Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies jätti minut täysin pulaan vauvan kanssa

Vierailija
09.07.2022 |

Miehelle tuli viime viikolla kova flunssa, oli kolme päivää täysin sängyn pohjalla ja siitä vielä perjantain ja viikonlopun toipilaana. Minä perhevapaalaisena kotona vauvan kanssa. Vein miehelle teetä, keittoa ja parasetamolia sänkyyn. No, viime sunnuntaina sitten tauti alkoi jyllätä minullakin. Reilu 38 astetta kuumetta, nenä tukossa, heikotti. Siitä kaksi päivää niin myös vauva luonnollisesti sairastui. Mies ei suostunut jäämään töistä pois hoitaakseen vauvaa, että olisin saanut levätä (kuten hän sai ollessaan sairaana). Sanoi, ettei voi olla enää oman saikun jälkeen pois, Pomo ei tykkää. Tavallaan ymmärrän paineen, mutta ei kovin reilu tilanne minua kohtaan. Mies on siis ns ihan tavallisessa toimistotyössä, ei esim pelasta ihmisiä työkseen.

Olin ihan jaksamisen rajoilla itse sairaana ja hoidin tukkoisen vauvan siinä samalla. Vauva halusi olla sylissä koko ajan tietysti kipeänä.
Homma huipentui torstaina siihen, että minulla puhkesi kaiken huipuksi kauhea migreeni. En voi ottaa migreenilääkettä imetyksen takia eikä sitä olisi kotona ollutkaan kun en ole sitä raskauden aikanakaan voinut käyttää. Oksensin ja tärisin vessassa, aura siihen päälle. Vauva huutaa olohuoneessa. En ole koskaan tuntenut oloani yhtä avuttomaksi ja kamalaksi. Soitin tietysti miehelle, että tulee kotiin auttamaan. Ei meinannut millään uskoa, että tilanne on niin paha. Vasta kun sanoin erää soitan ambulanssin niin suostui lähtemään töistä ja tuli alkuiltapäivästä kotiin. Minä makasin loppupäivän sängyssä, Mies toi vauvan imetykselle ,mutta muuten hoisi hänet. Perjantaina eli eilen oloni oli vähän parempi, mutta flunssainen edelleen ja kuin jyrän alle jäänyt.

Kauheaksi tilanteen tekee se, että miehen lapsuuden ystävän häät ovat tänä viikonloppuna. Oli sovittu, että mies lähtee Perjantaina jo puolen päivän aikaan ajamaan juhlapaikkakunnalle ja tulee sunnuntaina kotiin. On odottanut juhlia tammikuusta lähtien. Minun ja vauvan oli tarkoituskin jäädä kotiin, koska en tunne tätä kaveriporukkaa hyvin eikä huvittanut lähteä pienen vauvan kanssa matkaamaan isoon tapahtumaan koronan takia. Oletin, että mies ymmärsi torstain tilanteesta, että osanotto täytyy perua ja hänen täytyy jäädä hoitamaan vauvaa ,jotta minä pystyn toipumaan. Eilen aamulla kuitenkin vähätteli asiaa ja sanoi lähtevänsä kun olihan minun migreeni hellittänyt jo. Vauva on edelleen kipeä, nukkuu max kahden tunnin pätkissä, minulla voimat aivan loppu ja flunssa edelleen.

No mies siis lähti eilen. Meidän ainoalla autolla. Kävi pikaisesti kaupassa, jääkaappi ammottu tyhjyyttä. Koti aivan sekaisin, pyykkivuori eteisessä ja minun olo aivan kauhea edelleen. Meillä oli kauhein riita tähän astisen suhteen aikana. Nyt mietin mitä teen, olo on petetty. Olisi ollut helpompi kuulla vaikka miehen pettäneen kuin että tahallaan jättää minut täysin pulaan tilanteessa, jossa olen ihan avuton ja poikki. Perusteli asiaa sillä että juhlat ovat hänelle tärkeät ja töistä ei voinut olla paineen takia pois kun juuri oli oma saikku alla. Joo uskon ja ymmärrän tämäkin puolen, mutta eihän tämä kaikki voi minun päälleni kaatua?

Emme ole mitään teinejä. Miehellä on vastuullinen työ, meillä on omistusasunto jne. Jotenki mies on elämässä siis tähän asti onnistut kantamaan vastuuta. Nyt tuntuu etten edes tunne koko ihmistä enää. Anteeksi avautuminen vauvapalstalla, en tiedä mitä pitäisi tehdä.

Kommentit (1874)

Vierailija
421/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et jaksa sairauden vuoksi hoitaa vauvaa, voit soittaa neuvolapalveluihin. Sieltä saa edullisesti lastenhoitoapua juurikin vaikeita tilanteita varten. Suurin osa migreenilääkkeistä on sallittuja sekä raskauden että imetyksen aikana, sen voi sekä lukea tuoteselosteista että varmistaa lääkäriltä. Anteeksi nyt vain, mutta järkeä saa käyttää ja apua saa pyytää muualtakin kuin siitä omasta puolisosta. Toki se mies olisi voinut pyytää vaikka oman äitinsä auttamaan sinua lapsenhoidossa, jos hän itse halusi lähteä juhlimaan. Kannattaa ottaa ulkopuolelta tulevaa apua vastaan. Pikkulapsiarjessa niitä katastrofeja tapahtuu ihan koko ajan, harva jaksaa ilman apuja!

Taas näitä sarjassamme hyviä neuvoja. Nyt on lauantai ja tilanne paheni illalla. Neuvolassa ei ole mitään 24/7 puhelinpäivystystä. Eli sinne olis voinut soitella sitten maanantaiaamuna.

Vierailija
422/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan hakea popparit ja limua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et jaksa sairauden vuoksi hoitaa vauvaa, voit soittaa neuvolapalveluihin. Sieltä saa edullisesti lastenhoitoapua juurikin vaikeita tilanteita varten. Suurin osa migreenilääkkeistä on sallittuja sekä raskauden että imetyksen aikana, sen voi sekä lukea tuoteselosteista että varmistaa lääkäriltä. Anteeksi nyt vain, mutta järkeä saa käyttää ja apua saa pyytää muualtakin kuin siitä omasta puolisosta. Toki se mies olisi voinut pyytää vaikka oman äitinsä auttamaan sinua lapsenhoidossa, jos hän itse halusi lähteä juhlimaan. Kannattaa ottaa ulkopuolelta tulevaa apua vastaan. Pikkulapsiarjessa niitä katastrofeja tapahtuu ihan koko ajan, harva jaksaa ilman apuja!

Ei neuvolapalveluiden kautta tai kunnalta saa lastenhoitoapua, jos tilanne on se, että isä kyllä on olemassa, mutta se nyt lähti mieluummin viikonlopuksi juhlimaan kuin hoiti vauvaa.

Vierailija
424/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidin rooli pienen vauvan elämässä on pikkuisen eri kuin isän. Tietenkin. Tämä nyt johtuu ihan biologiasta ja siitä että sillä äidillä sattuu olemaan TISSIT! Tämä nyt vaikka vastauksena siihen, että miksi isä ei jää vauvan kanssa että äiti pääsee bailaamaan.

Tässä tapauksessahan ap nimenomaan kertoi myös, että ei tunne miehensä lapsuudenystävää ja oli alunperinkin tarkoitus jäädä vauvan kanssa pois häistä.

Tottakai äitikin voi mennä omille reissuilleen kun siitä isän kanssa sovitaan, maidot pumpataan jne. Vauvan ensimmäisissä kuukausissa äidin jatkuva läsnäolo on kuitenkin erittäin toivottavaa. Koska sitä on sen vauvan ÄITI.

Äiti jonka vatsassa vauva kasvoi ja koska näin nyt jumalauta vaan on luonto järjestänyt.

Ei eläin emokaan hylkää pientä poikastaan.

Mua niin ärsyttää tää iänikuinen imetykseen vetoaminen. Itsehän lopetin imettämisen (joskin vasta n. 5kk kohdalla), kun ärsytti niin, kun mies sluibasi kaikesta siihen vedoten. Totuus oli, että vauvalle oli korvike ja pullo kelvannut alusta alkaen imetyksen lisäksi ja itsekin syötin aina pullosta esim. julkisilla paikoilla, kun  en halunnut suihkutisseilläni suihkutella menemään siellä. Että tekosyy on tuo imetys siihen, ettei isä voisi esim. antaa useita vuorokausia valvoneen äidin nukkua ja syöttää pullosta!

Vierailija
425/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää viestiketju ei voi olla totta. Ei näin vähä-älyisiä imbesillejä voi suomalaiset naiset ja äidit olla. Hävettää .

Flunssan takia mies ei saa mennä häihin, joita on tammikuusta asti odotettu? Äiti ei pärjää yhtä viikonloppua vauvan kanssa?

Huhhei.

Ap pärjää jatkossa hyvin lapsen kanssa kahdestaan ja mies voi juhlia vaikka joka viikonloppu. Ero on ihan hyvä ratkaisu.

Vierailija
426/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin rooli pienen vauvan elämässä on pikkuisen eri kuin isän. Tietenkin. Tämä nyt johtuu ihan biologiasta ja siitä että sillä äidillä sattuu olemaan TISSIT! Tämä nyt vaikka vastauksena siihen, että miksi isä ei jää vauvan kanssa että äiti pääsee bailaamaan.

Tässä tapauksessahan ap nimenomaan kertoi myös, että ei tunne miehensä lapsuudenystävää ja oli alunperinkin tarkoitus jäädä vauvan kanssa pois häistä.

Tottakai äitikin voi mennä omille reissuilleen kun siitä isän kanssa sovitaan, maidot pumpataan jne. Vauvan ensimmäisissä kuukausissa äidin jatkuva läsnäolo on kuitenkin erittäin toivottavaa. Koska sitä on sen vauvan ÄITI.

Äiti jonka vatsassa vauva kasvoi ja koska näin nyt jumalauta vaan on luonto järjestänyt.

Ei eläin emokaan hylkää pientä poikastaan.

Mua niin ärsyttää tää iänikuinen imetykseen vetoaminen. Itsehän lopetin imettämisen (joskin vasta n. 5kk kohdalla), kun ärsytti niin, kun mies sluibasi kaikesta siihen vedoten. Totuus oli, että vauvalle oli korvike ja pullo kelvannut alusta alkaen imetyksen lisäksi ja itsekin syötin aina pullosta esim. julkisilla paikoilla, kun  en halunnut suihkutisseilläni suihkutella menemään siellä. Että tekosyy on tuo imetys siihen, ettei isä voisi esim. antaa useita vuorokausia valvoneen äidin nukkua ja syöttää pullosta!

Minä en imettänyt ollenkaan, koska maito ei vain koskaan noussut, vaikka imetysneuvonnassa alusta saakka sairaalassa ramppasin. Eli pakon vuoksi mentiin korvikkeilla. Eipä lapsen isä silti yösyöttöjä koskaan suostunut hoitamaan eikä muutenkaan vauvaa pitkiä aikoja. Eli kyse ei ole maidosta vaan miehestä.

Vierailija
427/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää viestiketju ei voi olla totta. Ei näin vähä-älyisiä imbesillejä voi suomalaiset naiset ja äidit olla. Hävettää .

Flunssan takia mies ei saa mennä häihin, joita on tammikuusta asti odotettu? Äiti ei pärjää yhtä viikonloppua vauvan kanssa?

Huhhei.

Ap pärjää jatkossa hyvin lapsen kanssa kahdestaan ja mies voi juhlia vaikka joka viikonloppu. Ero on ihan hyvä ratkaisu.

Koska mies oli kuitenkin ilmeisesti ulkoisesti kunnollinen, tulee jonkinlainen yhteishuolto. Todennäköisesti mies juhlii siis vain joka toinen viikonloppu jatkossa, ja ap voi sitten joka toinen viikonloppu juhlia myös <3

Vierailija
428/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhei.

Aivan, mutta juuri tätä viikonloppua ei meinaa millään selvitä (koska harmittaa että toinen pääsee juhlimaan).

Ohis

Näköjään selvisi vaikka itse oli vielä sairas ja lapsi niin sairas, että joutui sairaalaan. Kummasti tuollaisen jälkeen tulee mietittyä, että mitä tuollaisella miehellä tekee. Ei mitään.

Vierailija
429/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa heti laittaa stoppi tuollaiselle. Mitä pitempään hyväksyt tuollaisen käytöksen sitä hankalampaa miehen on ymmärtää että lapsi todella muuttaa myös hänen elämäänsä.

Sanon tämän kokemuksella.

Kaksi lasta pienellä ikäerolla ja on kuule vauva hoidettu kohtutulehduksesta lähtien yksin yöt ja päivät..Kestän mieheni itsekkyyden vain ja ainoastaan sen vuoksi, että hänessä ei ole muuta vikaa kuin että on todella itsekäs (mikä valitettavasti näkyy aika monessakin asiassa) jos olisi joku muu isompi vika niin se olisi kengän kuva persuuksille samantien. Olen nyt vasta herännyt tilanteeseen ettei hän tule omasta aloitteesta muuttumaan ellen minä tee asialle jotain. Olen hyvin pienin askelin alkanut vaatia myös miestä ottamaan vastuun arjessa, mutta pitkä pitkä matka tästä on siihen että olisimme tasavertaisia arjen vastuun jakamisessa.

Vierailija
430/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vastaava tilanne, ja muistan sen edelleen hyvin kirkkaasti. Kaksi pientä lasta kipeänä, itsekin kipeänä ja mies viettämässä mökkiviikonloppua kavereidensa kanssa. Se viikonloppu oli aivan kammottava. Lapset eivät johda erille kasvamiseen, mutta tuollaiset tilanteet kyllä sysäävät kauemmas puolisosta. 

Vierailija
431/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää viihdettä kyllä, ERITTÄIN HYVÄÄ! Jatkakaa, olkaa hyvä...

Vierailija
432/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa, joka ei millään pysty ymmärtämään, miten jotkut kaverin häät on jollekin miehelle niin tärkeät, että niitä odottamalla odottaa puoli vuotta ja hyvillä mielin poistuu sairaana olevan pienen vauvansa luota viikonlopuksi? Ymmärrän, että omat häät voi olla tärkeä asia, mutta että kaverin. Kivahan se toki on, että kaveri pääsee naimisiin ja silleen, mutta ei sen isompi juttu. En vain käsitä.

Vierailija
433/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omg! Uskotko jos kerron että olen yksinhuoltajana hoitanut monta vuotta KAIKEN yksin, kipeänäkin. Siinä pitää osata vain miettiä mitä tekee ja milloin. Ei tukiverkostoa, ei ketään kuka toisi edes vaippoja vauvalle tai maitopurkin, ei autoa jolla hakea. Selvitty on. En valita.

Älä nyt jaksa ja omg vaan itsellesi.

Minä olen ollut yhjo 16 vuotta ja todellakin ymmärrän ap:ta. Lapsesta yksin huolehtiminen on rankkaa ja varsinkin sairaana. Jos siinä olisi pyörinyt kotona aikuinen mies, joka ei olisi hoitanut osuuttaan ja liidellyt vain menoissaan, niin en olisi sellaista katsonut hetkeäkään. On paljon helpompaa ja kivempaa olla oikeasti yh kuin parisuhteessa elävä yh, jolloin saa jatkuvan epäreiluuden kokemuksen ja kuluu energiaa katkeruuteen. Ap:n mies on törkeä.

Jatkuvan epäreiluuden kokemuksen? Ap n aloituksesta luin että "Jotenki mies on elämässä siis tähän asti onnistut kantamaan vastuuta". Et voi sanoa että mies olisi jatkuvasti epäreilu. Olen kyllä miehen puolella. Häät on vain kerran ja miehelle tärkeät, menosta sovittu ja nainen vain oletti että mies ymmärtäisi jäädä kotiin. Jos nainen ei yksin uskalla ottaa vastuuta nyt lapsesta niin ilmeisesti tarvitsee aina jonkun tuekseen. Älä koskaan aliarvioi yh n elämää, sellainen on vahva hoitamaan lasta joka ei tarvitse jatkuvaa mummon vaarin miehen tai kaverin apua.

Ei ap:sta eron myötä tule yksinhuoltajaa. On se isä vielä olemassa. Vaikka tapaamiset olisi sovittu vain joka toinen viikonloppu isälle, on isällä silti oikeus esim. sairaan lapsen hoitovapaaseen, ja mun työnantaja voisi sitä ihan vaatiakin, että isäkin niitä pitää (tosin eihän niitä kukaan seuraa, että miten jaetaan, mutta teoriassa). Ja jos tulee joku pattitilanne, jossa tarvin pikaista lastenhoitoa, on se lasten isä tietysti ensimmäinen, kenelle soitan. Turha siis miettiä siten, että olisi vaikeampaa sitten. Ap:han joutuu nytkin hoitamaan kaiken yksin. Sitten kun mies näkee lasta harvemmin, ottaa hän todennäköisesti mielellään extraa.

Vierailija
434/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhei.

Koska mies oli kuitenkin ilmeisesti ulkoisesti kunnollinen, tulee jonkinlainen yhteishuolto. Todennäköisesti mies juhlii siis vain joka toinen viikonloppu jatkossa, ja ap voi sitten joka toinen viikonloppu juhlia myös <3

Ei tuollainen mies ota lastaan viikonlopuksi luokseen. Siinähän voi jäädä joku baarireissu väliin.

Vierailija
435/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex teki myös ensin tuon tyyppisiä juttuja, joissa mä jouduin ihan äärimmilleni valvomisten jne. kanssa, ja hän ei auttanut mitenkään. Ennen lapsia oltiin vuosia yhdessä, enkä siltä ajalta muista mitään tuollaista, että tämä alkoi, kun vauva tuli.

Suhdeväkivalta raaistuu ajan myötä. Vauva- ja pikkulapsivaihe tavallisia alkamisaikoja.

En jaksa uskoa, että miestä voi väkivallasta kouluttaa pois. Jos ei itse tajua, niin ei tajua.

Vierailija
436/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, nykyajan nuoret äidit ovat kasvaneet siihen, että naiset ja miehet ovat tasa-arvoisia ja samat velvollisuudet, vastuut ja edut kuuluu molemmille sukupuolille yhtälailla. Luulen ett ongelma on siinä, että saman sukupolven miehiä ei ole kasvatettu tähän samaan. Tai he eivät ole sisäistäneet mitä tasa-arvo käytännössä tarkoittaa. Monella itseään tasa-arvon kannattajaksi kutsuvalla miehellä on alitajunnassa selkeä roolijako miesten ja naisten välillä, mikä aktivoituu usein siinä kohtaa kun perheeseen tulee vauva ja roolit pitää jakaa uudelleen. Kahden aikuisen taloudessa ilman lapsia ei välttämättä tule sellaisia tilanteita eteen joissa tasa-arvoa testattaisiin käytännössä.

Hieno kirjoitus, se on juuri noin 👍

Miehet ovat saaneet olla pitkään kuin ellun kanat perhe-elämää ajatellen ja nyt vasta he ovat joutuneet heräämään siihen, että heillekin kuuluu lapsista hoitaminen siinä missä naisillekin.

Vierailija
437/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä teitä sikiää? Oletteko kuulleet ehkäisystä? Jos on ihan alkeellisimmatkin elämäntaidot hakusasssa niin jättäkää herranjumala ne lapset tekemättä.

Otatte vaikka marsun? Ne kuolee parin vuoden päästä , just sopivasti kun alkaa kyllästyttää.

Vierailija
438/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa, joka ei millään pysty ymmärtämään, miten jotkut kaverin häät on jollekin miehelle niin tärkeät, että niitä odottamalla odottaa puoli vuotta ja hyvillä mielin poistuu sairaana olevan pienen vauvansa luota viikonlopuksi? Ymmärrän, että omat häät voi olla tärkeä asia, mutta että kaverin. Kivahan se toki on, että kaveri pääsee naimisiin ja silleen, mutta ei sen isompi juttu. En vain käsitä.

SE VAUVA ON FLUNSSASSA!!

Niin?

Vierailija
439/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä varmaan edes mikään kovin läheinen kaveri kyseessä, kun ei ole edes puolisoaan tutustuttanut tuolle kaverille (kun ap kirjoitti, ettei itse tunne hyvin tuota kaveria). On prioriteetit vinossa miehellä.

Vierailija
440/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää viihdettä kyllä, ERITTÄIN HYVÄÄ! Jatkakaa, olkaa hyvä...

Tämä olisi parempaa viihdettä, jos yksikin mies vastaisi monta kertaa esitettyyn kysymykseen eli onko ok, jos nainen lähtee juhlimaan 400 kilometrin päähän ja vie perheen ainoan auton mukanaan ja jättää sairaan vauvan sairaan isän hoidettavaksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän