Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?
Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.
Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.
Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.
Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.
Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.
Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.
Kommentit (12340)
Täytyy kyllä nyt tunnustaa, että eilen kirjoitin palstalle, mutta sitä ennen 16.10. ja olinkin ketjusta pois yli 1,5 viikkoa. Tähän väliin on tullut reilu 600 kirjoitusta ja olen vain pintapuolisesti kerennyt vilkaisemaan ne ja paremmin lukemaan viimeisimmät pari päivää.
Hämmästykseni oli valtava, kun useamman asiallisen kirjoittamispäivän jälkeen alkoi "jytistä". Hypin asiattomat vänkäämisviestit täysin yli, mutta kyllä se kieltämättä ihmetyttää mitä ihmettä ne kirjoitukset tuo kirjoittajalle itselleen. Kun olen tässä ketjussa mukana kulkenut nyt alusta asti, eli 3 vuotta ja 4 kk, niin ei ne ilkeätkään viestit mene enää ihon alle. Tuntuu kyllä kurjemmalta toisen puolesta, kuten tajuta että MaratonParkuja on saanut vahvan "fanin".
Siis, minulle tuli jo hetken tunne, että yksi kirjoittelee ja vänkää itsensä kanssa.
Minä en periaatteessa haluaisi, että kiusanhenget karkottaisivat meidät täältä pois, mutta toisaalta olisin kyllä myös kiinnostunut asiasta. Olen vaan oikeasti aika muinaisjäänne, en ole Facebookissa ja nämä muutama muu mainittu alusta on itselleni vieraat (toki oppisin kyllä käyttämään).
28 v yhdessä
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä nyt tunnustaa, että eilen kirjoitin palstalle, mutta sitä ennen 16.10. ja olinkin ketjusta pois yli 1,5 viikkoa. Tähän väliin on tullut reilu 600 kirjoitusta ja olen vain pintapuolisesti kerennyt vilkaisemaan ne ja paremmin lukemaan viimeisimmät pari päivää.
Hämmästykseni oli valtava, kun useamman asiallisen kirjoittamispäivän jälkeen alkoi "jytistä". Hypin asiattomat vänkäämisviestit täysin yli, mutta kyllä se kieltämättä ihmetyttää mitä ihmettä ne kirjoitukset tuo kirjoittajalle itselleen. Kun olen tässä ketjussa mukana kulkenut nyt alusta asti, eli 3 vuotta ja 4 kk, niin ei ne ilkeätkään viestit mene enää ihon alle. Tuntuu kyllä kurjemmalta toisen puolesta, kuten tajuta että MaratonParkuja on saanut vahvan "fanin".
Siis, minulle tuli jo hetken tunne, että yksi kirjoittelee ja vänkää itsensä kanssa.
Minä en periaatteessa haluaisi, että kiusanhenget karkottaisivat meidät täältä pois, m
Olen yksi välillä kipakkaa palautetta mainitsemallesi kirjoittajalle antaneista. Mua häiritsee toisten kirjoittajien viestien vääristeleminen. Jota hän tekee mun mielestä täysin tarkoituksella silloin kun kirjoittajan sanomassa joku ärsyttää.
Onpa hän itse tämän kerran myöntänytkin. Heti sen perään kun hänen todellinen faninsa suuttui hänen puolestaan, ettei hänen idolinsa todellakaan tee koskaan sellaista :p
Telegram on käytännössä aivan samanlainen kuin Whatsapp. Oon käyttäny sitä yli viisi vuotta jo. Telegram on ominaisuuksiltaan vain paljon monipuolisempi. Esim. kun sulla on kaikkien kavereittes viestiketjut siinä pääsivulla, niin näet avaamatta ketjua, kuka on paikalla (vihreä pallo profiilikuvan vieressä).
Myös yksityisyysasetukset on siellä todella monipuoliset. Voit asettaa yksityiskohtaisesti jokaiselle kaverilles omat asetukset jne. eli kuka näkee paikallaolosi vai eikö näe, tuleeko hänen viestit lukitulle näytölle vai ei jne. Ihan loputon lista vaihtoehtoja.
Whatsapp on kuin karvalakkiversio tämmöisestä tosi monipuolisesta ns. viestiäpistä.
Kivana lisänä siellä on tosi kivoja hymiöitä, siis perinteiset nää keltaiset naamat, mutta sitten on liikkuvia emojeita, piirrettyjä, ihmishahmoja, eläimiä ja vaikka mitä. Ne elävöittää kirjoittelua. Siellä voi lähettää kuvia, ääniviestejä ym. ihan niinkuin whatsapissa.
Telegram on ilmainen viestiäppi.
Kun olet luonut itsellesi profiilin (sen tehdään kännynumerolla ja keksimälläsi nimimerkillä), voit piilottaa kännynumeron näkymisen kenellekään. Kukaan ei voi siis löytää sua sieltä kännynumeron perusteella. Voit antaa nimimerkkisi (yksilöllinen jokaisella), jonka perusteella sut sieltä löytää. Siellä toimii siis täysi anonyymiys. Jos kirjoittelet henkilöiden kanssa ja lisäät ne listallesi, hekään eivät näe ikinä kännynumeroasi, ellet erikseen yksityisyysasetuksista sitä muuta. Voit antaa kännynumerosi vaikka yhdelle näkyviin ja kaikille muille et. Tai voi tehdä just silleen, ettei kukaan ikinä näe sun numeroa. Profiilikuvatki voit säätää, kuka niitä näkee, näkeekö kaikki vai vain tietyt henkilöt ja kaverit jne.
Kyse lienee ennen kaikkea siitä, mitä semmoiselta ryhmältä hakisimme. Myönnän, että itselleni tässä elämän tilanteessa olisi kyllä liian kova rasti ajatella, että olen vertaistukena. Ymmärrän juuri tämän tarpeen, sillä sitähän moni on tässäkin ketjussa hakenut ja sitä on kyllä kai pyritty antamaankin, mutta toisaalta itsestäni ymmärrän, että ei minulla ole mitään sellaista annettavaa aidosti. En ole kokenut suhdetta narsistin kanssa tms. jos tämä on todellinen tarve, on pakko sanoutua asiasta irti.
Jos keskustelu, jota olemme täällä ylläpitäneet, eli yhdestä asiasta tulee mieleen toinen ja siitä voi kirjoittaa pidemmin tai lyhyemmin tai miten nyt fiilikset on, se olisi enemmän se, mitä haen. Mutta myönnän pienisieluisuuteni siinäkin: jotenkin viestit, jotka tulevat henkilökohtaisiin viestimiin, kuten vaikkapa wa tms. vastaava, menevät vielä enemmän iholle.
En jaksaisi saada todella henkilökohtaiselta tuntuvaa viestiä, missä halutaan yhä uudelleen kertoa, että vääristelen toisten sanomisia, vaikka olen sataan jo myöntänyt, että kyllä, joskus viestiessäni olen a) ymmärtänyt väärin, b) tulkinnut väärin, c) kiireessä lukenut huonosti, c) ärtynyt aivan stanasti siihen, että 2-4 ihmistä pommittaa minua kysymyksillä, tiukkaamisilla ja haukuilla, d) jotain muuta. Kyllä, tiedän.
En osaa tällaisia asioita myös viestiä liikkuvilla emojillä, enkä suoraan sanottuna lukeakaan. En minä ole jaksanut ottaa selvää, mitä eroa on naamalla vasen silmä vilkullaan verrattuna naamaan oikea silmä vilkullaan.
Tällä hetkellä kieltämättä tuntuu, että historiani tässä ketjussa on itselleni vähän liian painava. Siltä puolelta uusi aloitus jossain muualla kuulostaa ihanalta. Mutta onko se nyt sitten todella mikään ratkaisu = jos sieluni on näin pieni ja närkästykseni näistä palautteista (epäreiluuden tunne) näin suuri, pääsenkö siitä oikeasti yli vain paikkaa vaihtamalla?
Itseäänhän tässäkin asiassa pitää punnita enemmän kuin sitä, muut tekevät tai mitä muiden kuvittelee tekevän.
T: MaratonParkuja
Telegram on myös äppi mitä venäjän viranomainen seuraa ja venäjä mieluusti haluaa saada sille mahdollisimman suuren levikin. Se on myös äppi jossa kiusataan, levitetään deepfakea, myydään laittomia tuotteita, vakoillaan, levitetään lapoa jne.
Sen innostunut markkinointi on vähän epäilyttävää, suoraan sanottuna ja saa miettimään kuka on riidankylväjien taustalla alunperinkin..
Lainaus "Olen yksi välillä kipakkaa palautetta mainitsemallesi kirjoittajalle antaneista. Mua häiritsee toisten kirjoittajien viestien vääristeleminen. Jota hän tekee mun mielestä täysin tarkoituksella silloin kun kirjoittajan sanomassa joku ärsyttää.
Onpa hän itse tämän kerran myöntänytkin. Heti sen perään kun hänen todellinen faninsa suuttui hänen puolestaan, ettei hänen idolinsa todellakaan tee koskaan sellaista :p"
Tuo tahallaan kirjoittajien viestien vääristeleminen on yksi "taitava" tapa tehdä kiusaa, yksi niistä monista.
Näin kun oli "pitkään" pois vaiheessa kun on paljon kirjoiteltu niin viestien selaaminen oli mielenkiintoista. Vielä enemmän meni sekaisin kuka vastasi kellekkin jne. Toisaalta sitten näki milloin ketjusta tuli jonkun henkilön leikkikenttä.
Pitkästä aikaan selailin hieman muita palstan ketjuja ja jokaikisessä ketjussa joku sankari kiusaamassa. Tulin jopa surulliseksi, meinaan on kyllä ihmisellä paha olo jos elämän ilo on vauva palstalla häiriköinti.
28 v yhdessä
Kun tätä ratkaisua ehdotin, niin tavallaan tarjouduin ottamaan tietynlaisen erotuomarin viitan. Vastuun mukana tulee valta, vai miten se nyt meni?
Eli jos luon ryhmän, minulla - ja mahdollisesti joillain hengenheimolaisillani - on myös lopullinen päätösvalta siitä, mitä katselen ja kuinka paljon. Vaikeissa tilanteissa (jos sellaisia tulee) konsultoinen osallistujia. Mutta mielessäni oleva työnimi ryhmälle, eli "Hymistelijät", varmaan kertoo jotain.
Jonninjoutava louskutus ja riidanhaastaminen, joka ei lopu huomautuksesta, johtaa kickbanniin. Sellaista se elämä on.
-Liekki
Vakkarit ovat matkan varrella koko ajan sanoneet, etteivät ole mikään oma erityinen sisäänlämpiävä ryhmänsä, se on vain muiden kuvitelmaa. No nyt on kuitenkin hakusessa heille oma ryhmänsä vain tietyille käyttäjille. Joku vielä ilmaisi huolensa miten pystyisi siitä sulkemaan hännystelijät pois.
Mitä nyt sitten pitäisi uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vakkarit ovat matkan varrella koko ajan sanoneet, etteivät ole mikään oma erityinen sisäänlämpiävä ryhmänsä, se on vain muiden kuvitelmaa. No nyt on kuitenkin hakusessa heille oma ryhmänsä vain tietyille käyttäjille. Joku vielä ilmaisi huolensa miten pystyisi siitä sulkemaan hännystelijät pois.
Mitä nyt sitten pitäisi uskoa.
Nyt voi ihan rauhassa uskoa, että mitta on täysi kaikkeen epäasialliseen kommentointiin asian vierestä. Melkein mitä tahansahan saa sanoa, mutta ei sitten kannata olla yllättynyt, jos väki ympäriltä kaikkoaa.
Tämä suunnitteilla oleva ei siis ole mitenkään nimimerkillisille omistettu foorumi, vaan ihan vain sellaisille kirjoittajille, joilla on normaalit käytöstavat.
Ja itse ainakin voisin jatkaa keskustelua myös täällä silloin, kun meininki pysyy asiallisena. Valitettavasti se aina välillä menee sellaiseksi, ettei sitä jaksanut seurata edes silloin, kun ei vielä itse osallistunut keskusteluun ollenkaan.
-Liekki
Oiskohan niin että keskustelun pysyminen asiallisena vaatisi vähän uutta pureskeltavaa. On pitkästyttävää lukea, tai kirjoittaa, saman puhkikulutetun aiheen kääntelyä ja vääntelyä. Etenkin kun puolet kirjoittajista on tietävinään tasan miten aiheen antanut tilanne on mennyt ja mikä tilanteeseen on johtanut ja siihen osallisia (heitäkin joiden ääntä ei kuulla ollenkaan) motivoinut. Sitten vedetään herne nenään spekuloinneista ja erilaisista skenaarioista /kokemuksista. Myöhemmin kun asianosainen itse kertoo, että hän on jälkikäteen ymmärtänyt sitä tai tätä, niin aina voi voitonriemuisille, omista osuneista spekulaatioistaan muistuttajille, toivottaa menolipun pois keskustelusta kaivelemasta vanhoja. Tuntuu, että moni kirjoittaja kokee muiden kokemukset niin vahvasti omien kokemustensa kautta, että on vaikeaa hyväksyä, että ihmisiä ja tilanteita on erilaisia ihan loputtomasti. Toisen tarina halutaan ihan väkisin muovailla sellaiseksi että se vastaa juuri omaa kokemusmaailmaa.
Tämä on siitä harvinainen ihmissuhde aiheinen keskustelu, ettei täällä osata nähdä eroa sen välillä, että joku kertoo omastaan, toinen omastaan, kumpikaan väittämättä mitään toistensa puolesta ja sen, että yritetään mestaroida toisen elämässä. Vaikuttaa että asenne on jopa myönteisempi toisen neuvomisen ja vaikuttamisen puolesta kuin sen että toinen tarjoaa vertaiskokemustaan toisenlaisesta näkökulmasta tai lopputuloksesta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Telegram on myös äppi mitä venäjän viranomainen seuraa ja venäjä mieluusti haluaa saada sille mahdollisimman suuren levikin. Se on myös äppi jossa kiusataan, levitetään deepfakea, myydään laittomia tuotteita, vakoillaan, levitetään lapoa jne.
Sen innostunut markkinointi on vähän epäilyttävää, suoraan sanottuna ja saa miettimään kuka on riidankylväjien taustalla alunperinkin..
Telegramia taitaa käyttää tyyliin jotain 100 miljoonaa ihmistä jo. Joku heitti tänne aiemmin Telegramin idean ja mä tulin ihan sivusta kertomaan, millainen se on, kun oon käyttäny sitä jo yli viisi vuotta siis. En ole Telegramin alkuperäinen ehdottaja enkä edes olisi tulossa ryhmään sinne, mikäli sellaisen päätätte perustaa. Aattelin vain jakaa infoa, millainen se on. Mä käytän sitä vain ulkomaalaisten kavereitteni kanssa viestittelyyn ja kuvien jakamiseen. Mulla on Whatsappi myös, mutta siinä on suomalaiset kaverit, perhe ja sukulaiset. Se, että Telegramissa jotkut tekee mitä tekee, niin ei se tee siitä äpistä huonoa tai epäilyttävää. Joka paikassahan on näitä.
Ja sitäpaitsi Telegram on salattu paremmin kuin Whatsappi, viranomainen ei voi saada yksityishenkilöiden viestejä käsiinsä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan niin että keskustelun pysyminen asiallisena vaatisi vähän uutta pureskeltavaa. On pitkästyttävää lukea, tai kirjoittaa, saman puhkikulutetun aiheen kääntelyä ja vääntelyä. Etenkin kun puolet kirjoittajista on tietävinään tasan miten aiheen antanut tilanne on mennyt ja mikä tilanteeseen on johtanut ja siihen osallisia (heitäkin joiden ääntä ei kuulla ollenkaan) motivoinut. Sitten vedetään herne nenään spekuloinneista ja erilaisista skenaarioista /kokemuksista. Myöhemmin kun asianosainen itse kertoo, että hän on jälkikäteen ymmärtänyt sitä tai tätä, niin aina voi voitonriemuisille, omista osuneista spekulaatioistaan muistuttajille, toivottaa menolipun pois keskustelusta kaivelemasta vanhoja. Tuntuu, että moni kirjoittaja kokee muiden kokemukset niin vahvasti omien kokemustensa kautta, että on vaikeaa hyväksyä, että ihmisiä ja tilanteita on erilaisia ihan loputtomasti. Toisen tarina halutaan ihan väkisin muovailla sellaiseksi että se
Kuten todettu, eri mieltä saa olla ja jokainen kirjoittaa omalla tyylillään. Palkokasvit ylähengitysteissä ovat epätoivottuja. Kenenkään henkilökohtaiset kokemukset pitkästyttävyydestä tai käsitellystä aiheesta eivät ole peruste lähteä sanomaan, ettei toinen saisi kirjoittaa juuri niin ja sillä tyylillä kuin haluaa. Imho. Emme me mitään kirjallisuuskriitikkoja ole.
Jos ei kinosta eikä ole mitään uutta sanottavaa, niin aivan validi vaihtoehto on olla hiljaa. Keskustelu kun voi tosiaan päättyä siihenkin, että asiasta ollaan eri mieltä. Ainakin silloin, kun ei ole tarvetta runnoa omaa näkemystä "voittajana" toisen silmäkuopasta sisään.
Mutta katsotaan nyt, miltä alkaa näyttää.
-Liekki
Oiskohan niin että keskustelun pysyminen asiallisena vaatisi vähän uutta pureskeltavaa. On pitkästyttävää lukea, tai kirjoittaa, saman puhkikulutetun aiheen kääntelyä ja vääntelyä.
Mutta voisiko aidosti joku, kenestä näitä on ollut pitkästyttävää lukea, kertoa, mitä se parempi, asiallisena pysyvä keskustelu nyt sitten vaatisi?
Uusia, mehukkaita tarinoita? Niitä ei taida valitettavasti olla kukaan tulossa kertomaan, minkä kyllä ymmärrän.
Nykyisiltä kirjoittajilta parempia, mielenkiintoisimpia viestejä? Valitettavasti tässä on nyt varmaan meidän kaikkien taidot olleet esillä, eikä niihin taida olla tulossa merkittäviä parannuksia.
Niitä emojia, värikkäitä ja liikkuvia? Kyllä niitä varmaan näihin keskusteluihin voisi liittää.
Tuntuu suoraan sanottuna kovin vaativalta tämä lista, joka ketjuun kohdistuu. Ja jos sanot sen ilmeisen ratkaisun, elikä että he, jotka ketjussa pitkästyvät, eivät lukisi, se on ulos työntämistä ja klikkeilyä. Mutta kenties olisi nyt vain uskottava se, että me emme tämän parempaa viihdettä enää/tällä hetkellä kykene toimittamaan.
T: MaratonParkuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Telegramia taitaa käyttää tyyliin jotain 100 miljoonaa ihmistä jo. Joku heitti tänne aiemmin Telegramin idean ja mä tulin ihan sivusta kertomaan, millainen se on, kun oon käyttäny sitä jo yli viisi vuotta siis. En ole Telegramin alkuperäinen ehdottaja enkä edes olisi tulossa ryhmään sinne, mikäli sellaisen päätätte perustaa. Aattelin vain jakaa infoa, millainen se on. Mä käytän sitä vain ulkomaalaisten kavereitteni kanssa viestittelyyn ja kuvien jakamiseen. Mulla on Whatsappi myös
Onko sulla niin salaiset yksityisviestit että viranomainen ei saa missään tapauksessa saada niitä osana miljardien ja miljardien merkkien kokoista, päivittäin tekoälyn seulomaa dataa? Eikä viranomainen saisi luovuttaa rikostutkijalle yksityisviestejäsi osana rikostutkintaa? Ei edes vaikka sillä tekisit valinnan kannattaa viestipalvelua joka ei suostu peittelemään laps ipo rnon levittäjien verkostoja tai osaltasi edesauttaisit vietnamilaislapsilla ja naisilla sn u ff-videoita tehtailevien rikollisten kiinnisaamista?
Ok.
Ja Telegramista lisää täällä: https://satakieli.haaga-helia.fi/fi/article/onko-telegramia-turvallista…
-Liekki
Vastaus on: älä rutista rystyset valkosina.
Omasta puolestani keskustelu menee surulliseen suuntaan sillä en halua lpettaa ketjua tai vaihtaa muualle. Mutta ymmärrän että itsekin oln jankkaamalla ollut tätä aiheuttamassa. Se kaduttaakin nyt mutta siihen jää helpsti mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan niin että keskustelun pysyminen asiallisena vaatisi vähän uutta pureskeltavaa. On pitkästyttävää lukea, tai kirjoittaa, saman puhkikulutetun aiheen kääntelyä ja vääntelyä.
Mutta voisiko aidosti joku, kenestä näitä on ollut pitkästyttävää lukea, kertoa, mitä se parempi, asiallisena pysyvä keskustelu nyt sitten vaatisi?
Uusia, mehukkaita tarinoita? Niitä ei taida valitettavasti olla kukaan tulossa kertomaan, minkä kyllä ymmärrän.
Nykyisiltä kirjoittajilta parempia, mielenkiintoisimpia viestejä? Valitettavasti tässä on nyt varmaan meidän kaikkien taidot olleet esillä, eikä niihin taida olla tulossa merkittäviä parannuksia.
Niitä emojia, värikkäitä ja liikkuvia? Kyllä niitä varmaan näihin keskusteluihin voisi liittää.
Tuntuu suoraan sanottuna kovin vaativalta tämä lista, joka ketjuun kohdistuu. Ja jos sanot sen ilmeisen ratkaisun, elikä että he, jotka ketjussa
Näinhän se on. Uusia tarinoita kuullaan jos uusia tarinoita on jollain kertoa. Toisaalta niiden kertomisessa voisi rohkaista se jos kirjoittajat kokisivat että heidän tarinansa on tervetullut, vaikkei se pitäisikään sisällään täsmälleen samanlaisia elementtejä kuin alkuperäiset kertomukset (no, poislukien ehkä sen yhden miekkosen jutut joka kutsui naista, joka oli rakkautensa ja luottamuksensa hänelle antanut "tyttikseksi" ja petti tätä toisen naisen kanssa. Hänen tarinansa jostain syystä sai osakseen paljon ymmärrystä ja lempeää ohjeistusta, vaikka hänhän oli siis valehtelija, oman edun tavoittelija, raukkamainen kahteen päätyyn pelaaja, lapsen tulevaisuuden vaarantaja jne. Mietinkin joskus oliko hän jonkun kokeilevan kirjailijan testipallo, että kuinka pitkälle voi saada taputuksia päälaelle jos vaan rakentaa lähtöasetelman yleisön näkövinkkelistä oikein.. no, emme tule koskaan tietämään, koska henkilöhän poistui ketjusta aivan keskenkaiken, eli tilanteensa varmaan sitten ratkesi parhainpäin tai jotain..)
voi, erinomaisen hyvä esimerkki sanojen tunkemisesta toisen suuhun. On kyllä kumma ettei toisen ihmisen tekstiä voi vaan ottaa sellaisena kuin se on, vaan omaa tulkintaa on aivan pakko väkisin ottaa enemmän kuin puolet mukaan.
Vertaistuki tarkoittaa sananmukaisesti vertaisen tukea. Ei päihderiippuvaisten vertaistuessakaan ole mukana heidän perheenjäseniään, koska ei toisen ihmisen kipua voi sivusta tutkien ymmärtää. Vai haluaisitko itse päihderiippuvaisena kuulla tukea hakiessasi kuinka inhottavalle jonkun toisen päihderiippuvainen puolisko näyttää krapulassa?