Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?
Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?
Kommentit (1536)
Vierailija kirjoitti:
Sähkökonkeli olisi järkevä siinä mielessä, että voisi tuon kymmenen kilsan työmatkan ajaa ilman hien vuodatusta. Matkalla yks ainut ylämäki, jossa rupee hiki nousee, kun kihnuttaa sitä ylös. Pitkä ja suht jyrkkä. Sen voi tietysti kiertää tasasempaakin reittiä pitkin, mutta sitten tulisi hirveä kiertolenkki.
Meen mieluummin bussilla, kun ei kiinnosta hikoilla työmatkalla ja aloittaa työpäivää hiestä märkänä. Kuitenkin tulee niitä sadepäiviä, jolloin on parempi mennä bussilla.
Piti vielä sanoa, että pyöräilen sitten vapaa-ajalla tuolla maantiepyörällä sen mitä ehtii, jaksaa ja huvittaa. Työnteossa itsessään on jo sen verran kuntoilua, ettei siihen kylkeen tarvi työmatkapyöräilyä.
On se mahtavaa sähköavusteisella pyörällä.
Aivan totta. Sähköavusteiset polkupyörät on tarkoitettu heille joilla on rajoitteita ajaa oikeaa polkupyörää. Tosi hienoa että hekin pääsevät näin nauttimaan.
Joo, ei se pyöräily oikein laihduta vasta n. 20 kiloa lähtenyt varmasti viisastelemalla olisi saavutettu huomattavasti parempi tulos.
Tämä on kyllä ihme palsta kun kaikki menee aina muiden haukkumiseksi. Tosin en jaksanut lukea kuin kolme ekaa sivua, mutta jo on sota käynnissä, vaikka ap kysyi vain neutraalin kysymyksen.
Mutta itse kysymykseen, itse en hankkisi sähköpyörää jos sillä pyöräilyllä on tarkoitus saada liikuntaa, kohottaa kuntoa ja auttaa painonpudotuksessa. Mulla on pyörä noihin em tarkoituksiin, kuljen myös työmatkat (7 km suunta), olen kulkenut jo vuosia, mutta en koe tarvitsevani sähköpyörää mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle saat polkea jos meinaat pyöräilyllä laihtua. Ei se kuluta kaloreita kävelyä enempää.
Juuri näin. Nämä aiheen alapeukuttajasankarit voisivat tulla kertomaan sankaritarinoitaan liikunnalla laihtumisestaan.
3800 km pyöräilyä kolmessa kuukaudessa, painoa pois 15 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vielä ei ole ensimmäiseen kahdeksaan sivuun tullut yhtään sankaritarinaa pelkästään liikunnalla laihtumisesta.
Miksi pitäisi? Eihän se ole ketjun aihe. Mulla ei ole mitään tarvetta todistella sulle mitään. Olen laihtunut pelkästään sillä, että aloin harrastaa liikuntaa, mutta eipä siitä sen enempää. Tuskin uskoisit kuitenkaan.
Ei tuo pyöräily niin ihmeellistä ole et siihen apuja tarvis. Itse 20 vuotta jotenkin harrastaneena en koe hyötyä kun avustus loppuu 25 km/h jälkeen. Varsinkaan maantiellä, kun osaa käyttää vaihteita järkevästi eikä yritä runnoa liian raskaalla ylämäkiä mitä paljon näkee niin ihan kivaa se on.
Maastossa taas loppuu taito poluilla jos vauhtia on liikaa ja avustuksella runnotaan menemään vaikka ei osata ajaa.
Nih Vuosia meni että 64 kiloa lähti ja pysyy poissa.
Tosin ihmisiksi pitää syödä, muuten liikunnan merkitys nollautuu.
Mutta voi sitä riemua huristellessa, kaipnn sitä päivittäin. Hikipyötää vihasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle saat polkea jos meinaat pyöräilyllä laihtua. Ei se kuluta kaloreita kävelyä enempää.
Juuri näin. Nämä aiheen alapeukuttajasankarit voisivat tulla kertomaan sankaritarinoitaan liikunnalla laihtumisestaan.
Syö samat kalorit kuin silloin kun paino pysyy vakiona, mutta lisää liikuntaa. -> liikunta laihduttaa.
sähköpyörälläkin kunto kasvaa helposti: aina ei tarvitse käyttää maksimaalista avustustasoa ja sähkiksellä tulee muutenkin ajettua enemmän: siinä pitää kuitenkin polkea koko ajan, jos haluaa päästä eteenpäin ja on se polkeminenkin fyysistä aktiviteettia.
Asun hyvin mäkisellä seudulla ja ennen sähköpyörää kuljin pyörällä vain silloin, jos ei tarvinnut välittää hiestä. Sähköpyörän kanssa ei tarvitse miettiä tuollaista. Meidän jyrkimmässä mäessä käy joskus kilpaurheilijoitakin treenamassa ja ihan tosissaan joutuvat polkemaan ns. standardupyörillään ja hengitys hyvin raskasta, että ei ole kyse mistään pikkumäestä.
Se riippuu aika paljon omasta kunnosta ja maastoista, mutta minun mielestä lähtökohtaisesti pelkkään kuntoiluun ei tarvitse sähköpyörää, ellei ole jotain erityissyytä miksi normaali pyöräily on liian raskasta (hankala maasto tai aivan surkea pohjakunto tms). Normi pyöriäkin on niin erilaisia, hyvällä kevyellä hybridillä tai jollain vielä sporttisemmalla pääsee kyllä helposti siihen vauhdin hurmaan eikä ole raskasta ajaa pitkiäkään lenkkejä. Siinä on oikeasti valtava ero ajaako 7-vaihteisella perusnopsalla saati jollain mummiksella vai urheilukäyttöön tarkoitetulla 24+ vaihteisella. Sähköpyörä on kyllä kiva, muutaman kerran olen semmoisen vuokrannut, mutta perusfillari tulee niin paljon halvemmaksi ettei sähköpyörä ilman jotain hyötypyöräilyfunktiota tunnu järkevälle hankinnalle. Sinänsä kunto kasvaa varmasti sähköpyörälläkin, ja jos rahaa on mielin määrin niin mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että jengi on niin ylipainosta nykyään kun ei ole mitään hajua liikunnan kuluttamista kaloreista tai siitä miten se tukee painonhallinnassa. Ei jessus. Luuletko että esim kilpapyöräilijät kuluttavat lenkillään saman verran kaloreita kuin av mamma kävelylenkillään?
Te keiden mielestä liikunta ei laihduta: kun kuluttaa vaikka 500kcal ylimääräistä per treeni, niin tottakai laihtuu ellei sitten ala syömään ylimääräistä. Sitten kun tuon toistaa monta kertaa viikossa niin kalorivaje alkaa olla tuhansia kilokaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Te keiden mielestä liikunta ei laihduta: kun kuluttaa vaikka 500kcal ylimääräistä per treeni, niin tottakai laihtuu ellei sitten ala syömään ylimääräistä. Sitten kun tuon toistaa monta kertaa viikossa niin kalorivaje alkaa olla tuhansia kilokaloreita.
Sähköpyörällä ei vaan saa kulumaan 500 kcal. Se on niin kevyttä (ja kukaan ei polje sähköpyörällä ilman avustusta, on ne niin painavia ja ikäviä poljettavia.) Rauhallinen liikunta myös lisää nälkää (Suomessa tutkittu), joten helposti tulee syötyä hiukan extraa. Ja mulla on sähköpyörä, ihan oikea pyörä ja hyvä sykevyö, joten on tullut seurattua näitä. Sähköpyörä korvaa mulla auton, liikuntaa se ei ole.
Maantiepyörän ajoasento haastaa sun kroppaa ihan eri tavalla kuin perinteinen perusrunkomalli. Paskan ergonomian pyörällä on ihan sama onko siinä sähköavustus vai ei, ei tule koskaan olemaan kivaa pyöräillä.
Eti pyörä, jonka satulassa viihdyt, niin silloin tie kutsuu sua paljon houkuttelevammin. 25 km/tunti rajoitus avustukselle tarkoittaa sitä, ettei maantieajossa kovin paljoa ole käyttöä sähkölle hyvissä olosuhteissa, kun 25 ylittyy niin helposti. Kaupunkiajossa ja varsinkin haastavimmissa olosuhteissa on kivaa kun on avustus, ainakin mulle, joka olen lähinnä pyörällä liikkuva, koska oma energiataso vaihtelee ja aina ei halua hikeä pintaan. Matalan sykkeen ajo onnistuu ilman sähköäkin, mutta joo, vaihteet on käyttöä varten. Koskee myös sähköpyörää, jonka voimansiirto on tehty kestämään vääntöä.
Toivon, että löydät kivan pyörän ja kilometrejä laskuriin.
Vierailija kirjoitti:
sähköpyörälläkin kunto kasvaa helposti: aina ei tarvitse käyttää maksimaalista avustustasoa ja sähkiksellä tulee muutenkin ajettua enemmän: siinä pitää kuitenkin polkea koko ajan, jos haluaa päästä eteenpäin ja on se polkeminenkin fyysistä aktiviteettia.
Asun hyvin mäkisellä seudulla ja ennen sähköpyörää kuljin pyörällä vain silloin, jos ei tarvinnut välittää hiestä. Sähköpyörän kanssa ei tarvitse miettiä tuollaista. Meidän jyrkimmässä mäessä käy joskus kilpaurheilijoitakin treenamassa ja ihan tosissaan joutuvat polkemaan ns. standardupyörillään ja hengitys hyvin raskasta, että ei ole kyse mistään pikkumäestä.
No siis tämä. Asun seudulla jossa töihin on käytännössä pelkkää alamäkeä n. 7 km mutta takaisin sitten ylämäkeä. Yhden kesän yritin pyöräillä töihin, mutta jäi kun tuli 30 asteen helteet viimekesänä viikoiksi. Sähköllä olisi varmaan päässyt porotuksessa jatkamaan pyöräilyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörällä ei vaan saa kulumaan 500 kcal. Se on niin kevyttä (ja kukaan ei polje sähköpyörällä ilman avustusta, on ne niin painavia ja ikäviä poljettavia.) Rauhallinen liikunta myös lisää nälkää (Suomessa tutkittu), joten helposti tulee syötyä hiukan extraa. Ja mulla on sähköpyörä, ihan oikea pyörä ja hyvä sykevyö, joten on tullut seurattua näitä. Sähköpyörä korvaa mulla auton, liikuntaa se ei ole.
Ymmärsin varmaan väärin, täällä ketjussa on lukuisia jotka haukkuvat liikuntaa laihdutus tai painonhallintakeinona niin en tajunnut että he kaikki tarkoittivat nimenomaan sähköpyöräilyä noilla kommenteillaan.
Aloin tätä aavistella jo vuosikymmeniä sitten kun sähkösaunat alkoivat yleistyä pienissäkin asunnoissa. Sähköllä säädettäviä konttoripöytiä on konttoreissa, kohta varmaankin aletaan vaatia sähkötuoleja kouluihinkin!
Sähköpyöräily on vähän semmoista e-urheilua.