Oletko kateellinen ihmiselle, jolla on suurperhe?
Tai ärsyttääkö se sinua, että toiset hankkivat monta lasta? Meidän lapsilukua aina kauhistellaan ja sanotaan, että ette kai enempää aio hankkia. Miksi se on niin iso asia toisille, jos on vaikka 6 lasta...
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolella suomalaisista on kaksinumeroinen äo. Ei sellaisille jää kuin sikiäminen, eivät he mitään ydinvoimaloita tai lentokoneita suunnittele.
Suurella osalla ydinvoimaloiden ja lentokoneiden suunnittelijoistakin on lapsia. Ei älykkyys sulje pois mahdollisuutta lisääntyä.
Millä ajalla naaras sikiää 10 lasta jos hän opiskelee 10+ vuotta ja kehittää työelämässä taitojaan vähintään saman verran?
Dippainssinkoulutus ei kestä lähellekään 10 vuotta. Saati yli sitä. Ei se lentokoneiden suunnittelu sen kummempaa koulutusta vaadi kuin dippainssin.
En ole kateellinen, vaikka itse olisinkin suurperheen tahtonut.
Jouduin kokemaan synnärillä niin asiatonta kohtelua ja synnytysväkivaltaa, että lapsilukumme jäi yhteen.
Nostan hattua heille, jotka saavat arjen toimimaan monen lapsen kanssa. Se vaatii järjestelykykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mua surettaa niiden puolesta. Yksi lapsi on hyvä. Lapseni tyttöystävä oli suurperheestä ja kovin vaillejäänyt. Kuvaa paljastavia kuvia someen ja tasapainoton. Hirvittävän surullista. Yritin ohjata apua hakemaan, en tiedä hakeeko. Ovat jo eronneet.
Tuota nyt tekee sellaisetkin, joilla ei ole lainkaan sisaruksia. Omituinen ajatuskulku, että liittyisi suurperheessä kasvamiseen. Minä olin ainut lapsi ja vallitseva tunne lapsuudessani oli yksinäisyys. Minua ei viety muiden lasten pariin, vaan leikin aina yksin. Vasta koulussa sain kavereita.
Ihmisiä on niin paljon, että seuraa saa tekemättä sitä.
Toista on yksityisyyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Huh ompas täällä osa kommenteista aika kärkkäitä, osa asiallisia. Mistä se paheksuntaa sitten kumpuaa? Ollaan kuitenkin aika tavallisia omasta mielestäni. Noihin ympäristö asioihin, olen optimisti ja ajattelen, että ihmiskunnalla on mahdollista elää ympäristön kannalta kestävää elämää. En ole totuttanut lapsia matkusteluun, koska lentäminen ei ole maapallon kannalta kestävää toimintaa. Olen siis ajatellut, että omilla toimillaan jokainen voi vaikuttaa. Itsekin suurperheenä kasvaneena sisaruksista on ollut valtava tuki ja turva, sekä seuraa. On mukavaa, kun ei tarvitse olla yksin, siksi olen halunnut itsekin monta lasta sen yhteisöllisyyden takia.
T. Ap
Se olisi mahdollista, jos meitä olisi noin 1/100 siitä määrästä, mitä meitä nyt on. Lisääntyminen ja siitä seuraava liikakansoitus on yksi suurimpia ympäristöä kuormittavista tekijöistä. Joku lentomatka pari kertaa vuodessa on siihen verrattuna hyttysen pieru valtameressä.
Tiedän muutaman, jotka "tekee koko ajan vauvoja" ja "Haluaa taas ihanan tuhisevan vauvan". Sitten sääli katsoa, kun ne isot jää varjoon. Kyllä isompikin lapsi kaipaa vielä vanhempien läsnäoloa. Jotenkin tuntuu, että kun lapsi täyttää 2-3 niin hän on jo niin iso, tähän vaan uutta kehiin!!!
Olen itse 4 lapsisen perheen toisiksi nuorin ja silti minusta tuntui, että olin aika mustasukkainen pienimmästä sisaruksesta, vaikka olin jo 8 kun hän syntyi. Perheemme välit ei ole mitenkään hyvät. Isä ja äiti erosivat, läheinen olen vain vanhimman veljeni kanssa... Varmaan se noissa nuorimman kastajaisjuhlan perhekuvassa näyttää niin ihanalta ja hienolta, mutta kaikkea muuta se oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kadehdi. Välillä ihmettelen erästä kaveriani, jolla on jo neljä lasta. Näistä pienin on vielä vauva. Ystäväni on käytännössä yksin lasten kanssa, mies menee miten huvittaa, eikä esim vaihda lainkaan vaippoja. Nyt ystäväni on sanonut "hänellä olevan vauvakuume. Kuitenkin kaikki menee neljän kanssa niin kivasti, että välillä hänestä tuntuu, että ei halua yhtään enään, mutta kuitenkin toisaalta meniskö tässä kuitenkin vielä yksi! Saisin olla kotona pitempään. Aika menee niin äkkiä"
Näyttää siltä, että haluaa tehdä lisää lapsia vain siksi, että saa olla kotona jne. Silti valittaa nytkin jatkuvasti kuinka rahat loppu. Olen koittanut kyllä sanoa, että jos mies ei innostu niin ei hän voi painostaa. Myös se, että miksi pistää itsensä niin koville, koska helppoa ei ole nytkään. En ymmärrä, miksi niitä lapsia pitää tehdä niin monta, kun ei ole paljoa tarjota.
Lapsien tekeminen jo itsessään on hyvin itsekästä omien tarpeiden tyydyttämistä. Oma etu laitetaan lapsen edun edelle.
Lapsien tekeminen on väärin ja itsekästä? Olet varmaan todella positiivinen ja elämänmyönteinen persoona!
Mut oikeesti, kuulostat oikeesti masentuneelle. Toivottavasti löydät iloa elämääsi joskus ja paranet.
Oletko muuten kenties tuo joka on jankannut minuutin välein liikakansoituksesta? Tiedätkös, yksi viesti riittää, aika itsekästä täyttää koko keskustelu omalla saman asian paasauksella.
Todella itsekästä pakottaa lisää populaa valmiiksi ylibuukatulle saastuneelle pallolle kuolemaan.
Fakta, mutta tämän ääneen sanomista viettiensä orjuuttamat kutsuvat kiusaamiseksi. Täysin kykenemättömiä kyseenalaistamaan omia halujaan.
Huh, en todellakaan ole kateellinen. Halusin yhden lapsen ja sen sain. Lähinnä ihmettelen ihmisiä, jotka haluavat useampia lapsia. Tulee toisinaan miehelle kuiskattua, että "siinä on taas pariskunta ottanut tosissaan kehotuksen lisääntyä ja täyttää maa", kun näen perheitä joissa on kolme pientä lasta tai enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolella suomalaisista on kaksinumeroinen äo. Ei sellaisille jää kuin sikiäminen, eivät he mitään ydinvoimaloita tai lentokoneita suunnittele.
Suurella osalla ydinvoimaloiden ja lentokoneiden suunnittelijoistakin on lapsia. Ei älykkyys sulje pois mahdollisuutta lisääntyä.
Millä ajalla naaras sikiää 10 lasta jos hän opiskelee 10+ vuotta ja kehittää työelämässä taitojaan vähintään saman verran?
Dippainssinkoulutus ei kestä lähellekään 10 vuotta. Saati yli sitä. Ei se lentokoneiden suunnittelu sen kummempaa koulutusta vaadi kuin dippainssin.
Mikset kerro dippainssinaaraista jotka ovat tehneet 10 lasta ja olleet työelämässä?
Vierailija kirjoitti:
Huh ompas täällä osa kommenteista aika kärkkäitä, osa asiallisia. Mistä se paheksuntaa sitten kumpuaa? Ollaan kuitenkin aika tavallisia omasta mielestäni. Noihin ympäristö asioihin, olen optimisti ja ajattelen, että ihmiskunnalla on mahdollista elää ympäristön kannalta kestävää elämää. En ole totuttanut lapsia matkusteluun, koska lentäminen ei ole maapallon kannalta kestävää toimintaa. Olen siis ajatellut, että omilla toimillaan jokainen voi vaikuttaa. Itsekin suurperheenä kasvaneena sisaruksista on ollut valtava tuki ja turva, sekä seuraa. On mukavaa, kun ei tarvitse olla yksin, siksi olen halunnut itsekin monta lasta sen yhteisöllisyyden takia.
T. Ap
Kyllä jokainen voi omalla toiminnallaan vaikuttaa paljonkin. Lapsettomuus on suurin ekoteko, jonka ihminen voi tässä maailmantilanteessa tehdä. Lentomatkailu ei kuormita ympäristö juuri lainkaan verrattuna siihen, miten paljon kestämättömän suuri määrä ihmisiä tuhoaa palloamme.
Olen kolmen lapsen äiti. Kaikki lapset on haluttu yhdessä miehen kanssa ja itseasiassa mies halusi tätä kolmatta enemmän kuin minä. Minä mietin pitkään, jaksanko enään. Kahden kanssa meillä oli jo niin helppoa! No, se kolmas tuli ja olen harmikseni huomannut, että miestä on kiinnostanut kaikki muu paljon enemmän kuin uusi lapsemme. Hoidan pääosin kodin ja lapset , huolehdin lasten tarpeet , vaatteet jne. Mies sitten tykkää puuhata ulkona talon hommia, niin kaikki sisällä olevat hommat jää sitten aina mulle... No , kuitenkin. En näe meidän tulevaisuutta kovin onnellisena.
Vierailija kirjoitti:
Huh, en todellakaan ole kateellinen. Halusin yhden lapsen ja sen sain. Lähinnä ihmettelen ihmisiä, jotka haluavat useampia lapsia. Tulee toisinaan miehelle kuiskattua, että "siinä on taas pariskunta ottanut tosissaan kehotuksen lisääntyä ja täyttää maa", kun näen perheitä joissa on kolme pientä lasta tai enemmän.
Miten maan voi täyttää jos se on jo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset kerro dippainssinaaraista jotka ovat tehneet 10 lasta ja olleet työelämässä?
Oletin, että tietäisit kertomattakin sellaisia olevan. Olin näköjään väärässä. No kerrotaan nyt: niitäkin on, usko tai älä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan vielä ole. On vielä aika moniakin tuhansia neliökilometrejä ihan tyhjillään. Huomaa, kun ajaa esim. Suomen Lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletin, että tietäisit kertomattakin sellaisia olevan. Olin näköjään väärässä. No kerrotaan nyt: niitäkin on, usko tai älä.
Eipä ole näkynyt. Tuskinpa let itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan vielä ole. On vielä aika moniakin tuhansia neliökilometrejä ihan tyhjillään. Huomaa, kun ajaa esim. Suomen Lapissa.
8mrd ei riitä sinulle? Mikä riittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole näkynyt. Tuskinpa let itsekään.
Se, että sinä omassa trollikuplassasi et jotain näe, ei tarkoita, että sitä jotain ei olisi olemassa missään. Siinä olet kyllä oikeassa, että itse en ole insinööri enkä todellakaan 10 lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8mrd ei riitä sinulle? Mikä riittää?
Suosittelen tutustumaan käsitteisiin ironia ja sarkasmi. Auttaa tässä tilanteessa :)
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Mistä kumpuaa? No minäpä tiivistän. Se kumpuaa ensinnäkin siitä faktasta, että lisääntyminen on aina itsekäs valinta. Useampi lapsi on yhtä kuin itsekkyys potenssiin x. Toisekseen mietin sitä, miten noissa lapsiarmeijoissa kaikki lapset saavat huomiota, välittämistä, materiaakin. Nämä molemmat asiat on kyllä tulleet täällä keskustelussa jo ilmi lukuisia kertoja, hieman eri sanoilla vain.
T. Ap