Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinkahan paljon on edelleen olemassa ihmisiä, joiden ei mielestään tarvitse kierrättää ollenkaan?

Vierailija
27.07.2022 |

Tunnen pari aikuista koulutettua ihmistä, joiden mielestä heidän ei tarvitse viitsiä lajitella mitään, vaan heittävät kaiken samaan roskikseen, vaikka on omassa roskakatoksessa kaikki laijitteluastiat olemassa.

Kun ei vaan viitsi.

Kuinkahan paljon tällaisia ihmisiä on, joiden ei tarvitse omasta mielestään välittää kuin omasta mukavuudestaan? (Tosin en kyllä tajua mitä epämukavaa siinä edes on, että laittaa yhden asian yhteen astiaan ja toisen toiseen.) Miten voi olla, että edelleenkin joku kokee niin valtavaa etuoikeutusta, että saa mielestään elää kuin pellossa täällä?

Kommentit (210)

Vierailija
41/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja toinen kysymys on, että miten voi lla, että moni ostaa ja ostaa ja ostaa koko ajan uutta tavaraa, vaikka me hukutaan omaan kuonaamme?

Näin, tärkeintä on välttää ostamasta turhaa.

Ja tarpeellisesta ostetusta kierrättää kaikki mahdollinen, eli sekajätettä tulee erittäin vähän. Näin fiksu ihminen toimii.

Mitä niille lopuille pitäisi tehdä?

Tässäkin ketjussa tulee ilmi jo ainakin kolmenlaisia syitä:

- Ei lajittele, koska muut eivät lajittele

- Auktoriteettivastaisuus

- Ei viitsi

Ja vielä se, ettei kertaikaikkiaan edelleenkään ymmärrä, mitä hyötyä lajittelusta on. Tässä varmaan voi antaa vapautuksen ihmisille, joilla on oikeasti äo:n kanssa haasteita, mutta ei ne varmaan voi kaikki kehitysvammaisia olla.

Vierailija
42/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoriso myös syyttää vanhempia ikäluokkia ilmaston tuhoamisesta. Heiltä itseltään ei onnistu niin yksinkertainen asia kuin jätteiden lajittelu. Tai edes se, että jätteet viedään roskiin eikä jätetä esim. nurmikolle lojumaan.

Siis keneltä ei onnistu? Nuorisolta vai vanhoilta?

Nuorisolta ei onnistu. Vai vanhuksetko mielestäsi jättävät roskansa nurmikolle ja katuojiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kun oon uupunut arjessa ja lapsi siinä iässä, että penkoo ja availee alakaappeja.

Joo, sama täällä, olen kahden pienen lapsen yh. Ostin taaperolukon roskiskaappiin, niin homma kyllä onnistuu.

Vierailija
44/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätellen siitä, mitä eri jäteastioissa on, aika moni ei lajittele ja kierrätä.

Minä lajittelen ne jätteet, joiden lajitteleminen on tehty helpoksi: tässä tapauksessa metallin. Biojätettä tuotan erittäin vähän, joten se menee sekajätteeseen. Periaatteeni on pitkälti se, että kun eivät muutkaan taloyhtiössä lajittele, en lajittele minäkään.

Kun tein remonttia, vein rakennusjätteen asianmukaisesti kierrätysasemalle ja maksoin siitä.

Miten sä voit katsoa itseäsi illalla peiliin, aikuinen ihminen, jos elät periaattelle "jos ei muutkaan, en mäkään"?  Kuulostaa noin 8-vuotiaan lapsen ajattelulta.

Minä en piittaa muista ihmisistä. Muun muassa sinä kuulostat juuri sellaiselta tyypiltä, jonka läsnäollessa ihan silkasta ilosta kumoaisin metallikassin sisällön biojäteastiaaan. Ihmiskunta tappaa itsensä sekä jätteisiin että liikakansoitukseen että myrkkyihin että sotimisiin, ja hyvä niin.

P.S. Minulla on isomoottorinen auto, joka kulkee bensalla. Myös huviajot, joita on paljon. Julkisilla olen kulkenut viimeksi joskus 90-luvun alkupuolella. :)

Annas kun veikkaan: et ottanut rokotteita, kannatat Trumpin ja Putinin ajatusmaailmaa ja äänestät perussuomalaisia.

Sinulla on siis "vihollisen" stereotyyppi valmiina. Hyvin tyypillistä kaikenlaisille uskovaisille.

Ilmeisesti osui oikeaan? :)

Ja uskovaisten ajatusmallit ja oman uskomuksen vahvistamisen keinot näemmä vahvasti käytössä. Oletko koskaan ajatellut, miten tehokkaasti sinut on ehdollistettu tuohon?

Vierailija
45/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa asuvana on helppo motivoida itsensä kierrättämiseen - jäteastian suuruus ja tyhjennysväli vaikuttavat heti omaan kukkaroon.

Vierailija
46/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on taloyhtiössä perhe, joka ilmeisesti joltain osin lajittelee kotona roskansa, mutta sitten roskakatoksella tapahtuu jotain ja roskat heitetään mihin sattuu. Esim. pahviroskat on yleensä muovijätteessä, pahvijätteissä on sekajätteet ja sanomalehdet sekajätteissä. En ihan ymmärrä sitä logiikkaa. Myös oman pienen etupihan kasvien siivoaminen tehdään niin, että heitetään ne kulkukäytävän toiselle puolelle, joka on taloyhtiön hallinnoimaa aluetta. 

Vierailija
47/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempani (80v) eivät kyllä aina näytä lajittelevan. Jotain isompia kyllä, ja lasit ja metallit ja paperit toki, mutta eivät ihan tunnu hahmottavan asiaa, "kun on aina pantu tämä muovi sekajätteeseen". Eli muovin, pahvin ja bion kanssa on ongelmia, ja on urauduttu vanhaan.

Tuottavat tosin onneksi erittäin vähän jätettä noin ylipäänsä. Suurempi ongelma on, että mökillä haluavat sitkeästi polttaa nämä pahvinsa, ja biot menee siellä avoimeen tunkioon, eivät mihinkään kompostoriin. Huoh.

Vierailija
48/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lajittelen ne jätteet, joiden lajitteleminen on tehty helpoksi: tässä tapauksessa metallin. Biojätettä tuotan erittäin vähän, joten se menee sekajätteeseen. Periaatteeni on pitkälti se, että kun eivät muutkaan taloyhtiössä lajittele, en lajittele minäkään.

Kun tein remonttia, vein rakennusjätteen asianmukaisesti kierrätysasemalle ja maksoin siitä.

Miten sä voit katsoa itseäsi illalla peiliin, aikuinen ihminen, jos elät periaattelle "jos ei muutkaan, en mäkään"?  Kuulostaa noin 8-vuotiaan lapsen ajattelulta.

Minä en piittaa muista ihmisistä. Muun muassa sinä kuulostat juuri sellaiselta tyypiltä, jonka läsnäollessa ihan silkasta ilosta kumoaisin metallikassin sisällön biojäteastiaaan. Ihmiskunta tappaa itsensä sekä jätteisiin että liikakansoitukseen että myrkkyihin että sotimisiin, ja hyvä niin.

P.S. Minulla on isomoottorinen auto, joka kulkee bensalla. Myös huviajot, joita on paljon. Julkisilla olen kulkenut viimeksi joskus 90-luvun alkupuolella. :)

Annas kun veikkaan: et ottanut rokotteita, kannatat Trumpin ja Putinin ajatusmaailmaa ja äänestät perussuomalaisia.

Sinulla on siis "vihollisen" stereotyyppi valmiina. Hyvin tyypillistä kaikenlaisille uskovaisille.

Ja uskovaisten ajatusmallit ja oman uskomuksen vahvistamisen keinot näemmä vahvasti käytössä. Oletko koskaan ajatellut, miten tehokkaasti sinut on ehdollistettu tuohon?

Voi jeesus, ei tätä väittelyä! Jos kokee, että kierrättäminenkin on uskonto, on niin syvällä salaliittoteorioiden suossa, että voi aloittaa ihan oman ketjun harjoilleen.

Vierailija
49/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme lajitelleet jätteet jo vuosia, osan vuosikymmeniä. Pahvit, paperit, lasi ja metallit me on lajiteltu aina, ja omakotitalossa biojätteiden kompostointi on järkevääkin, saa hyvää multaa istutuksille. Nykyään meilläpäin voi lajitella myös muovin, mikä vähensi sekajätteen määrän ihan minimiin. Säästää jätemaksuissa, kun polttojäteastia tarvitsee tyhjentää vain kerran kuussa. Jätteet kulkevat muun asioinnin yhteydessä kylille keräyspisteeseen, joten edes ylimääräistä ajelua ei niiden vuoksi tule.

Ei ole iso vaiva, ja hyödymme sekä itse että ympäristö. Siispä miksi emme kierrättäisi?

Vierailija
50/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on taloyhtiössä perhe, joka ilmeisesti joltain osin lajittelee kotona roskansa, mutta sitten roskakatoksella tapahtuu jotain ja roskat heitetään mihin sattuu. Esim. pahviroskat on yleensä muovijätteessä, pahvijätteissä on sekajätteet ja sanomalehdet sekajätteissä. En ihan ymmärrä sitä logiikkaa. Myös oman pienen etupihan kasvien siivoaminen tehdään niin, että heitetään ne kulkukäytävän toiselle puolelle, joka on taloyhtiön hallinnoimaa aluetta. 

Tää on kyllä oma ihmislajinsa! Lajittelee, mutta ei onnistu sitten enää laittamaan oikeaan astiaan jätepisteellä.

Vierailija
51/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva.fi. Paikka jossa kaikki kierrättävät aina kaiken täydellisesti, banaaninkuoret eivät eksy sekajätteisiin koskaan ja alushousut täytyy parsia neljään kertaan ja käyttää sitten siivouspyyhkeinä ennen kuin ne saa heittää pois. Tänne kokoontuvat täydelliset taloudenpitäjät jotka eivät haaskaa koskaan mitään!

Teille tiedoksi jotka mietitte erään kirjoittajan viitsimättömyyttä kierrättää talossa jossa on vain pieni keittokomero: Siellä voi olla niin vähän tilaa, että ei todellakaan ole tilaa säilöä erillisiä paikkoja kaikille lasipurkeille, ne pitäisi viedä suurinpiirtein yksi kerrallaan roskikseen sitä mukaa kuin niitä tulee. En tiedä oletteko eläneet koskaan todella pienissä asunnoissa. Varmasti teillä on siihenkin jokin ihanteellinen vastaus kuinka saa kyllä mahtumaan jos ei ole kaapissa mitään turhaa kuivaruokaa. Ainahan voi luopua vaikka telkkarista ja pistää siihen kierrätys laatikosto. Hankkii parvisängyn niin sitten mahtuu. Aivan kuin nämä pienissä asuinnoissa asuvat köyhät olisivat juuri niitä joiden täytyy eniten huolehtia ja tuntea syyllisyyttä siitä, että biojätettä menee sekajätteeseen.

Se banaanikuori yksityiseltä ihmiseltä ei oikeasti haittaa mitään, jos näkee kuitenkin vaivaa suurinpiirtein lajitellakseen asiat oikein. Ihme nillittämistä siitä, että joku ei kierrätä täydellisesti kun on oikeasti olemassa ihmisiä jotka tosiaankin pistävät kaiken sekajätteeseen.

Kierrätän itse kaiken minkä kykenee, mutta ihan oikeasti, ketä palvelee se, että raivotaan ja viistastellaan siitä banaaninkuoresta? Minusta on hyvä, että kyseinen kirjoittaja kuitenkin kierrättää suurimman osan jätteistään, toisin kuin monet. Jos kaikki maailman ihmiset alkaisivat kierrätämään yhtä suurinpiirteisesti niin asiat paranisivat kokonaisuudessaan valtavasti. Emme tarvitse maailman parantamiseen täydellisyyttä, vain sitä, että iso osa ihmisistä toimii vain paremmin kuin ennen.

Toisaalta, pääsettehän kiillottamaan sitä kruunuanne.

Vierailija
52/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 26-vuotias ja en kierrätä muualla kuin vanhemmilla ja muualla vieraissa. Ei vaan kiinnosta. Helpompi laittaa kaikki samaan kauppakassiin ja heittää moolokkiin.

Vierailija
53/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiede on paras keino saada totuudenmukaisinta tietoa. Ei YouTube-videot tai Fb:n salaliittoryhmät tai Venäjän propaganda.

Te denialistit ja itse ajattelevat olette niin helppoja. :)

Vierailija
54/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa näistä "ei todellakaan lajittele" porukasta kuuluu jompaan kumpaan joukkoon, hyödyllisiin idiootteihin tai aatteen miehiin. Hyödylliset idiootit ovat niitä, joiden älynlahjat eivät vaan riitä, ja aatteen miehet tietävät tukevansa Putinia jättäessään kierrättämättä.

Sillä jokainen kierrätetty metalli, muovi, lasi ja pakkaus on pois Putinin energiarahoista. Metallin jalostaminen malmista valmiiksi tuotteeksi kuluttaa aivan hirvittävän määrän energiaa, vettä ja hiiltä, ja energia ja hiili tulee - no mistäs se tuleekaan? Samoin muovi, lajitellun muovin uusiokäyttö on energiataloudellisesti fiksumpaa kuin alkaa vääntää sitä muovia kaasusta tai öljystä - jotka tulivat, niin mistä ne tulevatkaan?

Moni näistä kierrätyksen vastaisista kampanjoijista tietää, että jätteiden tunkeminen kaikki samaan läjään tukee Putinia ja Putinin sotakampanjaa, ja he kannattavat sitä. Heille jopa maksetaan siitä.

Ja sitten nämä hyödylliset idiootit - heille on helmpompaa olla tekemättä pieniäkään asioita, ja he kuvittelevat sillä torjuvansa jotain nwo:ta tai great resettiä ja huutelevat lampaita mennen tullen ja "ajattelevat omilla aivoillaan". Harmi vaan, että heidän aivonsa eivät ihan pysty toimimaan täysillä.

Minun on edelleen vaikea uskoa, että osa suomalaisista ihan tahallaan haluaa tukea itänaapurin sotatoimia.

Vierailija
55/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva.fi. Paikka jossa kaikki kierrättävät aina kaiken täydellisesti, banaaninkuoret eivät eksy sekajätteisiin koskaan ja alushousut täytyy parsia neljään kertaan ja käyttää sitten siivouspyyhkeinä ennen kuin ne saa heittää pois. Tänne kokoontuvat täydelliset taloudenpitäjät jotka eivät haaskaa koskaan mitään!

Teille tiedoksi jotka mietitte erään kirjoittajan viitsimättömyyttä kierrättää talossa jossa on vain pieni keittokomero: Siellä voi olla niin vähän tilaa, että ei todellakaan ole tilaa säilöä erillisiä paikkoja kaikille lasipurkeille, ne pitäisi viedä suurinpiirtein yksi kerrallaan roskikseen sitä mukaa kuin niitä tulee. En tiedä oletteko eläneet koskaan todella pienissä asunnoissa. Varmasti teillä on siihenkin jokin ihanteellinen vastaus kuinka saa kyllä mahtumaan jos ei ole kaapissa mitään turhaa kuivaruokaa. Ainahan voi luopua vaikka telkkarista ja pistää siihen kierrätys laatikosto. Hankkii parvisängyn niin sitten mahtuu. Aivan kuin nämä pienissä asuinnoissa asuvat köyhät olisivat juuri niitä joiden täytyy eniten huolehtia ja tuntea syyllisyyttä siitä, että biojätettä menee sekajätteeseen.

Se banaanikuori yksityiseltä ihmiseltä ei oikeasti haittaa mitään, jos näkee kuitenkin vaivaa suurinpiirtein lajitellakseen asiat oikein. Ihme nillittämistä siitä, että joku ei kierrätä täydellisesti kun on oikeasti olemassa ihmisiä jotka tosiaankin pistävät kaiken sekajätteeseen.

Kierrätän itse kaiken minkä kykenee, mutta ihan oikeasti, ketä palvelee se, että raivotaan ja viistastellaan siitä banaaninkuoresta? Minusta on hyvä, että kyseinen kirjoittaja kuitenkin kierrättää suurimman osan jätteistään, toisin kuin monet. Jos kaikki maailman ihmiset alkaisivat kierrätämään yhtä suurinpiirteisesti niin asiat paranisivat kokonaisuudessaan valtavasti. Emme tarvitse maailman parantamiseen täydellisyyttä, vain sitä, että iso osa ihmisistä toimii vain paremmin kuin ennen.

Toisaalta, pääsettehän kiillottamaan sitä kruunuanne.

Ihme rage. Mites nyt noin tunteisiin meni? Kolahtiko omaan nilkkaan?

Vierailija
56/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksan niin paljon viherveroja ja jätemaksuja, että voin hyvällä omallatunnolla jättää kierrättämättä

Vierailija
57/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus, ei tätä väittelyä! Jos kokee, että kierrättäminenkin on uskonto, on niin syvällä salaliittoteorioiden suossa, että voi aloittaa ihan oman ketjun harjoilleen.

Ei kierrättäminen ole uskonto, mutta tuon yhden jankuttajan tyyli on suoraan jokaisen uskonnon käsikirjastosta. Olkinukkevihollinen on jo rakennettu, ja seuraava askel hänen ohjelmassaan on tämä: "se, että joku on eri mieltä uskonnosta, todistaa sen, että uskonto on oikeassa".

Saarnaajat harvoin vetoavat niihin, jotka eivät ryve uskonnossa kaulaansa myöten. Siksi tuo jankkaajakin onnistuu vain tekemään haittaa omalle asialleen.

Vierailija
58/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 26-vuotias ja en kierrätä muualla kuin vanhemmilla ja muualla vieraissa. Ei vaan kiinnosta. Helpompi laittaa kaikki samaan kauppakassiin ja heittää moolokkiin.

Mitä sä itse ajattelet asiasta? Onko susta yhtään huolestuttavaa, ettei kiinnosta? Saatko palautetta asiasta? Miten yleensä suhtaudut muihin ihmisiin ja eläimiin tai tulevaisuuteen? Koetko yhteyttä mihinkään tai kehenkään, tai mitään sukupolvien jatkumoa, vai näetkö vain itsesi ja tämän hetken? Koetko yleensä empatiaa muita kohtaan, vai ajatteletko voittopuolisesti vain itseäsi?

Vierailija
59/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kierrättäminen ole uskonto, mutta tuon yhden jankuttajan tyyli on suoraan jokaisen uskonnon käsikirjastosta. Olkinukkevihollinen on jo rakennettu, ja seuraava askel hänen ohjelmassaan on tämä: "se, että joku on eri mieltä uskonnosta, todistaa sen, että uskonto on oikeassa".

Saarnaajat harvoin vetoavat niihin, jotka eivät ryve uskonnossa kaulaansa myöten. Siksi tuo jankkaajakin onnistuu vain tekemään haittaa omalle asialleen.

Sorry, mutta sinä täällä jankkaat. Menisitkö nyt muualle riehumaan siitä. Se olet sinä, joka trollaat ja provoat, ei kukaan muu. T. Ei se, jota kutsut jankkaajaksi.

Vierailija
60/210 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eräs ystäväni ei kierrätä mitään. Asuvat omakotitalossa. Jopa myivät biolanin kompostorin pois, kun siitä sai hyvät rahat. Samaan sekajätteeseen kaikki: lehdet, lasi, metalli, komposti. Heillä on yhteinen 500ltr (se tuplakokoinen roskis) naapurin kanssa, joka tyhjennetään viikoittain. Nyt yksinelävä naapuri haluaa irtisanoutua tästä sopimuksesta pois, kun mielestään maksaa vain toisten laiskuudesta.