkaan taajamissa myös omakotitaloissa on aloitettava biojätteen erilliskeräys.
Voin taata, että vuonna 2024 on aivan yhtä paljon ihmisiä, jotka eivät moisista välitä tippaakaan. Tekevät kuten aina ennenkin. Tai rupeavata heittämään jätteitään luontoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat tulla halutessasi tonkimaan roskiani ja lajittelemaan ne mutta itse heitän oikeastaan kaikki samaa poislukien palavat mitkä poltan. Itsellä tulee roskaa noin kauppa kassillinen kahdessa viikossa ja enempää en lajittele kun alkaa tulemaan haju ongelmia
Sitäpaitsi biojätteet ei haise, jos laittaa joukkoon kuivikkeita, mitä saa toisista roskista.
Tai sitten dumppaa kaikki sekajätteeseen ja vie ulkoroskikseen ennen kun alkaa haisemaan
Olet siis vaan laiska. Ok.
Ehkä sitten niin mutta minä en jatkuvasti valitakkaan kuinka en kerkiä tekemään kotitöitä ja velvoita muita tekemään niitä. Kun tekee asiat helpommalla tavalla jää aikaa muuhunkin kuin jatkuviin kotitöihin
Kierrätys on vain keino saada huomio siihen että se voisi pelastaa maailman ja ehkäistä maailman laajuinen paniikki.
Tosiasiassa olemme täydellisen tuhon viimeisellä portaalla ja aikaa meillä on alle 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Hihi, onneksi asun alle 10 000 asukkaan taajamassa, joten ei koske mua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lajittelusta olisi rahallista hyötyä niin saattaisin lajitellakin mutta kun joutuu maksamaa hieman enemmän jäteyhtiölle kun joutuisin maksamaan useampien astioiden tyhjennyksen niin en ala tekemään heidän töitä että saisivat helpommin rahatekotuotteensa. Yritykset suomessa muuten siirtänyt aivan liikaa omia töitä asiakkaiden tehtäväksi ja silti laskut vaan kasvaa. Eihän kukaan maksa siitä että saa tehdä töitä
Omakotiasujat voi viedä roskansa kauemmas, jos haluaa. EI tarvi hankkia kaikkia astioita pihalleen. Mulla itsellä on kompostikin, ei ongelmaa biojätteistä.
Itse asun syrjemmällä omakotitalosta niin lajittelun ilmastohyöty kariutuisi siinä vaiheessa kun joutuisin autolla kuskaamaan noin kymmenen kilometrin päähän roskia että voisin lajitella ne niin huomattavasti ilmastoystävällisempää se on että laitan lähes kaikki sekajätteeseen jonka roskaauto hakee kun se täälläpäin käy joka tapauksessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuivikketta sinne voi sitten laittaa joukkoon? Laitan paperia kyllä mutta sitä tulee tosi vähän.
Voi silputa ainakin kananmunakennoja. Ne imee nesteitä tosi hyvin. Ja samalla pääsee eroon kennoista.
Ja wc-paperin hylsyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin taata, että vuonna 2024 on aivan yhtä paljon ihmisiä, jotka eivät moisista välitä tippaakaan. Tekevät kuten aina ennenkin. Tai rupeavata heittämään jätteitään luontoon.
No, i d i o o t t e j a han on aina ollut.
Toivottavasti kaikkia, joilla ei astiaa tällöin ole, rangaistaan sitten myös tuntuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten dumppaa kaikki sekajätteeseen ja vie ulkoroskikseen ennen kun alkaa haisemaan
Olet siis vaan laiska. Ok.
Ehkä sitten niin mutta minä en jatkuvasti valitakkaan kuinka en kerkiä tekemään kotitöitä ja velvoita muita tekemään niitä. Kun tekee asiat helpommalla tavalla jää aikaa muuhunkin kuin jatkuviin kotitöihin
Jos sulla on aikaa laittaa roska sekajätteeseen, sulla on myös aikaa laittaa se oikeaan roskikseen. Organisointikysymys, mutta eipä taida sulta onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin, että miten joku nykyään edes kehtaa myöntää, että kaikki menee samaan roskikseen. Eikö edes hävetä yhtään? Kuinka hemmoteltu itsekäs k-pää voi olla, kun sulle järjestetään siihen oman oven viereen ne astiat, että saat kivasti kierrätettyä, niin ei pysty, liikaa vaivaa. Aivot sulaa, kun ajattelee asiaa. Ei ole kyllä itsekkyydellä mitään rajaa.
Oman oven viereen? Ei kyllä ihan vieressä ole kun matkaa on n.15km.
Siltikin kierrätän kaiken mahdollisen. Muovia aloin kierrättämään silloin kun Tampereella sitä alettiin keräämään. Sinne olikin jo 40km matkaa, mutta vein silloin kun oli muutakin kulkua sinne.
Ilokseni meillä käy sitten roska-auto harvemmin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asun syrjemmällä omakotitalosta niin lajittelun ilmastohyöty kariutuisi siinä vaiheessa kun joutuisin autolla kuskaamaan noin kymmenen kilometrin päähän roskia että voisin lajitella ne niin huomattavasti ilmastoystävällisempää se on että laitan lähes kaikki sekajätteeseen jonka roskaauto hakee kun se täälläpäin käy joka tapauksessa
Et kai sä nyt erikseen lähtisi niitä jonnekin kuskaamaan??? Vaan samalla kun käyt vaikka kaupassa tai töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan kiinnosta ollenkaan.
Ymmärrän. Olet itsekäs ihminen. Mutta se on ihan ok. Kunhan olet avoimesti sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin, että miten joku nykyään edes kehtaa myöntää, että kaikki menee samaan roskikseen. Eikö edes hävetä yhtään? Kuinka hemmoteltu itsekäs k-pää voi olla, kun sulle järjestetään siihen oman oven viereen ne astiat, että saat kivasti kierrätettyä, niin ei pysty, liikaa vaivaa. Aivot sulaa, kun ajattelee asiaa. Ei ole kyllä itsekkyydellä mitään rajaa.
Oman oven viereen? Ei kyllä ihan vieressä ole kun matkaa on n.15km.
Siltikin kierrätän kaiken mahdollisen. Muovia aloin kierrättämään silloin kun Tampereella sitä alettiin keräämään. Sinne olikin jo 40km matkaa, mutta vein silloin kun oli muutakin kulkua sinne.
Ilokseni meillä käy sitten roska-auto harvemmin!
Meillä omakotiasujilla on eri tilanne kuin näillä kaupunkilaisilla joilla on oikeesti ne kaikki astiat kotipihallaan.. En mäkään tajua miten vaikeeta se lajittelu muka on kun kaikki lajittelupömpelit on siellä valmiina eikä tarvi kymmeniä kilsoja roudata mitään autolla itse.
Vierailija kirjoitti:
Nuoriso myös syyttää vanhempia ikäluokkia ilmaston tuhoamisesta. Heiltä itseltään ei onnistu niin yksinkertainen asia kuin jätteiden lajittelu. Tai edes se, että jätteet viedään roskiin eikä jätetä esim. nurmikolle lojumaan.
Suurin osa nuorista kyllä kierrättää, sehän on hierottu heille naamaan jo lapsena. Vanhemmat ikäluokat taas eivät kierrättäneet nuorina mitään.
Olet itse vastuussa roskistasi. Jos et viitsi/osaa lajitella roskiasi, älä osta mitään.