Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär suree vartaloaan ja koettaa jatkuvasti laihduttaa koska kokee näyttävänsä ystäviensä rinnalla lihavalta. Ihan normaalipainosa hän on, heillä vain on erinlaiset kropan mallit!

Huolestunut
22.07.2022 |

Paras ystävä on noin hyvin laiha ja linnunluinen, ei ole mikään syömishäiriö vaan äiti ja veli samaa mallia.
Minulla taas on leveä selkä ja leveät lanteet jotka ovat periytyneet tyttärelleni. Mielestäni hän ei kuitenkaan ole mikään lihava vaan muodokas. Normaalipainoinen tyttö jolla on erottuva lantio.
Tekee pahaa, kun juo vaan vettä ja närppii leipää että "mä oon niin läski".

Kommentit (244)

Vierailija
141/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerroppa ap sun lapsesi mitat niin nähdään se  "normaalipaino".

Mitä ihmettä? No 165cm ja noin 62 kg jos pakko tietää. Normaalipainoinen.

Ap

Kuulostaa isolta. Ja on vielä lapsi. Itse 36v 167cm ja 51 kg juurikin normaali painossa. Ja nuorempana äitini kannusti terveelliseen ruokaan ja liikuntaan. Kiitän häntä että tänä päivänäkin pystyn samaan. Ehkä sun kannattaa lastasi myös hieman kannustaa jos kokee olevansa lihava. Koska muuten saattaa jäädä läskit päälle ja niitä on vaikea saada pois.

Noin niitä syömishäiriöitä tehdään. 

Vierailija
142/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyll naiset jaksaa vertailla :D lihavuus on katsojan silmissä eikä laihduttamisessa ole mitään epäterveellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär on 11. Muutaman sentin alle 160cm pitkä ja painaa 39kg. Harrastaa liikuntaa, joten on lihasta, mutta ei pahemmin rasvaa. Murrosikä on jo alkanut, joten rinnat on alkaneet kasvaa ja lantio alkanut hieman leventyä. Tyttären ystävät ovat järjestään liki 10cm lyhyempiä ja merkkejä murrosiästä ei heillä pahemmin vielä näy, joten he ovat kaikki vielä sillä tavalla pikkulapsimaisen laihoja. Tytär tuntee itsensä isoksi ja lihavaksi, vaikka kylkiluut vilkkuvat :(

Vierailija
144/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksei kukaan usko etten ole lihava vaikka siitä kovaa meteliä pidän? kyllä minun mielestä mulla on vaan isot luut ja pitää olla mistä ottaa kiinni. Ja minua laihemmat ovat kukkakeppejä, kuivankesän oravia ja muutenkin vaan vastuussa itsestään ja tahdonvoimasia. että ärsyttää tommonen ku joku kantaa painostaan vastuuta ja syö tarpeeseen.

Mene muualle länkyttämään näsäviisauksiasi, tässä ketjussa puhutaan LAPSESTA.

Vierailija
145/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyll lapsikin voi olla läski tai tietää vanhenpaansa paremmin mikä on läski.

Ei voi. Läski tarkoittaa varastoitunutta rasvakudosta, ei ihmistä.

Vierailija
146/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivan kesän orava ja läpipasko mainittu, menkää itseenne pahaa puhujat

Niinpä. Puhuvat nuorista tytöistä jotka ovat kuitenkin vielä lapsia. Aivan kuin ap:n lapsi niin nämä ystävätkin ovat sen vartalonmallinsa geeneissään perineet. Ei ole heidän vika jos heillä on luonnostaan hoikka kroppa. Miksi heistä (ja ylipäänsä laihoista/hoikista ihmisistä) saa puhua rumasti mutta isompien kohdalla ollaan tarkkoja että ollaan kehopositiivisia? Kyllähän nuo puheet voi tehdä pahaa jälkeä hoikkien ihmistenkin mielenterveydelle ja itsetunnolle varsinkin kun on kyse lapsista.

Vierailija
147/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että joidenkin nuorten pakkomielle painoaan kohtaan saattaa johtua myös aikuisista, jotka ovat tämmöisille tavoille opettanut. Vanhemmat eivät vaan sitä aina ymmärrä, että liika itsekriittisyys omaa painoaan kohtaan saattaa vaikuttaa lapseen voimakkaasti. Pitäisi opettaa vähemmän pinnalliseen kulttuuriin ja tosiaan, sen itsekriittisyyden ei tarvitse aina liittyä painoonkaan vaan esim ulkonäköön, mutta vaikutus on sama.

Vierailija
148/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lapsikin kirjoittaa paremmin kun sä.

Vierailija
149/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

semantiikkaa. keksi koko ikäs lisää vaan syitä olla laihduttamatta

Ei tässä nyt mun laihduttamisestani keskustella.

Vierailija
150/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja 18-vuotias tyttäreni ollaan saman pituisia, 166 cm. Tyttö painaa nyt 56-57 kg ja on hyvin reitevä, hoikka yläkropasta. Itse olen myös leveälanteinen ja paksureisinen. Jos mulla paino nousee yli 60 kg:n, vartalonmallin ansiosta näytän todella paksulle. Nyt saan kaiken aikaa seurata, ettei niin enää käy ja hiilareita välttelemällä & lenkkeilemällä paino pysyy noin 60 kilossa.

Tytär pitää itseään paksuna ja ruman näköisenä, vaikka hoen että on normaali ja hyvin nätti nuori nainen. Nuoret ovat armottomia itselleen ja aina vertaavat itseä muihin. Mutta toisaalta sitten on pakko tunnistaa se, että kun kasvu pysähtyy, painoa alkaa kertyä jos ruokailutavat ovat holtittomat eikä fyysinen aktiivisuus ole kummoista. Meilläkin tämän kanssa on kipuiltu vaikka miten paljon ja voi vaan toivoa, että lapselle jää sellainen automatiikka syömisen ja liikunnan kanssa tasapainoiluun, ettei mitään ylipaino-ongelmaa koskaan pääse kehittymään.

Äidiltä oppii helposti ton mallin, että pitää olla tietyn kokoinen ja laihduttaa. Ei ole reilua että siirrät oman ongelmasi tyttärellesi.

Vierailija
151/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuivan kesän orava ja läpipasko mainittu, menkää itseenne pahaa puhujat

Niinpä. Puhuvat nuorista tytöistä jotka ovat kuitenkin vielä lapsia. Aivan kuin ap:n lapsi niin nämä ystävätkin ovat sen vartalonmallinsa geeneissään perineet. Ei ole heidän vika jos heillä on luonnostaan hoikka kroppa. Miksi heistä (ja ylipäänsä laihoista/hoikista ihmisistä) saa puhua rumasti mutta isompien kohdalla ollaan tarkkoja että ollaan kehopositiivisia? Kyllähän nuo puheet voi tehdä pahaa jälkeä hoikkien ihmistenkin mielenterveydelle ja itsetunnolle varsinkin kun on kyse lapsista.

Kai se on tavallaan kosto siitä, että heillä on ne ominaisuudet, jotka kaikki haluaisivat. Silloin "heillä ei ole oikeutta" loukkaantua rumasta puheesta. Mutta tietenkään ei saisi puhua rumasti kenenkään vartalon ominaisuuksista.

Vierailija
152/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju näyttää olevan täynnä syömishäiriöisiä

Minusta ketju on täynnä ihmisiä jotka normalisoi ylipainon. Suomalaiset suurin osa on ylipainoisia. Surullista on se että joukossa on lapsia joiden vanhemmat ovat syynä lapsen ylipainoon.

Eikö täällä ole lähinnä yritetty normalisoida Ap:n tyttären normaalipaino.

Vierailija
153/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuulostaa isolta. Ja on vielä lapsi. Itse 36v 167cm ja 51 kg juurikin normaali painossa. Ja nuorempana äitini kannusti terveelliseen ruokaan ja liikuntaan. Kiitän häntä että tänä päivänäkin pystyn samaan. Ehkä sun kannattaa lastasi myös hieman kannustaa jos kokee olevansa lihava. Koska muuten saattaa jäädä läskit päälle ja niitä on vaikea saada pois.

Joo. Muakin kannustettiin. Äiti osti mulle laihdutuslääkkeitä. 30 vuotta myöhemmin kärsin yhä syömishäiriöstä.

Vierailija
154/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyll naiset jaksaa vertailla :D lihavuus on katsojan silmissä eikä laihduttamisessa ole mitään epäterveellistä.

jos lihavuus on katsojan silmissä, niin sitten se on hänen ongelmansa. korjatkoon silmänsä.

Vierailija
155/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsien ylipaino on aina vanhempien syytä. Opettakaa terveelliset ruokatavat ja liikunta. Normaali terveellinen elämä pitää hoikkana. Se ei ole syömishäiriö vaan normaali. Usein lihavalla äidillä on lihavat lapset. Miettikää vanhemmat miksi ette kannusta terveellisyyteen. Se ei ole väärin, miksi täällä heti alapeukutetaan jos kirjoittaa normaalista terveellisestä tyylistä opettaa ja kasvattaa. Kiitän edelleen äitiäni siitä että opetti minua, sillä tiellä edelleen vuosien jälkeen hyvä kroppa ja hyvä kunto. Kiitos, ettet tehnyt lapsestasi pullukkaa.

Varmaan siksi, että Ap:n lapsi ei ole ylipainoinen, joten ylipainosta jauhaminen on tässä yhteydessä turhaa.

Ei munkaan äitini tehnyt musta pullukkaa, mutta se ei silti ole ainakaan sadan ensimmäisen asian joukossa, joista hänelle olen kiitollinen.

Vierailija
156/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos lapsesi on samaa mallia kuin minä eikä etenkään erikoisen urheilullinen niin kyllähän noilla mitoilla hieman pulskahko on.

Silti älä missään tapauksessa sitä hänelle kerro vaan ennemminkin ala ohjaamaan häntä aiempaa liikunnallisempaan elämäntapaan ja etenkin sellaisiin lajeihin joissa syvät keskivartalon lihakset joutuu hommiin. Lisäksi ihan tavallinen lenkkeily on tosi hyvä laji oppia jo teininä, koska sitä voi harrastaa tavallaan ihan ilmaiseksi ja missä vaan, koska vaan.

On sitten aikuisena jo valmiina elämässä liikunnallisuus ja nuo lajit kyllä auttaa muokkaamaan sitä kroppaakin parhaaksi mahdolliseksi versioksi itsestään.

Ja tietenkin jos ruokavalio on hurjan karkki, sipsi, pikaruoka ym painotteinen niin siinäkin on syytä alkaa ohjata terveellisempään suuntaan. Nuorellakin voi olla rasvamaksaa/2-tyypin diabetesta ja huonolla ruokavaliolla sellaisen varmasti hankkii viimeistään aikuisena.

Uskomatonta. Kyse on mahdollisesta syömishäiriön uhasta, ei siitä, että lasta tulisi ohjata "muokkaamaan sitä kroppaa". Normaalipainoinen lapsi on terve lapsi, vielä hieman ylipainoinenkin lapsi voi olla terve, mutta anorektikko ei taatusti ole.

Vierailija
157/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ostelee paljon herkkuja ja energiajuomia ja  jos yksi on tikunlaiha läpipasko ja toinen lihoo kilon yhdestä suklaapalastakin niin se se on aika inhottava ja epäreilu  tilanne.

Epäreilua on sekin, että alipainoista saa nimitellä tikunlaihaksi läpipaskoksi, mutta lihavaa ei niinkään. Kaverini oli kouluaikoina todella laiha ja hän monesti kertoi miten pahalta tuntui, kun hänelle sanottiin tyyliin "Hyi että, kun olet laiha". Todistinkin näitä sanomisia monesti. Lihavalle ei taas sanottu "Hyi että, kun olet lihava".

Vierailija
158/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo. Muakin kannustettiin. Äiti osti mulle laihdutuslääkkeitä. 30 vuotta myöhemmin kärsin yhä syömishäiriöstä.

Mitä ihmeen laihdutuslääkkeitä? Kerro mullekin, mistä niitä voi ostaa tai edes silloin pystyi.

Vierailija
159/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Läski tarkoittaa varastoitunutta rasvakudosta, ei ihmistä.

No jaa, sanojen merkitys muuttuu.

Vierailija
160/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ostelee paljon herkkuja ja energiajuomia ja  jos yksi on tikunlaiha läpipasko ja toinen lihoo kilon yhdestä suklaapalastakin niin se se on aika inhottava ja epäreilu  tilanne.

Epäreilua on sekin, että alipainoista saa nimitellä tikunlaihaksi läpipaskoksi, mutta lihavaa ei niinkään. Kaverini oli kouluaikoina todella laiha ja hän monesti kertoi miten pahalta tuntui, kun hänelle sanottiin tyyliin "Hyi että, kun olet laiha". Todistinkin näitä sanomisia monesti. Lihavalle ei taas sanottu "Hyi että, kun olet lihava".

Juu, lauta, tikku, luuranko. Silti kaverit veti haaraperushyppyä iltapäivät että olisivat yhtä laihoja kuin minä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän