Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?

Vierailija
23.06.2022 |

Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?

Kommentit (1536)

Vierailija
221/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinkohan elossa ilman sähkistä.

Elämäni paras ostos. Painonikin on puolittunut.. Joka päivä naatin.

Vierailija
222/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te keiden mielestä liikunta ei laihduta: kun kuluttaa vaikka 500kcal ylimääräistä per treeni, niin tottakai laihtuu ellei sitten ala syömään ylimääräistä. Sitten kun tuon toistaa monta kertaa viikossa niin kalorivaje alkaa olla tuhansia kilokaloreita.

Sähköpyörällä ei vaan saa kulumaan 500 kcal. Se on niin kevyttä (ja kukaan ei polje sähköpyörällä ilman avustusta, on ne niin painavia ja ikäviä poljettavia.) Rauhallinen liikunta myös lisää nälkää (Suomessa tutkittu), joten helposti tulee syötyä hiukan extraa. Ja mulla on sähköpyörä, ihan oikea pyörä ja hyvä sykevyö, joten on tullut seurattua näitä. Sähköpyörä korvaa mulla auton, liikuntaa se ei ole.

"Testimme perusteella sähköpyöräily on myös varteenotettavaa liikuntaa.

Sähköpyörällä kaloreita kului 52. Tavallisella polkupyörällä samalla 1,5 kilometrin lenkillä kului 66 kilokaloria." https://yle.fi/uutiset/3-10174677

Jos tuo pitää paikkansa, niin sähköpyörä on todella turha. Mieluummin ostan tavallisen pyörän, kun ero normaaliin pyörään on noin vähäinen. Itselleni pyörässä on tärkeää helppous. En halua, että pyörää joutuu käyttämään hintavissa määräaikaishuolloissa, vaan että huollot pystyy tekmään itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lönkyttäjät ei hiffaa.

Hikipyörällä 20 km vuodessa kun vituttaa vai

Sähkiksellä 20 km päivässä kun naattii ;-)

Vierailija
224/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lönkyttäjät ei hiffaa.

Juuri näin ja ei kyrsi vastatuulet tai ylämäet. Aion nauttia tänäänkin :)

Vierailija
225/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te keiden mielestä liikunta ei laihduta: kun kuluttaa vaikka 500kcal ylimääräistä per treeni, niin tottakai laihtuu ellei sitten ala syömään ylimääräistä. Sitten kun tuon toistaa monta kertaa viikossa niin kalorivaje alkaa olla tuhansia kilokaloreita.

Sähköpyörällä ei vaan saa kulumaan 500 kcal. Se on niin kevyttä (ja kukaan ei polje sähköpyörällä ilman avustusta, on ne niin painavia ja ikäviä poljettavia.) Rauhallinen liikunta myös lisää nälkää (Suomessa tutkittu), joten helposti tulee syötyä hiukan extraa. Ja mulla on sähköpyörä, ihan oikea pyörä ja hyvä sykevyö, joten on tullut seurattua näitä. Sähköpyörä korvaa mulla auton, liikuntaa se ei ole.

Sähköpyörällä kaloreita kului 52. Tavallisella polkupyörällä samalla 1,5 kilometrin lenkillä kului 66 kilokaloria." https://yle.fi/uutiset/3-10174677

Oma kokemus, työmatka n. 9 km. Sähköpyörällä kulutus 64 kcal ja sama matka rauhallisesti pyöräillen 160 kcal. Joskus kun olen polkenut hikipäässä olen päässyt yli 200 kcal.

Vierailija
226/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörä on kyllä työmatkapyöräilyssä edukseen, jos työmatkat kulkee sillä auton sijaan. Toisaalta harva jaksaa yli 10 km matkoja pyöräillä päivittäisenä työmatkana, mutta sähköpyörällä se tulee vaihtoehdoksi jo ajankäytöllisesti. Matkanopeus nousee ylämäissäkin 25 km/h vauhtiin.

Vierailija
227/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekkin pyöräily on vain liikuntoa ja painonpudotusta varten. Toisille vain kulkuväline A-sta B-hen joka sähköpyörällä menee mukavasti. Siis jos haluat ensimmäistä tavallinen pyörä on tietysti parempi mutta jos taas toista niin sähköpyörä on ihan hyvä vaihtoehto.

Vierailija
228/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörä on niitä varten joilla on vaan tarve päästä paikasta A paikkaan B eivätkä halua tehdä sitä esim. autolla. Eli esimerkiksi työmatka jonnekin toimistolle; halutaan vaan päästä sinne töihin ilman turhaa hikeä ja vaivaa.

Jos taas tarvitset pyörää kuntoiluun niin eihän sähköpyörässä tosiaan ole silloin mitään järkeä. Hommaa kunnollinen pyörä missä on paljon vaihteita niin sellaisella pääsee jyrkätkin mäet ylös ilman kohtuutonta vaivaa ja kunnon kohotessa ei enää mäkiinkään tarvitse vaihtaa yhtä kevyttä vaihdetta kuin alussa.

Lisäksi hyvällä vaihdepyörällä pääsee paljon kovempa kuin sähköpyörällä, siinä vaiheessa kun alat saada kuntoa. Keskinopeus tasaisella noin 30 km/h, kun taas laillisissa sähköpyörissä on 25 km/h rajoitin. Terve ihminen pystyy lyhytaikaisesti tuottamaan yli 3-kertaisen tehon verrattuna sähköpyörään ja huippu-uhreilija lähes 10-kertaisen. Voit siis ohitella sähköpyöräilijät hymyssä suin. :)

Vierailija
229/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus, työmatka n. 9 km. Sähköpyörällä kulutus 64 kcal ja sama matka rauhallisesti pyöräillen 160 kcal. Joskus kun olen polkenut hikipäässä olen päässyt yli 200 kcal.

Miten mittasit kulutuksen, sykemittarillako? Sykemittari ei pysty mittaamaan kulutusta suoraan. Se antaa vain karkean arvion. Kuinka iso ero oli matka-ajassa sähköoyörällä vs. tavallisella pyörällä rauhallisesti polkien?

Vierailija
230/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilowatti kirjoitti:

Sähköpyörä on niitä varten joilla on vaan tarve päästä paikasta A paikkaan B eivätkä halua tehdä sitä esim. autolla. Eli esimerkiksi työmatka jonnekin toimistolle; halutaan vaan päästä sinne töihin ilman turhaa hikeä ja vaivaa.

Jos taas tarvitset pyörää kuntoiluun niin eihän sähköpyörässä tosiaan ole silloin mitään järkeä. Hommaa kunnollinen pyörä missä on paljon vaihteita niin sellaisella pääsee jyrkätkin mäet ylös ilman kohtuutonta vaivaa ja kunnon kohotessa ei enää mäkiinkään tarvitse vaihtaa yhtä kevyttä vaihdetta kuin alussa.

Lisäksi hyvällä vaihdepyörällä pääsee paljon kovempa kuin sähköpyörällä, siinä vaiheessa kun alat saada kuntoa. Keskinopeus tasaisella noin 30 km/h, kun taas laillisissa sähköpyörissä on 25 km/h rajoitin. Terve ihminen pystyy lyhytaikaisesti tuottamaan yli 3-kertaisen tehon verrattuna sähköpyörään ja huippu-uhreilija lähes 10-kertaisen. Voit siis ohitella sähköpyöräilijät hymyssä suin. :)

Tasaisella. Täällä ei kyllä ole tasaista, koko ajan hiessä saa nitkuttaa ylös jotain mäkeä. Ja vauhtia ehkä 5km/h jos sitäkään.

Vierailija
231/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sähköavusteinenpyörä on mitä parhain kuntoiluväline: senkun kytket sähköavusteisuuden pois päältä ja alat polkemaan. Saat "ilmaiseksi" mukaan lisäpainoakin tehostamaan kuntoilua.

Vierailija
232/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lönkyttäjät ei hiffaa.

Voi hikipyörällä ajamisestakin nauttia. Eilen poljin 52 km lenkin ja tänään 49 km. On pakko pitää vähän taukoa juoksuharrastuksessa koska polvi kipuilee. Fillaroinnin se kestää ja yritän näin ylläpitää peruskuntoa 2 tunnin päivittäisillä lenkeillä.

Vierailija
233/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilowatti kirjoitti:

Hyvä tavallinen pyörä on kuntoiluun hyvä, jos sillä viitsii ajaa. Mutta jos tilanne on se, että tavallisella pyörällä viitsii lähteä lenkille pari kertaa kuukaudessa ja sähköpyörällä viisi kertaa viikossa, niin ihan varmasti sähköpyörällä kunto nousee paremmin.

Vierailija
234/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maantiepyörän ajoasento haastaa sun kroppaa ihan eri tavalla kuin perinteinen perusrunkomalli. Paskan ergonomian pyörällä on ihan sama onko siinä sähköavustus vai ei, ei tule koskaan olemaan kivaa pyöräillä. 

Eti pyörä, jonka satulassa viihdyt, niin silloin tie kutsuu sua paljon houkuttelevammin. 25 km/tunti rajoitus avustukselle tarkoittaa sitä, ettei maantieajossa kovin paljoa ole käyttöä sähkölle hyvissä olosuhteissa, kun 25 ylittyy niin helposti. Kaupunkiajossa ja varsinkin haastavimmissa olosuhteissa on kivaa kun on avustus, ainakin mulle, joka olen lähinnä pyörällä liikkuva, koska oma energiataso vaihtelee ja aina ei halua hikeä pintaan. Matalan sykkeen ajo onnistuu ilman sähköäkin, mutta joo, vaihteet on käyttöä varten. Koskee myös sähköpyörää, jonka voimansiirto on tehty kestämään vääntöä. 

Toivon, että löydät kivan pyörän ja kilometrejä laskuriin. 

Toivottavasti et yritä tässä kehottaa tavista ostamaan maantiepyörän... sehän on sitten pelkästään sitä nopeaa huristelua varten, ja tosiaan ihan liian haastava pulskalle pyöräilyä harrastamattomalle tavikselle.

Helpompihan maantiepyörää on polkea kun on kevyt ja hyvät vaihteet. Pääsee yhtä hyvin maantieajoon kuin lapsi kyydissä uimarannallekin. Ohis

Minusta käyräsarvisen maatiepyörän ajoasento on tukala. En ole enää juurikaan keskivartalolihava mutta siitä huolimatta voimakas etunoja on minusta epämiellyttävä ja niska kipeytyy kun päätä täytyy pitää niin takakenoisessa asennos jos meinaa nähdä muutakin kuin etupyöränsä. Tiedn toki että kilpailijat käyttävät tuota asentoa aivan poikkeuksetta, mutta kuntoilijan tarpeet ja valinnat eivät aina ole kaikkein tehokkaimpia.

Vierailija
235/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nautit hikipyöräilystä, jatka sitä.

Jos kuulut siihen 5 milkoonan joukkoon jota hikiveivaus vituttaa, osta sähkis.

On todennäköisesti ensimmäinen liikuntamuoto josta nautit ja jota jäät harrastamaan pysyvästi.

Energiankulutuksesi tuhatkertaistuu. Hikpyörällä kerran kuussa 1000 kJ vai sähkiksellä päivittäin 3000 kJ ;-)

Vierailija
236/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi vain "kaaheen aakeet laakeet", niin minäkin ajaisin kaikki matkat vanhanmallisella polkupyörällä. Kun nyt on kumpuja maisemassa enemmän kuin kaipaisi, niin sähköavusteinen pyörä on erittäin hyvä juttu. Asiakkaatkin tykkää, kun ei haise hieltä. Kotiin tullessa voi sitten vaikka kuntoilla säätämällä avusteisuutta vähemmälle.

Vierailija
237/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maantiepyörässä sähköavustus on melko turha, koska se vain nostaa pyörän painoa ja maantiepyörä menee helposti sen 25 km/h, jolloin avustus muutenkin menee pois päältä. Avustuksessa on enemmän järkeä maastopyörissä ja fatbikeissa.

Vierailija
238/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mittasit kulutuksen, sykemittarillako? Sykemittari ei pysty mittaamaan kulutusta suoraan. Se antaa vain karkean arvion. Kuinka iso ero oli matka-ajassa sähköoyörällä vs. tavallisella pyörällä rauhallisesti polkien?

Just, eli sun mielestä tämä mun 1000 euron urheilukello näyttää sähköpyörällä liian pienet kulutukset ja normipyörällä aina liian isot. Aika jännä, kun on jo vuosia tullut tuota väliä väännettyä ja aina näyttää aika samoja lukuja (Luonnollisesti ne Ylen lukemat oli tietysti täysin totta :) ). tuossa matka-aika oli sama, koska vedin maantiepyörällä. Retkipyörällä menee 3-4 min kauemmin, mutta kulutus on sitä samaa 150 kcal luokkaa. Vauhdilla ei ole merkitystä (se riippuu polkijan kunnosta), pointti oli se, että poljin mulle rauhallista tahtia (en hengästynyt kuin ehkä ylämäessä).

Vierailija
239/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maantiepyörän ajoasento haastaa sun kroppaa ihan eri tavalla kuin perinteinen perusrunkomalli. Paskan ergonomian pyörällä on ihan sama onko siinä sähköavustus vai ei, ei tule koskaan olemaan kivaa pyöräillä. 

Eti pyörä, jonka satulassa viihdyt, niin silloin tie kutsuu sua paljon houkuttelevammin. 25 km/tunti rajoitus avustukselle tarkoittaa sitä, ettei maantieajossa kovin paljoa ole käyttöä sähkölle hyvissä olosuhteissa, kun 25 ylittyy niin helposti. Kaupunkiajossa ja varsinkin haastavimmissa olosuhteissa on kivaa kun on avustus, ainakin mulle, joka olen lähinnä pyörällä liikkuva, koska oma energiataso vaihtelee ja aina ei halua hikeä pintaan. Matalan sykkeen ajo onnistuu ilman sähköäkin, mutta joo, vaihteet on käyttöä varten. Koskee myös sähköpyörää, jonka voimansiirto on tehty kestämään vääntöä. 

Toivon, että löydät kivan pyörän ja kilometrejä laskuriin. 

Toivottavasti et yritä tässä kehottaa tavista ostamaan maantiepyörän... sehän on sitten pelkästään sitä nopeaa huristelua varten, ja tosiaan ihan liian haastava pulskalle pyöräilyä harrastamattomalle tavikselle.

Helpompihan maantiepyörää on polkea kun on kevyt ja hyvät vaihteet. Pääsee yhtä hyvin maantieajoon kuin lapsi kyydissä uimarannallekin. Ohis

Minusta käyräsarvisen maatiepyörän ajoasento on tukala. En ole enää juurikaan keskivartalolihava mutta siitä huolimatta voimakas etunoja on minusta epämiellyttävä ja niska kipeytyy kun päätä täytyy pitää niin takakenoisessa asennos jos meinaa nähdä muutakin kuin etupyöränsä. Tiedn toki että kilpailijat käyttävät tuota asentoa aivan poikkeuksetta, mutta kuntoilijan tarpeet ja valinnat eivät aina ole kaikkein tehokkaimpia.

Niskat vahvistuvat ja tottuvat siihen kyllä pian. Itselläkin hieman niskat kipeät aina kevään ensimmäiset maantielenkkien jälkeen. Runkoja on myös eri mitoituksilla. Toiset aggressiivisempia ja toiset leppoisampia. Yläotteella voi myös ajaa jolloin istuu pystymmässä.

Vierailija
240/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just, eli sun mielestä tämä mun 1000 euron urheilukello näyttää sähköpyörällä liian pienet kulutukset ja normipyörällä aina liian isot. Aika jännä, kun on jo vuosia tullut tuota väliä väännettyä ja aina näyttää aika samoja lukuja (Luonnollisesti ne Ylen lukemat oli tietysti täysin totta :) ). tuossa matka-aika oli sama, koska vedin maantiepyörällä. Retkipyörällä menee 3-4 min kauemmin, mutta kulutus on sitä samaa 150 kcal luokkaa. Vauhdilla ei ole merkitystä (se riippuu polkijan kunnosta), pointti oli se, että poljin mulle rauhallista tahtia (en hengästynyt kuin ehkä ylämäessä).

Vaikka urheilukellosi olisi maksanut kymppitonnin, se ei pysty mittaamaan suoraan energiankulutustasi ilman hengityskaasujen mittausta. Sykemittarin antama energiankulutus on aina karkea arvio. Toki manitsemasi luvut voivat pitää paikkansakin, jos olet käyttänyt sähköpyörässä lähes koko matkan mahdollisimman suurta avustusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi