Onko olemassa naista, joka ei ole kokenut häirintää?
En tunne tai tiedä ketään naista, joka ei tyttönä/naisena ole kokenut seksuaalista häirintää. Onko olemassa ketään, joka on säästynyt tältä?
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppini väitti kerran, että häntä ei ole koskaan ahdisteltu. En kyllä usko tähän pätkääkään - hän vain on sitä mieltä, että maailma on mennyt ihan hulluksi ja kaikesta loukkaannutaan nykyisin (kun ei saa enää edes n**k*ri sanoa!), ja tämän närkästymisensä hän on jollain tapaa kääntänyt sellaiseksi, että häntä ei muka olisi koskaan ahdisteltu.
Koin lähes päivittäin häirintää lapsena ja teininä. Lasken tähän mukaan kaikki itsensäpaljastajat, junassa minua tuijottavat ja huuliaan lipovat miehet, netissä tapahtuvan häirinnän, luokan pojilta kuulemani h*orittelun ja suorat ehdottelut jne. jne. jne. Tapauksia on täytynyt olla yhteensä satoja.
Ei itsensäpaljastajat yleisellä paikalla sua ahdistele. Ne on ihan oma ongelmansa. Anoppiasi ei varmastikaan ole koskaan ahdisteltu, kuten ei minuakaan.
Ai että kun minä kaverini kanssa kuljen koulusta kotiin 11-vuotiaana ja kadunkulmassa seisova mies kääntyy meihin päin elin kädessään ja sanoo, että hei tytöt, katsokaas tänne, niin tuo ei ole ahdistelua?
Onneksi nykyään ollaan asiasta eri mieltä. Tuo olisi ihan selvä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö.
Missä hvltissä te olette asuneet kun kaikki tavanneet kymmeniä julkirunkkaajia ja päivittäin ahdisteltu? Mä olen kasvanut ja elänyt Helsingissä eikä mua ole koskaan ahdisteltu. Yhtäkään itsensäpaljastelijaa en ole tavannut, ratikkarunkkaajia pari joo, mutta ne ei ole mua ahdistelleet vaikka ällöähän se on. Kukaan ei ole koskaan koskenut muhun väärin eikä yrittänyt normaalia iskemistä enempää. Ja mä olen kulkenut yötämyöten, mennen tullen ja välillä humalassakin. Aina on joku auttanut, jos olen apua tarvinnut sillon joskus parikymppisenä jos jalat oli huterat. Kukaan kourinut koskaan.
Mä asuin lapsena ja nuorena Riihimäellä. Siellä oli useita tunnettuja itsensäpaljastajia, jotka paljastelivat itseään erityisesti tyttölapsille ja teini-ikäisille tytöille niin koulumatkalla päivällä kuinmyöhäisellä illalla.
Limaisia ehdotuksia, kommentteja ja koskettelua tuli eniten sillon, kun olin teininä töissä Puuhamaassa. Perheenisät siellä ehdottelivat samalla kun ostivat lapsilleen jätskiä.
Kauppakeskuksissa työskennelleenä olen nähnyt aivan hurjaa menoa jo vuosia sitten ja nämä perään vislaamiset on oikeasti siihen nähden niin viatonta ja hyväntahtoista, ettei näistä pitäisi edes puhua samana asiana tai samassa yhteydessä.
Tai no joo, eihän näistä pahimmista jutuista puhutakaan (ellei ne sitten mene niin pitkälle että asiaa ratkotaan oikeudessa) ja tuosta kähminnästä ym kun meni mainitsemaan niin järkkäreille kuin kauppakeskuksessakin partioineille nuorisotyöntekijöille niin asenne oli, että nuoret on nuoria eikä siihen ole oikeutta tai tarvettakaan puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppini väitti kerran, että häntä ei ole koskaan ahdisteltu. En kyllä usko tähän pätkääkään - hän vain on sitä mieltä, että maailma on mennyt ihan hulluksi ja kaikesta loukkaannutaan nykyisin (kun ei saa enää edes n**k*ri sanoa!), ja tämän närkästymisensä hän on jollain tapaa kääntänyt sellaiseksi, että häntä ei muka olisi koskaan ahdisteltu.
Koin lähes päivittäin häirintää lapsena ja teininä. Lasken tähän mukaan kaikki itsensäpaljastajat, junassa minua tuijottavat ja huuliaan lipovat miehet, netissä tapahtuvan häirinnän, luokan pojilta kuulemani h*orittelun ja suorat ehdottelut jne. jne. jne. Tapauksia on täytynyt olla yhteensä satoja.
Ei itsensäpaljastajat yleisellä paikalla sua ahdistele. Ne on ihan oma ongelmansa. Anoppiasi ei varmastikaan ole koskaan ahdisteltu, kuten ei minuakaan.
Ai että kun minä kaverini kanssa kuljen koulusta kotiin 11-vuotiaana ja kadunkulmassa seisova mies kääntyy meihin päin elin kädessään ja sanoo, että hei tytöt, katsokaas tänne, niin tuo ei ole ahdistelua?
Onneksi nykyään ollaan asiasta eri mieltä. Tuo olisi ihan selvä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö.
No ei olisi. Et ymmärrä termiä hyväksikäyttö. Vain paljastelu on pelkästään sukupuolisiveellisyyden julkinen loukkaaminen.
Heti jos tapaukseen liittyy myös muuta, esimerkiksi houkuttelua, että vehkeeseen pitäisi koskea, kyseessä on lapseen kohdistuva seksuaalirikos.
Olet yksiselitteisesti väärässä. Jos lapselle esittelee sukupuolielintään (eli tekee seksuaalisen teon, joka on omiaan vahingoittamaan lapsen kehitystä), kyseessä on lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö. Ei todellakaan edellytä sitä, että houkuteltaisiin koskemaan.
Ja on täysin selvää, että itsensäpaljastelussa on kysymys seksuaalisesta teosta (eli teosta, joka tekijä ja kohteena oleva henkilö sekä teko-olosuhteet huomioon ottaen on seksuaalisesti olennainen), eli älä ala seuraavaksi selittää, että sittenhän myös lasten kanssa saunominen perheen kesken olisi lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä.
Luepas tuolta niin ei tarvitse arvailla. https://www.minilex.fi/a/sukupuolisiveellisyyden-julkinen-loukkaaminen-…
Voi jestas sentään. Mulla ei ole mitään tarvetta lukea Minilexiä, tiedän nämä asiat ihan riittävän hyvin työni ja koulutukseni puolesta. Sinä et nyt vain selvästi tajua sitä, että alle 16-vuotiaaseen kohdistuvaa itsensäpaljastelua arvioidaan eri tavoin (ja siis huomattavasti ankarammin) kuin aikuiseen kohdistuvaa tekoa.
Mikä vika Minilexissä? Ei arvioida ja tämä on taivahan tosi ihan koulutukseni puolesta kerrottuna.
Kuule, annan sulle nyt ihan ilmaisen lakimiehen neuvon: jos meinaat mennä esittelemään vehjettäsi lapsille, niin varaudu siihen, että tuomio ei tule sukupuolisiveellisyyden julkisesta loukkaamisesta vaan lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
Siitä vaan asiaa ajamaan, tuskin nuijin seksuaalisena hyväksikäyttönä.
En mäkään tiedä yhtäkään tuomiota seksuaalisesta hyväksikäytöstä pelkästä itsensäpaljastelusta julkisella paikalla. Sen sijaan, hos paljastelu ja viettely on tapahtunut sisätiloissa ja uhri ei ole ollut ohikävelevä tai sisältänyt itsensä koskettelua, joo.
Väitätkö siis, että elimen (ja mahdollisesti masturboinnin) esitteleminen kadulla ohikulkevalle alle 16-vuotiaalle ei ole:
A. seksuaalinen teko (eli teko, joka tekijä ja kohteena oleva henkilö sekä teko-olosuhteet huomioon ottaen on seksuaalisesti olennainen) ja/tai
B. omiaan vahingoittamaan lapsen kehitystä?
Lapsena, n. 10-15 vuotiaana, 90-luvulla Lahdessa, tuli nähtyä itsensäpaljastelijoita useamman kerran. Autot myös hidastivat vauhtia jos käveli jalkakäytävällä ja lähtivät seuraamaan. Tämäkin oli ihan yleistä kun kavereiden kanssa asiasta juteltiin.
Noiden lisäksi kerran nuorisotalon discossa tunsin yhtäkkiä käden perseellä, käännyin samantien ja iskin avokämmenellä naamaan. Olin toki ajatellut tilanteen jo etukäteen noin pystyin toimimaan noin. Toinen vastaava tapahtui 20 vuotta myöhemmin baarissa Tampereella. Joku taikuri tuli siihen pöytään esittelemään temppujaan ja pian olikin käsi reidellä -läimäytin aika lujaa käden pois. Tulee ihan selkäytimestä. En tiedä onko syynä tuo, että minusta varmaan näkee, etten ota ahdistelua vastaan, vaiko ruma naama, mutta vaikka kuinka muistiani kaivelen, eipä ole muita ahdistelujuttuja ollut.
Pahin tietysti on noi lapsena koetut. Helvetin ällöttävää, vihastuttavaa ja väärin että miehet tekee lapsille tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi kovasti, missä päin Suomea asuvat he, jotka eivät ole kokeneet lainkaan häirintään tai vain yksittäisen lievän häirinnän. Jos saa tyttölapsen, voisi harkita muuttoa. Aion tehdä gallupin aiheesta ja linkkaan tänne jos ei ala tulla vastauksia.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4703838/nainen-oletko-kokenut-hairintaa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä hvltissä te olette asuneet kun kaikki tavanneet kymmeniä julkirunkkaajia ja päivittäin ahdisteltu? Mä olen kasvanut ja elänyt Helsingissä eikä mua ole koskaan ahdisteltu. Yhtäkään itsensäpaljastelijaa en ole tavannut, ratikkarunkkaajia pari joo, mutta ne ei ole mua ahdistelleet vaikka ällöähän se on. Kukaan ei ole koskaan koskenut muhun väärin eikä yrittänyt normaalia iskemistä enempää. Ja mä olen kulkenut yötämyöten, mennen tullen ja välillä humalassakin. Aina on joku auttanut, jos olen apua tarvinnut sillon joskus parikymppisenä jos jalat oli huterat. Kukaan kourinut koskaan.
Mä asuin lapsena ja nuorena Riihimäellä. Siellä oli useita tunnettuja itsensäpaljastajia, jotka paljastelivat itseään erityisesti tyttölapsille ja teini-ikäisille tytöille niin koulumatkalla päivällä kuinmyöhäisellä illalla.
Limaisia ehdotuksia, kommentteja ja koskettelua tuli eniten sillon, kun olin teininä töissä Puuhamaassa. Perheenisät siellä ehdottelivat samalla kun ostivat lapsilleen jätskiä.
Hyi helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä enää mitä pitäisi ajatella, kun alaselästä ohjaaminen on monien mielestä sama asia kuin perseelle käyminen. Siis häh?
Eikö ihmiset enää erota ruumiinosia toisistaan vai onko tuo ele ihan vieras? Siinä tosiaan käsi osuu hyvin kepeästi tuohon alaselkään lapojen alle ja alimmillaan just häthätää vyötärölle. Ja se tosiaan on ihan hipaisu ohimennen ilman mitään seksuaalista ja tulee ihan automaattisesti.
Itse viimeksi tänään ohjasin tuolla tavalla alaselästä omaa äitiäni oikeaan hyllyväliin kaupassa.
N47
Ohjaisitko vaikka esimiestäsi alaselästä? Tai kaverisi miestä?
Itseasiassa ainakin siskon miesystävää olen ohjannut tuolla samalla tavalla selästä hipaisemalla, että istu sinä tuolle puolen kun oltiin alkamassa porukalla syömään. Varmasti muitakin, koska tuo on ihan vaan normiele eikä sillälailla rekisteröidy.
Yhtään esihenkilöä en ainakaan muista selästä hipaisseeni, mutta nykyiselle pomolle laitoin kyllä käsivarren eteen, kun tämä oli epähuomiossa kävelemässä taksin alle kun tultiin lounaalta. Ja ihan kiitoksen pomo tuosta eleestä lausui vaikka häneen koskinkin.
Tai mistäs minä tiedän vaikka jo maanantaina olisi varoitus odottamassa häirinnästä ja ahdistelusta.
Tuottaako tuo tahallinen väärinymmärrys jotain tyydytystä? Silläkö olet nyt kuitannut koko ongelman olemassa olon?
Mikä tahallinen väärinymmärrys? Vai meinaatko sitä tahallista väärinymmärrystä, että tuollainen selästä kevyesti ohjaaminen kääntyi monenkin keskustelijan mielessä ja puheissa toisen prseelle käymiseksi? Ja jos ei prseelle käymiseksi niin sitten ainakin halventavaksi ja alistavaksi teoksi vaikka tuohan on enemmänkin sellaista peruskohteliaisuutta, että vaivihkaa ohjaa toisen oikeaan suuntaan eikä vaan katso muualle kun toinen kävelee vaikka oman pöydän ohi tai on menossa väärään vessaan. Toisaalta voisi kai sitä vaan korottaa ääntään ja kiinnittää kaikkien muidenkin huomion, että hei tämä meidän pöytä on tässä tai älä nyt mene sinne kun se on naisten/miesten vessa..
Mä en vähättele etteikö häirintää olisi, mutta sitä en ymmärrä miksi täysin normaalit ja viattomat eleetkin on tarve vääristellä aivan muuksi. Ja kaiken huipuksi vielä kuvitella tietävänsä paremmin kuin tämä ihminen itse sen eleen motiivi ja olla vakuuttunut (ja vakuutella muitakin), ettei sitä ole voinut tehdä muun syyn takia kuin jonkun pervoilun.
Tuntuu jo, että tosi monella paheksujalla ja kauhistujalla itsellään pyörii seksi ja pervoudet päässä jatkuvasti ja siksi oletetaan, ettei kukaan muukaan voi ajatella/tehdä yhtään mitään ilman sen seksualisoimista ja kaikessa on aivan pakko olla taustalla jokin likainen ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole mielestäni häiritty. Mutta ehkä joku muu minun kengistäni kokisi että on.. minä en ole sellaista tyyppiä joka jäisi jumittamaan joihinkin pikku juttuihin. Siksi olen onnellinen.
En minäkään jää jumittamaan pikkujuttuihin, en vähän isompiinkaan, mutta silti olen kokenut häirintää. Ei se ole elämääni pilannut, onnelliseksi koen minäkin itseni.
Mutta jos yrität vihjata että häirintä on aina häirityn asenne- tai tulkintakysymys, olet väärässä. Esim. teini-ikäistä kuorolaista majoittavan perheen isä tisseissä kiinni on aika selvä tapaus.
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan muista kokeneeni. Olen 30-vuotias ja asun pääkaupunkiseudulla. Moni kaveri on kyllä kokenut ainakin jonkinlaista häirintää.
Edes yksikään spurgu ei ole kommentoinut ulkonäköäsi bussipysäkillä? Kukaan ei ole koskaan koulussa kokeillut selästä sun rintsikoita? Kukaan ei ole ikinä viheltänyt perääsi? Kommentoinut peppuasi?
Todella vaikea uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei olisi. Et ymmärrä termiä hyväksikäyttö. Vain paljastelu on pelkästään sukupuolisiveellisyyden julkinen loukkaaminen.
Heti jos tapaukseen liittyy myös muuta, esimerkiksi houkuttelua, että vehkeeseen pitäisi koskea, kyseessä on lapseen kohdistuva seksuaalirikos.
Olet yksiselitteisesti väärässä. Jos lapselle esittelee sukupuolielintään (eli tekee seksuaalisen teon, joka on omiaan vahingoittamaan lapsen kehitystä), kyseessä on lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö. Ei todellakaan edellytä sitä, että houkuteltaisiin koskemaan.
Ja on täysin selvää, että itsensäpaljastelussa on kysymys seksuaalisesta teosta (eli teosta, joka tekijä ja kohteena oleva henkilö sekä teko-olosuhteet huomioon ottaen on seksuaalisesti olennainen), eli älä ala seuraavaksi selittää, että sittenhän myös lasten kanssa saunominen perheen kesken olisi lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä.
Luepas tuolta niin ei tarvitse arvailla. https://www.minilex.fi/a/sukupuolisiveellisyyden-julkinen-loukkaaminen-…
Voi jestas sentään. Mulla ei ole mitään tarvetta lukea Minilexiä, tiedän nämä asiat ihan riittävän hyvin työni ja koulutukseni puolesta. Sinä et nyt vain selvästi tajua sitä, että alle 16-vuotiaaseen kohdistuvaa itsensäpaljastelua arvioidaan eri tavoin (ja siis huomattavasti ankarammin) kuin aikuiseen kohdistuvaa tekoa.
Mikä vika Minilexissä? Ei arvioida ja tämä on taivahan tosi ihan koulutukseni puolesta kerrottuna.
Kuule, annan sulle nyt ihan ilmaisen lakimiehen neuvon: jos meinaat mennä esittelemään vehjettäsi lapsille, niin varaudu siihen, että tuomio ei tule sukupuolisiveellisyyden julkisesta loukkaamisesta vaan lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
Siitä vaan asiaa ajamaan, tuskin nuijin seksuaalisena hyväksikäyttönä.
En mäkään tiedä yhtäkään tuomiota seksuaalisesta hyväksikäytöstä pelkästä itsensäpaljastelusta julkisella paikalla. Sen sijaan, hos paljastelu ja viettely on tapahtunut sisätiloissa ja uhri ei ole ollut ohikävelevä tai sisältänyt itsensä koskettelua, joo.
Väitätkö siis, että elimen (ja mahdollisesti masturboinnin) esitteleminen kadulla ohikulkevalle alle 16-vuotiaalle ei ole:
A. seksuaalinen teko (eli teko, joka tekijä ja kohteena oleva henkilö sekä teko-olosuhteet huomioon ottaen on seksuaalisesti olennainen) ja/tai
B. omiaan vahingoittamaan lapsen kehitystä?
Mä en väitä mitään, kerron vain miten ne juridisesti arvioidaan. Tuolta voit katsoa kansantajuisemmin: https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1257223
Vierailija kirjoitti:
Yllätys,yllätys että joka kommentti jossa mainitaan miehiin kohdistuvasta häirinnästä saa alapeukkua.Kummasti saa naiset baarissa puristella ja silti luulevat olevansa viattomia uhreja.Älkääkä vaivautuko kommentoimaan
kuinka"no tässä ketjussa puhuttiin vaan naisiin kohdistuvasta häirinnästä" blaa blaa blaa...
Ja sä kuvittelet pienessä mielessäsi ne peukuttajat naisiksi?
Kertoo vaan sun ajatusmaailmasta.
On huudeltu ja kuorittu. Nykyään, kun asiasta puhutaan seksuaalisena häirintänä on nämä ällöttävyydet saaneet nimen. Ei sitä nuorempana asiaa oikein ymmärtänyt. Tuli vain todella inhottava fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viittaat väärään lainkohtaan. Tässä ei mainita lapsista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan muista kokeneeni. Olen 30-vuotias ja asun pääkaupunkiseudulla. Moni kaveri on kyllä kokenut ainakin jonkinlaista häirintää.
Edes yksikään spurgu ei ole kommentoinut ulkonäköäsi bussipysäkillä? Kukaan ei ole koskaan koulussa kokeillut selästä sun rintsikoita? Kukaan ei ole ikinä viheltänyt perääsi? Kommentoinut peppuasi?
Todella vaikea uskoa.
Tottakai on kommentoinut, rintsikoita ei ole kokeillut kuin poikaystävä, tottakai on viheltänyt, peppua en ole varma onko kommentoitu, rintoja joo. Edelleen, ei seksuaalista ahdistelua.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viittaat väärään lainkohtaan. Tässä ei mainita lapsista mitään.
Lapsille ei ole omaa lainkohtaa mihin viitata.
Ei.
Ne jotka väittävät etteivät mitään epäasiallista oo kokeneet, ovat aina niitä miesten puolelle joka asiassa meneviä nynnyjä tai vain niin kieroon kasvatettuja, etteivät edes ymmärrä jos joku pälli ahdistelee tai puhuu törkyä sukupuolen takia.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena, n. 10-15 vuotiaana, 90-luvulla Lahdessa, tuli nähtyä itsensäpaljastelijoita useamman kerran. Autot myös hidastivat vauhtia jos käveli jalkakäytävällä ja lähtivät seuraamaan. Tämäkin oli ihan yleistä kun kavereiden kanssa asiasta juteltiin.
Noiden lisäksi kerran nuorisotalon discossa tunsin yhtäkkiä käden perseellä, käännyin samantien ja iskin avokämmenellä naamaan. Olin toki ajatellut tilanteen jo etukäteen noin pystyin toimimaan noin. Toinen vastaava tapahtui 20 vuotta myöhemmin baarissa Tampereella. Joku taikuri tuli siihen pöytään esittelemään temppujaan ja pian olikin käsi reidellä -läimäytin aika lujaa käden pois. Tulee ihan selkäytimestä. En tiedä onko syynä tuo, että minusta varmaan näkee, etten ota ahdistelua vastaan, vaiko ruma naama, mutta vaikka kuinka muistiani kaivelen, eipä ole muita ahdistelujuttuja ollut.
Pahin tietysti on noi lapsena koetut. Helvetin ällöttävää, vihastuttavaa ja väärin että miehet tekee lapsille tuollaista.
Varmaan sun itsevarmuus. Noi miehet etsii heikkoja ja helppoja uhreja, jotka ei uskalla sanoa takaisin tai tehdä mitään. Mä olen itse tollanen.
On kyllä varmaan hyvin harvinaista, kun olen itsekin miehenä tullut häirityksi naisten toimesta useaan otteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaikea uskoa.
Tuossa oli vain seksuaalista häirintää, ei tavallista, eli vittuilua, nimittelyä, huorittelua, ulkonäön haukkumista..