Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko kateellinen ihmiselle, jolla on suurperhe?

Vierailija
23.07.2022 |

Tai ärsyttääkö se sinua, että toiset hankkivat monta lasta? Meidän lapsilukua aina kauhistellaan ja sanotaan, että ette kai enempää aio hankkia. Miksi se on niin iso asia toisille, jos on vaikka 6 lasta...

Kommentit (212)

Vierailija
161/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu meitä kolme lasta. Äiti kertonut, että esikoinen eli sisarukseni, oli vahinko, minä olin kuulemma haluttu ja viimeinen hankittiin, koska isä halusi...

Olen huomannut, että monessa asiassa äitini puhuu sopimattomasti muista sisaruksistani. Olisi ollut parempi, ettei hän ehkä hankkisi yhtään. Eli täysin meidän lasten kautta ja olisi halunnut meidän kautta unelmia, jotka häneltä jäi saamatta/tekemättä.

Tyypillistä. Muistan lapsuudesta kuinka äidit lesoilivat suu vaahdossa meidän lasten saavutuksilla, ei koskaan omillaan🤮

Vierailija
162/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolella suomalaisista on kaksinumeroinen äo. Ei sellaisille jää kuin sikiäminen, eivät he mitään ydinvoimaloita tai lentokoneita suunnittele.

Suurella osalla ydinvoimaloiden ja lentokoneiden suunnittelijoistakin on lapsia. Ei älykkyys sulje pois mahdollisuutta lisääntyä. 

Millä ajalla naaras sikiää 10 lasta jos hän opiskelee 10+ vuotta ja kehittää työelämässä taitojaan vähintään saman verran?

Dippainssinkoulutus ei kestä lähellekään 10 vuotta. Saati yli sitä. Ei se lentokoneiden suunnittelu sen kummempaa koulutusta vaadi kuin dippainssin. 

Joillain kestää. En tiedä kauanko itselläsi.

Nykyisillä rajatuilla opiskeluajoilla ei voi hirveästi venyttää opiskelujaan. 

t. eri

Niin, opiskeluoikeus kestää sen 7 vuotta ja lisäaikaa saa pyynnöstä.

Kukaan täysijärkinen ei noin kauaa johonkin inssikolutukseen tuhlaa. 

Samalla töissä käyvät saattavat tuhlata.

No ei todellakaan. Ei ole mitään järkeä roikkua koulussa kirjoilla noin kauaa, kun työn ohellakin tutkinnon saa helposti kasaan alle 5 vuodessa. Ja työllistyminen sille alalle, jolle kouluttautui paranee, kun on paperit ulkona eikä ole ikuinen opiskelija. Näkyy myös palkkatasossa, onko valmistunut vai opiskelija. 

No emme voi tietää kauanko se sinulla kesti.

-eri

Miksi koko ajan kuvittelet, että jos joku kommentoi aihetta, hän on itse kouluttautunut insinööriksi. Sama kyselijä olet, vaikka miten esität eriä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolella suomalaisista on kaksinumeroinen äo. Ei sellaisille jää kuin sikiäminen, eivät he mitään ydinvoimaloita tai lentokoneita suunnittele.

Suurella osalla ydinvoimaloiden ja lentokoneiden suunnittelijoistakin on lapsia. Ei älykkyys sulje pois mahdollisuutta lisääntyä. 

Millä ajalla naaras sikiää 10 lasta jos hän opiskelee 10+ vuotta ja kehittää työelämässä taitojaan vähintään saman verran?

Dippainssinkoulutus ei kestä lähellekään 10 vuotta. Saati yli sitä. Ei se lentokoneiden suunnittelu sen kummempaa koulutusta vaadi kuin dippainssin. 

t. eri

No ei todellakaan. Ei ole mitään järkeä roikkua koulussa kirjoilla noin kauaa, kun työn ohellakin tutkinnon saa helposti kasaan alle 5 vuodessa. Ja työllistyminen sille alalle, jolle kouluttautui paranee, kun on paperit ulkona eikä ole ikuinen opiskelija. Näkyy myös palkkatasossa, onko valmistunut vai opiskelija. 

-eri

Miksi koko ajan kuvittelet, että jos joku kommentoi aihetta, hän on itse kouluttautunut insinööriksi. Sama kyselijä olet, vaikka miten esität eriä. 

Sinä olet se pesutupia pelkäävä pyykkihullu. Turha edes väittää vastaan.

Vierailija
164/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. eri

-eri

Nyt puhutaan suurperheistä. Ei pyykkituvista. 

Vierailija
165/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu meitä kolme lasta. Äiti kertonut, että esikoinen eli sisarukseni, oli vahinko, minä olin kuulemma haluttu ja viimeinen hankittiin, koska isä halusi...

Olen huomannut, että monessa asiassa äitini puhuu sopimattomasti muista sisaruksistani. Olisi ollut parempi, ettei hän ehkä hankkisi yhtään. Eli täysin meidän lasten kautta ja olisi halunnut meidän kautta unelmia, jotka häneltä jäi saamatta/tekemättä.

Tyypillistä. Muistan lapsuudesta kuinka äidit lesoilivat suu vaahdossa meidän lasten saavutuksilla, ei koskaan omillaan🤮

Kyllä. Todella ällöttävää. Äitini hokee aina, kuinka hän haluaa, että avioliittoni kestää (omansa hajosi) ja muuta ällöttävää mitä häneltä itseltä jäi saavuttamatta. Hän myös vihjailee lapsenlapsista. Kerran sanoin, etten tiedä haluanko omia (oma lapsuus niin kamala) . Huomasin, että äitini loukkaantui ja kysyi melkein huutaen, pettyneenä, emmekö aio hankkia lapsia. Ihan kuin se kuuluisi hänelle

Vierailija
166/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. eri

-eri

Nyt puhutaan suurperheistä. Ei pyykkituvista. 

Tunnistan kommentointityylisi samaksi.

Vierailija
167/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Todella ällöttävää. Äitini hokee aina, kuinka hän haluaa, että avioliittoni kestää (omansa hajosi) ja muuta ällöttävää mitä häneltä itseltä jäi saavuttamatta. Hän myös vihjailee lapsenlapsista. Kerran sanoin, etten tiedä haluanko omia (oma lapsuus niin kamala) . Huomasin, että äitini loukkaantui ja kysyi melkein huutaen, pettyneenä, emmekö aio hankkia lapsia. Ihan kuin se kuuluisi hänelle

Hän haluaa korjata virheensä, jota teki sinun kohdallasi äitinä.

168/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelen, että suurperheen isä on kade niille, jotka eivät ole tehneet kakaroita ympärilleen säätämään.

Vierailija
169/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukana kateellisesta. Lähinnä säälittää naiset joilla ei muuta osaamista elämässään ole kuin toimia synnytyskoneena ja lypsylehmänä. Ja eritoten säälittää ne lapsiparat; ei mitään huomiota eikä aitoa välittämistä kun äiti pukkaa uutta heti perään. Yön.

Vierailija
170/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan kadehtisi suurta lapsilukua? 

Itselleni kuusi lasta olisi kauhistus, mutta pystyn ymmärtämään, että joku tykkää sellaisestakin. Onko se kuuden lapsen äiti sitten niin kapeakatseinen, ettei ymmärrä että jotkut ovat onnelisia yhden lapsen äitejä? Minulle on se ja sama mitä joku kuuden lapsen äiti minusta ajattelee, mutta sääliä en häneltä kuitenkaan kaipaa, niin kuin ei hänkään varmasti kaipaa minultakaan. 

Ei myöskään tulisi pieneen mieleenikään, että joku kuuden lapsen äiti kahdehtisi minua. Onhan hänkin alkuun ollut yhden lapsen äiti (ellei saanut kaksoset heti kättelyssä) ja on päässyt kokemaan, miten helppoa ja mukavaa on elämä yhden lapsen perheessä. Hän on silti valinnut tehdä lisää lapsia, syistä joita en itse pysty ymmärtämään, mutta ei minun tarvitsekaan. Ei hän kaipaa valinnoilleen minun hyväksyntää enkä minä hänen. Molemmat voivat olla tahoillaan tyytyväisiä. 

Vierailija
171/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lisääntymishaluja, pitää olla elatuskykyä. Kertokaa tämä Lähi-idässä, Afrikassa, Väli-Amerikassa jne. Myös Suomessa heille, joilla ei ole elatuskykyä, vaan törkkivät mukelonsa muiden elätettäviksi. Ja yleensä siltä sakilta puuttuu myös kasvatuskyky.

Vierailija
172/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kateellinen, olen iloinen ettei minulla ole suurperhettä. Itse olen vain viiden lapsen perheestä tulleena. Koen että suurperhe ei ole lasten edun mukaista aina. Kaikille lapsille ei riitä huomiota samalla tavalla kun niitä on enemmän vaikka vanhemmat kuinka yrittäisivät, se ei mene tasan. 1-2 lasta on hyvä luku meille, jos niikseen mutta ei enempää. Itse koen pystyväni huolehtimaan siitä määrästä.

Vierailija
173/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elättäjä kirjoitti:

Jos on lisääntymishaluja, pitää olla elatuskykyä. Kertokaa tämä Lähi-idässä, Afrikassa, Väli-Amerikassa jne. Myös Suomessa heille, joilla ei ole elatuskykyä, vaan törkkivät mukelonsa muiden elätettäviksi. Ja yleensä siltä sakilta puuttuu myös kasvatuskyky.

Taas olet heittämässä Afrikka-korttia.

Vierailija
174/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai jotkut pitää sitä helppona vaihtoehtoina. Mutta mites ne miehet? Tuntuu kuuluvan aika usein näin naisten suusta "kun mä haluan vielä yhden"

Ja mitä tuo haluaminen edes tarkoittaa? En ole kenenkään omaisuutta.

No eihän tuossa sinusta puhuttukaan, vaan siitä, että haluaa vielä yhden lapsen. Sitä se haluaminen tarkoitti. Halua saada vielä yksi lapsi. Mitä oikein kuvittelit?

Omassa tuttavapiirissäni nämä monta lasta haluavia ja aina vain uutta lasta kehiin tyypit ovat sellaisia, jotka eläneet niin monta vuotta sitä äitiarkea, ettei oma työ tunnu enään mieluisalta. Olen kehottanut heitä aloittamaan jonkin harrastuksen , opiskelun tms. Olisi aika keskittyä myös itseensä välillä. Eräs tuttu sanoo aina, että haluaisi aina vain uuden vauvan, ettei tarttis mennä töihin.

Mikä pakko sinne töihin on mennä? Voihan sieltä irtisanoutua. Jos se työ ei kiinnosta, niin vaihtaa työpaikkaa. Jos ala ei kiinnosta, niin opiskelemaan uutta, joka kiinnostaa.

Mitä tuo lapsen tekeminen tuossa auttaa? Se vain lykkää ongelmaa eteenpäin. Jossain vaiheessa on edessä tilanne, että pitäisi mennä sinne työpaikkaan, joka ei tunnu mieluisalta. Ja samaan aikaan perheessä alkaa olla useampi teini, joihin ei riitä rahat.

Vierailija
175/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kateellinen.

Vaikea näin lapsettomana edes kuvitella, millaista elämäni olisi suurperheen äitinä, mutta uskon, etten nauttisi siitä lainkaan. Kaipaan paljon omaa aikaa, yksin oloa ja rauhaa.

En usko, että jaksaisin kasvattaa montaa lasta niin hyvin kuin haluaisin tai jakaa riittävästi aikaani ja huomiotani jokaiselle. Mielestäni pitää ajatella niitä mahdollisia lapsia ja sitä onko itsellä resursseja tarjota heille riittävän hyvä elämä, eikä mennä vain oma halu edellä.

Vierailija
176/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Minun ainut lapseni meni armeijaan kolme viikkoa sitten ja nautin vapaudesta.

Vierailija
177/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole. Minun ainut lapseni meni armeijaan kolme viikkoa sitten ja nautin vapaudesta.

Jos on poika niin voit kohta saada satoja tai jopa tuhansia lapsenlapsia.

Vierailija
178/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai jotkut pitää sitä helppona vaihtoehtoina. Mutta mites ne miehet? Tuntuu kuuluvan aika usein näin naisten suusta "kun mä haluan vielä yhden"

Ja mitä tuo haluaminen edes tarkoittaa? En ole kenenkään omaisuutta.

No eihän tuossa sinusta puhuttukaan, vaan siitä, että haluaa vielä yhden lapsen. Sitä se haluaminen tarkoitti. Halua saada vielä yksi lapsi. Mitä oikein kuvittelit?

Omassa tuttavapiirissäni nämä monta lasta haluavia ja aina vain uutta lasta kehiin tyypit ovat sellaisia, jotka eläneet niin monta vuotta sitä äitiarkea, ettei oma työ tunnu enään mieluisalta. Olen kehottanut heitä aloittamaan jonkin harrastuksen , opiskelun tms. Olisi aika keskittyä myös itseensä välillä. Eräs tuttu sanoo aina, että haluaisi aina vain uuden vauvan, ettei tarttis mennä töihin.

Mikä pakko sinne töihin on mennä? Voihan sieltä irtisanoutua. Jos se työ ei kiinnosta, niin vaihtaa työpaikkaa. Jos ala ei kiinnosta, niin opiskelemaan uutta, joka kiinnostaa.

Mitä tuo lapsen tekeminen tuossa auttaa? Se vain lykkää ongelmaa eteenpäin. Jossain vaiheessa on edessä tilanne, että pitäisi mennä sinne työpaikkaan, joka ei tunnu mieluisalta. Ja samaan aikaan perheessä alkaa olla useampi teini, joihin ei riitä rahat.

Ongelmat ovat kivempia jos niitä ei ymmärrä.

Vierailija
179/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas olen ainut lapsi ja ei sekään niin autuasta ole kuin jotkut kuvittelevat. Äiti oli yksinhuoltaja ja sairasteli paljon, olisi ollut kiva kun olisi ollut edes yksi sisarus jakamassa taakkaa. Jos äiti olisi kuollut olisin ollut ihan yksin.

Niin, veikkaan, että monella vielä mieli muuttuu, kun tajuavat jäävänsä yksin. Nuoruudessa kavereilla on aikaa, yleensä myöhemmin ei, ja sitten jo ollaankin yksin.

Vierailija
180/212 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas olen ainut lapsi ja ei sekään niin autuasta ole kuin jotkut kuvittelevat. Äiti oli yksinhuoltaja ja sairasteli paljon, olisi ollut kiva kun olisi ollut edes yksi sisarus jakamassa taakkaa. Jos äiti olisi kuollut olisin ollut ihan yksin.

Niin, veikkaan, että monella vielä mieli muuttuu, kun tajuavat jäävänsä yksin. Nuoruudessa kavereilla on aikaa, yleensä myöhemmin ei, ja sitten jo ollaankin yksin.

Sukulaisiaan ei voi valita, mutta niiden kanssa ei onneksi ole pakko olla tekemisissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi