Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?

Vierailija
23.06.2022 |

Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?

Kommentit (1536)

Vierailija
261/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla vaihteita ensinkään??

Vierailija
262/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuin viitisen vuotta sitten lähijunan vaunussa, johon saa ottaa pyörän mukaan. Sähköpyörät eivät olleet tuolloin vielä niin yleisiä. Miehet keskustelivat kiihkeästi ja vertailivat pyöriään, jotka ymmärsin heidän itse "koostaneen" optimaalisiksi. Keskustelusta kävi ilmi, että molemmat olivat alalla, toinen toi sähköpyöriä maahan ja toinen ilmeisesti ainakin kauppasi niitä. 

Molemmat miehet olivat reippaasti ylipainoisia. Olen miettinyt tätä joka kerta, kun sähköpyöräily on alkanut tuntua kutkuttavalta vaihtoehdolta. Pyöräilen työmatkat, ja omalla kohdallani se on ollut tehokas kuntoilumuoto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen kuvitelma ihmisillä on että normipyörällä pyöräily ois jotain kamalaa sitkuttamista? Ehkä jos kokemusta on jostain joposta. Hyvällä monivaihteisella pyörällä ei tarvi olla mitenkään ihmeellisen hyvä kuntokaan että pyöräily on helppoa ja mukavaa (ellei nyt ole ihan todella mäkistä maastoa). Sähköpyörässä on etunsa, mutta normaalikuntoinen kuntoliikkuja ei sellaista tarvitse.

Samaa mieltä. Mutta normipyörissäkin on eroja. Ainakin verrattuna omaan 21-vaihteiseen normihybridiini testaamassani fatbikessa voimansiirto oli aivan toista luokkaa. Oikein tunsi miten polkaisu liikutti pyörää eteen päin, toisin kuin omassani jota saa vispata ja polkea jotta etenee. Tätäkään en tosin havainnut ennen parempaa vertailukohdetta.

Sähköpyörästä voin puolestaan sanoa sen, että ei sekään polkematta kulje. Se vain kukee normipyörään verrattuna pienemmällä vaivalla nopeampaa. Mutta joutuu sitäkin polkemaan ja saa silläkin hien pintaan. Jos esim. työmatka yhteen suuntaan on 20 km sitä ei välttämättä ns. normikuntoinen jaksa joka päivä ees taas polkea. Sähköpyörän edut tulevat tässä kohtaa arvokkaiksi. Muuten saattaisi jäädä työmatka polkematta.

Oma seuraava pyörä tulee ehdottomasti olemaan sähkötön fatbike.

Vierailija
264/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköavustepyörä on hyvä maastossa, jaksaa nousta jyrkemmätkin mäet ylös, ja työmatkapyöräilyssä ym. liikkumisvälineenä. Tasaisella tiellä kuntoillessa edut on sen verran pieniä ettei minusta oikein kannata pelkästään siihen käyttöön hankkia. Ellei inhoa hikoilua ja itsensä rasittamista, sitten toki sähköpyörä on hyvä valinta, jos se innostaa liikkumaan enemmän.

Vierailija
265/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää olla vaihteita ensinkään??

Varmaan optimoimaan perinteisen fillarointia. Siitä ei pääse mihinkään että sähköavusteisuus tuo yhtälöön positiivisia sekä negatiivisia tekijöitä. Eli ajatus siitä, että sähköavusteisuus olisi jokin ideaali ja jos sitä ei kaipaa niin on se ja sama tyhjentää renkaat. Ei ole ideaalia. On vain kompromisseja. Erilainen perinteisen fillarikin on paras eri olosuhteissa.

Vierailija
266/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te keiden mielestä liikunta ei laihduta: kun kuluttaa vaikka 500kcal ylimääräistä per treeni, niin tottakai laihtuu ellei sitten ala syömään ylimääräistä. Sitten kun tuon toistaa monta kertaa viikossa niin kalorivaje alkaa olla tuhansia kilokaloreita.

Sähköpyörällä ei vaan saa kulumaan 500 kcal. Se on niin kevyttä (ja kukaan ei polje sähköpyörällä ilman avustusta, on ne niin painavia ja ikäviä poljettavia.) Rauhallinen liikunta myös lisää nälkää (Suomessa tutkittu), joten helposti tulee syötyä hiukan extraa. Ja mulla on sähköpyörä, ihan oikea pyörä ja hyvä sykevyö, joten on tullut seurattua näitä. Sähköpyörä korvaa mulla auton, liikuntaa se ei ole.

"Testimme perusteella sähköpyöräily on myös varteenotettavaa liikuntaa.

Sähköpyörällä kaloreita kului 52. Tavallisella polkupyörällä samalla 1,5 kilometrin lenkillä kului 66 kilokaloria." https://yle.fi/uutiset/3-10174677

Oma kokemus, työmatka n. 9 km. Sähköpyörällä kulutus 64 kcal ja sama matka rauhallisesti pyöräillen 160 kcal. Joskus kun olen polkenut hikipäässä olen päässyt yli 200 kcal.

Miten mittasit kulutuksen, sykemittarillako? Sykemittari ei pysty mittaamaan kulutusta suoraan. Se antaa vain karkean arvion. Kuinka iso ero oli matka-ajassa sähköoyörällä vs. tavallisella pyörällä rauhallisesti polkien?

Just, eli sun mielestä tämä mun 1000 euron urheilukello näyttää sähköpyörällä liian pienet kulutukset ja normipyörällä aina liian isot. Aika jännä, kun on jo vuosia tullut tuota väliä väännettyä ja aina näyttää aika samoja lukuja (Luonnollisesti ne Ylen lukemat oli tietysti täysin totta :) ). tuossa matka-aika oli sama, koska vedin maantiepyörällä. Retkipyörällä menee 3-4 min kauemmin, mutta kulutus on sitä samaa 150 kcal luokkaa. Vauhdilla ei ole merkitystä (se riippuu polkijan kunnosta), pointti oli se, että poljin mulle rauhallista tahtia (en hengästynyt kuin ehkä ylämäessä).

Vaikka urheilukellosi olisi maksanut kymppitonnin, se ei pysty mittaamaan suoraan energiankulutustasi ilman hengityskaasujen mittausta. Sykemittarin antama energiankulutus on aina karkea arvio. Toki manitsemasi luvut voivat pitää paikkansakin, jos olet käyttänyt sähköpyörässä lähes koko matkan mahdollisimman suurta avustusta.

En ole tuo edellinen kirjoittaja, mutta olen testaillut sähköpyörää jonkin verran ja pyöräilen paljon. Käsittääkseni kaikki käyttävät sähköavusteisessa pyörässä aina maksimaalista avustusta, eihän avustuksen alentamisessa ole mitään mieltä. Korkeintaan silloin jos on vaarana että akku tyhjenee matkalla voi siirtyä matalammalle avustustasolle, mutta tuohon tilanteeseen ei pitäisi ikinä saattaa itseään.

Vierailija
267/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköavustepyörä on hyvä maastossa, jaksaa nousta jyrkemmätkin mäet ylös, ja työmatkapyöräilyssä ym. liikkumisvälineenä. Tasaisella tiellä kuntoillessa edut on sen verran pieniä ettei minusta oikein kannata pelkästään siihen käyttöön hankkia. Ellei inhoa hikoilua ja itsensä rasittamista, sitten toki sähköpyörä on hyvä valinta, jos se innostaa liikkumaan enemmän.

Kuntoillussa etenkin maantiepyörällä asiaankuuluvine varusteineen siitä sähkömoottorista on vain haittaa ylimääräisine painoinen. Maantiefillari kulkee tasaisella helposti heikkokuntoisemmillakin päälle 30km/h.

Ainoa paikka missä sitä sähköavustusta kaipaa on jyrkemmät ylämäet missä vauhti meinaa hyytyä alle sen 25km/h, jolloin nöyryyttävästi saattaa tulla ohitetuksi eMummoJopolla keinuvien kuulokkeista poppia luukuttavien teinien tai skuutilla seilaavien kehopositiivisten tahoilta. Mutta vaikka siinä maantiefillarissa olisi se lainmukainen max 25km/h avustin niin tuskin ohi pääset kun avustus loppuu juuri kun olet päässyt rinnalle ja sit alkaa taas polkeminen tuntumaan raskaalta. Jos tarkoitus on hankkia fillari pelkästään kuntoilua varten niin sellanen 8-kiloinen maantiefillari tai cyclocross on siihen optimaalisin peli ilman mitään apumoottoreita ja on puolta halvempi kuin vastaava e-avusteinen fillari.  Eri asia sitten jos haluaa ohittaa sähkömoottorin rajoittimet ja leikkiä pyöräteiden kuningasta ja ottaa riskin että tulee mopon vakuutusmaksut ja rapsut ylläriratsiassa maksettavaksi. 

Vierailija
268/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös matalalla sykkeellä tehty pitkäkestoinen liikunta ole tehokkain rasvanpolttaja? Eikös se sitten tarkoita, että sähköpyöräily olisi aika hyvä laihdutusliikuntamuoto?

Kun se syke sillä sähkömopolla on tasan sama kuin kotona sohvalla istuessa, niin eipä se kauheasti auta.

Eikä muutenkaan pidä paikkaansa. Tuo fraasi perustuu vain siihen, että ne joilla on paljon pudotettavaa, eivät voi vetää HIIT treenejä tai niillä prakaa sydän.

Vierailija
269/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs urpot täällä nillittää. Sähköpyöräily on kivaa!

Vierailija
270/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörä on ajoneuvo. Autoakin on helpompi liikuttaa moottorilla kuin työntämällä.

Vierailija
271/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös matalalla sykkeellä tehty pitkäkestoinen liikunta ole tehokkain rasvanpolttaja? Eikös se sitten tarkoita, että sähköpyöräily olisi aika hyvä laihdutusliikuntamuoto?

Kun se syke sillä sähkömopolla on tasan sama kuin kotona sohvalla istuessa, niin eipä se kauheasti auta.

Eikä muutenkaan pidä paikkaansa. Tuo fraasi perustuu vain siihen, että ne joilla on paljon pudotettavaa, eivät voi vetää HIIT treenejä tai niillä prakaa sydän.

Tässä ketjussa ei puhutakaan sähkömopoista, vaan sähköavusteisista polkupyöristä, jotka eivät liiku, jos niitä ei polje

Vierailija
272/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkövempaimien akut tehdään louhimalla orjatyövoimalla arvokkaita mineraaleja ihan turhaan. Sähköpyörä on epäeettinen ympäristörikos. Itse olen 65-vuotias nainen ja pyöräilen kesät talvet tavallisella pyörällä. Työmatkani oli lyhyt vain 7 km yhteen suuntaan. Talvella kävelin sen, jos oli liukasta. Minulla ei ole bussikorttia lainkaan. En ole muöskään vihervasemmistolainen cityjuippi, vaan todellinen ekoilija ja realisti.

Vierailija
273/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkövempaimien akut tehdään louhimalla orjatyövoimalla arvokkaita mineraaleja ihan turhaan. Sähköpyörä on epäeettinen ympäristörikos. Itse olen 65-vuotias nainen ja pyöräilen kesät talvet tavallisella pyörällä. Työmatkani oli lyhyt vain 7 km yhteen suuntaan. Talvella kävelin sen, jos oli liukasta. Minulla ei ole bussikorttia lainkaan. En ole muöskään vihervasemmistolainen cityjuippi, vaan todellinen ekoilija ja realisti.

Romutat luulon että vanhetessa viisastuu ;-)

Vierailija
274/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas mukava lenkki sähköfillarilla, keskisyke 120 ja vähän vajaa puoltoista tuntia :)

Vierailija
275/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te keiden mielestä liikunta ei laihduta: kun kuluttaa vaikka 500kcal ylimääräistä per treeni, niin tottakai laihtuu ellei sitten ala syömään ylimääräistä. Sitten kun tuon toistaa monta kertaa viikossa niin kalorivaje alkaa olla tuhansia kilokaloreita.

Sähköpyörällä ei vaan saa kulumaan 500 kcal. Se on niin kevyttä (ja kukaan ei polje sähköpyörällä ilman avustusta, on ne niin painavia ja ikäviä poljettavia.) Rauhallinen liikunta myös lisää nälkää (Suomessa tutkittu), joten helposti tulee syötyä hiukan extraa. Ja mulla on sähköpyörä, ihan oikea pyörä ja hyvä sykevyö, joten on tullut seurattua näitä. Sähköpyörä korvaa mulla auton, liikuntaa se ei ole.

"Testimme perusteella sähköpyöräily on myös varteenotettavaa liikuntaa.

Sähköpyörällä kaloreita kului 52. Tavallisella polkupyörällä samalla 1,5 kilometrin lenkillä kului 66 kilokaloria." https://yle.fi/uutiset/3-10174677

Oma kokemus, työmatka n. 9 km. Sähköpyörällä kulutus 64 kcal ja sama matka rauhallisesti pyöräillen 160 kcal. Joskus kun olen polkenut hikipäässä olen päässyt yli 200 kcal.

Miten mittasit kulutuksen, sykemittarillako? Sykemittari ei pysty mittaamaan kulutusta suoraan. Se antaa vain karkean arvion. Kuinka iso ero oli matka-ajassa sähköoyörällä vs. tavallisella pyörällä rauhallisesti polkien?

Just, eli sun mielestä tämä mun 1000 euron urheilukello näyttää sähköpyörällä liian pienet kulutukset ja normipyörällä aina liian isot. Aika jännä, kun on jo vuosia tullut tuota väliä väännettyä ja aina näyttää aika samoja lukuja (Luonnollisesti ne Ylen lukemat oli tietysti täysin totta :) ). tuossa matka-aika oli sama, koska vedin maantiepyörällä. Retkipyörällä menee 3-4 min kauemmin, mutta kulutus on sitä samaa 150 kcal luokkaa. Vauhdilla ei ole merkitystä (se riippuu polkijan kunnosta), pointti oli se, että poljin mulle rauhallista tahtia (en hengästynyt kuin ehkä ylämäessä).

Vaikka urheilukellosi olisi maksanut kymppitonnin, se ei pysty mittaamaan suoraan energiankulutustasi ilman hengityskaasujen mittausta. Sykemittarin antama energiankulutus on aina karkea arvio. Toki manitsemasi luvut voivat pitää paikkansakin, jos olet käyttänyt sähköpyörässä lähes koko matkan mahdollisimman suurta avustusta.

En ole tuo edellinen kirjoittaja, mutta olen testaillut sähköpyörää jonkin verran ja pyöräilen paljon. Käsittääkseni kaikki käyttävät sähköavusteisessa pyörässä aina maksimaalista avustusta, eihän avustuksen alentamisessa ole mitään mieltä. Korkeintaan silloin jos on vaarana että akku tyhjenee matkalla voi siirtyä matalammalle avustustasolle, mutta tuohon tilanteeseen ei pitäisi ikinä saattaa itseään.

Olet käsittänyt väärin. Kaikki tuntemani sähköpyöräilijät (ml. minä) pitävät enimmäkseen pienintä sähköapua päällä, ja vain ylämäissä laittavat lisää. Akkuahan saisi latailla jatkuvasti, jos ajelisi vain täydellä avulla. Lisäksi pyöräily olisi jo naurettavan kevyttä.

Vierailija
276/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas mukava lenkki sähköfillarilla, keskisyke 120 ja vähän vajaa puoltoista tuntia :)

Melkoisen huonokuntoiselta vaikutat 😂😂

Vierailija
277/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä vaikka laittaa kivillä lastatun reen pyörän perään jos pääasia on että pitää olla vaikeaa ja raskasta että pääsee suorituskertoimellaan leuhkimaan. Tai vaikka vielä kantaa sitä pyöräänsä. Hampaissa.

Vierailija
278/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoisen huonokuntoiselta vaikutat 😂😂

Pointti on säätää tehostus sykealueen mukaan.

Vierailija
279/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä vaikka laittaa kivillä lastatun reen pyörän perään jos pääasia on että pitää olla vaikeaa ja raskasta että pääsee suorituskertoimellaan leuhkimaan. Tai vaikka vielä kantaa sitä pyöräänsä. Hampaissa.

Tai ajaa vaan sähkiksellä ilman akkua :)

Vierailija
280/1536 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa ei puhutakaan sähkömopoista, vaan sähköavusteisista polkupyöristä, jotka eivät liiku, jos niitä ei polje

No en minä sinun ymmärrystason alhaisuudelle mitään mahda. Vaikka tarviikin polkea, niin se vastus on sellainen, että normaalikuntoinen henkilö voi polkea sillä tasolla vaikka vuorokauden läpi väsymättä. Lähinnä laiskat ja läskit aina vinkuu. Sama kuin ne peräänsä kuntosalille kuvaamaan tulevat jotka "käyvät salilla".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän