Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär suree vartaloaan ja koettaa jatkuvasti laihduttaa koska kokee näyttävänsä ystäviensä rinnalla lihavalta. Ihan normaalipainosa hän on, heillä vain on erinlaiset kropan mallit!

Huolestunut
22.07.2022 |

Paras ystävä on noin hyvin laiha ja linnunluinen, ei ole mikään syömishäiriö vaan äiti ja veli samaa mallia.
Minulla taas on leveä selkä ja leveät lanteet jotka ovat periytyneet tyttärelleni. Mielestäni hän ei kuitenkaan ole mikään lihava vaan muodokas. Normaalipainoinen tyttö jolla on erottuva lantio.
Tekee pahaa, kun juo vaan vettä ja närppii leipää että "mä oon niin läski".

Kommentit (244)

Vierailija
121/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ikinä kannata tänne palstalle mittoja kertoa. Se on ihan sama mitkä ne mitat on, niin löytyy 20 tyyppiä joiden mielestä on läski. Sen jälkeen keskitytään vain nälvimään ja "neuvomaan" kuinka syömishäiriöinen teini saisi laihdutettua.

No mitäpä siihen voi muuta vastata, kun ihminen itse ottaa aloituksensa kärjeksi, että teini on normaalipainoinen mutta pitää turhaan itseään lihavana ja sitten antaa mitat, joiden mukaan aivan objektiivisilla, lääketieteen kriteereillä lapsi on pyöreä? Onko ok leimata teini esimerkiksi kehonkuvan häiriöstä kärsiväksi, kun hän oikeasti näkee itse totuuden, että vähän ylimääräistä on?

Ap voisi vähin äänin rukata koko perheen ruokavaliota. Luultavasti paino-ongelma on perheessä muillakin, niinhän se yleensä menee. Millekään dieetille ei tietenkään lievästi ylipainoista lasta pidä laittaa.

Millä "objektiivisilla lääketieteen kriteereillä"? Jos ap:n lapsi on vaikka 16, bmi on lasten painoindeksin mukaan noin 23. Ei siis edes lievän ylipainon rajalla vaan selkeästi normaalipainossa. Pari vuotta nuorempikin olisi edelleen normaalipainoinen.

Älä yritä käyttää lääketiedettä omien sairaiden, ysärille jämähtäneiden mielipiteidesi perusteena. Toivottavasti tällä palstalla ei liiku epävarmoja teinejä.

Sä et siis ymmärrä lainkaan, että vartalonmalleja on monenlaisia ja joillakin se oma normaalipaino on lähempänä sitä normaaliBMI:n ala- ja joillakin ylärajaa? Osalla sitten siinä keskivaiheella.

Jostain syystä tosi moni kuvittelee, että mikä tahansa paino joka osuu tuohon normaaliBMI:n sisään on aina se oma normaalipaino eikä silloin voi olla ali- eikä varsinkaan painoa. Ihan sama vaikka se paino heittelisi jonkun 12 kiloa niin aina vaan ollaan ihan normaalipainoisia kun BMI on edelleen normaalin puolella.. Viis siitä, että mahassa alkaa olla makkaralle asti röllykkää ja kaksaria puskee niin peilikuva se on vaan väärässä koska BMI on edelleen normaali.

Se tosiaan ei ole vaan AP:n tyttö joka ei ymmärrä että ihmisillä on erilaisia vartalonmalleja. Tuo BMI taulukkokin tämän ottaa huomioon että ruumiinrakenne vaikuttaa painoon ja siksi monen mallisena on normaalipainoinen eikä jokainen samanmittainen paina tasan saman verran. Jostain syystä tuo on haluttu käsittää niin, että mikä vaan paino on itselle normaali jos se osuu tuon BMI:n sisään. Viis siitä omasta ruumiinrakenteesta.

Ai että sä oot kaheli.

- Mun hoikimmalla ystävällä on kaksoisleuka, koska on naamaltaan mallia Hjallis Harkimo. Eli niin pieni leuka, että väistämättä tulee se kaksari. Eli todellakaan ei ole niin, että kaksoisleuka tulee vain lihavuudesta, vaan seKIN on ruumiinrakenne-asia.

- BMI-mittaria ei ole koskaan edes tarkoitettu yksilöiden koon mittaamiseen, mutta silti se nyt karkeasti antaa raamit sille, missä ihmisten paino on yleensä terveimmillään. Ja ei, kenenkään terveys ei romahda, jos painoa normaalipainon rajojen sisällä on enemmän tai vähemmän.

- Kenenkään ei tarvitse sinulta tai keneltäkään muulta kysellä lupia sille, minkä painoinen saa tai pitäisi olla. Ihmisten normaalipaino todella vaihtelee: joillakin se oma keho hakeutuu tosi kevyeksi, jos elelee ihan normaalisti, toisella taas korkeampi paino ja esim. rasvapitoisempi keho on se paino, johon keho hakeutuu, ja jossa on hyvä olla.

Niin ja ulkonäöllä sitten taas ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekemistä. Toisen ihmisen ulkonäöstä sinä et pysty päättelemään hänen terveydestään yhtään mitään.

Vierailija
122/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia on mummot äidi jne jotka kehottaa lapsia laihduttamaan

Käy påinvastoin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ollut erilaisia vartalonmalleja eikä edes tarvitse olla kyse mistään yli- tai alipainosta. Kyllä muistan ihan omasta yläasteajastani, että minä olin se pitkähkö, hoikka, suora, jolla ei tissejä, ei erottuvaa lantiota ja vyötäröä, ei pyöreää pyllyä ja paras ystäväni oli lähes 10 cm lyhyempi, jolla oli sellainen tiimalasivartalo, mutta hoikka kuitenkin. Oltiin siis aivan erilaiset vartalonmalleilta ja molemmat kuitenkin normaalipainoisia ja terveitä nuoria.

Vierailija
124/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerroppa ap sun lapsesi mitat niin nähdään se  "normaalipaino".

Mitä ihmettä? No 165cm ja noin 62 kg jos pakko tietää. Normaalipainoinen.

Ap

Minkä ikäinen hän on? Lasten ja nuorten bmi-taulukon mukaan hän on iästä riippuen joko ylipainoinen tai ihan sillä rajalla. Teini-iän jälkeen lähes kaikki saavat lisää painoa kymmenen, kaksikymmentä kiloa. Siitä voit laskea totuuden.

Pituudesta päätellen hän on lähellä suomalaisen naisen keskipituutta (168), elikä aikuisten painotaulukot lienevät se, mitä tässä sovelletaan?

No ei todellakaan. Sitä sovelletaan ihan iän mukaan. On aivan eri asia olla 14 kuin 44, vaikka olisi samanpituinen. Teinin normaalia kehitystä on olla hoikka, jopa laiha aikuisten mittapuulla. Ihan vapaasti saa alapeukuttaa, jos totuus häiritsee.

Näinhän minä teininä uskoin ja päätin sit laihduttaa, pituuskasvu pysähtyi ja murrosikä jäi kesken.

Vierailija
125/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin nuori ja vähän lihava tyttö 70-luvulla. Siihen aikaan kaikki sanoivat mitä sylki suuhun tuo,aikuisetkin. Muistan kun naapurin ukko tuli meille kylään, kitukasvuinen laiha mies, katsoi minua ja tokaisi: Sinä se likka olet taikinaa!

Myös isäni puhui minusta "lihavana likkana", en tiedä tapahtuiko tätä pelkästään maaseudulla,vai oliko sama meininki muuallakin. Ei niitä asioita edes osannut kyseenalaistaa siinä 13-14v. mutta toki nyt myöhemmin,kun ajat ovat muuttuneet. 

Vierailija
126/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos lapsesi on samaa mallia kuin minä eikä etenkään erikoisen urheilullinen niin kyllähän noilla mitoilla hieman pulskahko on.

Silti älä missään tapauksessa sitä hänelle kerro vaan ennemminkin ala ohjaamaan häntä aiempaa liikunnallisempaan elämäntapaan ja etenkin sellaisiin lajeihin joissa syvät keskivartalon lihakset joutuu hommiin. Lisäksi ihan tavallinen lenkkeily on tosi hyvä laji oppia jo teininä, koska sitä voi harrastaa tavallaan ihan ilmaiseksi ja missä vaan, koska vaan.

On sitten aikuisena jo valmiina elämässä liikunnallisuus ja nuo lajit kyllä auttaa muokkaamaan sitä kroppaakin parhaaksi mahdolliseksi versioksi itsestään.

Ja tietenkin jos ruokavalio on hurjan karkki, sipsi, pikaruoka ym painotteinen niin siinäkin on syytä alkaa ohjata terveellisempään suuntaan. Nuorellakin voi olla rasvamaksaa/2-tyypin diabetesta ja huonolla ruokavaliolla sellaisen varmasti hankkii viimeistään aikuisena.

Voi, kaikilla ei ole käynyt noin huono tuuri ruumiinrakenteen kanssa

Vierailija
127/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olin murrosiässä 162 / 50 ja olisin kyllä 60 kg painoisena pitänyt itseäni pyöreänä. Aikuisena sitä kuitenkin lihoo, joten olis hyvä olla hoikka vielä tuossa iässä... Hieman peräänkuulutan vanhemmilta vastuuta tähän asiaan ja syömistottumuksiin.

Vierailija
128/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olin itse teininä 80-luvulla noissa mitoissa ja olin meidän luokalta yksi kolmesta pullukasta. Muut oli hoikkia.

Minusta on aika hätkähdyttävää, miten lasten ja nuorten ylipainoepidemia on saanut ihmiset sokeutumaan ylipaino-ongelmalle. Tietenkään ei pidä mennä liiallisuuksiin, terveys on tärkeintä ja syömishäiriötä ei kukaan toivo. Mutta en minä myöskään menisi sanomaan, että noissa mitoissa nuori on normaalipainoinen. Lihavuus on vaan yleistynyt niin paljon, että noilla mitoilla ei nykyisin enää erotu joukosta. 80-luvulla tuon kokoisia oli yksi kymmenestä, silloin erottui lihavana muista. 

Vierailija
129/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju näyttää olevan täynnä syömishäiriöisiä

Vierailija
130/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös upea tiimalasivartalo. Tuntuu että osa kadehtii sitä ja sen takia aikoinaan esim koululääkäri väitti lihavaksi. Mulla on ihan minimaalinen vyötärö ja leveä pyöreä peppu. Harvinainen vartalomalli Suomessa eli herättää närää joissakin. Lihavaa se ei tietenkään tarkoita.

N25

Vierailija
131/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olin itse teininä 80-luvulla noissa mitoissa ja olin meidän luokalta yksi kolmesta pullukasta. Muut oli hoikkia.

Minusta on aika hätkähdyttävää, miten lasten ja nuorten ylipainoepidemia on saanut ihmiset sokeutumaan ylipaino-ongelmalle. Tietenkään ei pidä mennä liiallisuuksiin, terveys on tärkeintä ja syömishäiriötä ei kukaan toivo. Mutta en minä myöskään menisi sanomaan, että noissa mitoissa nuori on normaalipainoinen. Lihavuus on vaan yleistynyt niin paljon, että noilla mitoilla ei nykyisin enää erotu joukosta. 80-luvulla tuon kokoisia oli yksi kymmenestä, silloin erottui lihavana muista. 

Niin että kun sinä olit 40 vuotta sitten mielestäsi lihava niin kyllä Ap:n tytärkin on. Ihan näin näkemättä. Fakta on kuitenkin nyt se, että BMI on normaalipainon rajoissa, etkä sinä voi päättää, että tuo sinulle täysin tuntematon tyttö on lihava.

Lapsena/nuorena ei oikeasti kannata sotkea päätään ja aineenvaihduntaansa laihduttaakseen normaalipainon sisällä ja kaikki kannustus tai painostus siihen suuntaan on sairasta.

Vierailija
132/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosiässä keho muuttuu niin nopeasti että mieli ei pysy perässä. Oma keho voi tuntua nuoresta vieraalta ja ahdistavalta. Kehonkuva voi herkästi omassa mielessä vääristyä. Moni luulee että oma keho ei ole oikeanlainen.

Useimmiten ongelmat väistyvät kun aikaa kuluu. Jos elämä alkaa pyöriä liikaa painon ja kehon muotojen ympärillä, niin ammattiapu olisi paikallaan.

Vierailija
133/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kellään mitään rakentavia ehdotuksia siihen, miten tytöt saataisiin paremmin hyväksymään erilaiset vartalot ja sen, ettei instakuvien todellisuus ole oikeaa todellisuutta? 

Onhan se näiden instaihmisten todellisuutta, he ovat kauniita, sopusuhtaisia ja symmetrisiä ja oikeasta kohdista pyöreitä. Kaikki ei ole täydellisiä.

Vierailija
134/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Höpö höpö. Noilla spekseillä ei ole pullukka missään nimessä.

Oletko varma,ettet itse sairasta jonkinlaista syömishäiriötä? Vaikuttaa kirjoittamasi perusteella siltä että oma käsityksesi normaalista on hyvin vinoutunut.

Ikävää että yrität omia sairaita käsityksiäsi siirtää tuleville sukupolville.

Vierailija
135/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin nuorena pullukka. Kutsuttiin pullaksi. Aikaisena vaikka missä missi ym mallialalla . Tyrkytetty töitä ulkomaillakin ja tehnyt mainoksia Itävallassa ja Saksassa.

Vierailija
136/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ap:n lasta pullukaksi haukkuvat ovat yleensä itse niitä 120kg mursuja jotka ilahtuvat päästessään arvostelemaan muiden habitusta.

Vierailija
137/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite olin murrosiässä 162 / 50 ja olisin kyllä 60 kg painoisena pitänyt itseäni pyöreänä. Aikuisena sitä kuitenkin lihoo, joten olis hyvä olla hoikka vielä tuossa iässä... Hieman peräänkuulutan vanhemmilta vastuuta tähän asiaan ja syömistottumuksiin.

Hiukan peräänkuuluttaisin kirjoittajalta vastuuta, ennen kuin päästelee tuollaista soopaa. Jos aikuisena lihoo, niin siihen voi puuttua sitten aikuisena, kun mieli ja keho ovat kehittyneet. Ei lapsena tai teininä pidä laihduttaa varmuuden vuoksi varastoon.

Vierailija
138/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuulostaa isolta. Ja on vielä lapsi. Itse 36v 167cm ja 51 kg juurikin normaali painossa. Ja nuorempana äitini kannusti terveelliseen ruokaan ja liikuntaan. Kiitän häntä että tänä päivänäkin pystyn samaan. Ehkä sun kannattaa lastasi myös hieman kannustaa jos kokee olevansa lihava. Koska muuten saattaa jäädä läskit päälle ja niitä on vaikea saada pois.

Vierailija
139/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiukan peräänkuuluttaisin kirjoittajalta vastuuta, ennen kuin päästelee tuollaista soopaa. Jos aikuisena lihoo, niin siihen voi puuttua sitten aikuisena, kun mieli ja keho ovat kehittyneet. Ei lapsena tai teininä pidä laihduttaa varmuuden vuoksi varastoon.

Kannattaa kyllä nuorena olla hyvässä kunnossa. Suomalaiset pitää pulleutta normaalina. Olin itse pullea lapsi ja se johtuu äidistäni. Aikuisena n. 10 vuotta kunnes olin vasta tyytyväinen ja sillä tiellä pysyn.

Vierailija
140/244 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kyllä nuorena olla hyvässä kunnossa. Suomalaiset pitää pulleutta normaalina. Olin itse pullea lapsi ja se johtuu äidistäni. Aikuisena n. 10 vuotta kunnes olin vasta tyytyväinen ja sillä tiellä pysyn.

Niin, siis ihan hyvin kerkesit laihduttaa aikuisenakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan