Kuinkahan paljon on edelleen olemassa ihmisiä, joiden ei mielestään tarvitse kierrättää ollenkaan?
Tunnen pari aikuista koulutettua ihmistä, joiden mielestä heidän ei tarvitse viitsiä lajitella mitään, vaan heittävät kaiken samaan roskikseen, vaikka on omassa roskakatoksessa kaikki laijitteluastiat olemassa.
Kun ei vaan viitsi.
Kuinkahan paljon tällaisia ihmisiä on, joiden ei tarvitse omasta mielestään välittää kuin omasta mukavuudestaan? (Tosin en kyllä tajua mitä epämukavaa siinä edes on, että laittaa yhden asian yhteen astiaan ja toisen toiseen.) Miten voi olla, että edelleenkin joku kokee niin valtavaa etuoikeutusta, että saa mielestään elää kuin pellossa täällä?
Kommentit (210)
Lenkkipolkujen ja kävelyreittien varteen kun heittelee roskat, niin liikaa vapaa-aikaa omaavat käy ne sieltä noukkimassa. Tämä on mielestäni parasta kierrätystä.
Meidän taloyhtiössä on pari vanhempaa ihmistä, jotka yhtiökokouksessa suureen ääneen ihmettelivät miksi jätekatoksessa on niin monen sortin astioita, kun he ainakin kippaavat kaikki roskansa siihen harmaaseen astiaan.
Minä lajittelen kaikki ne roskat, joiden keräykseen on astia jätekatoksessa:
paperi, pahvi, bio, lasi, muovi, metalli
Vien pantilliset pullot, lamput ja vanhat patterit lähikauppaan.
Mutta tunnustan: en pese/huuhtele roskiani. Haluan säästää vettä (huoneistokohtainen vesimittari)
1.
Meillä on onnettoman vähän kaappitilaa keittiössä. Ei ole mahdollisuutta alkaa säilöä jokaista eri pussukkaa ja nyssäkkää omiin laareihin. Ei mahdu.
2. En suoraan sanottuna nää järkeä tuolle oman tilan uhraamiselle ja kaikelle vaivannäölle. Se että laitan banaaninkuoret sekajätteeseen on AIVAN sama maailman mittatasolla niin kauan kun Kiina ym. puuhailevat mitä puuhailevat. Mun tai edes kaikkien suomalaisten jätteenlajittelu ei maailmaa pelasta.
Taloyhtiöhän maksaa sekajätteen noudosta enemmän kuin esim. biojätteen. Tässä on yksi hyvä syy lajitella, koska yhtiövastiketta joudutaan nostamaan, jos kaikki laittavat kaiken sekajätteeseen. Luultavasti tulevaisuudessa sekajätteen hinta nousee vielä nykyisestä.
Ihmettelen minäkin, kun laitan oman "pienen pussini" lauantaina sekajätteeseen ja siellä on isoja muovikasseja roskia.
Itse heitän kaiken polttojätteeseen, mukaanlukien pantilliset pullot. Tuurhaa piiperöintiä tullainen jätteiden lajittelu ja seulonta. Pullojen rahtaus kauppaan näyttää taas aivan spurgutouhulta joten no thänx.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrätys vie aikaa. Jos laitat jokaisen purkin ja purnukan juuri sille materiaalille tarkoitettuun jäteastiaan sekä bio- yms. jätteet erikseen aikaa menee. Varsinkin jos kyseessä on esim. nelihenkisen perheen roskat. Kierrätys sinänsä on hyvä asia mutta kun roskien vienti kestää puolisen tuntia niin se käy jo työstä.
Miten ihmeessä?
Meillä on kuusihenkinen perhe, ja neljä lemmikkiä siihen mukaan vielä. Lajitteluun ei mene yhtäänsen enempää aikaa per jätelaji, peltipurkki/foliokansi pikkupussiin, muoviroskat omaan pussiin, pahvit kestokassiin (lasia tulee todella harvoin) kuin jos lykkäisin kaikki samaan pussiin, kun nämä pussit ovat meillä vierekkäin. Kauppaan lähtiessäni nappaan mukaan kaikki erilliset keräyspussit/kassit, vie aikaa 2 min. Kierrätyspisteessä aikaa menee alle yksi radiobiisi, kun pudotan kaikki omiin keräysastihoihin. Siihen vielä sitten 2min sinne keräyspisteeseen koukkaaminen ja sieltä pois ajo.
Miten roskien viemiseen voi mennä puoli tuntia?
Biojätteen kompostoin itse, sille on oma astiansa keittiössä, ja esimerkiksi perunat kuorin sen astian päällä, ei tarvitse edes siirtää niitä mihinkään. Astian tyhjennys kompostiin joka toinen päivä vie kaksi minuuttia, teen sen siinä samalla, kun koira käy iltapissalla. Joskus menee kolme minuuttia, kun koira jää haistelemaan jotain ruohonkortta.
Meneekö sulla vain kaksi minuuttia kun lisäät kompostiin kuoriketta?
Entä, meneekö kompostin tyhjentämiseen ja mullan viemiseen pensaiden alle vain kaksi minuuttia?
Toiset olivatkin jo ehtineet vastata puolestani ;-)
Mutta siis kuten sanoin, kompostikipponi tyhjentäminen kompostoriin vie minulta noin kaksi minuuttia: kävelen sinne, nostan kannen ylös, kippaan sen kompostikipponi, nostan kuiviketynnyrin kannen ja sieltä kauhalla kauhasen kuiviketta kompostoriin - aina tätä ei edes tarvitse tehdä. Kannet kiinni ja takaisin sisälle. Koiran kanssa voi mennä se 3min, kun se jää nuuskuttelemaan jotain, joskus kauemminkin.
Meiltä on noin 30min ajomatka kaupoille, eli jos käyn ostamassa kompostimultaa+lannoitteita, niin minulla menee siihen noin 1,5 tuntia. Tyhjennän kompostorini siinä ajassa ja ehdin jo laittaa sen tavarankin jo johonkin siinä ajassa.
Kun minulle EI ole vaihtoehtona se, etten kasvattaisi hyötykasveja. Lisäksi kompostoin puutarhajätteen, niin olisi mielenvikaista järjenköyhyyttä hukata usein erittäin ravinnepitoinen biojäte, kun saan sillä arvokasta lannoitetta kasvimaalleni.
Sitäpaitsi, maksan 50% vähemmän jätemaksuja, kun kompostoin. Lisäksi kun lajittelen, niin tarvitsen pienemmän jäteastian, ja maksan taas 30% vähemmän.
Tuolla erotuksella jaksaisin käyttää kompostikipon tyhjentämiseen neljä minuuttiakin!
Mutta hyvin on mennyt osalle kansanryhmistä perille se propaganda, ettei kannata nähdä vaivaa minkään takia... Ja sitten jossain vaiheessa ihmetellään, kun energian hinta nousee, ruuan hinta nousee, matkustus vaikeutuu tartuntatautisäännösten vuoksi, verot nousee, säännöksiä tulee koko ajan lisää...
(eri asia on sitten täällä jo moneen kertaan mainitut sairaudet/vaivat, tilanpuute pienissä asunnoissa jne) Pelkkä laiskuus ja mukavuudenhaluisuus on mielestäni häpeällistä, tällaisessa maailmantilanteessa. Mutta laiska sentään rehellisesti myönsi olevansa laiska, joten sekin on sentään suoraselkäistä toimintaa. Mutta tämä selittely, kuinka menee niin paljon aikaa ja vaivaa, sitä minä en hyväksy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrätys vie aikaa. Jos laitat jokaisen purkin ja purnukan juuri sille materiaalille tarkoitettuun jäteastiaan sekä bio- yms. jätteet erikseen aikaa menee. Varsinkin jos kyseessä on esim. nelihenkisen perheen roskat. Kierrätys sinänsä on hyvä asia mutta kun roskien vienti kestää puolisen tuntia niin se käy jo työstä.
Miten ihmeessä?
Meillä on kuusihenkinen perhe, ja neljä lemmikkiä siihen mukaan vielä. Lajitteluun ei mene yhtäänsen enempää aikaa per jätelaji, peltipurkki/foliokansi pikkupussiin, muoviroskat omaan pussiin, pahvit kestokassiin (lasia tulee todella harvoin) kuin jos lykkäisin kaikki samaan pussiin, kun nämä pussit ovat meillä vierekkäin. Kauppaan lähtiessäni nappaan mukaan kaikki erilliset keräyspussit/kassit, vie aikaa 2 min. Kierrätyspisteessä aikaa menee alle yksi radiobiisi, kun pudotan kaikki omiin keräysastihoihin. Siihen vielä sitten 2min sinne keräyspisteeseen koukkaaminen ja sieltä pois ajo.
Miten roskien viemiseen voi mennä puoli tuntia?
Biojätteen kompostoin itse, sille on oma astiansa keittiössä, ja esimerkiksi perunat kuorin sen astian päällä, ei tarvitse edes siirtää niitä mihinkään. Astian tyhjennys kompostiin joka toinen päivä vie kaksi minuuttia, teen sen siinä samalla, kun koira käy iltapissalla. Joskus menee kolme minuuttia, kun koira jää haistelemaan jotain ruohonkortta.
Meneekö sulla vain kaksi minuuttia kun lisäät kompostiin kuoriketta?
Entä, meneekö kompostin tyhjentämiseen ja mullan viemiseen pensaiden alle vain kaksi minuuttia?
Toiset olivatkin jo ehtineet vastata puolestani ;-)
Mutta siis kuten sanoin, kompostikipponi tyhjentäminen kompostoriin vie minulta noin kaksi minuuttia: kävelen sinne, nostan kannen ylös, kippaan sen kompostikipponi, nostan kuiviketynnyrin kannen ja sieltä kauhalla kauhasen kuiviketta kompostoriin - aina tätä ei edes tarvitse tehdä. Kannet kiinni ja takaisin sisälle. Koiran kanssa voi mennä se 3min, kun se jää nuuskuttelemaan jotain, joskus kauemminkin.
Meiltä on noin 30min ajomatka kaupoille, eli jos käyn ostamassa kompostimultaa+lannoitteita, niin minulla menee siihen noin 1,5 tuntia. Tyhjennän kompostorini siinä ajassa ja ehdin jo laittaa sen tavarankin jo johonkin siinä ajassa.
Kun minulle EI ole vaihtoehtona se, etten kasvattaisi hyötykasveja. Lisäksi kompostoin puutarhajätteen, niin olisi mielenvikaista järjenköyhyyttä hukata usein erittäin ravinnepitoinen biojäte, kun saan sillä arvokasta lannoitetta kasvimaalleni.
Sitäpaitsi, maksan 50% vähemmän jätemaksuja, kun kompostoin. Lisäksi kun lajittelen, niin tarvitsen pienemmän jäteastian, ja maksan taas 30% vähemmän.
Tuolla erotuksella jaksaisin käyttää kompostikipon tyhjentämiseen neljä minuuttiakin!
Mutta hyvin on mennyt osalle kansanryhmistä perille se propaganda, ettei kannata nähdä vaivaa minkään takia... Ja sitten jossain vaiheessa ihmetellään, kun energian hinta nousee, ruuan hinta nousee, matkustus vaikeutuu tartuntatautisäännösten vuoksi, verot nousee, säännöksiä tulee koko ajan lisää...
(eri asia on sitten täällä jo moneen kertaan mainitut sairaudet/vaivat, tilanpuute pienissä asunnoissa jne) Pelkkä laiskuus ja mukavuudenhaluisuus on mielestäni häpeällistä, tällaisessa maailmantilanteessa. Mutta laiska sentään rehellisesti myönsi olevansa laiska, joten sekin on sentään suoraselkäistä toimintaa. Mutta tämä selittely, kuinka menee niin paljon aikaa ja vaivaa, sitä minä en hyväksy.
Aamen. Nyt olis korkea aika viimeistenkin tajuta tämä, ettei enää vaan ole mikään vaihtoehto olla välittämättä. Ei oo kovin reilua pissata kaikkien yhteiseen murokulhoon.
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin, että miten joku nykyään edes kehtaa myöntää, että kaikki menee samaan roskikseen. Eikö edes hävetä yhtään? Kuinka hemmoteltu itsekäs k-pää voi olla, kun sulle järjestetään siihen oman oven viereen ne astiat, että saat kivasti kierrätettyä, niin ei pysty, liikaa vaivaa. Aivot sulaa, kun ajattelee asiaa. Ei ole kyllä itsekkyydellä mitään rajaa.
Hävetä? Hemmoteltu? Itsekäs? Oikeesti ilmastouskonto saa yhä pelottavampia muotoja. Omituinen tunteellinen purkaus, miksi tarkalleen ottaen?
Mielestäni on tärkeää, että luontoa ei roskata tai liata, saastuteta. Mutta kaikki tämä hysteerinen muovipurkkien peseminen menee liian pitkälle.
Niin kauan kun maksan yli 50 euroa yhden hengen roskiksen tyhjentämisestä. Maksu joka kolmas kuukausi, tyhjennys joka toinen viikko. Tuskin koskaan saan sitä roskista täyteen. Vaatii jonkun suursiivouksen. Aika kova summa esim. ruokaostoksiini nähden, kuukauden roskat=melkein viikon ruuat.
Ja kierrätänhän minä jo nytkin. Pahvit vien pahvinkeräykseen, patterit ja pullot kauppaan, lasit lasinkeräykseen, metallitkin joskus metallinkeräykseen, jos on isompaa. Paperiroskat poltan takassa sytykkeenä. Vaatteet vien Uffille tai annan lapsille, jos kelpaavat. Ysärin muoti kelpaa nyt hyvin. Lehdet lehtikeräykseen, toki mainoskielto sen lisäksi. Ja paljon olisi roinaa nyt kertynyt kaatiksellekin. Oksat ja puut poltan.
Kompostointiin voisin lähteä hyvin mukaan, jos omakotiasujille olisi joku kimppakomposti. Yksin tulee aika vähän biojätettä, kun on koira, joka syö ruuantähteet.
Mietin jopa ihan tosissani, että voisin päästä 0-hävikkiin, jos alkaisin tosissani kierrättämään, ja veisin einesmuovit ja muovipussit kauppaan takaisin. Tai lopettaisin einesten oston kokonaan. Mutta aina tulee jotain lihaa tai jogurttia ostettua. Marjoissakin on muovirasiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin, että miten joku nykyään edes kehtaa myöntää, että kaikki menee samaan roskikseen. Eikö edes hävetä yhtään? Kuinka hemmoteltu itsekäs k-pää voi olla, kun sulle järjestetään siihen oman oven viereen ne astiat, että saat kivasti kierrätettyä, niin ei pysty, liikaa vaivaa. Aivot sulaa, kun ajattelee asiaa. Ei ole kyllä itsekkyydellä mitään rajaa.
Mullekin saa järjestää. Kelpaisi kyllä.
T. Omakotiasuja, vain yksi sekajäteastia, muut roskat vien autolla pois
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin roskakatoksessa on sekajäteastia, niin laitan kaikki taloudestamme tulevat jätteet siihen astiaan.
Vieläkö sellaisia on? Kauan jo ollut pelkkä poltettavan jätteen astia, johon laitetaan vain kierrätyskelvoton ja likainen jäte.
Vierailija kirjoitti:
Itse heitän kaiken polttojätteeseen, mukaanlukien pantilliset pullot. Tuurhaa piiperöintiä tullainen jätteiden lajittelu ja seulonta. Pullojen rahtaus kauppaan näyttää taas aivan spurgutouhulta joten no thänx.
Sitähän sun touhut on, six-pack joka päivä ja mäyris viikonloppuina. Kulissit pitää säilyttää vaikka naamasta näkee kaukaa, että keitto maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Perustele minulle miksi minä tekisin ilmaiseksi jäteyhtiölle kuuluvan työn?
Haluat siis maksaa heille lajittelusta? Sittenhän jätehuoltomaksut kasvaisi.
Vierailija kirjoitti:
Et kai sä nyt koko perheen roskia lajittele? Kukin omansa.
Vierailija kirjoitti:
En lajittele muovia enkä metallia. En vain ymmärrä sitä miksi roskat pitäisi pestä? Vaujkotaan koko ajan siitä, että vettä pitää säästää ja tehdään kodinkoneita, jotka käyttää aina vaan vähemmän vettä (jopa niin vähän, että vaatteet kärsii), ja sitten pitäisi kuitenkin tuhlata sitä vettä ROSKIEN pesuun. Ei vaan mene tajuntaan tämä.
Ne pitää huuhtasta! Siihen voit käyttää vaikka perunankeitinvedet tai pyyhkästä nenäliinalla. Tekosyitä sulla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä sen pienen jätemäärän lajittelusta olisi? Ei täällä edes ole biojäteastioiden pakkoa omakotitaloissa, suunnitelmissa kyllä.
Patterit ym oikeasti ongelmajätteen vien kyllä keräykseen.
Sekajäte poltetaan energiaksi.