Paljonko maksaa omakotitalon ylläpito?
Mieheni haluaisi meille omakotitalon. Nyt asumme vuokralla ja vuokra on 900 kuussa. Se on aika maksimi, mitä pystymme asumisesta kuussa maksamaan. Asuntosäästöjä on jonkin verran ja jonkinlaisen lainan saisimme. Mutta kiinnostaisi mitä kuussa maksaa omakotitalon kulut kuten kiinteistövero, lämmitys, jätemaksut, perus huollot ja mitä näitä nyt on. Tämä auttaisi arvioimaan millaisen lainan uskaltaisi ottaa.
Kommentit (922)
Vierailija kirjoitti:
Jos ostat halvan (vanhan) talon, kaikki maksaa enemmän.
Mieluummin maksan kerran uuden kalliimman talon kuin suurempaa lämmityslaskua koko loppuelämän.
Omakotitalot ovat kuitenkin maksukykyisten luksusta.
Omakotitalo ei ole mitään luksusta. Kauhea työleiri kaikkinensa. Kunnossapito, piha, kaikki. Ei oo mua varten.
Jos juuri nyt haluatte ostaa kun sähkö ja korot nousee ties kuinka paljon niin toivottavasti laskette asuntokulut yläkanttiin ettekä tee laskelmia kuluista oman mielikuvan mukaan joka toisinaan voi olla aika kaukana todellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 900 euroa/kk riittää normaalin ok-talon ylläpitoon, ja jää vähän säästöönkin, paitsi jos kyseessä suorasähkölämmitteinen talo, tuo 900 euroa voi talvella mennä joka kuukausi pelkkään sähkölaskuun.
Mistä tuo suorasähkölämmityksen demonisointi tulee? Puhdasta tietämättömyyttä ja omien väärinymmärrysten jakaminen "faktana", öljylämmitys on moninkertaisesti kalliimpaa kuin suorasähkö.
Meillä vanha, suorasähkölämmitteinen omakotitalo ja sähköön enimmillään on mennyt 200€/kk sisältäen kaiken sähkön.
Itse olen laskenut meidän talon kuluja, niin kaikkineen kulut ovat n.300€/kk kun jaetaan tasaisesti koko vuodelle.
Mutta asumistavat, neliöt jne vaikuttaa paljon joten tyhjentävää vastausta on mahdotonta sanoa.Omakotitalossa asuminen on kuitenkin edullisempaa kuin vastaavankokoisessa taloyhtiössä asuminen.
"sähköön enimmillään on mennyt 200€/kk sisältäen kaiken sähkön"
What? Ihan sikamaisen hintaista! Asun 80 neliön kerrostaloasunnossani ja sähkölasku on 70 euroa 3 kuukauden välein. Mitäs kroisoksia te olette, jos on laittaa tuollainen summa sähköön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 900 euroa/kk riittää normaalin ok-talon ylläpitoon, ja jää vähän säästöönkin, paitsi jos kyseessä suorasähkölämmitteinen talo, tuo 900 euroa voi talvella mennä joka kuukausi pelkkään sähkölaskuun.
Mistä tuo suorasähkölämmityksen demonisointi tulee? Puhdasta tietämättömyyttä ja omien väärinymmärrysten jakaminen "faktana", öljylämmitys on moninkertaisesti kalliimpaa kuin suorasähkö.
Meillä vanha, suorasähkölämmitteinen omakotitalo ja sähköön enimmillään on mennyt 200€/kk sisältäen kaiken sähkön.
Itse olen laskenut meidän talon kuluja, niin kaikkineen kulut ovat n.300€/kk kun jaetaan tasaisesti koko vuodelle.
Mutta asumistavat, neliöt jne vaikuttaa paljon joten tyhjentävää vastausta on mahdotonta sanoa.Omakotitalossa asuminen on kuitenkin edullisempaa kuin vastaavankokoisessa taloyhtiössä asuminen.
What? Ihan sikamaisen hintaista! Asun 80 neliön kerrostaloasunnossani ja sähkölasku on 70 euroa 3 kuukauden välein. Mitäs kroisoksia te olette, jos on laittaa tuollainen summa sähköön?
Tuskin sun vastike on alle tuon kuukaudessa. Ei kerrostalot lämpene ilmaiseksi yhtään sen paremmin.
Ostin 15 v sitten 20 v vanhan omakotitalon, jota on pidetty tässä rempoilla kunnossa. Niihin on mennyt tämän 15 v aikana 55 000 euroa. Lainakulut on 650e/ kk ja tämän lisäksi on juoksevat kulut ( jäte, sähkö, vakuutukset, vesi, kiinteistövero, polttopuut) jaettuna tasaisesti 550 e/ kk. Tähän ei ole laskettu pihan ( 1000 neliötä) ylläpitoa: leikkureita, istutuksia, multia, siemeniä ym
Vierailija kirjoitti:
Ostin 15 v sitten 20 v vanhan omakotitalon, jota on pidetty tässä rempoilla kunnossa. Niihin on mennyt tämän 15 v aikana 55 000 euroa. Lainakulut on 650e/ kk ja tämän lisäksi on juoksevat kulut ( jäte, sähkö, vakuutukset, vesi, kiinteistövero, polttopuut) jaettuna tasaisesti 550 e/ kk. Tähän ei ole laskettu pihan ( 1000 neliötä) ylläpitoa: leikkureita, istutuksia, multia, siemeniä ym
Tässä hyvä vastaus. Huomioi mikä lämmitysmuoto ja paljonko neliöitä. Lisäksi vielä tontin mahdollinen vuokra ellei ole oma. Milloin tontin vuokrasopimus tarkastetaan jne , tämä vaikuttaa kuluihin.
Itseä mietityttää omakotitalojen remontteihin menevät kulut.
Käsittääkseni ikkunaremontti on 10 000 - 20 000 e.
Tässä lähistöllä monessa talossa tehdään jotain remonttia. Salaojat, jotain eristyksiä, kattoremonttia yms.
Nuo taitaa olla niitä pakollisia jotta talo pysyy kunnossa.
Asumiseni maksaa 350 €/kk. Talo on vanha ja iso.
Vierailija kirjoitti:
Tässä lähistöllä monessa talossa tehdään jotain remonttia. Salaojat, jotain eristyksiä, kattoremonttia yms.
Tällä hetkellä jos lähden ikkunoita remppaamaan, niin varaa 20-40000 €
Aika naftiksi saa elämän vetää 900€:lla yhteensä kahdelta henkilöltä, jos omakotitalossa mielii asua. Vanhoja taloja kaupunkien ulkopuolelta saa toki edullisesti, mutta niistä tulee sitten muita kuluja hirveästi. Jatkuvaa ylläpitoa ja tekemistä, aina pitää olla juoksemassa rautakaupassa hakemassa ties mitä kottikärryä, ränniputsaria, lautaa, maalia.. Se kirvelee, kun kassalla loppusumma on TAAS vähintään 200€ vaikka vaan pari juttua piti hakea.
Tilanteenne kuulostaa siltä, että suosittelisin säästämään vielä jokusen vuoden. En toki tiedä, mistä talon haluaisitte tai mitä työtä teette, mutta omakotitalossa on oltava varautunut yllätyksiin ihan aina, joten rahaa on oltava. Vanhan talon ostaessa sitä myös oletettavasti haluaa pikkuhiljaa laittaa omannäköiseksi ja loputon remppakierre tai säästökuuri alkaa ennenpitkää tympäisemään.
Vierailija kirjoitti:
Noista ainoa on kattoremppa (mikäli katto on rikki) joka on pakollinen talon kunnossapitämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsän omistaja kirjoitti:
Monet täällä tuntuu lämmittävän "ilmaiseksi" oman metsän puilla.
Mun vanhemmilla on omaa metsää, jonka hoitamisessa kaadettavalla puulla lämmittävät pääosin talonsa.
Isäukko nauraa varmaan ens viikollaki vielä sille, että talo lämpiäis ILMAISEKSI oman metsän puilla.
Tuumiskeli tuossa, että ensin nuo metsät on pitäny ostaa. Toki hoidettu metsä pitää ja jopa nostaa arvoaan.
Sitten ne puut pitää kaataa; moottorisahaa ja polttoainetta tarvitaan. Sen jälkeen ne puut pitää saada sieltä metsästä omalle pihalle; traktori ja tukkikärry siihen. Pihalla ne sitten tehdään polttopuuksi; klapikone/sirkkeli sun muut tarpeet. Sitten ne puut pitää saada kuivumaan ja säilöön katon alle; kolme isoa rakoliiteriä.Siellä on koko ajan useamman vuoden polttopuut valmiina, varmaan 30-50m3 tällä hetkellä.
Laskeskeli tuossa, että menee aika pitkälle harrastelun piikkiin koko puulämmitys, jos myis pois kaikki tarvittavat koneet/laitteet (joita ei muuhun tarvitse) niin ostelis loppuelämän sähköt helposti ja jäiski vielä, metsääkään ei tarvis myydä.Appiukko muutti pari vuotta sitten puulämmityksen maalämpöön, koska se on halvempaa ja helpompaa kuin puilla lämmitys; juurikin nämä kulut koneista ja laitteista. Toki tekee edelleen klapia myyntiin muille, koska koneet ja metsää löytyy. Ja jälkipolvi jatkaa samaa urakointia, niin koneita ei kannata myydä.
Ylijäämärankaa tuo tutut ja kylänmiehet kyselyjen perusteella pihaan. Omasta pihapiiristä/mökin tontilta saa puuta kaataa ihan vuosittain, ja itsestään kasvaa lisää ;) Mitä tuohon nyt tarvii, moottorisahan ja klapikoneen, tilaa kuivata ja säilyttää. Peräkärryn jolla kuljettaa.
Aikaa tarttee myös. Ei mun kannata alkaa klapeja vääntämään "säästömielessä", kun oman firman kautta saan laskutettua 4 päivänä viikossa 1300 euroa per päivä.
Tuskinpa on mitäänb firmaa ;) Jos ihmisellä on menestyvä yritys niin hän kyllä tietää ettei puulämmitys maksa paljon mitään ;)
Ja sehän on siis ihan valintakysymys haluaako säästää rahaa vai ei. Omakotitalossa on tosiaan monta kohtaa, jossa voi tehdä itse ja säästää, tai ostaa palvelu (tai se lämmitys) kalliilla jostain.
Se on juuri näin. Tosin on sitten eri kysymys, että miten toimiminen oikeasti säästää ja mikä ei. Toisille voi olla kannattamatonta ottaa erikseen vapaata ja tehdä sillä ajalla klapeja, jos töitä tekemällä ja klapit ostamalla pääsee edullisemmin.
Minun ammatissani laskutan yritykseni kautta 1300€/päivä + ALV, mutta nämä ei ole mitään 7,5 tunnin päiviä. Edes tämän hetken klapien hinnoilla minun ei ole mitään järkeä ottaa edes puolipäiväistä vapaata klapien tekemiseen, koska vuoden klapikulutuksen ostaminen valmiina klapeina on halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsän omistaja kirjoitti:
Monet täällä tuntuu lämmittävän "ilmaiseksi" oman metsän puilla.
Mun vanhemmilla on omaa metsää, jonka hoitamisessa kaadettavalla puulla lämmittävät pääosin talonsa.
Isäukko nauraa varmaan ens viikollaki vielä sille, että talo lämpiäis ILMAISEKSI oman metsän puilla.
Tuumiskeli tuossa, että ensin nuo metsät on pitäny ostaa. Toki hoidettu metsä pitää ja jopa nostaa arvoaan.
Sitten ne puut pitää kaataa; moottorisahaa ja polttoainetta tarvitaan. Sen jälkeen ne puut pitää saada sieltä metsästä omalle pihalle; traktori ja tukkikärry siihen. Pihalla ne sitten tehdään polttopuuksi; klapikone/sirkkeli sun muut tarpeet. Sitten ne puut pitää saada kuivumaan ja säilöön katon alle; kolme isoa rakoliiteriä.Siellä on koko ajan useamman vuoden polttopuut valmiina, varmaan 30-50m3 tällä hetkellä.
Laskeskeli tuossa, että menee aika pitkälle harrastelun piikkiin koko puulämmitys, jos myis pois kaikki tarvittavat koneet/laitteet (joita ei muuhun tarvitse) niin ostelis loppuelämän sähköt helposti ja jäiski vielä, metsääkään ei tarvis myydä.Appiukko muutti pari vuotta sitten puulämmityksen maalämpöön, koska se on halvempaa ja helpompaa kuin puilla lämmitys; juurikin nämä kulut koneista ja laitteista. Toki tekee edelleen klapia myyntiin muille, koska koneet ja metsää löytyy. Ja jälkipolvi jatkaa samaa urakointia, niin koneita ei kannata myydä.
Ylijäämärankaa tuo tutut ja kylänmiehet kyselyjen perusteella pihaan. Omasta pihapiiristä/mökin tontilta saa puuta kaataa ihan vuosittain, ja itsestään kasvaa lisää ;) Mitä tuohon nyt tarvii, moottorisahan ja klapikoneen, tilaa kuivata ja säilyttää. Peräkärryn jolla kuljettaa.
Aikaa tarttee myös. Ei mun kannata alkaa klapeja vääntämään "säästömielessä", kun oman firman kautta saan laskutettua 4 päivänä viikossa 1300 euroa per päivä.
Tuskinpa on mitäänb firmaa ;) Jos ihmisellä on menestyvä yritys niin hän kyllä tietää ettei puulämmitys maksa paljon mitään ;)
Ja sehän on siis ihan valintakysymys haluaako säästää rahaa vai ei. Omakotitalossa on tosiaan monta kohtaa, jossa voi tehdä itse ja säästää, tai ostaa palvelu (tai se lämmitys) kalliilla jostain.
Se on juuri näin. Tosin on sitten eri kysymys, että miten toimiminen oikeasti säästää ja mikä ei. Toisille voi olla kannattamatonta ottaa erikseen vapaata ja tehdä sillä ajalla klapeja, jos töitä tekemällä ja klapit ostamalla pääsee edullisemmin.
Minun ammatissani laskutan yritykseni kautta 1300€/päivä + ALV, mutta nämä ei ole mitään 7,5 tunnin päiviä. Edes tämän hetken klapien hinnoilla minun ei ole mitään järkeä ottaa edes puolipäiväistä vapaata klapien tekemiseen, koska vuoden klapikulutuksen ostaminen valmiina klapeina on halvempaa.
Pointti oli se että sinä et oikein ymmärtänyt tuota itse puiden tekemistä, ja hinnoittelit sen ihan yläkanttiin, eikä kuviteltu firmasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista ainoa on kattoremppa (mikäli katto on rikki) joka on pakollinen talon kunnossapitämiseksi.
Remonttikulut on nekin aika riippuvaisia, että mikä on lähtötaso ja mitä pitää tehdä, sekä toisaalta, millaista tasoa itse haluaa. Vanhempi talo, jossa ei ole salaojia, niin se ei ole mikään halpa remppa tehdä salaojia...etenkin, jos sattuu olemaan isompaa terassia siinä ympärillä, joka menee purkuun kaivamisen takia.
Ikkuna- ja oviremontit samaten, pääsee halvalla jos tekee itse ja ostaa "hyvää ja halpaa" jostain. Jos haluaa enemmän eristystä, uv-pinnoitusta, you-name-it, niin joutuu kaivamaan kuvetta.
Keittiöistä on puhuttukin aiemminkin jo. Toisille kelpaa se 25 vuotta sitten tehty, "kaunis" kellastuneen männyn värinen keittiö, toiset vaihtaa runkoihin Ikean ovet ja kolmas haluaa purkaa kaiken, koska kokee arvostavansa uutta ilmettä riittävästi.
Jne. jne. jne. mutta yhtäkaikki, näitä on vaikea pistää ns. juokseviksi kuluiksi, joita jyvittää kuukausitasolle. Pitäisi isot remppakulut laskelmissa ihan erillään, samoin ne isot rempat menee erillisellä rahoituksella taloyhtiöissäkin - harvemmassa yhtiössä lienee suoraan käteistä kassassa puolentoista miljoonan julkisivuremonttiinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulee niitä isoja remontteja kerrostaloissakin. Mitä maksaa hissien uusiminen? Puhutaan jo sadoista tuhansista euroista. Parvekkeiden uusiminen? Asfalttityöt... Näihin verrattuna pientalojen rempat on pientä näpertelyä.
Ei niitä kovin usein uusita, hissiä vain huolletaan ja niin on suunnitelmissa aika pitkälle jatkossakin. Meidän taloyhtiössä isommat rempat menee yleensä miljoonabudjetilla, no asfalttitöihin ei sentään noin paljoa mene. Eikä niitä asfalttitöitäkään usein tehdä, paikataan paikkaa paikan päälle. No on se kerran uusittu kokonaan, reilusti yli 40 vuoden käytön jälkeen. Suuri taloyhtiö, monta taloa ja asuntoja on lähemmäs 200. Väittäisin, että asuntoa kohden isommatkin rempat ovat paljon edullisempia kuin omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
What? Ihan sikamaisen hintaista! Asun 80 neliön kerrostaloasunnossani ja sähkölasku on 70 euroa 3 kuukauden välein. Mitäs kroisoksia te olette, jos on laittaa tuollainen summa sähköön?Tuskin sun vastike on alle tuon kuukaudessa. Ei kerrostalot lämpene ilmaiseksi yhtään sen paremmin.
Etenkin, jos on kaukolämpö, jonka hinta sekin on ollut kovassa noudukiidossa. Toki voi olla, että vastikkeissa tämä ei vielä ole näkynyt, mutta tulee näkymään.
Talo omalla tontilla, vesikiertoinen lämmitys, ei kellaria, jos näillä lähdette liikkeelle. Remontit ovat täysin makuasia.
Lainat 650e kk, vesi 180e 3kk välein, sähkölasku 100-500e kk, jätehuolto joitain kymppejä/kk, kiinteistövero 350e/vuosi. Puut lisälämmitykseen tulee omasta takaa. Nuohous 60e vuosi.
Kaikkeen mahdolliseen huoltotöihin ja remontteihin mennyt varmaan kymmeniä tuhansia.