Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?
Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?
Kommentit (1536)
Vierailija kirjoitti:
No onhan siinä järkeä. Siellä missä asun, on jo parin km päässä aivan järkyttävä mäki, jota ei polje ylös kuin joku aivan huippukuntoinen hyvällä pyörällä. Minun pyöräilyt loppui jo vuosia sitten siihen, kun sain ylämäkeen yrittämisestä ikävän polvivamman. Mulla ei ole ollut aiemmin varaa hankkia sähköpyörää, mutta ehkä nyt jo voisin sellaisen hankkia ja aloittaa harrastuksen uudelleen. Eihän sitä sähköapua ole tarkoitus koko ajan käyttää, vaan ainoastaan haastavimmissa paikoissa!
Tuollaisia mäkiä ei kyllä kovin monella ole naapurissa. Mutta varmasti on sähköpyörässä järkeä jos täytyy noin isoja mäkiä nousta.
Pyöräilystä saa todella hauskaa sähköavusteisella. Hyvä että malttaa jättää päivän väliin lenkkeilyssä.
Idea onkin siinä, että tulee harrastettua ihan yli rajojen eli pyörällä voi käydä kaupassa, tapahtumissa, maisema-ajelulla, kavereiden luona, kaukanakin ilman liiallista väsymystä ja korkeita vastamäkiä huomaamatta.
Sähköavusteisuus tekee pyöräilystä elämäntavan ja mukavan sellaisen.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilystä saa todella hauskaa sähköavusteisella. Hyvä että malttaa jättää päivän väliin lenkkeilyssä.
Idea onkin siinä, että tulee harrastettua ihan yli rajojen eli pyörällä voi käydä kaupassa, tapahtumissa, maisema-ajelulla, kavereiden luona, kaukanakin ilman liiallista väsymystä ja korkeita vastamäkiä huomaamatta.
Sähköavusteisuus tekee pyöräilystä elämäntavan ja mukavan sellaisen.
Juuri näin. Kommentoijissa on paljon mittareita tuijottavia lycrapöksyjä, triathlonisteja ja kovakuntoisia harmaita panttereita. Hyvä heille, mutta sähköpyöräily ei ole mikään "laji", vaan valtava elämänlaadun laajennus, kun siihen pääsee sisälle. Se sopii varsinkin meille jotka eivät halua harrastaa mitään "lajeja", vaan elää elämää ja nähdä maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksoottisemman sähköpyörän huolto on myös vanhemmiten vaikeaa jos esim, maahantuonti on merkillä loppunut tms.
Yrittelin itse ns. ei merkkisähköpyörää saada pyöräkorjaamille pk seudulla, ja yksikään huoltoliike ei suostunut pyörääni ottamaan huoltoon,
Joo, jos ostaa sähköpyörän niin kannattaa ostaa laadukas merkkipyörä, johon saa osia ja huoltoa sitten. Jos ei ole varaa laittaa tonneja pyörään niin ennemmin se sähkötön, ellei sähköpyörä ole ihan välttämätön liikkumisen kannalta.
Veikkaisin että sähköpyöriin pätee sama kuin autoihin: osta Corolla, älä Alfa Romeota. Hyvää kestävää yleistä laatua, ei mitään statushifistelyä. Valmistettu isoissa sarjoissa. Kalliin sähköpyörän omistaja voi nauttia kalliin esineen omistamisesta, halvemman pyörän omistaja pyöräi
Ei se ihan nyt niin yksinkertaista ole. Halvalla on vaikea valmistaa hyvää. Jo renkaat maksaa hyvässä pyörässä yli satasen
Mistä päättelet ettei kalliilla pyörällä nauti ajamisesta ? Päinvastoin ,kapasiteettia riittää niin akusssa, kuin väännössäkin ja kestää
Enkä autoksikaan halua mitään Corollaa🤣
Itse ajan 20 vuotta vanhalla Corollalla, joka vie aina paikasta A paikkaan B eikä siinä ole koskaan vikoja. Kavereiden saksalaiset uudet premiumit seisovat aina "pajalla". Omakohtaisesti ei tuosta pajalla seisomisesta varaosia odottamassa ole kokemuksia. Ehkä tilanne on samanlainen sähköpyörissä. Jos onnistuu löytämään sähköpyörien Corollan, kannattaa sellainen hankkia.
Ihan itse sun pitää päättää.
Jos et ennen ole pyöräillyt paljon niin suosittelen sähköpyörää.
Alkuunlenkin alussa voit pitää avustuksen pienellä ja vain ylämäessä tai vastatuulessa annat sähkön tehdä työt.
Paluu matkalla jos väsyttää käytät myös sähköä.
Mun mies sai työpaikalta lahjaksi sähköpyörän. Onneksi sai itse valita ja otettiin mulle mieluinen. Työmatka on n 15 km ja sähköpyörällä menee näppärästi. Normaalisti pitäisi mennä bussi / juna / bussi, eli usein aikaa menee saman verran.
Ilman söhköä en kulkisi.
Otan akun töihin ja fillari on lukollisessa tilassa töissä, kotona sisällä
Vihreiden johtava politikko Fatim Diarra sai sähköpyörän ja lihosi. Sähköpyörät pitäisikin kieltää ainakin kaupunkien keskustoista.
Arkkitehtuuriakin oppii katselemalla kuvia taloista ja kirurgiksi oppii katsomalla Teho-osastoa.
Nyt on jo ajettu sähköpyörällä tavallinen pyöräilijä hengiltä:
Ikäimmeisten keskinäinen kolari vielä, kahdeksankymppinen sähköpyöräilijä jäi henkiin, nuorempi seitenkymppinen tavallisella pyörällä ajanut kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan siinä järkeä. Siellä missä asun, on jo parin km päässä aivan järkyttävä mäki, jota ei polje ylös kuin joku aivan huippukuntoinen hyvällä pyörällä. Minun pyöräilyt loppui jo vuosia sitten siihen, kun sain ylämäkeen yrittämisestä ikävän polvivamman. Mulla ei ole ollut aiemmin varaa hankkia sähköpyörää, mutta ehkä nyt jo voisin sellaisen hankkia ja aloittaa harrastuksen uudelleen. Eihän sitä sähköapua ole tarkoitus koko ajan käyttää, vaan ainoastaan haastavimmissa paikoissa!
Tuollaisia mäkiä ei kyllä kovin monella ole naapurissa. Mutta varmasti on sähköpyörässä järkeä jos täytyy noin isoja mäkiä nousta.
Harvalla on Stelvio Pass matkan varrella jokapäivä,.
Sähköpyörää kun kokeilee ei tee tavalliseen edes koskea.
Itse 20 vuotta harrastellut erinäköisillä vehkeillä pyöräilyä, vielä ei ole tarvetta avustimille. 25 vauhdin jälkeen muuttuvat raskaiksi joten mitä järkeä edes olisi kun tavallisella pääsee kovempaa. En ala itkemään jos muutama ylämäki osuu matkalle. Ymmärrän hyvin jos on joitain liikuntarajoitteita mutta ihan terveetkin niitä hommaavat.
Vierailija kirjoitti:
Itse 20 vuotta harrastellut erinäköisillä vehkeillä pyöräilyä, vielä ei ole tarvetta avustimille. 25 vauhdin jälkeen muuttuvat raskaiksi joten mitä järkeä edes olisi kun tavallisella pääsee kovempaa. En ala itkemään jos muutama ylämäki osuu matkalle. Ymmärrän hyvin jos on joitain liikuntarajoitteita mutta ihan terveetkin niitä hommaavat.
Minulla se korvaa autolla kulkemisen mutta sinä todennäköisesti menet ne matkat juoksemalla.
Täyden sähkölenkin jälkeen rekkapena tai siideri-irma vetää hevosen sekä puolikkaan komppanian nälkäänsä, kun on tullut urheiltua. Siinäpä se Suomen kansa taas läskistyy.
Sähköllähän ei mene kuin laiskat, läskit ja selkärangattomat.
Sähköpyörässä on varmasti järkeä tai ei-järkeä riippuen täysin siitä, kuka ajaa, missä ajaa ja kuinka pitkiä matkoja ajaa.
Tasaisessa kaupunkimaastossa kilsan, parin matkoja ajellessa en terveellä ihmisellä näe mitään järkeä olla sähköpyörää. Lisäksi jos ajelee kaupungissa ja piipahtaa jossain, sähköpyörän lukitsemiseen menee paljon aikaa, jos haluaa olla varma, että pyörä odottelee parkissa vielä, kun palaa asioiltaan.
Järkeä taas on paljonkin, jos ihminen on huonokuntoinen, tai ikäihminen, hänellä on esim. polvivamma tai hän haluaa korvata sähköpyörällä autolla ajelua. Taitettava matka voi olla mäkinen, matkan pituus voi olla 5-15 km, ehkä pidempikin, eikä ihminen halua olla hikisenä perillä, jos ajaa vaikkapa työmatkaa.
Itse ostaisin sähkö skootterin jotain työmatkoja varten, esim. 8 - 11 km suuntaansa. Vielä parempi olisi semmoinen katettu nelipyöräinen, niin ei kastu ja paskaannu huonoilla ilmoilla.
Sillä fillarilla voi polkea lenkkejä sitten vapaa-ajalla.
Maantiefillari pitää olla ehdottomasti ilman sähkömoottoria siinä missä USA-auto V8:lla.
Pitää tehdä itse päätökset. Maantipyörän sijaan voisit miettiä tarpeen mukaan varusteluta hybridiä. Sähköpyörässä hyvä huomioida että osat kuluvat nopeammin (lisäkuluja huollossa) ja ladattava akku on laitteesta riippumatta aina jossain määrin tulipaloriski.
Kyllä se mopoilukin kuluttaa enemmän kuin autoilu, ja sähkömopojakin on olemassa, mutta tämä ketju ei nyt kuitenkaan koskenut minkäänlaisia mopoja vaan polkupyöriä.