Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?
Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?
Kommentit (1536)
Muistakaa että akkua ei saa ajaa tyhjäksi, se kärsii siitä. Avustin pitää sammuttaa silloin kun virtaa on vielä vähän, jos täpärälle menee.
Varmaan kaikki sähköpyöräilijät tämän tietävätkin, tässä ketjussa vaan jankataan tuota akun loppumista.
Vierailija kirjoitti:
Poliisia ei yleensä kiinnosta sähköpyöräilijät, vaikka menisi yli 25km/h, kunhan esität polkevasi kovaa. Käytännössä siis vois huoletta säätää sähkömoottorin avustamaan ainakain 30-35km/h vauhtiin ennen kuin poliisi huomaisi mitään. Joku tappokytkin vielä, jos käy niin huono tuuri, että poliisi haluaa testata pyörän.
Sähköpotkulaudalla tätä ei voi tehdä , koska poliisi huomaa heti jos menee yli 25km/h ellei ole alamäki. Sinänsä harmi, koska parilla tonnilla saa lautoja joissamelkein 2kwh akku ja 1000w moottori. Sähköpyörä vastaavalla teholla olisi varmaankin 5000e ja vakuutus tuon 1000w moottorin takia.
Paremmat sähköpyörät maksaa tuon 5000€ helposti jo pelkästään parempien komponenttien takia.
1000W laittoman rimpulan saa huomattavasti halvemmalla. Normipyörään vaan asentaa Bafangin kitin ja ei kun menoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörät syrjäyttävät hikipyörät Suomessakin. Ovat jo syrjäyttäneet pyöräkaupassa pyöräilymaissa.
Pyöräily olisi kivaa ilman ylämäkiä, raskaita kelejä ja vastatuulta ja jos voisi pukeutua sään mukaan.
Ratkaisu on keksitty: Sähköavusteinen polkupyörä. Liity joukkoon. Miksi jääräillä ;-)
Riemupyöräilijä kohta 10 vuotta.
Miksei sitten jo joku vespa? Tätä en ymmärrä; ollaan ajavinaan polkupyörää mutta oikeasti se onkin moottori joka vie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörät syrjäyttävät hikipyörät Suomessakin. Ovat jo syrjäyttäneet pyöräkaupassa pyöräilymaissa.
Pyöräily olisi kivaa ilman ylämäkiä, raskaita kelejä ja vastatuulta ja jos voisi pukeutua sään mukaan.
Ratkaisu on keksitty: Sähköavusteinen polkupyörä. Liity joukkoon. Miksi jääräillä ;-)
Miksei sitten jo joku vespa? Tätä en ymmärrä; ollaan ajavinaan polkupyörää mutta oikeasti se onkin moottori joka vie.
Siis miksi ihmeessä vespa? Käy vain polttoaineella tai sähköllä. Sähköpyörä käy osin lihasvoimalla ja tarvittaessa lisäksi sähköllä.
Ihme mäkättäjät ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
No liikunta itsessään on melko onneton laihdutusmuoto.
No ihan varmasti liikunta laihduttaa. Itse pudotin aikoinaan 20 kg ihan vaan liikuntaa lisäämällä ja ruokailutottumukset pitämällä suunnilleen samoina.
Mikä tämä ihme asenne sähköpyöriä vastaan on? Kateus kun joku pääsee mäen ylös nopeammin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hankkia joku bensavehje kun sähköpyörä on paljon kätevämpi ladata? Lisäksi pyörällä voi halutessaan kohottaa kuntoa, vespalla ei. Siis ihan käsittämättömiä asenteita!🤣
Työkaverilla oli työmatkaa 20 km yhteen suuntaan ja mennen tullen oli pitkiä ja jyrkkiä ylämäkiä. Hän kulki usein työmatkat sähköpyörällä enkä edes kuvittele, että hän olisi kulkenut tavallisella pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle saat polkea jos meinaat pyöräilyllä laihtua. Ei se kuluta kaloreita kävelyä enempää.
Tuohon heitän eriävän mielipiteen. Kaverini laihdutti yksinomaan pyöräilyn avulla yli 30 kg! Toki sokerin jätti pois samalla ruuasta. Muutoin ei muutoksia. Itse laihdutin 11kg. En edes muuttanut ruokavaliota! No, nyt ne palautuneet kun en enää pysty pyöräileen nivel vaivojen takia.
Onhan tuo jo aika iso ruokavaliomuutos kun jättää lisätyn sokerin pois. Jos ei muita muutoksia ruokavalioon niin varmasti on ruoasta saadut kalorit laskeneet.
Liikunta ei toki missään nimessä ole turhaa, nostaa mielialaakin ja helpompi pitää käsi pois karkkikiposta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä ihme asenne sähköpyöriä vastaan on? Kateus kun joku pääsee mäen ylös nopeammin?
Ihan sama öyhötys kuin 1970-luvulla tiskikoneita kohtaan. Silloin vain laiskat osti tiskikoneen, ahkerat tiskasi käsin ja he ihmetteli, että mitä sitä sitten tekisi, jos tiskaaminen jäisi pois. Onhan se joistain aina kiva, kun voi toisia haukkua.
Kuka noita hirveitä hintoja esittelee, minun pyörä onreilusti alle 1500€ ja sillä korvaa täydellisesti auton, kun matkat ovat alle 20 km. Kauppareissu sujuu hyvin eikä vielä ole varkaita ollut. Tosin tuollainen Helkaman Aino painaa niin paljon ettei sitä varas viitsi kainaloonsa siepata ja sille tuskin löytyy markkinoitakaan, sillä ikäluokkani ostelee pyöränsä rehellisesti pyöräliikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteellisena salitreenaajana ja juoksijana voin todeta: sähköhybridillä saa hien pintaan erittäin hyvin, jos haluaa. Itselläni on erittäin kevyt allroads sähköhybridi, jolla poljen kaikkialle: töihin, kauppaan ym. Myös huvikseen. Pyöräni avustaa 25 km/h asti, minkä jälkeen moottori sammuu automaattisesti. Vauhtini on yleensä tasaisella 30-35 km tunnissa, eli menen lihaksilla ja olen yleensä aivan reidet hapoilla määränpäässä ja hengästynyt. Sähköhybridin etu on nimenomaan se, että sillä voi kuntoilla ja pääsee myös oikeasti kovaa (esim. Helsingissä se on nopeampi useimmiten kuin julkiset), MUTTA sillä voi ajaa halutessaan myös rennosti. Kynnys pyöräillä on todella matala, kun tietää, että vaikka tänään olisi päivä, ettei jaksa, niin pyörä kyllä jaksaa, kunhan sitä polkee.
Ap:lle vastaan: sähköavusteinen on erinomainen myös aerobista kuntoilua ajatellen, mutta kiinnitä huomiota laatuun. Tässä halvalla ei saa hyvää. Oma pyöräni on niin kevyt, että se käy ilman sähköavustusta myös tavallisesta pyörästä. Tullut testattua yli 100 km matkoilla muutaman kerran. Varmista, että vaihteet ja moottori ovat hyvältä ja luoettavalta valmistajalta.
Jos poljet sähköavusteisella fillareilla 30-35 kmh vauhtia, niin helpommalla pääsisit samaan vauhtiin hikipyörällä. Vaikka kuinka kehut sähkäriäsi kevyeksi, niin samalla rahalla saa yli puolet kevyemmän ja ennen kaikkea kevytkulkuisemman hikipyörän.
Kuten sanottu, oma pyöräni on hyvin kevyt polkea myös ilman avustetta, mutta olen osittain samaa mieltä kanssasi. Noissa vauhdeissa löytyisi varmaan vielä kevyempiä tavallisia pyöriä. Sähköpolkupyörä on kuitenkin minulle kätevin, koska liikun pyörällä myös paikkoihin, jossa ei ole suotavaa olla hiestä märkä paikan päällä. Yksi kelpaa siis moneen tarkoitukseen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama öyhötys kuin 1970-luvulla tiskikoneita kohtaan. Silloin vain laiskat osti tiskikoneen, ahkerat tiskasi käsin ja he ihmetteli, että mitä sitä sitten tekisi, jos tiskaaminen jäisi pois. Onhan se joistain aina kiva, kun voi toisia haukkua.
No näitä öyhöttäjiä riittää. Ihmettelen miksi lyhyehköjen 10-20km matkojen autoilu on enemmän ok, kuin sähköpyöräily. Perustellaan tyyliin sillä, että se on REHELLISEMPÄÄ ajaa sellaisella vehkeellä, jonka kaikki tunnistaa moottorikäyttöiseksi. Että sähköpyörä on kanssaihmisten huijaamista🤣
Minusta sähköpyörää järkevämpi vaihtoehto on sähköskootteri/-mopo. Ei tarvitse lainkaan sähköpyörässä olevia, huoltoa vaativia voimansiirtolaitteita. Minusta niiden polkimien tyhjää pyörittämisessä ei ole mitään järkeä. Sama kuin perämoottoriveneessä heiluttelisi airoja ilmassa moottorin kuljettaessa. Vielä älyttömämpi on sellainen sähköavusteinen lähettifirmoilla oleva tavarapyörä. Tarvitseeko se lähetti lisää voimaa pohkeisiin vai mikä tarkoitus niillä polkimilla on? Miksi lähetin pitää polkea sateessa taivasalla, katettuja sähkömopojakin on. Kun ovat vielä moposäännöillä ajettavia, voi vieläpä pysäköidä jalkakäytävälle. Jos laitteen nimessä on polkupyörä, se ilmeisri tekee niistä jonkinlaisen pyöräilyuskovaisten pyhän laitteen, joka kannetaan illalla olohuoneeseen. Järkevämmät vaihtoehdot voidaan unohtaa.
Tänäänkin käy polkemassa puolitoista tuntia hiekkateitä. Ihan vaan koska sähköfillarilla se on niin mukavaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle saat polkea jos meinaat pyöräilyllä laihtua. Ei se kuluta kaloreita kävelyä enempää.
Totta, mutta laihduttava vaikutus tulee siitä että olet poissa jääkaapilta.
Mä kudon sukkia. Sekin ilmeisesti laihduttaa, kun olen sen ajan pois jääkaapilta?
Kyllä, monet laihduttajathan tekee tuota että keksivät jotain käsillä tekemistä ettei tule turhaan rampattua jääkaapilla. Käsitöitä nimenomaan monet suosittelevat.
Mulla on taitettava sähköpyörä joka maksoi 800€ se on harvinainen malli ja ihmiset aina tuijottelee ja alkaa hymyilemään, siinä on nimittäin aivan koomisen pienet pyörät, 14 tuumaiset. En ole kyllä yhtään laihtunut sähköpyöräilyn takia, tavallisella pyöräilyllä kylläkin. Ostin tuon että pääsisin töihin nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Niin sori. Minä olen kirjoittanut semikielteisiä kommentteja sähköpyörästä, koska olen todennut että se ei ole minun juttuni. Suurin syy siinä että kallis pyörä varastetaan jos ei ole koko ajan vieressä. Minä valitsen hikipyörän.
Mutta, olen testannut sähkavusteisen ja sillä on todella hauska ajaa. Ampaisee vauhdilla liikkeelle ja isotkin ylämäet menevät leikiten. Se on varmasti hyvä valinta monelle, esimerkiksi jos on pyöräillyt vain vähän tai ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näitä öyhöttäjiä riittää. Ihmettelen miksi lyhyehköjen 10-20km matkojen autoilu on enemmän ok, kuin sähköpyöräily. Perustellaan tyyliin sillä, että se on REHELLISEMPÄÄ ajaa sellaisella vehkeellä, jonka kaikki tunnistaa moottorikäyttöiseksi. Että sähköpyörä on kanssaihmisten huijaamista🤣
Päinvastoin tuohan on vallan suositeltavaa juurikin korvaamaan yksityisautoilua ja etenkin julkista liikennettä jonka kanssa pyöräilyllä on lähelle sama kuljetuskapasiteetti - pari kassia.
Jos tuollaista asiointitarvetta ei ole ja pyöräily on fiilistelyn, vapauden ja kuntoilun sekoitusta niin silloin sähköavustuksen tarve pienenee. Ei välttämättä poistu. Tullaan maku- ja helppous sekä kustannusasioihin.
Joku kirjoitti että kun akku tyhjenee, on pyörä raskas polkea KUN AKKU JARRUTTAA. Ei muuten pidä paikkaansa ainakaan minun pyörässä. Kun nappia painaa, saa sen " vapaa " asentoon