Mies ei suostu ymmärtämään, että tarvitsen omaa aikaa
Meillä on juuri viisi vuotta täyttänyt lapsi. Ja minun mahdollisuudet omaan aikaan lapsen saamisen jälkeen on lähennellyt pyöreää nollaa. Joskus kerran vuodessa toisella puolella Suomea asuva jo vähän iäkäs äitini tulee käymään ja katsoo lapsen perään, jotta minä pääsen hetkeksi jonnekin, mutta hän ei tosiaan kuin kerran vuodessa halua käydä ja vanhemmillani ei ole sillä tavalla tilaa, että voisin lapsen kanssa sinne mennä muutamaksi päiväksi.
Olen yrittänyt vaikka missä harrastuksissa käydä, mutta aina viime hetkellä miehelleni eli siis lapsen isälle tulee joku este että ei voikaan tai ehdikään olla lapsen kanssa. Jos ei muuta niin syynä on joku ihme vatsakipu jota vetäytyy potemaan yksin pimeään alakertaan. Vaikka miten selitän, että minä tarvitsen omaa aikaa eli muutakin kuin vain työ (jolloin lapsi on päiväkodissa) ja sitten lapsesta huolehtiminen, niin mikään ei muutu. Hänelle kyllä sopii minun harrastukset ja vaikka ravintolaillatkin oikein hyvin, kunhan hän ei joudu olemaan silloin huolehtimassa lapsesta. Mutta kuka sitten on, kun ei ole ketään muuta olemaan lapsen kanssa. Kerran soitin mll:n hoitajan meille hoitamaan lasta, vaikka mies oli kotona ja mies oli kuulemma lähtenyt heti minun lähtöni jälkeen ulos, sanoi se hoitaja. Jos vain lähden, niin syttyy suunnilleen sota siitä, että mies ei sen vuoksi ehtinyt hoitaa sovittuja töitään ja ties mitä. Erotako tässä pitää, että saisi edes vähän omaa aikaa?
Kommentit (95)
Sit sä olet väärän ihmisen kanssa ap. Mutta ite valitsit.
Se oma aika vaan on otettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko tehdä lapsi miehen kanssa, joka ei sitä halunnut?
Mies halusi lapsen, hänellä oli jopa vauvakuume. Halusi perheen perustamista jopa enemmän kuin minä. Ap
Ap se halus vaan sulle pallon jalkaan ja onnistui.
Ehkä mies on epävarma lapsenhoitokyvystään? Jos hän ei ole (melkein?) koskaan ollut yksin lapsen kanssa, siitä on varmaan tullut melkoinen mörkö. Jotenkin tilanne pitää ratkaista, sillä sinähän romahdat pian, jos ollenkaan saa omaa aikaa.
Jos eroatte, tuskin se oma aika ainakaan lisääntyy yksinhuoltajana. Toisaalta jos isä suostuisikin (mitä kyllä kertomasi perusteella epäilen!) erossa yhteishuoltajuuteen niin, että lapsi asuu vuoroviikot äidin ja isän luona, silloinhan saisit aina viikon omaa aikaa.
Oletko puhunut miehen kanssa tästä asiasta? Älä oleta tai luule mitään, vaan kysy. Joku syyhän tuohon on olemassa.
Ap onko mies lapsen kanssa ja hoitaako lasta jos olette kaikki yhdessä?
Jos hoitaa lasta silloin kun olet paikalla veikkaisin että esim mustasukkaisuuden takia haluaa että olet aina sidottu lapseen.
Miten mies suhtautuu jos ehdotat hoitajan palkkaamista että sinä pääset harrastuksiisi? Miten mies suhtautuu jos ilmoitat että harrastetaan vuorotellen ja mies voi mennä seuraavan kerran illalla/viikonloppuna jonnekkin ilman perhettä sitten kun ap on saanut ensin käydä yksin jossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko tehdä lapsi miehen kanssa, joka ei sitä halunnut?
Mies halusi lapsen, hänellä oli jopa vauvakuume. Halusi perheen perustamista jopa enemmän kuin minä. Ap
Jotkut näkee perheen vain itsensä jatkeena. Oman statuksen pönkitteenä.
Tuo ettei ymmärrä sinun yksinolontarvetta, on vallankäyttöä. Hän on myös laiska ja typerä.
Monille lapset on kalleinta mitä on.Ehkä alat tunnetasolla erota miehestä.
Todella ikävää. En mä osaa sanoa, mikä tuohon olisi ratkaisu. Ap siis hoitaa lapsen täysin yksin , vaikka asuu yhdessä lapsen isän kanssa.
Minkä ikäinen lapsi on?
Onko miehellä muita lapsia aiemmista suhteista?
Puhuminen on ainoa ratkaisu ihmissuhteissa. Jos puhuminen ei tuota tulosta niin ainoa ratkaisu on asumusero/ero. Lapsen tapaamisen järjestämisestä kannattaa varata aika lastenvalvojalle josko se viimeistään havahduttaa miehen että hänen on hoidettava omaa lastaan tavalla tai toisella. Teidän parisuhde tuskin koskaan tuosta paranee, luottamus ja kunnioitus toiseen on menetetty. Olen pahoillani, itselle kävi samoin, tosin mies juoksi viikkokaupalla vieraissa ja juomassa eli ei ollut edes alakerrassa potemassa 'mahakipua'.
Eikö se ole päivähoidossa ja kohta eskarissa ja koulussa??
Yhdelle (isolle) lapselle on myös tavattoman helppo palkata hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Ap:han kirjoitti, että on päivät töissä ja lapsi päiväkodissa. Mutta ei työssäolo ole omaa aikaa. Ja miksi palkata hoitaja äidin harrastuksessakäynnin ajaksi, jos lapsella on kaksi vanhempaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:han kirjoitti, että on päivät töissä ja lapsi päiväkodissa. Mutta ei työssäolo ole omaa aikaa. Ja miksi palkata hoitaja äidin harrastuksessakäynnin ajaksi, jos lapsella on kaksi vanhempaa?
Siitä työstäkin voi olla vuorotteluvapaalla.
Ja jos haluaa omaa aikaa, eikä sitä muuten saa, palkkaa hoitajan.
Tai sitten sopii lapsen kaverin perheen kanssa että lapsi menee sinne ja itse ottaa sen kaverin sitten heille.
Meillä on nytkin kuopus kaverin mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vetoa tähän ja sano tiukasti, että hän on pian etä-isä, jos tämä vastuunpakoilu jatkuu. Että näet hänen lävitseen. Että hänen nyt kerta kaikkiaan on pakko, jos meinaa perheensä pitää. Että rakkaus on kunnioitusta ja toisellekin oman ajan antamista, ja että sinua harmittaa nyt niin paljon että harmi ottaa rakkaudelta tilaa pois. Että pärjäät yksinkin lapsen kanssa jos on pakko, mitta että et haluaisi sitä. Tiukka ote nyt, se on kaikki tulevaisuutta varten!
Tsemppiä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten sopii lapsen kaverin perheen kanssa että lapsi menee sinne ja itse ottaa sen kaverin sitten heille.
Työstä vuorotteluvapaalle ja lapsi vv ajan päiväkodissa, jotta saisi edes joskus vähän omaa aikaa käydäkseen harrastuksessa? Kaikkea sitä kuuleekin.
P.S. Vuorotteluvapaata ei ole mitenkään helppo saada. Esim meillä töissä sitä ei myönnetä kenellekään, vaikka työhistoriaa olisi riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työstä vuorotteluvapaalle ja lapsi vv ajan päiväkodissa, jotta saisi edes joskus vähän omaa aikaa käydäkseen harrastuksessa? Kaikkea sitä kuuleekin.
P.S. Vuorotteluvapaata ei ole mitenkään helppo saada. Esim meillä töissä sitä ei myönnetä kenellekään, vaikka työhistoriaa olisi riittävästi.
No sitten vaan on vastavuoroinen kaverien kanssa.
Meillä ei ole ketään sukulaisia auttamassa ja mies on usein työmatkoilla. Verkostoiduin muiden äitien kanssa jo aikoja sitten. Yhden lapsen kanssa superhelppo tapa saada itselleen vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole ketään sukulaisia auttamassa ja mies on usein työmatkoilla. Verkostoiduin muiden äitien kanssa jo aikoja sitten. Yhden lapsen kanssa superhelppo tapa saada itselleen vapaa-aikaa.
No ap:n mies ei ole työmatkalla vaan alakerrassa. Eikö sinusta ole outoa ja väärin, että hän ei suostu hoitamaan lasta?
Moni mies ja osa naisistakaan ei tajua, että lapsi sitoo moneksi vuodeksi kotiin. Entisaikojen meneminen ei ole mahdollista, esim. monta ravintolailtaa edes ruokaravintolassa viikossa.
Raskaimpia on nuo taapero- ja leikki-ikävuodet. Moni mies skippaa ne ja koululainen kelpaisi sitten taas, kun niitä ei niin tarvitse hoitaa. Mutta pelkän äidin helmoissa roikkunut lapsi ei kiinnostukaan isästään enää siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ap:n mies ei ole työmatkalla vaan alakerrassa. Eikö sinusta ole outoa ja väärin, että hän ei suostu hoitamaan lasta?
No minusta on outoa että asiasta on saatu tuollainen ongelma. Lapsihan tarvitsee niitä kavereita kuitenkin. Ei kai se nyt yksin siellä kotona kaikkia iltoja köki kuitenkaan? Tuonikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisellä lapsella voisi olla omakin, kodin ulkopuolinen harrastus (ellei hän ole liian väsynyt hoitopäivän jälkeen, päiväkodit ovat meluisia paikkoja, joten ehkä alkuviikosta).
Voisitteko lähteä koko perheenä jonnekin, vaikka kirjastoon? Sitten vaan sanot isälle ja lapselle, että sinä lähdet nyt (kahdeksi tunniksi tms.) yksin, jotta isä ja lapsi saavat yhteistä aikaa - ja lähdet, et huoli muita mukaasi, sanot vaan, että nähdään kotona klo X. Aika roski temppu, kieltämättä, mutta jos muu ei auta.
En ole ensimmäisenä ehdottamassa avioeroa muutenkaan ja tuossa voisi käydä niin että lapsi näkisi isäänsä vielä vähemmän ja sinä olisit vielä sidotumpi.
Ohis mutta miten hän olisi vielä sidotumpi? Hänhän vastaa lapsesta nyt jo yksin jatkuvalla läsnäolollaan.
Ap:n mies haluaa, että hänellä on helppo elämä. Viis ap:sta ja lapsesta millainen heillä on.