Oletko jo ehtinyt paikallisesti sopimaan ensimmäisen työsopparisi?
Kommentit (10)
Mä olen jo pari vuotta tehnyt hommia paikallisesti, tai ehkä henkilökohtaisesti sovitulla sopparilla. Meillä on sellainen pykälä että jos joudutaan TES-palkalle niin ei ole työvelvoitetta. Sitten kun on hommia niin onkin 3xTES palkka ja sitten tehdään töitä urakalla.
Paikallisesti voi sopia paremmista työehdoista kuin TES. TES määrittää minimin. Hallitus haluaa muuttaa lakia ja ajaa laajempaa paikallista sopimista jotta työehtoja voidaan huonontaa.
Kaikki työsopimukseni 90-luvulta alkaen ovat olleet yksilöllisesti sovittuja. En ole koskaan ollut millään taulukkopalkalla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työsopimukseni 90-luvulta alkaen ovat olleet yksilöllisesti sovittuja. En ole koskaan ollut millään taulukkopalkalla töissä.
Mutta onko näissä sopimuksissa myös sovellettu omia ehtoja työajan, sairauslomien oma-ilmotuksen tai pituuden, sairaan lapsen hoitamisen, lomapäivien kertymisen jne. suhteen vai onko nämä säännökset tulleet kuitenkin työehtosopimuksesta? Vai onko menty lainsäädännön mukaan (TESeissä on usein paremmat edut kuin laissa, vaikkapa sairaan lapsen hoitamisen suhteen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko näissä sopimuksissa myös sovellettu omia ehtoja työajan, sairauslomien oma-ilmotuksen tai pituuden, sairaan lapsen hoitamisen, lomapäivien kertymisen jne. suhteen vai onko nämä säännökset tulleet kuitenkin työehtosopimuksesta? Vai onko menty lainsäädännön mukaan (TESeissä on usein paremmat edut kuin laissa, vaikkapa sairaan lapsen hoitamisen suhteen).
Mutta kun ei noitakaan voi sopia tessiä vastaan vaikka olisi parempia kuin tessissä. Esim lomaa on pakko pitää kesällä eikä esim tuplamäärää talvella.
Esteiden syyhän on ay vallan murenemisen pelko. Ettei vaan huomata että ilman heitäkin pystytään sopimaan hyviä soppareita moleemin puolin. Tietyillä aloilla ei ole työntekijän kannalta järkeviä tes ehtoja nytkään esim siivousalalla aikanaan ihmettelin vaimon lomapalkkaa katsellessa että miten voi kta olla sama kuin tuntipalkka vaikka on ollut töissä viikonloppuisin ja tehnyt ylitöitä, mutta tessin mukaan siihen lasketaankin vain eri palkkalajien keskiarvo.
Mä olen aina sopinut paikallisesti jo vuodesta 1999 lähtien.
Nyt yrittäjänä teen samoin työntekijöideni kanssa.
Mikään työehtosopimus ei sovellu minuun. Pelkän lain rajoissa on sovittu työehdoista. Työnantaja tarjosi työsopimusta, ja sain ottaa tai jättää.
No meidän alalla ei ole työehtosopimusta, että periaatteessa paikallisesti sovitulla sopparilla tässä on viimeiset 6 vuotta tehty jo töitä.