Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?
Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?
Kommentit (1536)
Minulla on sähköpyörä koska selkäni on sii kunnossa etten voi ajallisesti pitkää aikaa viettää pyöränpäällä. Toki poljen kokoajan liikkuminen on lisääntynyt hurjasti. Olen aijemmin tehnyt pitkiä pyöräreissuja ennen vammaani ja nyt näin on hyvä, kunhan osaa rajoittaa aikaa. Pyörän huonojapuolia on lukituksessa ja akun kannossa. Kaloreita kuluu varmasti koska ei se pyörä mihinkään liiku jollei polje. Pienetkin askeleet liikunnassa on tärkeitä.
Sähköpyörä on aivan ihan ulkoiluun ja retkeilyyn. Mutta pk-seudulla sillä ei voi käydä kaupassa eikä tapahtumapaikoissa, koska se varastettaisiin heti. Kerrostalossa ei voi jättää pyörävarastoon vaikka on ihan hyvällä seudulla, useasti murtauduttu kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te keiden mielestä liikunta ei laihduta: kun kuluttaa vaikka 500kcal ylimääräistä per treeni, niin tottakai laihtuu ellei sitten ala syömään ylimääräistä. Sitten kun tuon toistaa monta kertaa viikossa niin kalorivaje alkaa olla tuhansia kilokaloreita.
Sähköpyörällä ei vaan saa kulumaan 500 kcal. Se on niin kevyttä (ja kukaan ei polje sähköpyörällä ilman avustusta, on ne niin painavia ja ikäviä poljettavia.) Rauhallinen liikunta myös lisää nälkää (Suomessa tutkittu), joten helposti tulee syötyä hiukan extraa. Ja mulla on sähköpyörä, ihan oikea pyörä ja hyvä sykevyö, joten on tullut seurattua näitä. Sähköpyörä korvaa mulla auton, liikuntaa se ei ole.
Älä jaksa lässyttää. Minulla on emtb:llä 2,5-3 h metsälenkin kulutus noin 2000 kcal ja sykkeetkin käyvät korkeammalla kuin luomupyörällä. En pysty mitenkään luomupyörällä yhtä pitkiin ja tehokkaisiin lenkkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös matalalla sykkeellä tehty pitkäkestoinen liikunta ole tehokkain rasvanpolttaja? Eikös se sitten tarkoita, että sähköpyöräily olisi aika hyvä laihdutusliikuntamuoto?
Ei. Minä ja mun surkea kuntoni pyöräiltiin just eilen 35 kilometriä mun vanhemmille sähköpyörällä. Ei tullut edes hiki eikä vieläkään tunnu jaloissa. Ei ollut kovin tehokas treeni.
Nimenomaan oli todella tehokas pk-treeni.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörä on aivan ihan ulkoiluun ja retkeilyyn. Mutta pk-seudulla sillä ei voi käydä kaupassa eikä tapahtumapaikoissa, koska se varastettaisiin heti. Kerrostalossa ei voi jättää pyörävarastoon vaikka on ihan hyvällä seudulla, useasti murtauduttu kuitenkin
Ihapaskaa, kohta 10 vuoden kokemuksella
Nih!
Vain lintsarit voitelee suksensakin.
Harjoitukseen hikipyörällä saa lisätehoa pitämällä renkaat löysina ja kaikki paikat voitelematta. Ja ei vaihteita tai vaihde aina vain suurimmalla.
Osa näistä päästöistä ilmeisesti kumpuaa vitutuksesta joka hikipyöräilijällä eskaloituu kun sähköpyöräilijä solahtaa hymyssä suin ohi ylämäessä ;-)
Kärsi, kärsi,korkeemman ktruunun saat.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on minullakin suurin este sähkäavusteisen pyörän ostamiseen. Olisikohan markkinoilla murtohälyttimiä polkupyöriin. Minä voisin omaani säilyttää kellarivarastossa, siellä sitten on ainakin lukittava häkki, jonne pyöränsä voisi laittaa, mutta jaksaisiko sitä joka päivä sinne pyöräänsä roudata.
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet hyvässä kunnossa eikä reittiesi varrella ole paljon hillittömän kokoisia mäkiä niin kyllä sähköpyörä on tuommoiseen käyttöön vähän turha. Jos on tosi huono kunto tai yhtään ajattelee että pyörällä voisi taittaa muitakin matkoja kun vain kuntolenkkejä niin sähköpyörä on hyvä. Että niin, riippuu maastosta ja kunnosta ja mieltymyksistä.
Sähköpyörällä pyöräily on niin hauskaa, että se koukuttaa pyöräilemään enemmän ja sitä kautta tuo lisähyötyä
Jaa minusta sähköttömällä normipyörällä pyöräilykin on hauskaa, en usko että kävisin pyörälenkeillä yhtään sen enempää sähköiselläkään. Sähköpyörää olen kyllä kokeillut muutamaan otteeseen joten tiedän mistä puhun. Lisäksi jos on aikarajoitteita niin kyllä normipyörällä saa samassa ajassa tehokkaamman treenin. Toki jos ei nauti siitä sähköttömästä pyöräilystä niin sit sähköpyörä voi olla hyvä hankinta, mutta ei se nyt mikään automaatio ole että sillä tulisi liikuttua enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sähköpyörä koska selkäni on sii kunnossa etten voi ajallisesti pitkää aikaa viettää pyöränpäällä. Toki poljen kokoajan liikkuminen on lisääntynyt hurjasti. Olen aijemmin tehnyt pitkiä pyöräreissuja ennen vammaani ja nyt näin on hyvä, kunhan osaa rajoittaa aikaa. Pyörän huonojapuolia on lukituksessa ja akun kannossa. Kaloreita kuluu varmasti koska ei se pyörä mihinkään liiku jollei polje. Pienetkin askeleet liikunnassa on tärkeitä.
Ongelmia- missä ihmeen akunkannossa ja lukituksessa. En minä ainakaan sitä akkua kantele ja samalla lailla sen voi lukita kuin muutkin pyörät, vaikka vaijerilukolla. Itse ostin myös hälyttimen, joka antaa 110 db äänen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on minullakin suurin este sähkäavusteisen pyörän ostamiseen. Olisikohan markkinoilla murtohälyttimiä polkupyöriin. Minä voisin omaani säilyttää kellarivarastossa, siellä sitten on ainakin lukittava häkki, jonne pyöränsä voisi laittaa, mutta jaksaisiko sitä joka päivä sinne pyöräänsä roudata.
Kyllä on hälyttimiä, itsellä 110 db ja kavetilla 120 db ääni, vaijerihälytin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa kunnollinen, ei halpaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörävarkaudet on todellinen ongelma ainakin kaikissa isoissa ja keskisuurissa kaupungeissa. Polkupyöriä varastetaan jopa keskellä kirkasta päivää. Jos sinulla on käynyt niin hyvä tuuri, että hienoa ja kallista pyörääsi ei ole koskaan varastettu, onnea sinulle, mutta se ei poista pyörävarkausongelmaa, joka pahenee vuosi vuodelta.
Mikä ihmeen kuvitelma ihmisillä on että normipyörällä pyöräily ois jotain kamalaa sitkuttamista? Ehkä jos kokemusta on jostain joposta. Hyvällä monivaihteisella pyörällä ei tarvi olla mitenkään ihmeellisen hyvä kuntokaan että pyöräily on helppoa ja mukavaa (ellei nyt ole ihan todella mäkistä maastoa). Sähköpyörässä on etunsa, mutta normaalikuntoinen kuntoliikkuja ei sellaista tarvitse.
Sähköpyöräilijä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmia- missä ihmeen akunkannossa ja lukituksessa. En minä ainakaan sitä akkua kantele ja samalla lailla sen voi lukita kuin muutkin pyörät, vaikka vaijerilukolla. Itse ostin myös hälyttimen, joka antaa 110 db äänen
Kai tiedostat ettei akkua saa jättää kovaan paahteeseen. Kyllä muo toisinaan ketuttaa se ettei monessakaan paikkaan ole paikkaa mihin pyörän lukitsee kiinni, mutta toki vielä enemmän se ketutti jopon kanssa jota yritettiin varastaa tämän tästä. Eli sinänsä mielumnin tämän kanssa leikin kun jopon kanssa. Mutta nämä olikib näitä jos heikkoja puolia pitää etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Erkkikään ei polje raskaalla sähköpyörällä ilman avustusta koska moottori jarruttaa silloin menoa. Ja sähköpyörällä nimenomaan ei uskalla lähteä kauas koska todellinen akunkesto on ehkä vain 50 kilometriä. Olet tosi pulassa siellä 50 kilometrin päässä kun akku on tyhjä eikä kallista pyörää uskalla jättää matkalle vaan se on poljettava tai työnnettävä kotiin.
Ei kai sitä akkua tyhjäksi yhteen suuntaan ajeta vaan käännytään takaisin silloin kun on puolet virrasta jäljellä.
Sähkövatkaimella liikuminen on hössötystä!
Ihan tavallinen pyörä, jossa kunnon vaihteet. Valitse pyörätyyppi sen mukaan, millaisilla teillä aiot liikkua, tarkoitan lähinnä rengastusta. Vaihteet ovat sitä varten, että saa valita itselleen sopivan polkemisvastuksen olosuhteiden mukaan, onko vasta- vai myötätuulta, ylä- vai alamäkeä, tai kenties tasaista. Kun kunto kasvaa, sopivalta tuntuva vaihde muuttuu toiseksi. Älä stressaa, niin ajosta tulee mukavaa, turvallista, rentouttavaa ja kuntoa parantavaa. Ihan hitaalla maisemankatseluvauhdilla kunto ei parane, mutta ei tarvi rehkiä niin, että läähättää. Jos siltä tuntuu, voi kuitenkin aina halutessaan nostaa nopeutta ja rasitustasoa. Jos tarvit moottorin, osta mopo! Skootterikin käy. Mutta ei sillä oma kunto kohene.
Nuorena poljin 5-vaihteisella pyörällä kalaan, matkaa suuntaansa 20-25km, kalastuspaikalla tietysti jalan, välillä rantamaisemissa samoillen. Koko vapaapäivähän siinä meni, juomaa ja evästä piti olla mukana, kalavehkeet, pieni hyvä taskukamera, kartta, kompassi, 8x30 kiikarit, laastarointitarpeita, hyttysmyrkkyä.
Fillarit, joissa apumoottori, olivat ennen raihnaisten välineitä. Nyt ne ovat myyntikikka, jolla liikevaihto nousee.
reisipohjemoottori paras kirjoitti:
Fillarit, joissa apumoottori, olivat ennen raihnaisten välineitä. Nyt ne ovat myyntikikka, jolla liikevaihto nousee.
Ei vaan se oli se alkuperäinen mopo ennenkuin mopojenkin piti ruveta näyttämään moottoripyöriltä. Keski-euroopassa on ollut aina kevytmopoja, apumoottoripolkupyöriä jotka tunnetaan pienitehoinen mopo-nimikkeellä, huippu polttomoottorillakin vain 25 km/h ja jotkut polkupyöräpohjaisia tehdastekoisesti. Mutta suomeen niitä ei kannattanut tuoda kun täällä kaikki mopot on olleet samassa luokassa, paitsi nyt EU-aikana se kevytmopo tunnetaan jo suomenkin säädöksissä. Sähköavusteinen pyörä käytännössä vastaa noita takavuosien ajoneuvoja mutta polttomoottori vaihtunut sähköön.
Itse asiassa käytän alinta avustusta. Ylämäessä ja kunnon vastatuulessa joskus keskimmäistä. Ylintä en voi käyttää lainkaan, koska tuntuu, että pyörä polkee tyhjää. Ihan niitä samoja mittareita noissa tutkimuksissakin käytetään. (Joissa lähes poikkeuksetta laitetaan joku täysin rapakuntoinen tekemään kerran jotain ja siitä vedetään johtopäätöksiä. Mitään esim seurantatutkimusta ei koskaan ole. ).