Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko maksaa omakotitalon ylläpito?

Vierailija
29.06.2022 |

Mieheni haluaisi meille omakotitalon. Nyt asumme vuokralla ja vuokra on 900 kuussa. Se on aika maksimi, mitä pystymme asumisesta kuussa maksamaan. Asuntosäästöjä on jonkin verran ja jonkinlaisen lainan saisimme. Mutta kiinnostaisi mitä kuussa maksaa omakotitalon kulut kuten kiinteistövero, lämmitys, jätemaksut, perus huollot ja mitä näitä nyt on. Tämä auttaisi arvioimaan millaisen lainan uskaltaisi ottaa.

Kommentit (922)

Vierailija
781/922 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon voi mitään yksiselitteistä vastausta antaa.

Meillä on 70-luvun lopun yksikerroksinen omakotitalo keskisuuressa kaupungissa. Vakuutukset noin 800€ vuodessa. Kiinteistövero noin 450€ vuodessa. Tontin vuokra 520€ vuodessa (pieni tontti). Jätemaksut 100€ 3 kuukaudessa. Vesimaksut 200€ 3 kuukaudessa. Meillä on ilma-vesilämpöpumppu, jonka hankintahinta oli noin 15 000€. Sähköön menee talvella 600€ kahdessa kuukaudessa ja kesällä noin 150€ kahdessa kuukaudessa. Sähkön hinta vaihtelee kyllä vuosittain jonkin verran. Ja toki riippuu, onko kylmä talvi ja paljonko ollaan kesällä mökillä. Viime kesänä oltiin 4 viikkoa mökillä ja lisäksi ehkä noin 5-6 viikonloppua kesä-elokuun välillä. Eihän silloin kulu paljon sähköä tai vettä, jos ollaan mökillä.

Meillä ei enää ole takkaa, se alkoi murentua piipun sisältö ja purettiin pois, mutta jos takka olisi, siinä säästää pakkasilla sähkölaskussa mutta toisaalta kyllä puu maksaa myös ja piipun korjaus ja nuohous. Sanoisin, että omakotitalossa pitää aina varata rahaa myös esim. pihan kuluihin. Samoin pientä remonttia on tehtävä. Meillä oli juuri ulko-oven lukon uusinta 450€ ja vessanpöntön uusinta (töineen 500€). Ei joka kerta voi olla lainaa hakemassa kun jotain menee rikki.

Vierailija
782/922 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suunnittelee eläkkeellä asua jossain kauempana, missä voi olla pitkä matka asioimaan ja ihan esim kauppaan, niin voi tulla eteen kaikenlaisia tilanteita. Kun ei autolla enää pysty ajamaan, niin sitten onkin sukulaisten hypättävä kyytimässä ja jopa halkoja tekemässä, että vanhus siellä pärjää.

Eli jos ei ole tarvittaessa varaa tai ei raaski ostaa palveluita, niin pitää miettiä noitakin asioita.

Nimim. kyllästynyt vanhuksen puiten hakkaamiseen ja kantamiseen ja ajamaan kauas auttamaan vaikka missä asioissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/922 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään vain miljonäärillä varaa asua omakotitalossa

70-luvulla onnistui tavalliselta duunariltakin

Vierailija
784/922 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laina 550/kk. Sähkö joulu-maaliskuu 150/kk , kesällä muutamia kymppejä. Meillä oma vesi, sen lämmitys vie suuren osan talvikuukausina. Lämmityspelletti 600 vuodessa, ennen Ukrainan sotaa oli 300 vuodessa. Jäteastian tyhjennys 220 vuodessa. Kiinteistövero 400 vuodessa. Jätekaivon tyhjennys neljän vuoden välein 90. Rintamamiestalo jossa jatkuvasti pientä laittamista. Vuosittaista kulua ei oikein voi arvioida kun on tehty ilman lainaa sitä mukaan kun rahaa on. Harvemmin tulee mitään mitä on pakko laittaa, hyvin paljon on ihmisestä itsestään kiinni minkä kokee tarpeelliseksi ja minkä kuntoinen talo on ostovaiheessa. Meillä yllätyksiä on ollut lähinnä itse aiheutettu oikosulku ja pamahtanut vesipumppu. 

Miten selviätte jätekaivon tyhjennyksellä joka neljäs vuosi. Käydäänkö teillä vessassakin vain joka neljäs viikko? Meillä jo kesämökin 10 kuution säiliö täyttyy kahdesti vuodessa ja jokainen tyhjennyskerta maksaa 300€.

Vierailija
785/922 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuohon voi mitään yksiselitteistä vastausta antaa.

Meillä on 70-luvun lopun yksikerroksinen omakotitalo keskisuuressa kaupungissa. Vakuutukset noin 800€ vuodessa. Kiinteistövero noin 450€ vuodessa. Tontin vuokra 520€ vuodessa (pieni tontti). Jätemaksut 100€ 3 kuukaudessa. Vesimaksut 200€ 3 kuukaudessa. Meillä on ilma-vesilämpöpumppu, jonka hankintahinta oli noin 15 000€. Sähköön menee talvella 600€ kahdessa kuukaudessa ja kesällä noin 150€ kahdessa kuukaudessa. Sähkön hinta vaihtelee kyllä vuosittain jonkin verran. Ja toki riippuu, onko kylmä talvi ja paljonko ollaan kesällä mökillä. Viime kesänä oltiin 4 viikkoa mökillä ja lisäksi ehkä noin 5-6 viikonloppua kesä-elokuun välillä. Eihän silloin kulu paljon sähköä tai vettä, jos ollaan mökillä.

Meillä ei enää ole takkaa, se alkoi murentua piipun sisältö ja purettiin pois, mutta jos takka olisi, siinä säästää pakkasilla sähkölaskussa

Asun ok-talossa ja kaikki menoni ovat em. pienemmät. Jäte- ja sähkömaksuni paljon pienemmät. Öljyyn menee vuodesta riippuen 2000 - 3000 euroa. Iso talo ja tykkään lämpimästä.    

Vierailija
786/922 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

200€/kk

Vierailija
787/922 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen 5000e remonttia sun pitää tehdä taloon joka vuosi? Vai tarkoitatko, että kaikki mahdolliset nikkaroinnit/huollot pitää teettää jollain firmalla, jos/kun itsellä ei pysy työkalut ym. osaaminen hanskassa?

Hän on varmaankin jakanut summia useammalle vuodelle. Meillä maksoi ikkunaremontti 11000€ vuonna 2019. Kattoremontti oli 11500€ vuonna 2020. Lisäksi tuli pakollinen viemäriremontti silloin samoihin aikoihin. Kaupunki uusi viemäröintien runkoputket ja meille vain ilmoitettiin, että joko korotetaan viemäröintiä (vaatii isot työt ja tiivistetään) tai hankitaan pieni pumppaamo. Selvähän se, ettei kakka nouse putkea pitkin ylöspäin kunnan viemäriin. Me hankittiin pumppaamo ja sen kuskannukset töineen 7000€. Eli yhteensä 2 vuoden sisällä rahaa paloi 29500€. Kyllä se on jaettava monelle vuodelle, meillä nyt päättyi remonttilaina. Et sinä voi mitenkään laskea, että ok, vuosina 2019-2020 meni lähes 30 tonnia, mutta nehän oli silloin.

Nyt on tulossa keittiöremontti, pari tonnia, kun ei ole rahaa uusia kodinkoneita. Kylpyhuone uusittiin v. 2016, mutta sitä en muista, paljonko kustannus oli. Oltiin säästetty sitä varten useampi vuosi tilille joka kuukausi. Minä olin äitiyslomalla v. 2014, ja me oltiin aloitettu säästää jo ennen äitiyslomaa, ehkä pari sataa kuussa alussa, mutta sitten äitiysloman jälkeen isompia summia.

Vierailija
788/922 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laske 700-1000 lainakulujen päälle, niin pitäisi riittää (vakuutus, vesi, sähkö, mahdollinen kaukolämpö, jätehuolto, kiinteistövero, mahdollinen tienhoitomaksu) ja jää säästöön ei niin kiinteitä kuluja varten, joita pakostakin tulee (talon maalaus, terassien käsittely, ilmastointihuollot, jonkin laitteen hajoaminen).

Jos on 900 käytettävissä tuskin on 700-1000 laittaa lainakulujen päälle. 

Vierailija
789/922 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suunnittelee eläkkeellä asua jossain kauempana, missä voi olla pitkä matka asioimaan ja ihan esim kauppaan, niin voi tulla eteen kaikenlaisia tilanteita. Kun ei autolla enää pysty ajamaan, niin sitten onkin sukulaisten hypättävä kyytimässä ja jopa halkoja tekemässä, että vanhus siellä pärjää.

Eli jos ei ole tarvittaessa varaa tai ei raaski ostaa palveluita, niin pitää miettiä noitakin asioita.

Nimim. kyllästynyt vanhuksen puiten hakkaamiseen ja kantamiseen ja ajamaan kauas auttamaan vaikka missä asioissa.

Ei sitä voi kukaan tietää, paljonko on elinpäiviä. Minulla on mummola kesäasuntona. Mummo ihan loppuun asti asui siinä omakotitalossa maalla, ja osti palveluita naapureilta, kuten talvella aurausta ja kesällä ruohonleikkuuta. Hän kuoli 84-vuotiaana ja oli hyvin pirteä lähes elämänsä loppuun asti, lähti ns. saappaat jalassa. Sellaista ei kenenkään tarvitse murehtia, mitä sitten, jos joskus 30 vuoden päästä tarvitse jonkun apua omakotitalossa. Sieltä voi muuttaa pois tai ostaa apua. Elämä on tehty edettäväksi nyt, eikä sen murehtimiseen, olenko joskus sairas. Kuka meistä tietää, mikä on viimeinen elinpäivä.

Vierailija
790/922 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän juuri viikonloppuna jollain mammalla riitti 300/kk kun kovasti kehui ettei kerta kaikkiaan muita kuluja ole. 4 hlö talo, oliko se nyt 9 vuotta vanha. Että kyllä kaikki on mahdollista kun vaan kovasti haluaa

Vierailija
791/922 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienehkössäkin hyväkuntoisessa omakotitalossa normikäyttökustannukset helposti noin 400/kk sähköt, joku lämmitysmuoto,  poltto/saunapuut, vesi, vakuutukset, nuohous, kiinteistövero, ilmastointihuolto.. Omakotitalossa on aina hommia ja aina tulee jotain.

Ruohonleikkuuta, lumenluontia, pihahommia, pikkukorjaamista, kun lumen mukana tulikin vesitorvet alas, kun lumiesteet olivat pettäneet. Puu kaatui huonosti myrskyllä ja nyt se pitää raivata. Ilmastointi lakkaa toimimasta siinä joku vika. Ruohonleikkuri tulee tiensä päähän. Pensasaita pitää leikata. 

Pitää olla aikaa ja viitseliäisyyttä ja osaamista puuhastella. Onko teillä? 

Vierailija
792/922 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän juuri viikonloppuna jollain mammalla riitti 300/kk kun kovasti kehui ettei kerta kaikkiaan muita kuluja ole. 4 hlö talo, oliko se nyt 9 vuotta vanha. Että kyllä kaikki on mahdollista kun vaan kovasti haluaa

Hep, minä🖐

Kävin nyt ihan 30 vuotta pitämästäni excelistä tarkistamassa tämän vuoden laskut:

Asumiskulut (sähkö+lämmitys, vedet+jäte) 275,50e/kk

Nuohous 5e/kk

Kiinteistön vakuutus 37,02e/kk

Vaikka nuo laskisi yhteen tulee vain 317,52e perus asumiskuluiksi.

Kiinteistöveron maksaa jokainen asumismuodostaan riippumatta myös, kertamaksu jota en splitannut tähän. Jos jakaisin se tekisi 40-50e lisää/kk - onko sillä merkitystä?

Muutamaan säkkiin puita menee n 100e vuodessa.

Sori, vaikka yritän kuinka keksiä lisäkuluja asumiseen ei niitä löydy!?

Vierailija
793/922 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo siis ei mullakaan ne peruskulut ole kuin noin 350 euroa kuussa keskimäärin. Sisältää sähkön, takan lämmitykseen käytettävän puun/briketit, veden, jätehuollon, nuohouksen, kiinteistöveron ja ilmanvaihtolaitteen suodattimet. Muita säännöllisiä kuluja mäkään en keksi. Talo on 16 vuotta vanha ja meitä on minä ja kaksi lasta vuoroviikoin. 

Mutta tietenkin epäsäännöllisiä tulee jonkun verran matkan varrella ja mitä pidempi se matka on, sitä enemmän. Mä olen tässä alkuperäinen asukas ja onhan mulla mennyt kaikenlaiseen. Olen asennuttanut sen takan ja kivetyttänyt pihan, olen teettänyt katetut ja lasitetut terassit, asennuttanut aurinkopaneelit ja latausaseman, olen tehnyt keittiöremontinkin jo, pienestä pintarempasta puhumattakaan, jota on tehty useita kertoja. Onhan näihin mennyt nopeasti laskettuna noin 50 tonnia. 

Mutta ne kiinteät ja säännölliset kulut, joilta ei voi välttyä? Ne on keskimäärin noin 350 euroa kuussa. 

Vierailija
794/922 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinpä se taitaa olla.

Meillä rintamamiestalo ja kuluu:

- ylläpito, pikku klorjaukset ja maalaukset + kiinteistövero haja-asutusalueella n 300 /kk

- sähkö 22 000 KWh (en tiedä päivän hintaa) 

- puita pönttöuunin lämmitykseen n 50 /kk

-nurmikon leikkuut ym pihatyöt 50 /kk kesäajan ja lumityöt talvella

-sakokaivojen tyhjennykset 120 / 2 krt vuodessa

- kulkeminen kauppoihin ja asioille 15 km eli vaatii oman auton kun muita kyytejä ei saa

-tietoliikenne, vakuutukset palo-vesivahinko ! jne

jne jne eli ei 900 riitä :(

Vierailija
795/922 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laina 550/kk. Sähkö joulu-maaliskuu 150/kk , kesällä muutamia kymppejä. Meillä oma vesi, sen lämmitys vie suuren osan talvikuukausina. Lämmityspelletti 600 vuodessa, ennen Ukrainan sotaa oli 300 vuodessa. Jäteastian tyhjennys 220 vuodessa. Kiinteistövero 400 vuodessa. Jätekaivon tyhjennys neljän vuoden välein 90. Rintamamiestalo jossa jatkuvasti pientä laittamista. Vuosittaista kulua ei oikein voi arvioida kun on tehty ilman lainaa sitä mukaan kun rahaa on. Harvemmin tulee mitään mitä on pakko laittaa, hyvin paljon on ihmisestä itsestään kiinni minkä kokee tarpeelliseksi ja minkä kuntoinen talo on ostovaiheessa. Meillä yllätyksiä on ollut lähinnä itse aiheutettu oikosulku ja pamahtanut vesipumppu. 

Miten selviätte jätekaivon tyhjennyksellä joka neljäs vuosi. Käydäänkö teillä vessassakin vain joka neljäs viikko? Meillä jo kesämökin 10 kuution säiliö täyttyy ka

Meillä on pienpuhdistamo. Kemikaalilla puhdistetaan ja imeytyskenttään päätyy suurin osa. Joka kuukausi pitää tarkistaa ns. sakka ja tosiaan vain joka neljäs vuosi tyhjentää. Kun meillä oli umpikaivot ilman puhdistamoa, oli meilläkin kahden kaivon tyhjennys kolmen kuukauden välein, eli 180 suunnilleen kerrallaan. Unohdin kun kuluista nuo kemikaalit, 50l kolmen vuoden välein 150euroa.

Vierailija
796/922 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hep, minä🖐

Kävin nyt ihan 30 vuotta pitämästäni excelistä tarkistamassa tämän vuoden laskut:

Asumiskulut (sähkö+lämmitys, vedet+jäte) 275,50e/kk

Nuohous 5e/kk

Kiinteistön vakuutus 37,02e/kk

Vaikka nuo laskisi yhteen tulee vain 317,52e perus asumiskuluiksi.

Kiinteistöveron maksaa jokainen asumismuodostaan riippumatta myös, kertamaksu jota en splitannut tähän. Jos jakaisin se tekisi 40-50e lisää/kk - onko sillä merkitystä?

Muutamaan säkkiin puita menee n 100e vuodessa.

Sori, vaikka yritän kuinka keksiä lisäkuluja asumiseen ei niitä löydy!?

Et laittanut kiinteistöveroa laskelmiisi. Outo kiinteistönomistaja. MOnihan on juuri kusessa niiden verojen takia. 2000 euroa vuodessa tekee melkein pari satkua lisää kuluihin. Ja se 2000 euroa on aika normi ei 400 euroa.

Vierailija
797/922 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo siis ei mullakaan ne peruskulut ole kuin noin 350 euroa kuussa keskimäärin. Sisältää sähkön, takan lämmitykseen käytettävän puun/briketit, veden, jätehuollon, nuohouksen, kiinteistöveron ja ilmanvaihtolaitteen suodattimet. Muita säännöllisiä kuluja mäkään en keksi. Talo on 16 vuotta vanha ja meitä on minä ja kaksi lasta vuoroviikoin. 

Mutta tietenkin epäsäännöllisiä tulee jonkun verran matkan varrella ja mitä pidempi se matka on, sitä enemmän. Mä olen tässä alkuperäinen asukas ja onhan mulla mennyt kaikenlaiseen. Olen asennuttanut sen takan ja kivetyttänyt pihan, olen teettänyt katetut ja lasitetut terassit, asennuttanut aurinkopaneelit ja latausaseman, olen tehnyt keittiöremontinkin jo, pienestä pintarempasta puhumattakaan, jota on tehty useita kertoja. Onhan näihin mennyt nopeasti laskettuna noin 50 tonnia. 

Mutta ne kiinteät ja säännölliset kulut, joilta ei voi välttyä? Ne on keskimäärin noin 350

No meillä takka, autotalli/katos, pihan asfaltointi, terassit ja maisemointi  maksettiin rakennuskuluissa 9v sitten. Samoin kaikki ulkomaalaukset yms on niin hyvin tehty ettei mitään ole tarvinnut paikkailla.

Talo on sisältä uudenveroinen, 1 mh  seinään laitoin tapetin 4v sitten. Siihen meni 30e, tarjouksesta löytyi. Kiuaskivet voisin vaihtaa "remppakuluina", 40e. 

Vierailija
798/922 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et laittanut kiinteistöveroa laskelmiisi. Outo kiinteistönomistaja. MOnihan on juuri kusessa niiden verojen takia. 2000 euroa vuodessa tekee melkein pari satkua lisää kuluihin. Ja se 2000 euroa on aika normi ei 400 euroa.

Siinähän se luki yläpuolella: jos olisin kiinteistöveron splitannut mukaan se trkidi n 40-50e/kk lisää.

Eli ollaan vasta n 350e/kk

Vierailija
799/922 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peltikatto 15 000e, lämmityksen uusiminen 30 000e. Sitten on näitä pienenpiä, kotivakuutus 700e, kiinteistöverö, saunapuut 100e/m3

Vierailija
800/922 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä on kiinteistövero tonneja kun puhutaan pientaloista. Mulla on 450 euroa vuodessa kolme kilsaa ydinkeskustasta eteläsuomalaisessa kaupungissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä