Ystävä olisi valmis lainaamaan minulle tarvitsemanii 50€ mutta pyytää 10€ korkoa 2 viikon maksuajalle
Ja olen töissä, joten "mene töihin" Kommentteja en kaipaa. Sain vasta hiljattain töitä ja palkkani maksaminen viivästyy + maksoin laskut ja muutaman isomman erän opintolainasta pois. Nyt olisin tarvinnut 50€ lainaan, ja ystävä saisi sen kahden viikon kuluttua takaisin. En ole koskaan ennen lainannut häneltä. Onko 10€ korko mielestänne kohtuuton?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok korko. Tuotossa on huomioitu riski siitä, että se viisikymppinen jää kokonaan saamatta takaisin. Ja se taitaa tässä tapauksessa olla kohtalaisen suuri.
Mikä logiikka tässä nyt on? "...on huomioitu riski siitä, että se viisikymppinen jää kokonaan saamatta takaisin". No tuskin se lainaaja saa niitä korkojakaan, jos jää koko viisikymppinen saamatta.
Niin, sinun logiikallasi pankinmin on ihan typerää pyytää korkoja.
Pankki pystyykin ne lainat perimään. Jos kaverit lainailee rahaa keskenään, niin ei siinä mitään peritä jos toinen ei maksa. Jos et sitten tee jotain velkakirjaa tms lainasta, mutta aika harva moiseen rupeaa mikäli ei ole aidosti suuresta summasta kyse.
En minä ainakaan ole kavereiden pikkavippiyhtiö. Jos multa lainaa, maksaa kuluja just niin paljon kuin pyydän.
Ihan normi korko. Eihän nyt mitään anneta ilmaiseksi.
Ihan kohtuullinen korko tuo on. Itse otan 50€ lainasta 50€ korkoa viikossa.
Mene lisäksi töihin toiseen työpaikkaan.
Rahan lainaajako on tässä se rotta mikä ilkee pyytää korkoa? Ei suinkaan se kuka vinkuu rahaa lainaks, jonka oma rahanhallinta prseellään.
Raha-asioiden sotkeminen ystävyyteen on aina riski. Mieluiten en itse lainaa kenellekään. Mutta jos lainaan, olen pitänyt periaatteena, että vain sen summan minkä voin myös menettää. Tämäkin vain erittäin hyvässä ystävyyssuhteessa ja tarpeellisessa tilanteessa.
Meidän ystäväporukkaan tuli myös yksi tyyppi joka vaati aina palkkiota tms kun häneltä jotain apua kysyttiin. Esim. Yksi meistä oli koronassa kotona eristyksissä niin tämä vaati 5€ kun käy hänelle kaupassa, kerran kaverilla ei toiminut kortti kaupassa niin hän joutui lainaamaan 18€ siksi aikaa että pääsi pankkiautomaatille niin tää tokasi siihen että anna koko 20€ niin on vähän vaivan palkkaa.
Siis ihan joka asiasta pyysi aina jotain vaivanpalkkaa.
Sitten kävi niin että hän tarvitsi apua kun lemmikki sai illalla jonkun kohtauksen ja piti päästä sitä eläinlääkäriin viemään eikä lapsillaan ollut lapsenvahtia. Sanoin että 150€ vaivanpalkkaa niin tulen. Ei ollut varaa maksaa niin en mennyt.
Seuraavana päivänä tuli viesti että lemmikki oli kuollut koska ei ollut kerennyt ajoissa. Syytti meitä kuolemasta. Silloin mun päässä räjähti, sanoin että Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, jos sä itse et aina olis ollu niin ahne ja vinkumassa rahaa joka pienestäkin asiasta mikä sulta on pyydetty niin sua oltais ihan ilmaseks autettu, mutta silloin kun on itse ahne pas*a niin kosahtaa omaan nilkkaan. Sunlaisella ystävällä ei kukaan tee yhtään mitään.
Poistin hänet meidän Whatsapp ryhmästä eikä kukaan ole ollut tekemisissä sen jälkeen
Jos oikeasti tarvitset, suosittelen suostumaan. Sitten maksat kerran ylimääräisen 10 e ja jatkossa viisastut.
Voi vielä koittaa aika, jolloin ystäväsi tarvitsee apua sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti tarvitset, suosittelen suostumaan. Sitten maksat kerran ylimääräisen 10 e ja jatkossa viisastut.
Voi vielä koittaa aika, jolloin ystäväsi tarvitsee apua sinulta.
Ai meinaat, että ap:n tulisi kostaa sille ainoalle ystävälleen, joka hänelle ylipäätään suostuu rahaa lainaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok korko. Tuotossa on huomioitu riski siitä, että se viisikymppinen jää kokonaan saamatta takaisin. Ja se taitaa tässä tapauksessa olla kohtalaisen suuri.
Mikä logiikka tässä nyt on? "...on huomioitu riski siitä, että se viisikymppinen jää kokonaan saamatta takaisin". No tuskin se lainaaja saa niitä korkojakaan, jos jää koko viisikymppinen saamatta.
Se logiikka, että korkealla korolla pyritäänkin siihen, että rahanpyytäjä jättää asian sikseen.
No varmaan olisi sitten parempi vaan sanoa ettei halua lainata.
No siitäkös nämä rahaa pummivat sitten vasta riemastuvat.
Voisin maksaa tuon mutta sanoisin sitten ihan suoraan että muista sitten kun sinä tarvitset apua niin se maksaa. Oli kyse ihan mistä tahansa niin en ikinä tule ilmaiseksi auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän ystäväporukkaan tuli myös yksi tyyppi joka vaati aina palkkiota tms kun häneltä jotain apua kysyttiin. Esim. Yksi meistä oli koronassa kotona eristyksissä niin tämä vaati 5€ kun käy hänelle kaupassa, kerran kaverilla ei toiminut kortti kaupassa niin hän joutui lainaamaan 18€ siksi aikaa että pääsi pankkiautomaatille niin tää tokasi siihen että anna koko 20€ niin on vähän vaivan palkkaa.
Sitten kävi niin että hän tarvitsi apua kun lemmikki sai illalla jonkun kohtauksen ja piti päästä sitä eläinlääkäriin viemään eikä lapsillaan ollut lapsenvahtia. Sanoin että 150€ vaivanpalkkaa niin tulen. Ei ollut varaa maksaa niin en mennyt.
Seuraavana päivänä tuli viesti että lemmikki oli kuollut koska ei ollut kerennyt ajoissa. Syytti meitä kuolemasta. Silloin mun päässä räjähti, sanoin että Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, jos sä itse et aina olis ollu niin ahne ja vinkumassa rahaa joka pienestäkin asiasta mikä sulta on pyydetty niin sua oltais ihan ilmaseks autettu, mutta silloin kun on itse ahne pas*a niin kosahtaa omaan nilkkaan. Sunlaisella ystävällä ei kukaan tee yhtään mitään.
Poistin hänet meidän Whatsapp ryhmästä eikä kukaan ole ollut tekemisissä sen jälkeen
Hieno tarina. Tuo kaveri siis auttoi teitä useaan kertaan muutaman euron korvauksella, ja kun hän kerrankin tarvitsi apua, sinun hintasi avulle oli 150 €? Nyt ymmärrän, miksei palstamammoilla ole kauheasti kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno tarina. Tuo kaveri siis auttoi teitä useaan kertaan muutaman euron korvauksella, ja kun hän kerrankin tarvitsi apua, sinun hintasi avulle oli 150 €? Nyt ymmärrän, miksei palstamammoilla ole kauheasti kavereita.
Hän auttoi samalla hinnalla kuin ulkopuoliselta olisit ostanut palvelun. Joten lätkäisin hänelle myös saman hinnan kuin ulkopuolinen olisi maksanut.
Ja kutsutko tosiaan auttamiseksi sitä että kun kaverilla ei kortti toimi niin hän maksaa ostokset ja pyytää 2 minuutin lainasta palkkioksi 2€
Juu ei tuo ole ystävyyttä, tuollaisia ihmisiä ei kukaan tarvi elämäänsä.
Ikinä ei kannata turvautua toisen apuun vaan keksiä itse selviytymiskeinot ja ennakoida parhaansa mukaan, mikäli tähän palstaan on uskominen. Kun ei tarvitse muilta apua, niin ei tarvitse muita auttaakaan. Säästyy monelta kurjuudelta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysymys auttamisesta jos siitä ottaa rahaa, vaan palvelun tarjoamisesta korvausta vastaan. Jos et tätä ymmärrä olet varmaan juuri tuollainen ihminen joka tarvii kaikesta maksun. Älä sitten poraa kun sullekkin laitetaan maksu.
käsitätkö että kaikki kenen kanssa olet jutellut ovat ystäviäsiä jolta voi vipata tai vanhat ystäväsi ovat kauheita kun ei sulle vippaa parempi avata peli kysymällä paljonko jo ennestään olet velkaa. tammelan kunnassa vuosittain tulee joku vippaaja ihan itse ovat asiansa sössineet järjettömiä kauppoja tai alkkoholi olemme päättäneet ei senttiäkään jos ap saisi tänään 50e huomenna pyytäisi 5000e korko tua edes jotain aktiveettia maksaa laina takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän olen ihmeissään siitä että miten voi mennä niin huonosti että ei ole edes 50 euroa?
Miten huonosti menee ihmisellä joka ei osaa lukea aloitusta?
Naurattaa miten omat ystäväni lainaisi vaikka 20k samantien ilman korkoa ja sitten jollain on "ystävä" joka pyytää jostain hikisestä 50 eurosta korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Joko ystävä ei vielä tunne sinua,eikä tiedä voiko takaisinmaksun luottaa -tai sitten tuntee jo niin hyvin, että tietää ettei voi.
Jep, tai sitten se "ystävä" on vaan yksinkertaisesti mulkku.
En kehtais minä pyytää korkoa keltään jolle lainaan rahaa, mutta usein ite annan 5 euroa ylimääräistä kiitokseksi, jos lainaan rahaa joltakin.