Paljonko maksaa omakotitalon ylläpito?
Mieheni haluaisi meille omakotitalon. Nyt asumme vuokralla ja vuokra on 900 kuussa. Se on aika maksimi, mitä pystymme asumisesta kuussa maksamaan. Asuntosäästöjä on jonkin verran ja jonkinlaisen lainan saisimme. Mutta kiinnostaisi mitä kuussa maksaa omakotitalon kulut kuten kiinteistövero, lämmitys, jätemaksut, perus huollot ja mitä näitä nyt on. Tämä auttaisi arvioimaan millaisen lainan uskaltaisi ottaa.
Kommentit (922)
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksiko sita ihmiset Suomessa odottavat etta pitaa asua....?! Ei mitenkaan pain ole hyva olla, toisella on liian kallista jonkun muun mielesta ja siita pitaa paasta nipottamaan etta ei noin, vaan ole kuten minakin. Ala asu ok-talossa ala asu kerrostalossa.
Juuri näin. Itse en ymmärrä tuota ollenkaan. Samaan listaan voi laittaa: Hanki samanmerkkinen auto kuin minulla, ota sama sähkösopimus tai suoratoistopalvelu. Jos et, niin suutun
Kannattaa etsiä pieni talo, teille voisi riittää kaksi huonetta ja keittiö lisäksi pitää olla puulämmitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2020 rakennettu 135m2 okt läntisellä Uudellamaalla. Oma tontti.
Kotivakuutus 35€/kk
Vesimaksut 70€/kk (kunnan vesiverkko)
Kiinteistövero 60€/kk
Sähkölasku siirtomaksuineen 180€/kk
Jätemaksu 12€/kk
Ilmanvaihto koneiden yms laitteiden suodattimet yms talon pienhuolto 30€/kk
Eli about 400€/kk jos ei yllätyksiä tule.
Lumityöt teemme itse, takkaa ei ole.
Näiden lukujen päälle tietty tulee lainan hoitokulut. Meidän tapauksessa tarkoittaa että asumiskulut on noin 1500€/kk.
Lainanhoitokulu ei ole asumiskulu vaan talon hankintakulu. Jos olisit ostanut talon ilman lainaa, tajuaisit tilanteen.
No mulle se on se ja sama millä nimellä se kulu menee, kun jossain on pakko asua ja asuminen maksaa. Jos ei sitä maksa, loppuu asuminenkin.
Kutsu sinä sitä vaikka kissan hiekkalaatikko kuluksi, mulla ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2020 rakennettu 135m2 okt läntisellä Uudellamaalla. Oma tontti.
Kotivakuutus 35€/kk
Vesimaksut 70€/kk (kunnan vesiverkko)
Kiinteistövero 60€/kk
Sähkölasku siirtomaksuineen 180€/kk
Jätemaksu 12€/kk
Ilmanvaihto koneiden yms laitteiden suodattimet yms talon pienhuolto 30€/kk
Eli about 400€/kk jos ei yllätyksiä tule.
Lumityöt teemme itse, takkaa ei ole.
Näiden lukujen päälle tietty tulee lainan hoitokulut. Meidän tapauksessa tarkoittaa että asumiskulut on noin 1500€/kk.
Lainanhoitokulu ei ole asumiskulu vaan talon hankintakulu. Jos olisit ostanut talon ilman lainaa, tajuaisit tilanteen.
Jos olisin ostanut talon ilman lainaa, pitäisi laskea talon arvonmuutos verrattuna saman rahasumman sijoittamiseen esim osakkeisiin. Vasta sitten tietää onko se tulo vai meno.
Itse olen asunut yli 20 vuotta okt:ssa. Talo on vanha ja remppoihin on mennyt ainakin seuraavasti: Katto 15000,. lämmitys 12000,- salaojat 10000,- piha 3000,- viemärit 8000.- putkiin 3500,- tässä nyt pikaisesti mitä muistan. Lisäksi täytyy huomioida kiinteistövero,jätemaksut, vesimaksut ja lämmityskulut. Nämä pelkästään ovat noin 600,- kk . Kaikki yllärit maksat, järjestät, valvot itse ja rahaa pitää olla mieluiten heti. Kotivakuutus pompsahtaa aivan toisiin svääreihin vrt. kerrostalo. Lisäksi kannatta huomioida yhteiskunnan rahan tarve= kiinteistöveron varma nousu. Firmat voivat vaihtaa maata ja paeta veroja, kiinteistöveroa ei voi paeta. Jos olet pienituloinen tai alempaa keskiluokkaa älä osta okt:a. Talosta tulee elämäsi tarkoitus ja stressin lähde. Sen pitäisi olla vain koti.
2000-luvun alussa rakennettu omakotitalo 90m2 Lapin suurimmassa kaupungissa, talo Kemijoen rannalla eli rantatontti ja tontti on oma.
Kiinteistövero 360 euroa vuosi
Ei tiemaksuja tai tien kunnossapitomaksuja, kaupunki hoitaa
Sähkön käyttö + siirto n. 1600 euroa + 1000 euroa (sähkölämmitys, lisäksi varaava takka ja puusauna eli näihin polttopuiden osto tarpeen mukaan, nyt ei lähivuosina tarvetta)
Nuohous 67 euroa vuosi
Kotivakuutus 270 euroa vuosi
Ei erillistä nettiliittymää, käytetään kännyköiden nettiä jos tarvis jakaa tietokoneeseen netti
Ei erillistä kaapelitv-liittymää vaan antennitv
Jäteastian tyhjennys + jätemaksu yht. 150 euroa vuosi
Vesi n. 50 euroa/kk eli n. 600 euroa vuosi
Noin 340 euroa/kk näillä menoilla. Talo on hyvin pidetty joten mitään isoja remppoja ei ole tarvis lähivuosina tehdä, ainoastaan kosmeettisia juttuja eli pintojen uusimista kuten maalausta ollaan tehty. Ei asuntovelkaa. Säästössä useampi kymmenen k€ joten yllättäviin menoihin riittää kyllä puskuria. Kerrostalossa asuttu viimeiset parikymmentä vuotta niin onhan tämä omakotiasuminen rauhallista ja mukavaa.
Arvioisin että n. 500 €/kk sisältäen kaiken lämmityksestä, veteen, kiinteistöveroon, tontinvuokraan, nettiin jne.. 2005 rakennettu 135 m2, suora sähkölämmitys, mutta puuta tulee paljon poltettua, sähkönkulutus alle 10 000 kWh/vuosi. Eikä mitenkään nuukaillen eletä
Vierailija kirjoitti:
Itse olen asunut yli 20 vuotta okt:ssa. Talo on vanha ja remppoihin on mennyt ainakin seuraavasti: Katto 15000,. lämmitys 12000,- salaojat 10000,- piha 3000,- viemärit 8000.- putkiin 3500,- tässä nyt pikaisesti mitä muistan. Lisäksi täytyy huomioida kiinteistövero,jätemaksut, vesimaksut ja lämmityskulut. Nämä pelkästään ovat noin 600,- kk .
Sanoisin, että 300-400 euroa kuukaudessa on lähempänä juokseviin menoihin. Olen seurannut kuluja pitkään. Rempat toki siihen päälle, edellä on siitä realistinen arvio vähän vanhemmalle talolle.
Pakkasten ollessa kovimmillaan ja pörssisähkön hinnan ollessa tapissa meillä meni sähkölaskuun enimmillään lähes 700 e/kk. Näin kesällä taas menee 50 euroa.
Talo kannattaa valita niin, että juoksevat menot ovat pienet. Ei suorasähkölämmitystä, ei tolkuttomasti neliöitä, kiinteistöverotukseltaan edullinen kunta, palvelut lähellä (toinen auto vasta maksaakin). Näin valitsimme pieneltä paikkakunnalta ja olemme tosi tyytyväisiä.
Oma kaivo ei todellakaan tarkoita ilmaista vettä.
Vedenlaatu pitäisi tarkastaa muutaman vuoden välein (nou. 250 e) ja kaivo huoltaa noin 5 vuoden välein (ammattilaisen tekemänä min 900 e). Ja vesipumppu eikä lämminvesivaraajakaan kestä ikuisuuksia. Ja jos kaivoveden laatuun tai riittävyyteen tulee ongelmia, niin niiden korjaaminen se vasta maksaakin.
Uskokaa, puhun kokemuksesta.
miulla menee n 200 e / kk on iso 160 m2 talo mutta tykkään puuhastella ja tehdä kaiken itse
Talon myyntiä ajatellen laskin meidän sähkölämmitteisen ( + varaava takka, jota lämmitetään talvella), noin 170m2 lämmitettävää, kuukausimenot. Joka kuukausi noin 500€ pitäisi laittaa säästöön, että kattaisi koko vuoden kustannukset.
Tähän kuuluvat siis kiinteistövero, vakuutus, sähkö, vesi. Lisäksi tietysti lainan lyhennys.
Sähkön kulutus vuodessa18000-20000 kWh/vuosi
Jos 900kk on kahdelta paljon ei kannata omakotitaloon muuttaa
Jos 900kk on kahdelta paljon ei kannata omakotitaloon muuttaa
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää myös nämä pienet sähkölaskut. Joku ei stemmaa vai asutaanko edes omakotilalossa. Pörssisähkön halvat aamuyön tunnit ja niiden hyödyntäminen on työssäkäyvälle aika raskasta. Ei ole ihmisen tarkoitettu olemaan hereillä yöllä 3 - 5:n välillä. Ajastimen avulla käynnistyvät ja valvomatta käyvät laitteet ovat turvallisuusriski. Toivottavasti tämä sähkön hinnoilla pelaaminen loppuu pian. Ei kai ole tarkoitus, että sähkön hinnan vahtimisesta tulee tärkein asia ihmiselle. Omakotiasumista suunnittelevalle sanoisin, että liian tiukalle ei kannata budjettia kiristää. Rahaa pitää olla plakkarissa yllättäviä menoja varten, niitä kumminkin tulee ja monesti ne on hoidettava heti että säästytään suuremmilta vahingoilta. Muutenhan tämä on ihanaa.
Miksi pitäisi yöllä pestä pyykkiä kun pörssisähkö on päivällä edullista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää myös nämä pienet sähkölaskut. Joku ei stemmaa vai asutaanko edes omakotilalossa. Pörssisähkön halvat aamuyön tunnit ja niiden hyödyntäminen on työssäkäyvälle aika raskasta. Ei ole ihmisen tarkoitettu olemaan hereillä yöllä 3 - 5:n välillä. Ajastimen avulla käynnistyvät ja valvomatta käyvät laitteet ovat turvallisuusriski. Toivottavasti tämä sähkön hinnoilla pelaaminen loppuu pian. Ei kai ole tarkoitus, että sähkön hinnan vahtimisesta tulee tärkein asia ihmiselle. Omakotiasumista suunnittelevalle sanoisin, että liian tiukalle ei kannata budjettia kiristää. Rahaa pitää olla plakkarissa yllättäviä menoja varten, niitä kumminkin tulee ja monesti ne on hoidettava heti että säästytään suuremmilta vahingoilta. Muutenhan tämä on ihanaa.
Miksi pitäisi yöllä pestä pyykkiä kun pörssisähkö on päivällä edullista?
Meillä sähkölämmitteisen okt:n pörssisähkölasku kesäkuulta oli 43e (sisältää siirron, verot ja perusmaksun). Toukokuulta 82e.
Ihan mitätön summa - johan yksiön sähkölasku ilman lämmitystä on 20-30€/kk
Palataanpa kuluihin, nyt kun on ensimmäinen talvi takana ja kiinteistöveronkin määrä selvinnyt.
Kiinteistövero on näköjään 950€. Kylmimpien kuukausien sähkölasku oli joku 700€/kk, pahimmillaan sähköä meni 5000kWh kuukaudessa. Kesällä menee 'vain' 1200-1400kWh. Auraukseen meni joku 400€.
Yhtä sun toista pientä laittamista olisi, kun välillä oli hiiriä olohuoneessa ja keittiössä ja keväällä näkyi, miten vesirännit on ruostuneet puhki monesta kohtaa. Syksyllä vuotokohtia näkyi vain yksi, mutta talven jälkeen niitä oli useampia. Pihanpuoleinen terassi on ottanut aika paljon osumaa lumitöistä. Siinä tuli käytettyä lumilinkoa ja petkelettä ja kaikkea siltä väliltä.
Lumityöt on aika rankkaa hommaa tavalliselle sohvaperunalle! Mutta jos osasi lopettaa ajoissa, ennen kuin oli vetänyt itsensä ihan piippuun, niin olihan se myös mukavaa ulkoilua. Pahimmillaan uuvutin itseni lumitöissä niin, että jouduin lepäämään koko loppupäivän o_O
Ei minusta omakotitaloon kannata lähteä, jos joutuu miettimään, onko varaa. Se on totta, että halvallakin voi asua, mutta jos tulee pikku rempassa vaikka jotain hometta vastaan, niin onko sellaisessa tilanteessa kiva, ettei ole varaa tehdä tarpeeksi laajaa remonttia ja kunnolla?
Meillä on velaton talo, maksettiin laina pois kun oli saatu oma asunto myytyä. Mutta vaikka kuukausittaista lainaerää ei olekaan, ei se silti tarkoita, että velattomassa talossa asuminen olisi jotenkin edullisempaa. Se 500000€ mikä nyt on seinissä, voisi vaihtoehtoisesti olla osakkeissa. Tuolla saisi helposti kuukausittain 1400€ osinkoja verojen jälkeen. Se on ihan itsepetosta ajatella, että velattomassa talossa asuminen on halpaa, jos siinä talossa on kuitenkin kiinni iso kasa rahaa.
Vain halvassa talossa asuminen voi olla oikeasti halpaa.
Omakotiasumisen kulut on melko venyvä käsite, ne voi olla todella suuret tai todella pienet niin kuin minulla, rakensin ensin 80m2:n talon ilman lainaa aivan duunarin palkkatuloilla, tein kaiken itse, paitsi sähkörasioiden kytkennän ja painevesiliitännät, asumalla parakissa tontilla rakennusajan. Lisäksi talossa on puukiuas, puuliesi, leivinuuni mutta myös sähkölattialämmitys jota ei paljon tarvitse kun puulla lämmitän (n.5-6m3 vuodessa) , puut saan omalta pieneltä tontilta ja kesämökiltä ilmaiseksi, täällä etelässä puut kasvaa niin vauhdilla. Kaikki remontit ja melkein kaikki kodinkoneet pystyn korjaamaan itse, eikä talossani minun elinaikana tarvi kovinkaan suuria remontteja tehdä. Lisäksi talossa on pari vuotta ollut tehokas akkusysteemi jotka lataan vuorokauden halvimpina tunteina (2-3h halpaa tuntia riittää lataamiseen) ja muu aika talo käy akkusähköllä (kaikki kodinkoneet), vuodessa menee sähköä n.7300kwh ja maksan siitä alle 4,5c/kwh veroineen. En ole tarkkaan laskenut kuukausikuluja, mutta varmaan alle 200eur/kk.
Jos ei tykkää ulkotöistä ja inhoaa pihanhoitoa niin kannattaa pysyä kerrostalossa, mutta jos tykkää niin harrastusta voi isommalla tontilla laajentaa kotiviljelyyn ja hankkia vaikka pienen kasvihuoneen. Sieltä on mukava napsia pöytään salaaattiainekset ja enemmänkin
Mutta jos inhoat kaikkia kukkia, pensaita ja omenapuita, niin unohda