Ystävä olisi valmis lainaamaan minulle tarvitsemanii 50€ mutta pyytää 10€ korkoa 2 viikon maksuajalle
Ja olen töissä, joten "mene töihin" Kommentteja en kaipaa. Sain vasta hiljattain töitä ja palkkani maksaminen viivästyy + maksoin laskut ja muutaman isomman erän opintolainasta pois. Nyt olisin tarvinnut 50€ lainaan, ja ystävä saisi sen kahden viikon kuluttua takaisin. En ole koskaan ennen lainannut häneltä. Onko 10€ korko mielestänne kohtuuton?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Rahan lainaajako on tässä se rotta mikä ilkee pyytää korkoa? Ei suinkaan se kuka vinkuu rahaa lainaks, jonka oma rahanhallinta prseellään.
No aika perseellään täytyy olla sellaisenkin rotan raha-asiat, joka jotain kympin korkoa alkaa vaatimaan. Ilmeisesti isokin summa, vuosikymmenen tienesti suorastaan. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti tarvitset, suosittelen suostumaan. Sitten maksat kerran ylimääräisen 10 e ja jatkossa viisastut.
Voi vielä koittaa aika, jolloin ystäväsi tarvitsee apua sinulta.
Ai meinaat, että ap:n tulisi kostaa sille ainoalle ystävälleen, joka hänelle ylipäätään suostuu rahaa lainaamaan?
No, ensinnäkin eihän tuollainen koronkiskuri mikään ystävä ole. Toiseksi, totta kai annetaan sopivassa tilanteessa samalla mitalla takaisin.
Vai ryyppäämään pitäis rahatonnakin päästä.
Äxemen kirjoitti:
Naurattaa miten omat ystäväni lainaisi vaikka 20k samantien ilman korkoa ja sitten jollain on "ystävä" joka pyytää jostain hikisestä 50 eurosta korkoa.
Juuri näin. Tätä olen itsekin tässä ketjussa jo pariin kertaan ihmetellyt. Tosi "ystäviä" ihmisillä, selvästikään ei voi pahassa paikassa luottaa pätkän vertaan (joka on tietysti aika surullista).
Minusta olisi kohtuullista tarjoutua ihan itse maksamaan enemmän takaisin. Todella tökeröä muutenkin edes pummia ystäviltä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
En kehtais minä pyytää korkoa keltään jolle lainaan rahaa, mutta usein ite annan 5 euroa ylimääräistä kiitokseksi, jos lainaan rahaa joltakin.
Tämä. Siinä mielessä minusta on melko yhtälailla törppöä vaatia korkoa kuin pöyristyä siitä ettei laina ollutkaan ilmainen.
Ostatko sillä rahalla makaronia vai mihin tarkoitukseen sulla viiskymppiä riittää pariksi viikoksi?
Haiskahtaa siltä, että jokaiselta tutulta lainataan jokunen kymppi...
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi kohtuullista tarjoutua ihan itse maksamaan enemmän takaisin. Todella tökeröä muutenkin edes pummia ystäviltä rahaa.
Lyhytaikainen laina ei ainakaan omasta mielestäni ole pummimista, olettaen siis että laina myös maksetaan takaisin sovittuna ajankohtana.
En vain millään osaisi pitää omaa ystävääni pummina tms. mikäli hän vaikeassa tilanteessa pyytäisi minulta ensimmäistä kertaa koskaan pienehköä summaa rahaa lainaksi selvällä takaisinmaksuajankohdalla. Varmasti olisi nolo paikka ystävällekin, enkä tietenkään alkaisi tekemään tilannetta entistäkin kiusallisemmaksi jotain naurettavaa korkoa vaatimalla. Aivan eri asia tietysti olisi, jos tuo lainailu alkaisi muodostumaan tavaksi. Mutta monilla näyttää olevan varsin erilaisia "ystäviä" (eli todennäköisesti ei ystäviä lainkaan).
Tämä taitaa liittyä asiasisällöltään tuohon itarin tuntemasi tyyppi-ketjuun. Voin kuvitella, että sairaalloisille kitupiikeille muutaman kympin lainaaminen (ystävälle) on aivan uskomattoman vastenmielinen ajatuskin ja sellaisestahan pitäisi vähintäänkin tienata itse muutama talouseuro. 😂🤣
Oon kyl aina itse lainannut kaverille jos tarvetta on ollut. Tosin tulevat toimeen omillaan niin vain suurempia summia jonkin ennalta arvaamattoman syyn takia lainannut.
Viimeksi lainasin 6000€ ja tehtiin sit kirjallinen sopimus paljonko kk lyhentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän ystäväporukkaan tuli myös yksi tyyppi joka vaati aina palkkiota tms kun häneltä jotain apua kysyttiin. Esim. Yksi meistä oli koronassa kotona eristyksissä niin tämä vaati 5€ kun käy hänelle kaupassa, kerran kaverilla ei toiminut kortti kaupassa niin hän joutui lainaamaan 18€ siksi aikaa että pääsi pankkiautomaatille niin tää tokasi siihen että anna koko 20€ niin on vähän vaivan palkkaa.
Siis ihan joka asiasta pyysi aina jotain vaivanpalkkaa.
Sitten kävi niin että hän tarvitsi apua kun lemmikki sai illalla jonkun kohtauksen ja piti päästä sitä eläinlääkäriin viemään eikä lapsillaan ollut lapsenvahtia. Sanoin että 150€ vaivanpalkkaa niin tulen. Ei ollut varaa maksaa niin en mennyt.
Seuraavana päivänä tuli viesti että lemmikki oli kuollut koska ei ollut kerennyt ajoissa. Syytti meitä kuolemasta. Silloin mun päässä räjähti, sanoin että Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, jos sä itse et aina olis ollu niin ahne ja vinkumassa rahaa joka pienestäkin asiasta mikä sulta on pyydetty niin sua oltais ihan ilmaseks autettu, mutta silloin kun on itse ahne pas*a niin kosahtaa omaan nilkkaan. Sunlaisella ystävällä ei kukaan tee yhtään mitään.
Poistin hänet meidän Whatsapp ryhmästä eikä kukaan ole ollut tekemisissä sen jälkeen
Hieno tarina. Tuo kaveri siis auttoi teitä useaan kertaan muutaman euron korvauksella, ja kun hän kerrankin tarvitsi apua, sinun hintasi avulle oli 150 €? Nyt ymmärrän, miksei palstamammoilla ole kauheasti kavereita.
Ei ole kysymys auttamisesta jos siitä ottaa rahaa, vaan palvelun tarjoamisesta korvausta vastaan. Jos et tätä ymmärrä olet varmaan juuri tuollainen ihminen joka tarvii kaikesta maksun. Älä sitten poraa kun sullekkin laitetaan maksu.
Joku käy sulle kaupassa ja pyytää siitä 2 € ja se on sinusta ihan sama asia kuin vaatia 150 € silloin, kun toisen lemmikin henki on kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän ystäväporukkaan tuli myös yksi tyyppi joka vaati aina palkkiota tms kun häneltä jotain apua kysyttiin. Esim. Yksi meistä oli koronassa kotona eristyksissä niin tämä vaati 5€ kun käy hänelle kaupassa, kerran kaverilla ei toiminut kortti kaupassa niin hän joutui lainaamaan 18€ siksi aikaa että pääsi pankkiautomaatille niin tää tokasi siihen että anna koko 20€ niin on vähän vaivan palkkaa.
Siis ihan joka asiasta pyysi aina jotain vaivanpalkkaa.
Sitten kävi niin että hän tarvitsi apua kun lemmikki sai illalla jonkun kohtauksen ja piti päästä sitä eläinlääkäriin viemään eikä lapsillaan ollut lapsenvahtia. Sanoin että 150€ vaivanpalkkaa niin tulen. Ei ollut varaa maksaa niin en mennyt.
Seuraavana päivänä tuli viesti että lemmikki oli kuollut koska ei ollut kerennyt ajoissa. Syytti meitä kuolemasta. Silloin mun päässä räjähti, sanoin että Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, jos sä itse et aina olis ollu niin ahne ja vinkumassa rahaa joka pienestäkin asiasta mikä sulta on pyydetty niin sua oltais ihan ilmaseks autettu, mutta silloin kun on itse ahne pas*a niin kosahtaa omaan nilkkaan. Sunlaisella ystävällä ei kukaan tee yhtään mitään.
Poistin hänet meidän Whatsapp ryhmästä eikä kukaan ole ollut tekemisissä sen jälkeen
Hieno tarina. Tuo kaveri siis auttoi teitä useaan kertaan muutaman euron korvauksella, ja kun hän kerrankin tarvitsi apua, sinun hintasi avulle oli 150 €? Nyt ymmärrän, miksei palstamammoilla ole kauheasti kavereita.
Hän auttoi samalla hinnalla kuin ulkopuoliselta olisit ostanut palvelun. Joten lätkäisin hänelle myös saman hinnan kuin ulkopuolinen olisi maksanut.
Ja kutsutko tosiaan auttamiseksi sitä että kun kaverilla ei kortti toimi niin hän maksaa ostokset ja pyytää 2 minuutin lainasta palkkioksi 2€Juu ei tuo ole ystävyyttä, tuollaisia ihmisiä ei kukaan tarvi elämäänsä.
Se ei tosiaankaan ole ystävyyttä, jos annat ystäväsi lemmikin kuolla siksi, että hänellä ei ole varaa maksaa 150 € sinulle avusta. Ei tuollaista "ystävää" pahin vihamieskään ansaitse.
Aika outoa, että pyydetään lainaa kavereilta. Täytyy olla sitten tosi paha tilanne. Kerran yksi kaveri pyysi, että lainaan hänelle rahaa. En lainannut vaan kävin kaupassa ostamassa sen mitä hän tarvitsi, ja sanoin että on lahja eikä tarvii maksaa takaisin. Kyseessä oli äidinmaidon vastike ja vauvan särkylääke. Kyllä meni meidän välit oudoiksi tuon jälkeen vähäksi aikaa. Siskolleni lainasin ison summan rahaa vuokratakuuta varten, mutta hän maksoi sen pikaisesti heti kun sai rahat pois entiseltä vuokranantajalta. Itse olen elänyt parikin viikkoa muutamalla eurolla, koska ei tulisi mieleenikään häiritä muita sillä, että olen siinä kuussa epäonnistunut rahojeni käytössä.
En lainaisi yli 18-vuotiaalle 50 euroa. Jos on tuollaisen jokin puute, niin huonosti hoitaa asiansa.
Olet epävarma maksaja. Ystäväsi tekee sulle palveluksen.
Haluaa korkoa, jotta opit tulemaan toimeen omillasi
Sehän on fiksu kaveri, näin mäkin olisin tehnyt. Muuten et olisi maksanut ollenkaan takaisin. Miksi sulla on yleensä taskut tyhjät eikä luottokorttia lainkaan?
Ei rahan lainaaminen aikuisten kesken ole normaalia. Pankit on sitä varten.
Ukko39 kirjoitti:
Mulla on kans useampi työssäkäyvä kymppien lainaa jatkuvasti kinuava kaveri.
Olen ihmetellyt että kuinka paskoja palkanlaskijoita suomalaisissa firmoissa oikein on, kun jatkuvasti selitykset on
-palkka laskettu väärin
-palkka ei tullut
-lomarahat ei tullu/laskettu väärin
-tunnit laskettu väärinJne..
Jatkuvasti palkanmaksussa virheitä, eikä koskaan niinpäin että olisit liikaa saanut.
Yllättyisit.. Pienemmissä firmoissa on ihan oikeasti tällaisia ongelmia. Samalla tavalla vissiin isommissakin .. Helsingin kaupunki siis.
Niinpä. Nuo "maksa kymppi korkoa"-tyypit pitävät poikkeuksetta suorastaan pöyristyttävänä, jos heiltä itseltään vaaditaan vastaavia.