Paljonko maksaa omakotitalon ylläpito?
Mieheni haluaisi meille omakotitalon. Nyt asumme vuokralla ja vuokra on 900 kuussa. Se on aika maksimi, mitä pystymme asumisesta kuussa maksamaan. Asuntosäästöjä on jonkin verran ja jonkinlaisen lainan saisimme. Mutta kiinnostaisi mitä kuussa maksaa omakotitalon kulut kuten kiinteistövero, lämmitys, jätemaksut, perus huollot ja mitä näitä nyt on. Tämä auttaisi arvioimaan millaisen lainan uskaltaisi ottaa.
Kommentit (922)
Factoihin perustuvaa tietoa n. 40 vuoden ajalta muutettuna nykyiseen rahan arvoon: lämmityssähkö 100.-€, vakuutus 21.-€, jätehuolto 12.-€, vero 30.-€ (suuri kiinteistö), huolto ja remppakustannuksiin 50.-. Suuremmat perushuollot n. 50 vuoden jälkeen. Käyttösähkö ja vesilaskut eivät ole mukana listassa.
Vierailija kirjoitti:
Lainanhoitokulu ei ole asumiskulu vaan talon hankintakulu. Jos olisit ostanut talon ilman lainaa, tajuaisit tilanteen.
Meillä on velaton talo, maksettiin laina pois kun oli saatu oma asunto myytyä. Mutta vaikka kuukausittaista lainaerää ei olekaan, ei se silti tarkoita, että velattomassa talossa asuminen olisi jotenkin edullisempaa. Se 500000€ mikä nyt on seinissä, voisi vaihtoehtoisesti olla osakkeissa. Tuolla saisi helposti kuukausittain 1400€ osinkoja verojen jälkeen. Se on ihan itsepetosta ajatella, että velattomassa talossa asuminen on halpaa, jos siinä talossa on kuitenkin kiinni iso kasa rahaa.
Vain halvassa talossa asuminen voi olla oikeasti halpaa.
Jos tuolla tavalla ajattelee, asuminen ei kannata lainkaan. Mutta yleensä ok-talossa asuminen on halvempaa kuin vuokralla asuminen, jos kyseessä on yksiötä suurempi luukku. Mutta aina vuokraluukusta ok-taloon muuttaminen ei tule lopulta halvemmaksi. Jos pärjää kaupungissa ilman autoa, syrjäseudulla halvan asumisen lisäksi tarvii yleensä auton. Tosin talon hankintahinnassa on muutama sata tonnia hintaeroa juuri siksi, kun sinne lähikauppaan voi helposti olla se 15km, ja edellinen bussi meni vuonna 1982. Kun palvelut on lähellä, talosta voi helposti pyytää enemmän.
Kyllä okt asuminen on kalliimpaa kuin täällä moni antaa yymmärtää. Remontteihin tulee varata keskimäärin 5000 eur/vuosi, jotta talo säilyttäisi arvonsa. Jos et tee remontteja, talo on 40 vuodessa purkukuntoinen.
Mitä ihmeen 5000e remonttia sun pitää tehdä taloon joka vuosi? Vai tarkoitatko, että kaikki mahdolliset nikkaroinnit/huollot pitää teettää jollain firmalla, jos/kun itsellä ei pysy työkalut ym. osaaminen hanskassa?
Laske 700-1000 lainakulujen päälle, niin pitäisi riittää (vakuutus, vesi, sähkö, mahdollinen kaukolämpö, jätehuolto, kiinteistövero, mahdollinen tienhoitomaksu) ja jää säästöön ei niin kiinteitä kuluja varten, joita pakostakin tulee (talon maalaus, terassien käsittely, ilmastointihuollot, jonkin laitteen hajoaminen).
Ei ole. Roskat, vesi, sähkö, vakuutukset nää on aikakin säännöllist menot omakotitalolle. Sitten vielä kiinteistövero, huollot, laina.
Muutamaan noihin maksuihin voi itse vaikuttaa kulutuksella.
Meinaatko talvella lämmittää veden aurinkopaneeleilla? Ihan turha systeemi pohjolaan, jossain Turkissa se toimii.
Kesällä sähkö on niin halpaa, ettei mitään paneeleita tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä okt asuminen on kalliimpaa kuin täällä moni antaa yymmärtää. Remontteihin tulee varata keskimäärin 5000 eur/vuosi, jotta talo säilyttäisi arvonsa. Jos et tee remontteja, talo on 40 vuodessa purkukuntoinen.
Eli mulla pitäisi jo nyt olla tilillä 45000e (talo on 9v vanha) vaan siltä varalta että n 15-20v kuluttua tulee ekat rempat?? Tuskin olen hengissäkään enää silloin eikä niihin remppoihin mene 145000e vaikka olisinkin:)
Toistaiseksi "huoltoon" menee max 100e vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 900 euroa/kk riittää normaalin ok-talon ylläpitoon, ja jää vähän säästöönkin, paitsi jos kyseessä suorasähkölämmitteinen talo, tuo 900 euroa voi talvella mennä joka kuukausi pelkkään sähkölaskuun.
Siitä 900 eurosta pitää maksaa siis myös lainan lyhennys. Siksi mietin että paljonko talon kulut olisi, että minkä verran pystyisi maksamaan lyhennystä. Ap
Se riippuu niin asunnon hinnasta ja paljonko lainaa saatte. Laina laskureilla voi suuntaa antavaa mitä on kk. Mikä lämmitysmuoto? Sähkö, vesi yleensä kulutukset mukaan. Jätelasku. Kiinteistövero riippuu alueesta. Kannattaa keskustella myös pankin kanssa. Sit kannattaa ottaa selvää jos asuntoa hankitte onko rasitteita, niistä voi mahdollisesti kuluja tulla jos on sellaista. Myös kannattaa jos jokin menee rikki tai muuta niin se on lisäkuluja myös.
Kyllä kiinteistön omistaja on se jolle laskuja tulee, yhteiskunta muistaa ja sitten on ne pakolliset menot: sähköt, lämmitys, vedet, jätekaivopuhdistus, remontit. Sitä taloa pitää todellakin huoltaa jos aikoo pitää sen kunnossa. Tosin moni asuu niin ettei huolla ja sitten tulee niitä ylläreitä kun myy sen. Edelliset sukupolvet oli juuri tällaisia, talo elettiin loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mulla pitäisi jo nyt olla tilillä 45000e (talo on 9v vanha) vaan siltä varalta että n 15-20v kuluttua tulee ekat rempat?? Tuskin olen hengissäkään enää silloin eikä niihin remppoihin mene 145000e vaikka olisinkin:)
Toistaiseksi "huoltoon" menee max 100e vuodessa
Hyvä puoli ok-talo asumisessa on että saa itse päättää tekeekö remppaa vai tekeekö ylipäätään ollenkaan.
Oon niin kypsynyt kerrostalo osakkeessa asumiseen kun enemmistö päättää rempoista vaikka vähemmistöllä ei olisi rahaa niitä rahoittaa.
Oon suurimmaksi osaksi maksanut lainani. Myyn tämän 3 vuoden sisään, maksan loppulainan ja ostan muuttotappiokunnasta halvalla rintamamiestalon. Elän säästöilläni ja eläkkeellä ja koska perillisiä ei ole niin aivan sama mätäneekö talo alta. Jätän jälkeeni vain savuavat rauniot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 900 euroa/kk riittää normaalin ok-talon ylläpitoon, ja jää vähän säästöönkin, paitsi jos kyseessä suorasähkölämmitteinen talo, tuo 900 euroa voi talvella mennä joka kuukausi pelkkään sähkölaskuun.
Mistä tuo suorasähkölämmityksen demonisointi tulee? Puhdasta tietämättömyyttä ja omien väärinymmärrysten jakaminen "faktana", öljylämmitys on moninkertaisesti kalliimpaa kuin suorasähkö.
Meillä vanha, suorasähkölämmitteinen omakotitalo ja sähköön enimmillään on mennyt 200€/kk sisältäen kaiken sähkön.
Itse olen laskenut meidän talon kuluja, niin kaikkineen kulut ovat n.300€/kk kun jaetaan tasaisesti koko vuodelle.
Mutta asumistavat, neliöt jne vaikuttaa paljon joten tyhjentävää vastausta on mahdotonta sanoa.Omakotitalossa asuminen on kuitenkin edullisempaa kuin vastaavankokoisessa taloyhtiössä asuminen.
Voi olla että ennen Venäjän Ukrainaan hyökkäystä meni tuon verran sähköön mutta en usko että nykyään taloon jota voi sanoa omakotitaloksi tuo riittäisi alkuunkaan. Lisäksi ennustettavuus tällä hetkellä on epävarmalla pohjalla.
Erittäin järkevää kysyä oikeita kokemuksia ennen rakentamista tai ostamista.
Meille tuli Älvsbyn pakettitalo 18 vuotta sitten - silloinen suurin malli. Lainaan menee edelleen 800 kuussa ja kaikki muu vie noin 4000 vuodessa. Sähkölämmitteinen ilmalämpöpumpuilla, tiemaksut maaseudulla, roskat, kiinteitövero (noin 770), vakuutus jne. Kesä on halpaa aikaa, syksyllä maksetaan kiinteistövero, talvella lämmityssähköjä, keväällä vakuutus... aina on maksettavaa, mutta helposti vuokra-asunto veisi saman rahan jos olisi noin 150 m2.
Tosin täällä Vihdissä ei ole hirveän kylmiä talviakaan, joka myös säästää. Ja lisäksi poltetaan oman metsän puita takassa talvisin. Vaikea arvioida sen vaikutusta, mutta uskon vastaavan useita satasia vuodessa. Eli ilman takkaa ja omaa metikköä kulut olisivat hiukan suuremmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo suorasähkölämmityksen demonisointi tulee? Puhdasta tietämättömyyttä ja omien väärinymmärrysten jakaminen "faktana", öljylämmitys on moninkertaisesti kalliimpaa kuin suorasähkö.
Meillä vanha, suorasähkölämmitteinen omakotitalo ja sähköön enimmillään on mennyt 200€/kk sisältäen kaiken sähkön.
Itse olen laskenut meidän talon kuluja, niin kaikkineen kulut ovat n.300€/kk kun jaetaan tasaisesti koko vuodelle.
Mutta asumistavat, neliöt jne vaikuttaa paljon joten tyhjentävää vastausta on mahdotonta sanoa.Omakotitalossa asuminen on kuitenkin edulli
Meillä 180 neliötä, suora sähkölämmitys, pörssisähkö. Kallein sähkölasku siirtomaksuineen ja veroineen tänä vuonna oli tammikuussa noin 350 euroa. Kesällä noin 60 €. Varaava uuni ja kevyttakka löytyy, sauna lämpiää myös puilla. Meillä tasaisesti jyvitettynä 12 kuukaudelle kulut talosta 260€ per kk. Talo on peruskorjattu, mitään ei tarvitse enää remontoida. Pienet ylläpitorempat osaamme tehdä itse.
Yleisellä tasolla ja yleensä okt on halvempibasumismuoto kun yhtiö. Sillä edellytyksellä, että itse hoitelee lumityöt, nurmikonleikkuut, huoltomaalaukset ja pienet korjailut. Taloyhtiössä nämä yleensä aina teetetään ja se on kallista.
Tämä siis toimii näin, jos löydät joko hyvin peruskorjatun talon, jossa isoja remppoja (katon uusinta, salaojat, riskirakenteiden korjaus) ei ole lähivuosina - pariinkymmeneen vuoteen tiedossa. Tai sitten löydät peruskorjattavan kohteen halvalla ja teetät nuo.
Kaikenmaailman sähköjutut ja "putkirempat" on okt ssa vaan jonkun tonnin juttuja, ei vaadi mitään isoja purkuja vaan päivässä saadaan valmista, kun taas kerrostalossa helposti 1000€/neliömetri eli sellanen 30 000 - 100 000 € per asubto koosta riippuen.
Olen asunut kerrostalossa, rivariyhtiössä ja nyt viimeset 11v peruskorjaamassamme ok-talossa enkä ikinä enää vaihtaisi pois, ellei jostain syystä olisi pakko.
Niin ja vaikka on suorasähkölämmitys, niin vuosikulutus (varaava takka ja ilp mukana) vain n 19-21 000kwh. Viime talvena pörssisähköllä pari kalleinta kuukautta vajaa 500€, keväästä syksyyn mennään 70-250€ vaikka asuntovaunukin roikkuu sähkössä peruslämmöllä. Sähkölämmitystä pelätäön aivan turhaan, ja syö ne maalämmötkin kylmillä sähköä. Helppous ja edullisuus, ja ennenkaikkea oma rauha ja saa tehdä mitä haluaa - tämä on luksusta. Ja olihan se korona-aikanakin kiva tässä oleskella omalla pihalla grillailemassa ja särpimässä kaljaa ja puuhailemassa, kun iso joukko oli lukittautuneena kerrostalokoppiin. Kyllähän näitä tilanteita tulevaisuudessakin tulee, että omasta pihasta ja terassista on iloa ja hyötyä.
Varsinkin vanhemmassa omakotitalossa tulee koko ajan remontointitarvetta. Onneksi omakotiasumisessa saa itse päättää miten omaisuuttaan hoitaa eikä ole taloyhtiön hallituksen pihdeissä. Meilläkin ramppaa ovella viikottain kaiken maailman kattourakoitsijoita, maalareita, ikkunantekijää ja salaojabulvaaneja. Riittää kun toteaa että suksii pois pihalta pällistelemästä ja laittaa oven kiinni. Asumiskustannukset eli kaikki verot, vakuutukset, vedet, jätevedet, lumityösopimus ja sähköt meidän 150 neliön maalämmöllä lämpiävässä talossa jossa lisäksi lämmin autotalli n. 750€/kk. Lainaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta asumistavat, neliöt jne vaikuttaa paljon joten tyhjentävää vastausta on mahdotonta sanoa.Omakotitalossa asuminen on kuitenkin edulli
Meillä suorasähkölämmitys, varaava takka ja ilp. Okt yhdessä tasossa vm 1987. sähkönkulutus viime vuodelta n. 21000kwh ja kalleimmat laskut oli noin 450€ pari kolme kuukautta, muuten vaihtelee kesän 70€ syksyn ja kevään 200€. Muut asumiskulut melko pienet, tasaisesti kuukaudelle jaettuna joitain kymppejä. Olisko tuo nyt sitten karkeasti keskimäärin jotain noin 300€ kuussa asumiskuluja (ei sisällä lainanlyhennystä, mutta sisältää "vastikkeen" + kaiken sähkön, lämmityksen ja lämpimän veden ja valot jne). Minusta se on erittäin halpaa asumista, verrattuna siihen että on yli sata neliötä tilaa ja oma piha. Edellisessä pienemmässä taloyhtiöasunnossa pelkkä vastike oli nelisen sataa, sillä sai lämmityksen ja lämpimän veden, piha alueiden kunnossapitokin hoidettiin itse. Sen ulkoistaminen olisi nostanut parilla sadalla vastiketta.
Suunnitteillahan on kaikenlaisia energiaveroja lisää.
Laina 550/kk. Sähkö joulu-maaliskuu 150/kk , kesällä muutamia kymppejä. Meillä oma vesi, sen lämmitys vie suuren osan talvikuukausina. Lämmityspelletti 600 vuodessa, ennen Ukrainan sotaa oli 300 vuodessa. Jäteastian tyhjennys 220 vuodessa. Kiinteistövero 400 vuodessa. Jätekaivon tyhjennys neljän vuoden välein 90. Rintamamiestalo jossa jatkuvasti pientä laittamista. Vuosittaista kulua ei oikein voi arvioida kun on tehty ilman lainaa sitä mukaan kun rahaa on. Harvemmin tulee mitään mitä on pakko laittaa, hyvin paljon on ihmisestä itsestään kiinni minkä kokee tarpeelliseksi ja minkä kuntoinen talo on ostovaiheessa. Meillä yllätyksiä on ollut lähinnä itse aiheutettu oikosulku ja pamahtanut vesipumppu.
Riittää lainanlyhennyksiin ja kuluihin tuo 900. Ei muuta kuin katselemaan taloja.