Paljonko maksaa omakotitalon ylläpito?
Mieheni haluaisi meille omakotitalon. Nyt asumme vuokralla ja vuokra on 900 kuussa. Se on aika maksimi, mitä pystymme asumisesta kuussa maksamaan. Asuntosäästöjä on jonkin verran ja jonkinlaisen lainan saisimme. Mutta kiinnostaisi mitä kuussa maksaa omakotitalon kulut kuten kiinteistövero, lämmitys, jätemaksut, perus huollot ja mitä näitä nyt on. Tämä auttaisi arvioimaan millaisen lainan uskaltaisi ottaa.
Kommentit (922)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseä mietityttää omakotitalojen remontteihin menevät kulut.
Käsittääkseni ikkunaremontti on 10 000 - 20 000 e.
Tässä lähistöllä monessa talossa tehdään jotain remonttia. Salaojat, jotain eristyksiä, kattoremonttia yms.
Nuo taitaa olla niitä pakollisia jotta talo pysyy kunnossa.
Noista ainoa on kattoremppa (mikäli katto on rikki) joka on pakollinen talon kunnossapitämiseksi.
Remonttikulut on nekin aika riippuvaisia, että mikä on lähtötaso ja mitä pitää tehdä, sekä toisaalta, millaista tasoa itse haluaa. Vanhempi talo, jossa ei ole salaojia, niin se ei ole mikään halpa remppa tehdä salaojia...etenkin, jos sattuu olemaan isompaa terassia siinä ympärillä, joka menee purkuun kaivamisen takia.
Ikkuna- ja oviremontit samaten, pääsee halvalla jos tekee itse ja ostaa "hyvää ja halpaa" jostain. Jos haluaa enemmän eristystä, uv-pinnoitusta, you-name-it, niin joutuu kaivamaan kuvetta.
Keittiöistä on puhuttukin aiemminkin jo. Toisille kelpaa se 25 vuotta sitten tehty, "kaunis" kellastuneen männyn värinen keittiö, toiset vaihtaa runkoihin Ikean ovet ja kolmas haluaa purkaa kaiken, koska kokee arvostavansa uutta ilmettä riittävästi.
Jne. jne. jne. mutta yhtäkaikki, näitä on vaikea pistää ns. juokseviksi kuluiksi, joita jyvittää kuukausitasolle. Pitäisi isot remppakulut laskelmissa ihan erillään, samoin ne isot rempat menee erillisellä rahoituksella taloyhtiöissäkin - harvemmassa yhtiössä lienee suoraan käteistä kassassa puolentoista miljoonan julkisivuremonttiinkaan.
Meidän 100v talo on seissyt samalla paikalla ilman salaojia ja seisoo jatkossakin. Salaojat tarvitsee paikkaan joka ei ole talolle sopiva.
"Omat puut" on venyvä käsite. Tiedän yhden omakotitaloasujan, jonka puut tulevat pihaan ihan ilmaiseksi kiitos hänen eläkkeellä olevan isänsä, joka omasta metsästään kaataa puut, tekee siivoukset, paloittelee, pilkkoo ja kuljettaa tyttärelle sadan kilometrin päähän kaiken. Onhan se halpaa (anteeksi, maksutonta). ;)
Yleisesti ottaen omien puiden käyttö vaatii aika paljon oman vapaa-ajan uhraamista ja siihen kaikilla ei ole mahdollisuutta.
Meillä 2015 rakennettu talo. Neliöitä 140. Poistoilmapumppu.
Sähkönkulutus 15 000 kwh vuodessa. Mukana kaikki sähkö, myös sähköauto ja ulkoporeamme sekä autotalli-varasto 20 n2 suorasähköllä.
Kulu tällä hetkellä noin 200 enkk, talvella noin 600 e kk nyt kun hinta nousi, kesällä vähemmän.
Jätekuljetus 10 e / kk.
Tonttivuokra 1000 e vuodessa. Jos tontti olisi oma, olisi 30 000 enemmän asuntolainaa. Laskettiin, että ei kannata, kun ei ikuisesti asuta ja tontin hintaa ei saa täällä takaisin myyntihinnassa.
Vesi ollut 3 hlö kaikkineen ollut noin 40 e kk.
Pihan ylläpitoon (mullat, lannotteet, kasvit, kukat, ruohonleikkuu, hiekotus), maalaus, terassin öljyäminen, nuohous jne. mitä kaikkea noin 500 vuodessa.
Valuutuksiin tietysti myös jotain, oisko talon osuus 40 e kk.
Vierailija kirjoitti:
Tässä lähistöllä monessa talossa tehdään jotain remonttia. Salaojat, jotain eristyksiä, kattoremonttia yms.
Paljonko maksaa kerrostalossa saman ikkunamäärän remontointi tai jotkut eristykset tai kattoremontti? Eihän kerrostalokaan pysy kunnossa ilman noita remontteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsän omistaja kirjoitti:
Monet täällä tuntuu lämmittävän "ilmaiseksi" oman metsän puilla.
Mun vanhemmilla on omaa metsää, jonka hoitamisessa kaadettavalla puulla lämmittävät pääosin talonsa.
Isäukko nauraa varmaan ens viikollaki vielä sille, että talo lämpiäis ILMAISEKSI oman metsän puilla.
Tuumiskeli tuossa, että ensin nuo metsät on pitäny ostaa. Toki hoidettu metsä pitää ja jopa nostaa arvoaan.
Sitten ne puut pitää kaataa; moottorisahaa ja polttoainetta tarvitaan. Sen jälkeen ne puut pitää saada sieltä metsästä omalle pihalle; traktori ja tukkikärry siihen. Pihalla ne sitten tehdään polttopuuksi; klapikone/sirkkeli sun muut tarpeet. Sitten ne puut pitää saada kuivumaan ja säilöön katon alle; kolme isoa rakoliiteriä.Siellä on koko ajan useamman vuoden polttopuut valmiina, varmaan 30-50m3 tällä hetkellä.
Laskeskeli tuossa, että menee aika pitkälle harrastelun piikkiin koko puulämmitys, jos myis pois kaikki tarvittavat koneet/laitteet (joita ei muuhun tarvitse) niin ostelis loppuelämän sähköt helposti ja jäiski vielä, metsääkään ei tarvis myydä.Appiukko muutti pari vuotta sitten puulämmityksen maalämpöön, koska se on halvempaa ja helpompaa kuin puilla lämmitys; juurikin nämä kulut koneista ja laitteista. Toki tekee edelleen klapia myyntiin muille, koska koneet ja metsää löytyy. Ja jälkipolvi jatkaa samaa urakointia, niin koneita ei kannata myydä.
Ylijäämärankaa tuo tutut ja kylänmiehet kyselyjen perusteella pihaan. Omasta pihapiiristä/mökin tontilta saa puuta kaataa ihan vuosittain, ja itsestään kasvaa lisää ;) Mitä tuohon nyt tarvii, moottorisahan ja klapikoneen, tilaa kuivata ja säilyttää. Peräkärryn jolla kuljettaa.
Aikaa tarttee myös. Ei mun kannata alkaa klapeja vääntämään "säästömielessä", kun oman firman kautta saan laskutettua 4 päivänä viikossa 1300 euroa per päivä.
Tuskinpa on mitäänb firmaa ;) Jos ihmisellä on menestyvä yritys niin hän kyllä tietää ettei puulämmitys maksa paljon mitään ;)
Ja sehän on siis ihan valintakysymys haluaako säästää rahaa vai ei. Omakotitalossa on tosiaan monta kohtaa, jossa voi tehdä itse ja säästää, tai ostaa palvelu (tai se lämmitys) kalliilla jostain.
Se on juuri näin. Tosin on sitten eri kysymys, että miten toimiminen oikeasti säästää ja mikä ei. Toisille voi olla kannattamatonta ottaa erikseen vapaata ja tehdä sillä ajalla klapeja, jos töitä tekemällä ja klapit ostamalla pääsee edullisemmin.
Minun ammatissani laskutan yritykseni kautta 1300€/päivä + ALV, mutta nämä ei ole mitään 7,5 tunnin päiviä. Edes tämän hetken klapien hinnoilla minun ei ole mitään järkeä ottaa edes puolipäiväistä vapaata klapien tekemiseen, koska vuoden klapikulutuksen ostaminen valmiina klapeina on halvempaa.
Ja sinulla ei ole koskaan vapaapäiviä? En minä ainakaan ota erikseen vapaapäiviä klapien tekoa varten, kyllä ne ihan lomalla ym. tehdään. Mutta toki ymmärrän ettei yrittäjä välttämättä pidä samalla lailla lomaa, ja voi olla fiksumpaa ostaa ne jos tuntuu ettei muuten aika ja jaksaminen riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee niitä isoja remontteja kerrostaloissakin. Mitä maksaa hissien uusiminen? Puhutaan jo sadoista tuhansista euroista. Parvekkeiden uusiminen? Asfalttityöt... Näihin verrattuna pientalojen rempat on pientä näpertelyä.
Ei niitä kovin usein uusita, hissiä vain huolletaan ja niin on suunnitelmissa aika pitkälle jatkossakin. Meidän taloyhtiössä isommat rempat menee yleensä miljoonabudjetilla, no asfalttitöihin ei sentään noin paljoa mene. Eikä niitä asfalttitöitäkään usein tehdä, paikataan paikkaa paikan päälle. No on se kerran uusittu kokonaan, reilusti yli 40 vuoden käytön jälkeen. Suuri taloyhtiö, monta taloa ja asuntoja on lähemmäs 200. Väittäisin, että asuntoa kohden isommatkin rempat ovat paljon edullisempia kuin omakotitalossa.
Ainakin putkiremontit ovat omakotitaloissa halvempia kuin kerrostaloissa. Omakotitaloissa pärjää muutamalla tonnilla, kerrostalojen putkiremonteissa puhutaan kymmenistä tuhansista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa kerrostalossa saman ikkunamäärän remontointi tai jotkut eristykset tai kattoremontti? Eihän kerrostalokaan pysy kunnossa ilman noita remontteja.
Kerrostalossa ei edes itse voi päättää mitä rempataan. Jos hallitus saa päähänsä että ne ikkunat pitää nyt remontoida niin nehän sitten remontoidaan, vaikka itsestä tuntuisi ettei vielä olisi tarvetta. Ja se remontti teetetään jollain valitulla firmalla, joka on esim isännöitsijän kaverin firma, et voi itse vaikuttaa siihenkään (no voit toki yrittää tuoda omaa näkemystäsi esiin yhtiökokouksessa mutta kyllä iso osa vaan uskoo mitä isännöitsijä sanoo). Tai toisaalta jotain remppaa saatetaan lykätä ja lykätä jos sattuu olemaan pihejä/varattomia asukkaita, ja talo rapistuu ja sen arvo laskee huonon hoidon vuoksi. Sitten voikin tulla joku kallis paukku jos vaikka remontoimaton putki hajoaa, ja maksumieheksi joutuu. Ei kt-asuminenkaan siis mitenkään riskitöntä ole, eikä ne ole immuuneja remonttitarpeille. Toki kaikissa asumismuodoissa näitä riskejä voi pienentää perehtymällä siihen mitä on ostamassa ja miten kyseistä asumusta on hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee niitä isoja remontteja kerrostaloissakin. Mitä maksaa hissien uusiminen? Puhutaan jo sadoista tuhansista euroista. Parvekkeiden uusiminen? Asfalttityöt... Näihin verrattuna pientalojen rempat on pientä näpertelyä.
Ei niitä kovin usein uusita, hissiä vain huolletaan ja niin on suunnitelmissa aika pitkälle jatkossakin. Meidän taloyhtiössä isommat rempat menee yleensä miljoonabudjetilla, no asfalttitöihin ei sentään noin paljoa mene. Eikä niitä asfalttitöitäkään usein tehdä, paikataan paikkaa paikan päälle. No on se kerran uusittu kokonaan, reilusti yli 40 vuoden käytön jälkeen. Suuri taloyhtiö, monta taloa ja asuntoja on lähemmäs 200. Väittäisin, että asuntoa kohden isommatkin rempat ovat paljon edullisempia kuin omakotitalossa.
Niin no kas kun ei niitä kymppitonnien remontteja omakotitaloihinkaan tehdä joka vuosi tai edes joka vuosikymmen. Ellei erikseen halua jotain kallista uudistusta, mutta kyllä nämä kalliit ja välttämättömät katot ja ikkunat ym. kestää ihan useampia vuosikymmeniä. Välissä huoltoa ja pienempiä korjauksia vain, jonka usein pystyy tekemään itse ja edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putkiremppa on huomattavasti kalliimpi. Siihen saat laskea 1000€/m2 eli esim 30m2 yksiössä n 30 000€. Tuon verran menee maksimissaan isossa okt:ssa putkiremppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmilla on omaa metsää, jonka hoitamisessa kaadettavalla puulla lämmittävät pääosin talonsa.
Isäukko nauraa varmaan ens viikollaki vielä sille, että talo lämpiäis ILMAISEKSI oman metsän puilla.
Tuumiskeli tuossa, että ensin nuo metsät on pitäny ostaa. Toki hoidettu metsä pitää ja jopa nostaa arvoaan.
Sitten ne puut pitää kaataa; moottorisahaa ja polttoainetta tarvitaan. Sen jälkeen ne puut pitää saada sieltä metsästä omalle pihalle; traktori ja tukkikärry siihen. Pihalla ne sitten tehdään polttopuuksi; klapikone/sirkkeli sun muut tarpeet. Sitten ne puut pitää saada kuivumaan ja säilöön katon alle; kolme isoa rakoliiteriä.Siellä on koko ajan useamman vuoden polttopuut valmiina, varmaan 30-50m3 tällä hetkellä.
Laskeskeli tuossa, että menee aika pitkälle harrastelun piikkiin koko puulämmitys, jos myis pois kaikki tarvittavat koneet/laitteet (joita ei muuhun tarvitse) niin ostelis loppuelämän sähköt helposti ja jäiski vielä, metsääkään ei tarvis myydä.Appiukko muutti pari vuotta sitten puulämmityksen maalämpöön, koska se on halvempaa ja helpompaa kuin puilla lämmitys; juurikin nämä kulut koneista ja laitteista. Toki tekee edelleen klapia myyntiin muille, koska koneet ja metsää löytyy. Ja jälkipolvi jatkaa samaa urakointia, niin koneita ei kannata myydä.
Ylijäämärankaa tuo tutut ja kylänmiehet kyselyjen perusteella pihaan. Omasta pihapiiristä/mökin tontilta saa puuta kaataa ihan vuosittain, ja itsestään kasvaa lisää ;) Mitä tuohon nyt tarvii, moottorisahan ja klapikoneen, tilaa kuivata ja säilyttää. Peräkärryn jolla kuljettaa.
Aikaa tarttee myös. Ei mun kannata alkaa klapeja vääntämään "säästömielessä", kun oman firman kautta saan laskutettua 4 päivänä viikossa 1300 euroa per päivä.
Tuskinpa on mitäänb firmaa ;) Jos ihmisellä on menestyvä yritys niin hän kyllä tietää ettei puulämmitys maksa paljon mitään ;)
Ja sehän on siis ihan valintakysymys haluaako säästää rahaa vai ei. Omakotitalossa on tosiaan monta kohtaa, jossa voi tehdä itse ja säästää, tai ostaa palvelu (tai se lämmitys) kalliilla jostain.
Se on juuri näin. Tosin on sitten eri kysymys, että miten toimiminen oikeasti säästää ja mikä ei. Toisille voi olla kannattamatonta ottaa erikseen vapaata ja tehdä sillä ajalla klapeja, jos töitä tekemällä ja klapit ostamalla pääsee edullisemmin.
Minun ammatissani laskutan yritykseni kautta 1300€/päivä + ALV, mutta nämä ei ole mitään 7,5 tunnin päiviä. Edes tämän hetken klapien hinnoilla minun ei ole mitään järkeä ottaa edes puolipäiväistä vapaata klapien tekemiseen, koska vuoden klapikulutuksen ostaminen valmiina klapeina on halvempaa.
Ja sinulla ei ole koskaan vapaapäiviä? En minä ainakaan ota erikseen vapaapäiviä klapien tekoa varten, kyllä ne ihan lomalla ym. tehdään. Mutta toki ymmärrän ettei yrittäjä välttämättä pidä samalla lailla lomaa, ja voi olla fiksumpaa ostaa ne jos tuntuu ettei muuten aika ja jaksaminen riitä.
Toki on vapaapäiviä, mutta ne käytän oikeasti rentoutumiseen. Joku voi tietty rentoutua tekemällä klapeja tai vaikka nostelemalla heinää seipäille, mutta minulle se ei ole rentoutumista tai palautumista työstä.
Putkiremontti maksaa pikkukaupungissa helposti 500€/ m2 isoissa kaupungeissa voipi olla 1000€/ m2
Tämän vuoksi asun omakotitalossa, mutta omistan n 100 m2 myös taloyhtiöstä.
Taloyhtiössa on vanhapiika hallituksen puheenjohtajana ja nuori miesrakennuskonsultti teki pieneen taloyhtiöön 750 000 remonttitarjouksen, saatiin tuo äänestettyä nurin ja sitten selvisi että taloyhtiö ei olisi edes saanut lainaa noin paljoa,. Nyt sama `komea`konsultti repii joka kuukausi rahaa taloyhtiösta ja vanhapiika salaa makselee ja hyväksyy laskut. Isännöitsiä kuppaa siinä sivussa kymmeniätuhansia vanhaan tapaan.
Tuosta yhtiöstä kun eroon pääsen, niin ikinä en osta mitään asunto-osaketta, mielummin olen vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä jos lähden ikkunoita remppaamaan, niin varaa 20-40000 €
Meillä on vähän päälle satavuotias talo, ikinä tähän ei ole ikkunoita uusittu, paitsi joskus rikkoontuneita lasiruutuja, alkuperäiset pokat ovat siis vielä ihan täydessä iskussa. Entisaikaan ikkunanpokat tehtiin sydänpuusta eikä nykyikkunoiden kaltaisesta höttöpuusta. Mutta remontoitu niitä ikkunoita on kyllä itse aina välillä, irrotettu lasit, raapattu vanhat maalit pois ja uitettu pokia pellavaöljyssä, tietysti maalattu lopuksi uudestaan sopivalla pellavaöljymaalilla ja laitettu lasit paikoilleen.
100 neliön kt-asunnon putkirempan hinnalla tekee kyllä melko lailla paljon remonttia omakotitaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki on vapaapäiviä, mutta ne käytän oikeasti rentoutumiseen. Joku voi tietty rentoutua tekemällä klapeja tai vaikka nostelemalla heinää seipäille, mutta minulle se ei ole rentoutumista tai palautumista työstä.
Myönnätkö kuitenkin että sinulla ei ollut nyt oikein tietoa siitä että puulämmitys on edullisimpia lämmitysmuotoja? ;)
Meillä OKT stadissa.
Ylläpito 1000€ kk
Laina 2500 € kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin eli kyse olikin siitä, että sinua ei huvita tai et raskaan työn (?) takia jaksa tehdä niitä puita itse, vaan ostat mieluummin. Se on ihan ok ja täysin sallittua, ei tarvitse keksiä mitään muita selityksiä.
Vierailija kirjoitti:
"Omat puut" on venyvä käsite. Tiedän yhden omakotitaloasujan, jonka puut tulevat pihaan ihan ilmaiseksi kiitos hänen eläkkeellä olevan isänsä, joka omasta metsästään kaataa puut, tekee siivoukset, paloittelee, pilkkoo ja kuljettaa tyttärelle sadan kilometrin päähän kaiken. Onhan se halpaa (anteeksi, maksutonta). ;)
Yleisesti ottaen omien puiden käyttö vaatii aika paljon oman vapaa-ajan uhraamista ja siihen kaikilla ei ole mahdollisuutta.
Juu, onhan näitä. Moni toisaalta pitää niitä puuhommia mukavana harrastuksena, kuten varmaan tämäkin eläkeläisisä. Kokee olevansa tärkeä, tekemistä eläkepäiviin ja pysyy fyysisesti kunnossa. Minunkin mies viikonloppuna metsätöistä väsyneitä käsiään lepuuttaessaan kehui miten mukavaa on päästä tekemään välillä "oikeita töitä", siis fyysistä työtä jossa käden jälkensä näkee, kun se ansiotyö on sitä tietokoneen naputtelua omassa työhuoneessa. Appiukolla näyttäisi myös olevan melkoisen leveä hymy kasvoillaan kun ajelee mönkkärillä metsässä hakemassa rankoja pihaan pilkottavaksi.
Kaikki ei siitä tykkää tai ei kertakaikkiaan ole aikaa, ja silloin muu lämmitysmuoto ja/tai puitten ostaminen lienee fiksumpi vaihtoehto.
300 € kuukaudessa minun asumiskulut omakotitalossa.
Ei omakotitalon remonttikulut ole asumiskuluja, ne ovat investointeja.
Asumiskulut ovat välittömästi asumisesta johtuvia kuluja. Talon omistamisesta johtuvat kulut tulee maksuun, vaikka siinä ei asuisikaan
Omakotitalossa asumista pidettiin halvimpana eräässä yle:n jutussa muistaakseni, missä oli vertailtu kerrostalo/rivitaloasumiseen. Jännästi silti en ole nähnyt omakotitaloja tarjolla vuokralle ainakaan halvemmalla näihin "kalliimpiin" muotoihin verrattuna. Eikö sitten kaiken järjen mukaan omakotitaloja pitäisi olla halvemmalla vuokralla tarjolla.
Ei eläminen aina halpaa ole taloyhtiössäkään. Meidän talossa on nyt kaikki isot rempat tehty, mutta kyllä siinä meni useita vuosia, kun rahoitusvastikkeet olivat tapissa. Jos on sukanvarressa rahaa, oman osuutensa voi rempoista maksaa kerralla, mutta moni maksaa pikkuhiljaa vastikkeissa.