Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?
Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?
Kommentit (1536)
Vierailija kirjoitti:
Oon ajanut polkupyörällä päivittäin jo lähes 40 vuotta ja 10 vuotta oli oli lapsetkin kyydissä päiväkotiin osan matkoja. Nyt oon jo melkein viiskyt itse ja koen että oon sähköpyöräni ansainnut vaikka päivittäinen ajo reilusti alle 10 km. En kadu että ostin fattina vielä, talvella ei tarvitse enää taistella hangissa.
Läskipyörässä siitä sähkövedosta saakin parhaan hyödyn. On kuin ajaisi tavallista pyörää, muttei luonnottoman kevyt. Olen kokeillut että maantiepyörä ilman sähköä kulkee kovemmin kuin fatti sähköllä. Ja range riittää. Tämä on tietysti kiinno kuskista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Minulle tuo sähköpyöräily on töissä käymisen helpottamiseen. Voisin tietenkin ajaa joka työpäivä autollakin sen 16 kilometriä töihin ja sitten toiset mokomat takaisin (tietenkin olettaen ettei asuntoni ole työpäivän aikana mystisesti siirtynyt työpaikkaa lähemmäksi, tai vaihtoehtoisesti kauemmaksi).
En ymmärrä mitä tuo sähköpyörä tässä helpottaa, eikä se työmatka ole helpompi kulkea autolla tai sitten survoa kuntoilumielessä normipyörällä, kesäkin on lyhyt ja silloin ollaan lomilla, ja loppuaika on sitä märkää-pimeetä-loskaa?
Et ymmärrä? Ei ole varmaan helppoa sullakaan tässä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
En ole laihtunut juurikaan, vaikka pyöräilen sähköttömästi maantiepyörällä 50-100+ km lenkkejä. Pelkkä liikunta on oikeasti huono laihdutuskeino, samalla pitäisi olla selvällä kalorivajeella, ruokavalion merkitys on huomattavasti isompi kuin liikunnan. Aerobinen kunto on toki kehittynyt paljon pyöräillessä.
Aloita kuntosali harrastus siihen kylkeen. Kuntosali kasvattaa lihasta, ja lihas kuluttaa levossakin enemmän energiaa kuin läski. Ja sitä haluaa syödäkin terveellisemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Minulle tuo sähköpyöräily on töissä käymisen helpottamiseen. Voisin tietenkin ajaa joka työpäivä autollakin sen 16 kilometriä töihin ja sitten toiset mokomat takaisin (tietenkin olettaen ettei asuntoni ole työpäivän aikana mystisesti siirtynyt työpaikkaa lähemmäksi, tai vaihtoehtoisesti kauemmaksi).
En ymmärrä mitä tuo sähköpyörä tässä helpottaa, eikä se työmatka ole helpompi kulkea autolla tai sitten survoa kuntoilumielessä normipyörällä, kesäkin on lyhyt ja silloin ollaan lomilla, ja loppuaika on sitä märkää-pimeetä-loskaa?
Sähköpyörä ei kuluta bensaa.
Eikä tartte maksaa parkkimaksuja ja/tai etsiä parkkipaikkaa työpaikalla. Tai oikeastaan edes omistaa autoa, jos ei muuhun tarvitse. Ja verrattuna normipyörään, saattaa välttää joka-aamuisen suihkussa käynnin, jos malttaa ajaa tarpeeksi rauhallisesti (itse en aina malta).
Kyllä sähköpyörälläkin saa hyvän treenin. Olen käyttänyt sellaista palauttaviin treeneihin jo reilun 10 vuoden ajan. Toimii.
Vierailija kirjoitti:
No liikunta itsessään on melko onneton laihdutusmuoto.
Ei se ole noin yksinkertaista. Lihakset kuluttavat enemmän energiaa kuin läski, liikkuminen kasvattaa lihaksia ja siinä sivussa läskin osuus vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakotan itseni pyöräilemään normipyörällä. Muuten tästä ei tule mitään.
pullukka
Sinulla ei sytytä. Viikossa päädyt sohvan mutkaan kun vituttaa,
Hommaa sähkis ja saat liikuntamuodon loppuiäksesi. Minulta lähti 65 kiloaö.
Hieman epäilen, missä kunnossa nämä sähköpyörät on oikeasti vaikka parinkymmenen vuoden päästä. Viimeksi viikonloppuna tuli nähtyä yksi sähköpyöräilijä, jonka pyörä olisi kaivannut kipeästi huoltoa, vaihteiden vaihtumisen kanssa näytti olevan isoja ongelmia. Noiden huolto maksaa oikeasti paljon, pakka ja ketjut kuluu normaalia pyörää nopeammin ja jossain vaiheessa akku tulee tiensä päähän. Akun uusiminen voi olla kallis paukku.
Jos pyörällä oikeasti ajaa, niin parissakymmenessä vuodessa ne tarvitsevat joka tapauksessa huoltoa / osien uusimista.
Vaihteensiirto nyt voi toimia huonosti ihan missä tahansa pyörässä, jos säädöt on pielessä / ketjurissat kuluneet tms. Eli se ole mitenkään sähköpyörien ominaisuus. Ja minun sähköpyörässäni on ihan vakiovaihtaja, samaa mallia on ties kuinka monissa luomupyörissäkin, ei sen säätäminen ole sen kummempaa siinä kuin luomupyörissäkään.
Ketjujen kuluminen voi olla suurempaa, paitsi jos on napamoottori, silloin itse asiassa kuluminen on vähäisempää.
Ja tuo akun vaihdon hinta ei ole mikään uutinen, kyllä kaikki normiälyiset ymmärtävät, että sähköpyörä on kalliimpi kuin luomu.
"Ei avustusta ole pakko käyttää"
Totta, ilman avustusta sähköpyörä on todellinen kuntoilulaite : - )
en jaksa polkee hikipyörää. himskatin raskasta mulle!!!
Eksoottisemman sähköpyörän huolto on myös vanhemmiten vaikeaa jos esim, maahantuonti on merkillä loppunut tms.
Yrittelin itse ns. ei merkkisähköpyörää saada pyöräkorjaamille pk seudulla, ja yksikään huoltoliike ei suostunut pyörääni ottamaan huoltoon,
Vierailija kirjoitti:
Kuinka huonossa kunnossa kansa oikein on, jos kunto kasvaa kohisten ja paino putoaa, kun vain istuu mopon kyydissä ja vähän heiluttelee jalkoja??
Miten tyhmä pitää olla, että jaksaa sönköttää tällaista. Kokeile kerran sähköpyörää ja palaa sitten asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörä työmatka-ajoon auttaa pyöräilyn aloittamista, mutta eihän se kuntoiluvälineenä ole kuin itsensä huijaamista.
Eli toisin kuin tutkittu tieto kertoo, olet sitä mieltä, että matalasykkeinen liikunta ei laihduta?
Miksi et osaa polkea tavallista pyörää matalalla sykkeellä? Miksi tarvitset siihen sähköavusteisen laitteen?
Sähköpyörän etu on varmasti se, että pidempikin matka taittuu järkevässä ajassa, eikä tule hiki, vaikka olisi jyrkkiäkin ylämäkiä. Jos esim. työmatka on yli 10 km, niin harvempi sitä tavallisella pyörällä lähtee polkemaan, koska rauhallisella sykkeellä poljettuna siihen mahdollisesti kuluu suhteessa pitkä aika, ja jos kohdalle sattuu muutama tiukka ylämäki, niin vaatii vielä suihkussa käyntiä ennen työvuoron aloitusta, joten moni valitsee tässä kohtaa auton.
Ihmetyttää, että tässä ketjussa sähköpyöriä on lähtenyt selkeästi sankoin joukoin dissaamaan ne ihmiset, jotka selkeästi eivät ole sähköpyörää koskaan kokeilleet. Aloittajaa suosittelisin tätä asiaa siltä kantilta miettimään, että korvaisiko sähköpyörä jatkossa niitä matkoja, joita kuljet autolla tai olisiko sähköpyöräily niin kivaa, että lähtisit arjessasi "pakollisten ajojen" lisäksi ihan huviksesi vaikka parin tunnin pyörälenkille muutaman kerran viikossa. Jos vastaus on kyllä, niin suosittelen hankkimaan, mutta jos ajaisit vain nykyiset luomupyörällä tekemäsi matkat sähköpyörällä, niin silloin on ehkä turha hankinta.
Vierailija kirjoitti:
Oma työpaikkani on mukana kilometrikisassa, tästä näkee hyvin minkä verran sähköpyöräiljät oikeasti pyöräilee. Top 3:ssa kaikki pyöräilijät on lihasvoimalla pyöräilijöitä ja kilometrejä on kaikilla yli 2000 km poljettuna. Sähköpyöräilijöillä suurimmalla osalla 100-200 km.
Aha. Eli vertaat harrastepyöräilijöitä duunimatkapyöräilijöihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma työpaikkani on mukana kilometrikisassa, tästä näkee hyvin minkä verran sähköpyöräiljät oikeasti pyöräilee. Top 3:ssa kaikki pyöräilijät on lihasvoimalla pyöräilijöitä ja kilometrejä on kaikilla yli 2000 km poljettuna. Sähköpyöräilijöillä suurimmalla osalla 100-200 km.
Aha. Eli vertaat harrastepyöräilijöitä duunimatkapyöräilijöihin?
Ei kilometrikisassa eritellä onko ne kilometrit ajettu työmatkaa vai harrastusajoa. Eniten ajavilla varmaan molempia.
Vierailija kirjoitti:
Eksoottisemman sähköpyörän huolto on myös vanhemmiten vaikeaa jos esim, maahantuonti on merkillä loppunut tms.
Yrittelin itse ns. ei merkkisähköpyörää saada pyöräkorjaamille pk seudulla, ja yksikään huoltoliike ei suostunut pyörääni ottamaan huoltoon,
Joo, jos ostaa sähköpyörän niin kannattaa ostaa laadukas merkkipyörä, johon saa osia ja huoltoa sitten. Jos ei ole varaa laittaa tonneja pyörään niin ennemmin se sähkötön, ellei sähköpyörä ole ihan välttämätön liikkumisen kannalta.
Pyörät pöllitään ja huoltofirmat kusettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vesittää pyöräilyn idean. Akut ja niiden metallikaivokset turmelee luontoa sen minkä autoilussa säästää.
Et kai ole noin yksinkertainen? Vertaatko 3-4 kilon akkua sähköauton satojen kilojen akkuun ? ?
Sähkön kulutus on todella pientä sähköpyörässä 😂
No jos ihan liikunta mielessä niin älä osta sähköpyörää...
Ja ihan normaalissa maantie ja kaupunkiajelussa minusta normaalille ihmiselle sähköpyörä on melko turha..
Sähköpyörän hyödyt tulee esille maastoa jossa jossa pyörän polkeminen on raskaampaa ja tarvitaan pyörätyypit kuten läskipylrät jotka normipolkemisella tarvii enemmän työtä polkemiseen.
Vierailija kirjoitti:
No jos ihan liikunta mielessä niin älä osta sähköpyörää...
Ja ihan normaalissa maantie ja kaupunkiajelussa minusta normaalille ihmiselle sähköpyörä on melko turha..
Sähköpyörän hyödyt tulee esille maastoa jossa jossa pyörän polkeminen on raskaampaa ja tarvitaan pyörätyypit kuten läskipylrät jotka normipolkemisella tarvii enemmän työtä polkemiseen.
Kuinka epänormaali pitää olla, että myönnät sähköpyörän hankkimisluvan?
Toisaalta tarvitseeko pyörän olla ikuinen? Montako kilometria tonnin pyörällä tulee polkea, että olet saanut rahoillesi vastinetta? 1000km ja maksoit per kilometri euron. 10000km ja hinta oli 0,10 euroa. Useimmalla jäänee tuohon väliin. Tunnissa 20-25 km polkemista, niin aika hyvällä tuntikustannuksella olleen moneen muuhun välineitä tai tilaa vaativaan liikkumiseen verrattuna.