Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?

Vierailija
28.06.2022 |

Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.

Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.

Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.

Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.

Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.

Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.

Kommentit (12340)

Vierailija
12221/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla niin salaiset yksityisviestit että viranomainen ei saa missään tapauksessa saada niitä osana miljardien ja miljardien merkkien kokoista, päivittäin tekoälyn seulomaa dataa? Eikä viranomainen saisi luovuttaa rikostutkijalle yksityisviestejäsi osana rikostutkintaa? Ei edes vaikka sillä tekisit valinnan kannattaa viestipalvelua joka ei suostu peittelemään laps ipo rnon levittäjien verkostoja tai osaltasi edesauttaisit vietnamilaislapsilla ja naisilla sn u ff-videoita tehtailevien rikollisten kiinnisaamista?

Ok.

Siis mitä ihmettä? Kunhan vain kerroin, millainen Telegram on, kun joku väitti, että Venäjän viranomaiset haluaa jengin sitä käyttämään, jotta voivat sitä kautta ilmeisesti seurata ihmisten tekemisiä, niin kerroin vain, että Telegramin yksityisviestit on kyllä kryptattu ja salattu päästä päähän. Siis korjasin tuota väitettä. Mä kirjoittelen ihan tavallisia viestejä kavereideni kanssa siellä. 

Vierailija
12222/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oiskohan niin että keskustelun pysyminen asiallisena vaatisi vähän uutta pureskeltavaa. On pitkästyttävää lukea, tai kirjoittaa, saman puhkikulutetun aiheen kääntelyä ja vääntelyä. 

Mutta voisiko aidosti joku, kenestä näitä on ollut pitkästyttävää lukea, kertoa, mitä se parempi, asiallisena pysyvä keskustelu nyt sitten vaatisi?

Uusia, mehukkaita tarinoita? Niitä ei taida valitettavasti olla kukaan tulossa kertomaan, minkä kyllä ymmärrän.

Nykyisiltä kirjoittajilta parempia, mielenkiintoisimpia viestejä? Valitettavasti tässä on nyt varmaan meidän kaikkien taidot olleet esillä, eikä niihin taida olla tulossa merkittäviä parannuksia.

Niitä emojia, värikkäitä ja liikkuvia? Kyllä niitä varmaan näihin keskusteluihin voisi liittää. 

Tuntuu suoraan sanottuna kovin vaativalta tämä lista, joka ketjuun kohdistuu. Ja jos sanot sen

Ja oletko sitä mieltä että tämä sinun viestisi vei keskustelua suuntaan, jossa uudet kirjoittajat rohaistuvat kirjoittamaan omia, henkilökohtaisia tarinoitaan`?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12223/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenties aika iso ongelmaa on, jos ihmisten kertomukset täällä nähdään tarinoina, joista saa uutta pureskeltavaa näiden pitkästyttävien jaarituksien sijaan. Ketjuhan sai alkunsa kuitenkin siitä, että ihmisillä todellakin oli akuutti tarve avautua. Ja on saanut tietysti jatkossakin siitä elinvoimaansa.

Omasta mielestäni kyllä jokaisen tarina on ollut erilainen, vaikka jotain yhtymäkohtiakin on. Mielestäni se taas on luonnollista, sillä jos lukee jotain samankaltaista, mitä itse parhaillaan kokee, tietysti siihen kokee olevan helpompaa kommentoida, jatkaa omalla tarinallaan.

Nyt tuntuu taas siltä, että on kovin tärkeää keskustella näistä menneisyyden synneistä, silloinkin kun minäkin sanoin ja silloinkin kuin minulle sanottiin, että itse en taida taas vähään aikaan osallistua. Seurailen toki ja jos asiasta mielipiteitä kerron, siis muuta kuin tätä omani ja muiden kirjoittamisen puolustamista.

T: MaratonParkuja

Vierailija
12224/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, ei kelvanneet nämäkään uudemmat kommentit Maratonparkujalle. Huomaako itse, miten itsevarmasti ja mahtipontisesti suhtautuu ellei joku osaa kommentoida ja perustella asiaansa juuri hänen mielestään oikealla tavalla ja hänen mielestään oikeilla asioilla. Miten olisi ollut hiven positiivisuutta ja vastaantulemista? Jotenkin tulee tunne, että enpä haluaisi olla hänen työkaverinsa. 

En ollut näiden viestien kirjoittaja, mutta eipä häneen kovin myötämielisesti suhtauduttu. 

Vierailija
12225/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, ei kelvanneet nämäkään uudemmat kommentit Maratonparkujalle. Huomaako itse, miten itsevarmasti ja mahtipontisesti suhtautuu ellei joku osaa kommentoida ja perustella asiaansa juuri hänen mielestään oikealla tavalla ja hänen mielestään oikeilla asioilla. Miten olisi ollut hiven positiivisuutta ja vastaantulemista? Jotenkin tulee tunne, että enpä haluaisi olla hänen työkaverinsa. 

En ollut näiden viestien kirjoittaja, mutta eipä häneen kovin myötämielisesti suhtauduttu. 

Minusta ei kuulostanut lainkaan ylimieliseltä vaan aika surulliselta ja väsyneeltä. Ei ollenkaan räväkältä itseltään. Mitä vastaantulemista? Olisiko pitänyt sanoa että joo olen kauhea jaaritteleva ei ihme kun ootte kyllästynyt ja tosiaan eipä ole häneen kovin myötämielisesti suhtauduttu. Pitäis varmaan tulla posiitivisesti vastaan että ihan ootte oikeassa ja kamalaa kun ketju teitä huonosti kohdellut.

Vierailija
12226/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen MP:n kommentin kaikkineen hyvin eri tavalla. Sinulta kysyisin, onko perään kyselemääsi positiivisuutta ja vastaantulemista, että nimittää toisen käytöstä itsevarmaksi ja mahtipontiseksi ja alkaa miettiä, miten ei haluaisi olla jonkun työkaveri?

MaratonParkujan olen nähnyt itsekin todenneen omia puutteitaan, mutta jännästi keskustelun anonyymit toiset osapuolet eivät kyllä ole kertaakaan peilistä minun muistini mukaan löytäneet kehittymisenvaraa. Yksipuolinen virheiden osoittelu toisesta osapuolestaon yksi niistä syistä, miksi keskustelu tökkii minulle pahasti.

Kukaan (minä mukaan lukien) kun ei ole täydellinen ja aina oikeassa.

-Liekki

Vierailija
12227/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoja nyt laitetaan suuhun, vaikka siitä on monesti valitettu. 

Jos joku ei ymmärrä mitä on positiivisuus ja vastaantuleminen niin olkoon selittämättä. Senverran vinkkaan, että ne ovat semmottia jutskia, joita olisi hyvä olla käytössä myös esimerkiksi parisuhteessa. Kun tämä on parisuhteeseen keskittyvä ketju niin pitäisi olla tiedossa. Tai niin no, eroistahan tämä nyt pääasiassa kertookin, joten sitä kautta ymmärrän tiedon puutteellisuuden.

Vierailija
12228/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkin Liekki näkee MP:n eri tavalla. Siitä ei nyt tässä sen enempää jaarittelua. 

Vierailija
12229/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä oliko tuo yksi palaute rohkaisemisesta mulle tarkoitettu vai ei.. mutta joka tapauksessa voin suoraan sanoa että ihmettelin ja ihmettelen sitä lämpöistä vettä mihin ko mies x-vuotta asetettiin täällä lillumaan ja kuinka häntä paapottiin ja paluteltiin useiden kirjoittajien toimesta. Hän siis törkeästi pelasi naisystävänsä selän takana toisen naisen lakanoissa ja samaan aikaan osoitti jotenkin vastenmielisen holhoavaa asennetta näitä naisiaan kohtaan; mietti heidän puolestaan mitä heidän on hyvä tietää, mitä ei, ja kuinka heidän tulevaisuutensa olis hyvä järjestyä. Juttu oli niin uskomaton, uskomattoman narsistinen, uskomattoman lapsellinen, että joko se oli täyttä fuulaa tai sitten ko mies olisi todellakin vailla herätystä todellisuuteen eikä taputuksia päälaelle ja nipistystä poskeen.

Samaan aikaan tuntuu olevan synneistä suurin jonkun naisen kertoa omasta osallisuudestaan siinä kun parisuhde ajautui eroon, tai luoja paratkoon siitä kuinka eroriitelystä on päästy sopuun ja kuinka se on vaatinut myös itseltä vastaantuloja.. "hyvä että sulla menee hyvin, erinomainen, mutta koita ymmärtää että kaikilla ei mene: ei liity asiaan, menkää muualle hieromasta naamaan."

Joku tässä tökkii, eikä tunnu aivan luontevalle, joku on kuin lavastettua tai ohjattua koko ketjun sävyssä kuinka aiheita käsitellään. Hyvääkin asiaa, mutta tuo jatkuva taustavire oudoksuttaa. Olo on kuin vegaanilla puhumassa kettutarhauksesta jossain makkaraklubin someryhmässä -ollaan enimmäkseen samaa mieltä, mutta joku mitä ei ääneen sanota hiertää kuitenkin puolin toisin vastakarvaan. Jos kyse on siitä, että halutaan vertaistukea näkemykseen että primäärinen suhde, joka on joskus vuonna grunge ja markan kolikko mudostettu, on pyhä, eikä sitä pidä rikkoman, niin ok, sanotaan se ääneen. Tietää sitten toisenlaisen näkemyksen omaavat pysyä poissa aiheuttamasta mörrimieltä.

Vierailija
12230/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Räväkkänä omana itsenään". Olla työkaverina räväkän kanssa ei ajatuksena houkuttele. 

Vierailija
12231/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei kuulostanut lainkaan ylimieliseltä vaan aika surulliselta ja väsyneeltä. Ei ollenkaan räväkältä itseltään. Mitä vastaantulemista? Olisiko pitänyt sanoa että joo olen kauhea jaaritteleva ei ihme kun ootte kyllästynyt ja tosiaan eipä ole häneen kovin myötämielisesti suhtauduttu. Pitäis varmaan tulla posiitivisesti vastaan että ihan ootte oikeassa ja kamalaa kun ketju

En ole sama vaan se jonka kommenttia maratonparkuja lainasi. Mutta voin silti kertoa mikä minusta voisi olla sellainen positiivinen tapa lähestyä kirjoitusta jossa mietin, että menneekö kirjoittelu negatiiviseksi siksi kun ei tule tuoreita aiheita:

Maratonparkuja kirjoittaa: "

voisiko aidosti joku, kenestä näitä on ollut pitkästyttävää lukea, kertoa, mitä se parempi, asiallisena pysyvä keskustelu nyt sitten vaatisi?

Uusia, mehukkaita tarinoita? Niitä ei taida valitettavasti olla kukaan tulossa kertomaan, minkä kyllä ymmärrän.

Nykyisiltä kirjoittajilta parempia, mielenkiintoisimpia viestejä?"

Mitä jos kirjoitukseni olisi ymmärtänyt kuten sen tarkoitin: menee nahisteluksi kun ei ole oikein uutta käsiteltävää. Ei sisällä arvostelua ketään kohtaan siitä, ettei ole uutta käsiteltävää. On vain toteamus, että ei ole uutta käsiteltävää ja samojen juttujen pyörittely menee pitkästyttäväksi tai kinasteluksi. Ei siihen tarvitse tarjota mitään ratkaisua kun ei se pyydä keneltäkään, eikä ainakaan juuri sinulta lukija, mitään ratkaisua. Se on vain toteamus. "puutarhajuhlat olivat tylsät koska koko päivän satoi ja istuimme pienessä huvimajassa".

Kirjoitus sen sijaan tarjoaa ratkaisun: jos sallisimme ilman ilkeilyä aiheet jotka kumpuavat siitä jo moneen kertaan pureskellusta aiheesta, riippumatta siitä kuka aiheen avaa.

Siihen olisi ollut positiivishenkinen kommentti vaikkapa sellainen jossa sanotaan, että totta, voisimme tässä keskustelussa suhtautua positiivisemmin myös erilaisiin elämän kokemuksiin kuin omamme.

Vierailija
12232/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Räväkkänä omana itsenään". Olla työkaverina räväkän kanssa ei ajatuksena houkuttele. 

Joo ei liity suoraan aiheeseen mutta tuli räväkästä mieleeni kollegani toisessa yksikössä joka kuvaa itseään räväkäksi ja kertoo että hän haluaa vain olla aina rehellinen.

Suulas, rehellinen ja vailla suodatinta ei aina korreloi kuitenkaan absoluuttisen oikeassa olemisen kanssa. Ja nyt viittaan siis tähän kollegaan [joka onneksi jää pian eläkkeelle..]

Vierailija
12233/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä M36 paapomisessa oli avainsana se, että petti Tyttistä entisen vaimonsa kanssa, teki jopa lapsenkin samaan aikaan. Jos olisi ollut kuvio toisin päin niin voi veljet ja sisaret, olisi taputeltu päähän jakoavaimella. 

M36 sai joiltain kyllä hieman kritiikkiä, mutta olen samaa mieltä, kummallisen lempeästi suurimmalta osin kohdeltiin, jopa ihasteltiin valintojaan. Kuinka hyvin on kaikesta huolimatta osannut hoitaa asioitansa jne. Häntähän on tänne välillä kaivattu kertomaan kuulumisia. 

Vierailija
12234/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Uusia tarinoita kuullaan jos uusia tarinoita on jollain kertoa. Toisaalta niiden kertomisessa voisi rohkaista se jos kirjoittajat kokisivat että heidän tarinansa on tervetullut, vaikkei se pitäisikään sisällään täsmälleen samanlaisia elementtejä kuin alkuperäiset kertomukset (no, poislukien ehkä sen yhden miekkosen jutut joka kutsui naista, joka oli rakkautensa ja luottamuksensa hänelle antanut "tyttikseksi" ja petti tätä toisen naisen kanssa. Hänen tarinansa jostain syystä sai osakseen paljon ymmärrystä ja lempeää ohjeistusta, vaikka hänhän oli siis valehtelija, oman edun tavoittelija, raukkamainen kahteen päätyyn pelaaja, lapsen tulevaisuuden vaarantaja jne. Mietinkin joskus oliko hän jonkun kokeilevan kirjailijan testipallo, että kuinka pitkälle voi saada taputuksia päälaelle jos vaan rakentaa lähtöasetelman yleisön näkövinkkelistä oikein.. no, emme tule koskaan tietämään, koska henkilöhän poistui ketjusta aivan keskenkaiken, eli tilanteensa varmaan sitten ratkesi parhainpäin tai jotain..)

Näinkö eri tavalla me luemme samoja tarinoita? Jos viittasit aikanaan tähän ketjuun kirjoittaneeseen nimimerkkiin "M36", niin hänhän sai tuossa varsin erikoisessa tilanteessaan todella reippaasti huutia osakseen palstalaisilta.  Ei siis todellakaan mitään päänsilittelyä ja ymmärrystä, vaan suorastaan päinvastoin.

Ainakin itse tulin siihen johtopäätökseen, että M36 lopetti ketjuun kirjoittamisen juurikin siitä syystä, että toiset paheksuivat hänen toimiaan niin voimallisesti. Ja olihan tilanne aika kiharainen, myönnettäköön. Tosin juuri siksi niin mielenkiintoinen. Toivottavasti hänellä/heillä on tilanne asettunut parhain päin, mitä se sitten onkaan. Samaa toivon myös Hukassalle, joka sai lukea melkoisen päällekäyvää ryöpytystä, ei tosin niinkään itseään kuin miestään kohtaan. Hukassahan ei itse ole tehnyt mitään pahaa, ottanut vain ehkä hieman enemmän harkinta-aikaa kuin mihin palstalaiset olisivat tyytyneet. Mutta se on hänen oma asiansa. Ihminen toimii kun on siihen valmis.

Mutta yhtä kaikki, näitä elävän elämän tarinoita on mielenkiintoista kuulla ja seurata. Mitä mutkikkaampia, sitä mielenkiintoisempia ne tietysti ovat. Jos nyt ketju siirretään jonnekin "suljetulle osastolle", niin löytääkö sinne enää uusia kirjoittajia uusien ihmeellisten elämäntilanteiden jakajaksi, vai jäävätkö jo olemassaolevat kirjoittajat sinne pähkäilemään ja spekuloimaan keskenään ilman uutta verta? 

Omasta mielestäni tämä ketju on enimmäkseen hyvä ja mielenkiintoinen, etenkin silloin kun pysytään asiassa ja kohdellaan toisia kunnioittavasti, vaikka oltaisi eri mieltä. 

Vierailija
12235/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata telegramia enkä WA:ta. Sellainen sovellus ei sovi pitkien viestien ja keskustelujen seuraamiseen. Ehdottaisin itse sähköpostilistaa, jollaisen voi luoda vaikka g-mailissa. Jokainen sinne liittyvä voi vaikka perustaa tätä varten sähköpostiosoitteen, ja liittyessä pitää ylläpidon hyväksyä. Liittyessä voi siis ilmaista täällä nimimerkkinsä ja ne joilla ei ole ottavat. Ja jos joku sitten alkaa perseilemään, voi hänet ensin hiljentää vaikka määräajaksi vain lukuoikeudelle, ja jos jatkuu perseily voi heittää ulos listalta. 

Keskustelu voi näin jatkua yhtä anonyyminä kuin tähänkin asti, eikä jatkuva piippailu sovelluksissa käy hermoon.

-Sinilintu

Vierailija
12236/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

!Siihen olisi ollut positiivishenkinen kommentti vaikkapa sellainen jossa sanotaan, että totta, voisimme tässä keskustelussa suhtautua positiivisemmin myös erilaisiin elämän kokemuksiin kuin omamme."

Niin ettekö jo te ymmärrä että posiitivishenkinen on semmoinen kommentti jossa kommentoidaan justiin siten kuten minä haluan kuulla kuten nyt tässä teille ihan sanoilla sanotan mitä olisi voinut sanoa.

Mutta ei paska sanonut niin on räväkkö suulas kamala työkaveri ja parisuhteessakin huono. Kyllä minä tiedän mitkä ne oikeat erilaiset hyväksymiset on.

Vierailija
12237/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hukassa tyypin puolesta meni vähän tunteisiin se kun tekipä hän niin tai näin niin hänen annettiin ymmärtää satuttavan lapsiaan. Minusta kun tuntui että lapsia hän ajattelee ihan aidosti ensin -olkoon se sitten vaikka sen toivomista että miehen villitys menee ohi ja lapsilla on näin ollen tulevaisuudessa koti mihin perheininsä tulla viettämään jouluja jne. Mun on vaikeaa nähdä mikä tuossa ehkä sitten turhassa toiveessa olisi väärin tai satuttavaa lasten kannalta. On päätetty porukassa että miehillä on aina näissä tilanteissa itsekkäät ja toisista piittaamattomat, kylmän kalkuloidut hyötymistarkoitukset ja oikea tapa toimia on varmistaa että vie kaiken mukanaan kun joko itse lähtee tai tulee laitetuksi mäkeen ja sitten polttaa kaikki sillat. Mun henkilökohtaisesti on vaikeaa nähdä mitään tilannetta ihan niin mustavalkoisesti, etenkin kun en tiedä asiasta kuin sen mitä yksi henkilö perheen tilanteesta kertoo.

Vierailija
12238/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tässä tökkii, eikä tunnu aivan luontevalle, joku on kuin lavastettua tai ohjattua koko ketjun sävyssä kuinka aiheita käsitellään. Hyvääkin asiaa, mutta tuo jatkuva taustavire oudoksuttaa. Olo on kuin vegaanilla puhumassa kettutarhauksesta jossain makkaraklubin someryhmässä 

:D

Vierailija
12239/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

!Siihen olisi ollut positiivishenkinen kommentti vaikkapa sellainen jossa sanotaan, että totta, voisimme tässä keskustelussa suhtautua positiivisemmin myös erilaisiin elämän kokemuksiin kuin omamme."

Niin ettekö jo te ymmärrä että posiitivishenkinen on semmoinen kommentti jossa kommentoidaan justiin siten kuten minä haluan kuulla kuten nyt tässä teille ihan sanoilla sanotan mitä olisi voinut sanoa.

Mutta ei paska sanonut niin on räväkkö suulas kamala työkaveri ja parisuhteessakin huono. Kyllä minä tiedän mitkä ne oikeat erilaiset hyväksymiset on.

Vaikkapa ilmaisee esimerkkiä. Ei siis ole eksklusiivinen täsmällinen ilmaisu vaan yksi mahdollinen tapa vastata positiivisella tai rakentavalla tavalla. Niitä on siis loputon mahdollisuuksien valikoima. En usko että minun pitää sinulle erikseen kertoa mikä on positiivishenkinen vastaus ja mikä negatiivinen (?)

Vierailija
12240/12340 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen kommentti sekin, kun joku vain kertoo millainen Telegram on, niin sitten hyökätään, että mitäs sinä siellä oikein kirjoittelet niiden kavereidesi kanssa siellä, onko jotain salattavaa, mitä, häh?

Todella hyökkäävä asenne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi