Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies jätti minut täysin pulaan vauvan kanssa

Vierailija
09.07.2022 |

Miehelle tuli viime viikolla kova flunssa, oli kolme päivää täysin sängyn pohjalla ja siitä vielä perjantain ja viikonlopun toipilaana. Minä perhevapaalaisena kotona vauvan kanssa. Vein miehelle teetä, keittoa ja parasetamolia sänkyyn. No, viime sunnuntaina sitten tauti alkoi jyllätä minullakin. Reilu 38 astetta kuumetta, nenä tukossa, heikotti. Siitä kaksi päivää niin myös vauva luonnollisesti sairastui. Mies ei suostunut jäämään töistä pois hoitaakseen vauvaa, että olisin saanut levätä (kuten hän sai ollessaan sairaana). Sanoi, ettei voi olla enää oman saikun jälkeen pois, Pomo ei tykkää. Tavallaan ymmärrän paineen, mutta ei kovin reilu tilanne minua kohtaan. Mies on siis ns ihan tavallisessa toimistotyössä, ei esim pelasta ihmisiä työkseen.

Olin ihan jaksamisen rajoilla itse sairaana ja hoidin tukkoisen vauvan siinä samalla. Vauva halusi olla sylissä koko ajan tietysti kipeänä.
Homma huipentui torstaina siihen, että minulla puhkesi kaiken huipuksi kauhea migreeni. En voi ottaa migreenilääkettä imetyksen takia eikä sitä olisi kotona ollutkaan kun en ole sitä raskauden aikanakaan voinut käyttää. Oksensin ja tärisin vessassa, aura siihen päälle. Vauva huutaa olohuoneessa. En ole koskaan tuntenut oloani yhtä avuttomaksi ja kamalaksi. Soitin tietysti miehelle, että tulee kotiin auttamaan. Ei meinannut millään uskoa, että tilanne on niin paha. Vasta kun sanoin erää soitan ambulanssin niin suostui lähtemään töistä ja tuli alkuiltapäivästä kotiin. Minä makasin loppupäivän sängyssä, Mies toi vauvan imetykselle ,mutta muuten hoisi hänet. Perjantaina eli eilen oloni oli vähän parempi, mutta flunssainen edelleen ja kuin jyrän alle jäänyt.

Kauheaksi tilanteen tekee se, että miehen lapsuuden ystävän häät ovat tänä viikonloppuna. Oli sovittu, että mies lähtee Perjantaina jo puolen päivän aikaan ajamaan juhlapaikkakunnalle ja tulee sunnuntaina kotiin. On odottanut juhlia tammikuusta lähtien. Minun ja vauvan oli tarkoituskin jäädä kotiin, koska en tunne tätä kaveriporukkaa hyvin eikä huvittanut lähteä pienen vauvan kanssa matkaamaan isoon tapahtumaan koronan takia. Oletin, että mies ymmärsi torstain tilanteesta, että osanotto täytyy perua ja hänen täytyy jäädä hoitamaan vauvaa ,jotta minä pystyn toipumaan. Eilen aamulla kuitenkin vähätteli asiaa ja sanoi lähtevänsä kun olihan minun migreeni hellittänyt jo. Vauva on edelleen kipeä, nukkuu max kahden tunnin pätkissä, minulla voimat aivan loppu ja flunssa edelleen.

No mies siis lähti eilen. Meidän ainoalla autolla. Kävi pikaisesti kaupassa, jääkaappi ammottu tyhjyyttä. Koti aivan sekaisin, pyykkivuori eteisessä ja minun olo aivan kauhea edelleen. Meillä oli kauhein riita tähän astisen suhteen aikana. Nyt mietin mitä teen, olo on petetty. Olisi ollut helpompi kuulla vaikka miehen pettäneen kuin että tahallaan jättää minut täysin pulaan tilanteessa, jossa olen ihan avuton ja poikki. Perusteli asiaa sillä että juhlat ovat hänelle tärkeät ja töistä ei voinut olla paineen takia pois kun juuri oli oma saikku alla. Joo uskon ja ymmärrän tämäkin puolen, mutta eihän tämä kaikki voi minun päälleni kaatua?

Emme ole mitään teinejä. Miehellä on vastuullinen työ, meillä on omistusasunto jne. Jotenki mies on elämässä siis tähän asti onnistut kantamaan vastuuta. Nyt tuntuu etten edes tunne koko ihmistä enää. Anteeksi avautuminen vauvapalstalla, en tiedä mitä pitäisi tehdä.

Kommentit (1874)

Vierailija
461/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin ilman muuta päästänyt miehen lähtemään. Tottakai, ainutlaatuinen juttu, flunssia tulee ja menee. Olisimme toki suunnitelleet planB:n valmiiksi: kuka lähipiiristä pääsee tulemaan lyhyelläkin varotusajalla lasta ja minua hoitamaan. Vai olisko jo varmuudeksi soitettu sisko, serkku tai anoppi paikalle?

p.s. töistä ei voi palkallisesti olla poissa jos kotona lasta hoitava puoliso on kipeä. Miehen täytyisi ottaa palkatonta vapaata silloin. Usein vaan tulee halvemmaksi palkata 9,5€/h lastenvahti MML:stä kun miehen ottaa palkatonta. En siis ymmärrä miksei mikään muu kelpaa kun se, että mies on kotona. 

No miksi mies ei soittanut ap:lle apuja? Esim omat vanhempansa, jotka varmasti vapaaehtoisesti mielellään olisivat tulleet tuon flunssan itselleenkin hakemaan, että poika pääsee rimpsalle.

Vierailija
462/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet aivan upea nainen. Saisinpa itselleni kaltaisesi vaimon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jss

Vierailija
464/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti on vielä kunnon miehiäkin olemassa. Tällaset itsekeskeiset kusipäät pistää vaan vihaksi.

Vierailija
465/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kieltämättä tämä keskustelu saa arvostamaan omaa miestä. 10 vuoden aikana on ollut monenlaista, on ollut lapsi sairaalassa, on ollut koko perhe norossa, on ollut omia sekoiluja ja miehen sekoiluja, riitoja ja väsymystä.

Mutta jos soittaisin itkien että tule kotiin, en pysty, niin kyllä hän heti tulisi. Joskus esikoisen aikaan näin tapahtuikin. Ja näistä noroviikoista ja lapsi keuhkokuumessa sairaalassa tilanteista on jäänyt sellainen olo, loppujen lopuksi, että ollaan hyvä tiimi..toinen pesee lasta, toinen seinää..

Toivotaan että ap:n mies havahtuu tilanteeseen ja on nopeasti sairaalassa. Voi olla vain tuoreen isän ymmärtämättömyyttä. Sellaistakin meillä oli silloin 10v sitten.

Älä tule siinä kehuskelemaan. Luuletko oikeasti että miehen auttaa sieltä 400 kilometrin päästä lähteä humalassa konttaamaan , kun vauvalla ei ole hengen hätää.

Sillä kersalla on saatana flunssa. FLUNSSA.

Ja noro on ihan eri asia. Silloin tosiaan ollaan toinen pesee seinää ja toinen lasta tilanteessa ja välillä yrjötään vuorotellen. Sitä itseasiassa mietinkin, että mitenköhän tällaisista tilanteista jatkossa selviävät..

Vauva aika on vain yksi lyhyt vaihe elämässä ja ystävien häät ainutkertaisia. Ap ei ole enää akuutisti kipeä ja lapsi on flunssassa. Kyllä siinä vähän saisi olla ylihysteerinen jos jättäisi menemättä.

Itse on sairastanut elämäni aikana monia flunssia. Osa ollut lieviä, osa rankkoja.

Yksi flunssa paljastui RS-virukseksi ja vei lapsen sairaalaan.

Yhdessä flunssassa itkin väsymystä, kun oma olo oli niin paha ja jouduin samalla kipeän lapsen hoitamaan, mies oli työmatkalla. Selvittiin siitä mutta muistan sen vielä vuosien jälkeen.

Sitten on ollut paljon ihan tavallisia flunssia. Pikkuvauvoille nekin ovat hankalia.

Hyvä olisi luottaa toisen kertomaan omasta olostaan.

Vierailija
466/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkikaa sisintänne ja miettikää oikein tarkasti. Onko tyhmyydellä rajoja?

Vierailija
467/1874 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska mies,

Vierailija
468/1874 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuon töihinmenon paineen, mutta nuo häät mies olisi ihan hyvin voinut jättää väliin huolehtiakseen perheestään.

En edes ymmärrä, miten mies pystyisi mitenkään nauttimaan juhlista tietäessään vaimonsa ja lapsensa olevan samaan aikaan hankalassa tilanteessa. Vai menikö hän juhliin jostakin velvollisuuden tunteesta, muiden takia ja sosiaalisen paineen vuoksi, vaikka olisi mieluummin ollut kotona?

Vierailija
469/1874 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako nykyään saikkua jos puoliso on kipeänä?

Samaa ihmettelin. Ei meillä työnantaja maksa euroakaan siksi, että puoliso sairastaa tai kotona oleva puoliso tarvitsee apua vauvan hoitamisessa.

Eikö saikkua voi hakea siksi, että joutuu jäämään hoitamaan pientä lasta, jolla ei ole muuta hoitajaa? (Koska toinen vanhempi on sairauden vuoksi kykenemätön hoitamaan tätä). Melko harvinainen tilanne, mutta eikö tämä ole saikun paikka?

Vierailija
470/1874 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä puoliso voi jäädä hoitamaan lasta tilapäiselle hoitovapaalle, jos toinen huoltaja on estynyt sairauden takia hoitamasta lasta. Työnantaja voi edellyttää sairaustodistuksen. Pomo ei tykkää on kyllä ihan paskapuhetta. Elämässä sattuu ja tapahtuu.

Ei se mitään paskapuhetta ole, moni saa tuta sen viimeistään yt-neuvottelujen jälkeen.

Työelämässäkin sattuu ja tapahtuu.

No syytäkin perheellisen miehen vaihtaa työnantajaa, jos meno on sellaista, ettei omaa vauvaa saa hoitaa, jos vauvan äiti makaa migreenissä pimeän vessan lattialla.

Migreeni on kovasti kyseenalainen. Päänsärky menee ohi. Jos migreeni on todella lääkärin toteama, niin ok. Muuten tavallinen pitkälläänolo riittää.

Ei varmaan sulla ole koskaan ollut migreeniä. Ei ole tavallinen päänsärky vaan helvetillinen olo. Jos nostat päätäsi tulee oksennus. Turha edes yrittää nousta ylös kun huimaa, äänet ja valo saa oksentamaan, kylmä tuskanhiki, silmän päällä kauhea kipu joten silmä pitää pitää kiinni. Jatkanko?

Vierailija
471/1874 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko tuore isä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuon töihinmenon paineen, mutta nuo häät mies olisi ihan hyvin voinut jättää väliin huolehtiakseen perheestään.

En edes ymmärrä, miten mies pystyisi mitenkään nauttimaan juhlista tietäessään vaimonsa ja lapsensa olevan samaan aikaan hankalassa tilanteessa. Vai menikö hän juhliin jostakin velvollisuuden tunteesta, muiden takia ja sosiaalisen paineen vuoksi, vaikka olisi mieluummin ollut kotona?

Mies meni sinne todennäköisesti siksi, että vaimo oli rakentanut vahvan vauvavankilan eikä mies enää jaksanut olla siinä. Tämä on kunnolliselle miehelle ainoa asia, jota hän on pitkään toivonut ja vaimo on 6 kk ajan tehnyt kaikkensa, että se ei onnistu, koska silloinhan vaimo joutuu hoitamaan vauvaa. Ap:n kertoman mukaan mies on huolehtinut vauvasta 2/3 ja lapsen äiti vain 1/3, joten ottaahan se naista päähän, kun palvelija onkin omapäinen.

Kun on 6 kk ajan kuunnellut valitusta siitä, että onko sun kaverit meitä tärkeämpiä (eikä mies ole koko aikana saanut tietenkään kavareita edes tavata, ettei vauva sairastu), niin ehkä tämä oli epätoivoisen miehen viimeinen yritys saada itselleen oma elämä. Aika moni tuore aviomies joutuu tekemään vastaavaa, koska ei jaksa vaimon vaatimuksia maksaa kaikki, tehdä kaikki ja kuunnella vielä valitusta siihen päälle.

Vierailija
472/1874 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko tuore isä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako nykyään saikkua jos puoliso on kipeänä?

Samaa ihmettelin. Ei meillä työnantaja maksa euroakaan siksi, että puoliso sairastaa tai kotona oleva puoliso tarvitsee apua vauvan hoitamisessa.

Eikö saikkua voi hakea siksi, että joutuu jäämään hoitamaan pientä lasta, jolla ei ole muuta hoitajaa? (Koska toinen vanhempi on sairauden vuoksi kykenemätön hoitamaan tätä). Melko harvinainen tilanne, mutta eikö tämä ole saikun paikka?

Mikä tuossa on diagnoosi? Sairausloman saa sairas henkilö eikä se, joka ilmoittaa lomaa tarvitsevansa. Meillä työntekijä oli saanut sairauslomaa vaimon diagnoosilla ja työnantaja päätti, että tämä sairausloma on palkaton. Miehelle jäi kuitenkin omiin tietoihin ko. sairaus ja se vaikutti uralla etenemiseen.

Vierailija
473/1874 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin ilman muuta päästänyt miehen lähtemään. Tottakai, ainutlaatuinen juttu, flunssia tulee ja menee. Olisimme toki suunnitelleet planB:n valmiiksi: kuka lähipiiristä pääsee tulemaan lyhyelläkin varotusajalla lasta ja minua hoitamaan. Vai olisko jo varmuudeksi soitettu sisko, serkku tai anoppi paikalle?

p.s. töistä ei voi palkallisesti olla poissa jos kotona lasta hoitava puoliso on kipeä. Miehen täytyisi ottaa palkatonta vapaata silloin. Usein vaan tulee halvemmaksi palkata 9,5€/h lastenvahti MML:stä kun miehen ottaa palkatonta. En siis ymmärrä miksei mikään muu kelpaa kun se, että mies on kotona. 

No miksi mies ei soittanut ap:lle apuja? Esim omat vanhempansa, jotka varmasti vapaaehtoisesti mielellään olisivat tulleet tuon flunssan itselleenkin hakemaan, että poika pääsee rimpsalle.

Miksi ap ei soittanut itselleen apua? Kai hän on oikeustoimikelpoinen?

Vierailija
474/1874 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauslomaa lapsen hoito varten on todella hankala saada varsinkin jos toinen vanhempi on jo kotona vaikka onkin flunssassa

Vierailija
475/1874 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä on kadonnut tyyliin kaikki viestit joissa ei vihata miestä täydellä sydämellä ja kyseenalaistetaan AP:n menettelyä 😅

Vierailija
476/1874 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää viestiketju ei voi olla totta. Ei näin vähä-älyisiä imbesillejä voi suomalaiset naiset ja äidit olla. Hävettää .

Flunssan takia mies ei saa mennä häihin, joita on tammikuusta asti odotettu? Äiti ei pärjää yhtä viikonloppua vauvan kanssa?

Huhhei.

Ap pärjää jatkossa hyvin lapsen kanssa kahdestaan ja mies voi juhlia vaikka joka viikonloppu. Ero on ihan hyvä ratkaisu.

Koska mies oli kuitenkin ilmeisesti ulkoisesti kunnollinen, tulee jonkinlainen yhteishuolto. Todennäköisesti mies juhlii siis vain joka toinen viikonloppu jatkossa, ja ap voi sitten joka toinen viikonloppu juhlia myös <3

Ei tuollainen mies ota lastaan viikonlopuksi luokseen. Siinähän voi jäädä joku baarireissu väliin.

Ap itse on kertonut ketjussa, että tähän asti mies on hoitanut vastuunsa eli eiköhän tuosta tule viikko/viikko -lapsi alusta alkaen, ap saa opetella elämään omaa elämäänsä migreeneineen ja mies huolehtii lapsesta kuten on ap:n sanojen mukaan tähänkin asti huolehtinut tätä yhtä ainoaa kaveriviikonloppua lukuunottamatta.

Vierailija
477/1874 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairauslomaa lapsen hoito varten on todella hankala saada varsinkin jos toinen vanhempi on jo kotona vaikka onkin flunssassa

Palkallista sairauslomaa ei tietenkään voi saada, koska toinen vanhempi saa jo Kelan etuuden lapsenhoitoon. Yhdestä lapsesta ei makseta kahdelle hoitajalle samaan aikaan.

Vierailija
478/1874 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun ja mietin, että ap on maailman yksinäisin ihminen. Itse olisin vastaavassa tilanteessa soittanut ystäville ja joku olisi tullut avukseni muutamaksi tunniksi. Kyllä, suomalaisilla on edelleen sellaisia kavereita, jotka lauantaina iltapäivällä ennättävät avuksi sellaiselle, joka on auttanut heitä.

Eikö ap:lla oikeasti ole ketään sellaista, jota hän on auttanut ja jolle hän on luotettava henkilö? Jos ei ole, niin on aika vilkaista peiliin.

Enkä nyt tarkoita, että tulee koko viikonlopuksi, ainoastaan siksi aikaa, että ap saa nukuttua jonkun aikaa, ei seurusteltua ja valitettua, että mies ei välitä.

Vierailija
479/1874 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap ei soittanut itselleen apua? Kai hän on oikeustoimikelpoinen?

Eihän kukaan ulkopuolinen nyt tule auttamaan sairastunutta perhettä näinä aikoina. Varsinkaan siitä syystä, että taudin jo sairastaneen lapsen huoltajan tarvii päästä bilettämään. Meinaat, että joku hoitaja haluis itelleen taudin hakea siitä syystä? Ap:n kaveri lupasi kuitenkin tulla (vaikka hänelläkin pienet lapset, jotka olisivat taudin sitten saaneet), mutta ei tarvittu, kun ap ja vauva jäivät sairaalaan yöksi.

Vaikka tuota miten kääntelee, niin kyllä sen isän olisi pitänyt hoitaa hommansa, eli tukea ja hoitaa sairastavaa perhettään. Isähän sen taudin oli perheeseen tuonutkin, kun ekana sairasti.

Vierailija
480/1874 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo homma olisi mennyt niin, että mies ei olisi ollut töistä pois minun flunssan takia (koska palkatontahan se olisi, ei minulle tullut edes mieleen vaatia semmoista, ei edes kun hoidettavia oli useampi), mutta illat olisi ottanut vastuun vauvasta että saan levätä silloin. Ja olisi hoitanut osan yöheräilyistäkin. Migreenin takia se olisi kyllä tullut kotiin. Häihin lähtö, no jos olisi oltu toipumaan päin niin olisi varmaan lähtenyt, mutta vasta la-aamuna vaikka joutuisikin heräämään aikaisin. Ja sitä ennen huolehtinut että on kaapit täynnä ruokaa. Vauvan tilan huonontuminen on ikävää, mutta ei sitä voinut tietää etukäteen joten siitä on turha miestä syyttää.

Minusta ap vaatii vähän kohtuuttomia (että mies tulisi kotiin aina kun hän on kipeä), ei kotivanhemmalla eikä vanhemmalla muutenkaan vaan ole samanlaista mahdollisuutta sairastaa rauhassa kuin työssäkäyvällä lapsettomalla. Toisaalta ei sitä miestäkään tartte palvella jos sillä on joku perusflunssa, parempi pysyä vaan loitolla ettei itse sairastuisi. Mutta mies oli kyllä ääliö kun jätti huolehtimatta että jääkaapissa on ruokaa ja että ap nyt todella jaksaa kun hän on poissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi