Onko olemassa naista, joka ei ole kokenut häirintää?
En tunne tai tiedä ketään naista, joka ei tyttönä/naisena ole kokenut seksuaalista häirintää. Onko olemassa ketään, joka on säästynyt tältä?
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
On kyllä varmaan hyvin harvinaista, kun olen itsekin miehenä tullut häirityksi naisten toimesta useaan otteeseen.
En tiedä kuinka harvinaista on, mutta omin silmin olen nähnyt, kuinka miestäni nuorena jatkuvasti häirittiin. Mies oli nuorena harvinaisen kaunis ja sai huomiota sekä naisilta (myös 40 v vanhemmilta naisilta) ja miehiltä. Kerrankin piti laivan baarissa lopulta sanoa järjestysmiehelle, että tämä eläkeläisrouva ei vaan irrota miehen perseestä, vaikka kuinka kielletään.
Poikamme on perinyt miehen ulkonäön ja on kertonut, että saa samaa epämieluisaa huomiota (myös sekä naisilta että miehiltä) ja mm. dickpicejä puhelimeensa.
Itse olin nuorena ihan tavis tyttö ja silti häirittiin. Nyt keski-ikäisenä on saanut olla rauhassa. Pari kertaa on jonkun ruumiinosan ulkonäköä joku eläkeläisukko kehunut, mutta se on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan muista kokeneeni. Olen 30-vuotias ja asun pääkaupunkiseudulla. Moni kaveri on kyllä kokenut ainakin jonkinlaista häirintää.
Edes yksikään spurgu ei ole kommentoinut ulkonäköäsi bussipysäkillä? Kukaan ei ole koskaan koulussa kokeillut selästä sun rintsikoita? Kukaan ei ole ikinä viheltänyt perääsi? Kommentoinut peppuasi?
Todella vaikea uskoa.
Tottakai on kommentoinut, rintsikoita ei ole kokeillut kuin poikaystävä, tottakai on viheltänyt, peppua en ole varma onko kommentoitu, rintoja joo. Edelleen, ei seksuaalista ahdistelua.
-eri
Ketju käsittelee häirintää yleisesti, ei vain seksuaalista ahdistelua.
No jos tuo on häirintää, on jokainen kommentti mistä vain sitä. Ihmiset sanoo milloin mitäkin, ei se ole ahdistelua.
🤦🏻🤦🏻🤦🏻
Onko ahdistelua, että joku sanoo sulle bussipysäkillä, että onpa kiva takki sulla? Onko ahdistelua jos joku kehuu sua kauniiksi? Onko ahdistelua jos joku pyytää sua kahville? Tai puhelinnumeroa?
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ole eikä siskoani.
Ei tätä saa sanoa, koska täällä on päätetty, että kaikkia on.
Vierailija kirjoitti:
Juuri mm. häirinnän takia mua ärsyttää somen pyllykuvien postailu. Ei ihme, jos siitä tulee fiilis, että naisia voi kosketella ja kommentoida miten sattuu. En käsitä, että miksi kukaan haluaa pepulleen yhtään enempää huomiota - omani on saanut paljon ei-toivottua sellaista pitkin elämää.
Ahdistelu on tuntunut aina pahalta, mutta nuorena sen edessä oli vielä avuttomampi.
Vaikka tyttö tai nainen on pukeutunut säkkiin niin ahdistellaan kuitenkin. Lisäksi me naiset ja tytöt saamme pukeutua juuri niin kuin haluamme ja saamme laittaa itsestämme sellaisia kuvia nettiin kuin haluamme ja ihan siitä osasta josta haluamme. Ne eivät ole kenellekään kutsu alkaa ahdistelemaan ja häiritsemään. Miten tämä on jollekin vaikea käsittää?
Milloin miesten käytökseen aletaan puuttua niin kuin olisi aina pitänyt? Me naiset ja tytöt emme ole ongelma, miehet ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni mieskin on kokenut naisilta samanlaista häirintää kuin naiset miehiltä, mutta ei koe tai tunnista sitä häirinnäksi. Minua ovat tuntemattomat naiset suudelleet yhtäkkiä ja kopeloineet. Naisilta sallitaan enemmän häirintää.
Tämä on totta. Olen monelta mieheltä kuullut, että on joutunut naisen ahdistelemaksi. Miehen useasti oletetaan olevan se "vahvempi osapuoli" joka osaa pitää puolensa. Tai miehen tulisi ottaa saamansa huomio jotenkin kohteliaisuutena. Tämän ansiosta mies ei niin usein uskalla tuoda asiaa julki, koska ei uskota ja vähätellään
"Eihän nainen nyt voi miestä ahdistella" tai "Olisit nyt ottanut kohteliaisuutena kun sait naiselta huomiota, olihan se muija hyvännäköinenkin!" yms.
Älytön argumentti tuo "osaa pitää puolensa". Miten olisin estänyt sen tilanteen, kun töissä nostin laatikkoa lattialta ja nainen, jonka kanssa en ollut koskaan keskustellut mitään, läppäsi yhtäkkiä minua perseelle ilman, että huomasin häntä ja vielä vähemmän hänen aikeitaan? Oli niin omituinen ja yllättävä tilanne, etten keksinyt mitään sanomista. Hymyilin vaan väkinäisesti ja lähdin pois. Turpaanhan sitä akkaa olisi pitänyt vetää näin jälkeen päin mietittynä.
Liekö nämä naiset, jotka ahdistelevat miehiä kostavat omaa kohteluaan eteenpäin toisille miehille (miehilläkin kumpuaa liekö jostain vihasta, valkanhalusta tmv.) tai sitten ovat näitä aivottomia, jotka eivät yksinkertaisesti tajua ettei toisiin kajota, puhuta rivoja ellei hän sitä itse pyydä.
Minulla ja kavereillani on samanlaisia kokemuksia Helsingissä 90-luvulla lapsuuden ja nuoruuden viettäneenä. Monia itsensä paljastelijoita on nähty, on kähmitty koulussa, limudiskossa, baarissa jne. on yritetty ostaa seksiä silloin kun olimme alaikäisiä. Ensimmäinen kalun esittelijä tuli juttelemaan meille, kun olimme 7-vuotiaita ja kotipihamme lähellä. Asuimme rauhallisella omakotitaloalueella. Jollain tavalla nämä olivat normaaleja juttuja, ja ei niihin puututtu tai niitä hämmästelty. Namusedistä oli varoitettu ja tiesimme, että näiden kanssa ei saa jutella tai lähteä mukaan.
Aikuisuuden myötä kokemukset on huomattavasti vähentyneet, mutta joitakin kokemuksia on tullut. Vuosien tauon jälkeen jouduin kokemaan ahdistelua työssäni hoitajana. Tuplasti itseäni vanhempi mies asiakas on vihjaillut minun olevan "puutteessa", kun olen eronnut ja kyselee usein onko "vuoteenlämmittäjiä" löytynyt. Jäätyäni kahden hänen kanssaan, hän kävi kiinni rintoihini ja siitä käsi haaroväliin. Raivostuin ihan älyttömästi ja tein selväksi, että tämä oli vika kerta kun koskee minuun millään tavalla. En tiedä miksi, mutta en ole kertonut tilanteesta kenellekään. Nämä naista seksualisoivat miehet ovat oma lajinsa ja heiltä voi odottaa ihan mitä tahansa käytöstä. Hän on mm. kertonut, että lavatansseissa käymisessä hauskinta oli kun pääsi vieraita naisia puristelemaan.
Onko ahdistelua, että joku sanoo sulle bussipysäkillä, että onpa kiva takki sulla? Onko ahdistelua jos joku kehuu sua kauniiksi? Onko ahdistelua jos joku pyytää sua kahville? Tai puhelinnumeroa?[/quote]
Ihan tahallaan haluat ymmärtää väärin. Et voi olla niin tyhmä ettet tajuaisi ahdistelun eroa 😉
Vierailija kirjoitti:
Onko ahdistelua, että joku sanoo sulle bussipysäkillä, että onpa kiva takki sulla? Onko ahdistelua jos joku kehuu sua kauniiksi? Onko ahdistelua jos joku pyytää sua kahville? Tai puhelinnumeroa?
Ihan tahallaan haluat ymmärtää väärin. Et voi olla niin tyhmä ettet tajuaisi ahdistelun eroa 😉
Sinähän se tässä jokaista kommenttia pidät ahdisteluna. Jos sulle oikeasti joku sanoo, että hyvä perse, se on ahdistelua? Joku jo sanoikin, että ahdistelu terminä on nykyään ihan pilalla, samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
7
Vierailija kirjoitti:
Yllätys,yllätys että joka kommentti jossa mainitaan miehiin kohdistuvasta häirinnästä saa alapeukkua.Kummasti saa naiset baarissa puristella ja silti luulevat olevansa viattomia uhreja.Älkääkä vaivautuko kommentoimaan
kuinka"no tässä ketjussa puhuttiin vaan naisiin kohdistuvasta häirinnästä" blaa blaa blaa...Tosi törkeää tämäkin, ja olen ilmiötä todistanut usein :( Miehetkään ei usein uskalla sanoa napakasti EI, pitäisi rohkeasti sanoa, siitäkin huolimatta että moukka suuttuu.
Mieskin voi"jäätyä"tällaisessa tilanteessa.Itselle kävi kun nainen tarras baarissa kalleuksiin kiinni.Olin vaan että mitähän sitä nyt tekis...
Vierailija kirjoitti:
Eli ahdistelua on se että sä et tykkää kommentoijasta. Joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan muista kokeneeni. Olen 30-vuotias ja asun pääkaupunkiseudulla. Moni kaveri on kyllä kokenut ainakin jonkinlaista häirintää.
Edes yksikään spurgu ei ole kommentoinut ulkonäköäsi bussipysäkillä? Kukaan ei ole koskaan koulussa kokeillut selästä sun rintsikoita? Kukaan ei ole ikinä viheltänyt perääsi? Kommentoinut peppuasi?
Todella vaikea uskoa.
Tuossa oli vain seksuaalista häirintää, ei tavallista, eli vittuilua, nimittelyä, huorittelua, ulkonäön haukkumista..
No lisää ne listaan, ja mieti, miten uskottavaa on, että 30-vuotias pääkaupunkiseudulla asuva ei ole koskaan kohdannut yhtäkään näistä (tai muuta vastaavaa). En vain kykene uskomaan, kun meille muille se on lähes päivittäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaikea uskoa.
Tuossa oli vain seksuaalista häirintää, ei tavallista, eli vittuilua, nimittelyä, huorittelua, ulkonäön haukkumista..
No lisää ne listaan, ja mieti, miten uskottavaa on, että 30-vuotias pääkaupunkiseudulla asuva ei ole koskaan kohdannut yhtäkään näistä (tai muuta vastaavaa). En vain kykene uskomaan, kun meille muille se on lähes päivittäistä.
Ihan joka paikassa tuota tapahtuu, mutta mikä siitä tekee ahdistelua? Ihan jokaista poikaa ja tyttöä on joku joskus haukkunut tai homotellut/huoritellut. Se on kiusaamista, ei ahdistelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni mieskin on kokenut naisilta samanlaista häirintää kuin naiset miehiltä, mutta ei koe tai tunnista sitä häirinnäksi. Minua ovat tuntemattomat naiset suudelleet yhtäkkiä ja kopeloineet. Naisilta sallitaan enemmän häirintää.
Tämä on totta. Olen monelta mieheltä kuullut, että on joutunut naisen ahdistelemaksi. Miehen useasti oletetaan olevan se "vahvempi osapuoli" joka osaa pitää puolensa. Tai miehen tulisi ottaa saamansa huomio jotenkin kohteliaisuutena. Tämän ansiosta mies ei niin usein uskalla tuoda asiaa julki, koska ei uskota ja vähätellään
"Eihän nainen nyt voi miestä ahdistella" tai "Olisit nyt ottanut kohteliaisuutena kun sait naiselta huomiota, olihan se muija hyvännäköinenkin!" yms.
Älytön argumentti tuo "osaa pitää puolensa". Miten olisin estänyt sen tilanteen, kun töissä nostin laatikkoa lattialta ja nainen, jonka kanssa en ollut koskaan keskustellut mitään, läppäsi yhtäkkiä minua perseelle ilman, että huomasin häntä ja vielä vähemmän hänen aikeitaan? Oli niin omituinen ja yllättävä tilanne, etten keksinyt mitään sanomista. Hymyilin vaan väkinäisesti ja lähdin pois. Turpaanhan sitä akkaa olisi pitänyt vetää näin jälkeen päin mietittynä.
Liekö nämä naiset, jotka ahdistelevat miehiä kostavat omaa kohteluaan eteenpäin toisille miehille (miehilläkin kumpuaa liekö jostain vihasta, valkanhalusta tmv.) tai sitten ovat näitä aivottomia, jotka eivät yksinkertaisesti tajua ettei toisiin kajota, puhuta rivoja ellei hän sitä itse pyydä.
Tämä tapaus oli ainakin sen verran karun näköinen ja varmaan 30v vanhempi, että ehkä se oli vaan pitkäaikaismiehettömyyttä ja äärimmäistä sosiaalisen pelisilmän puutetta.
T: Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaikea uskoa.
Tottakai on kommentoinut, rintsikoita ei ole kokeillut kuin poikaystävä, tottakai on viheltänyt, peppua en ole varma onko kommentoitu, rintoja joo. Edelleen, ei seksuaalista ahdistelua.
-eri
No en pidä tuota edes ahdisteluna, sori.
Jos olet toivonut moista käytöstä, niin se ei ole ahdistelua. Tässä selitys, miksi jotakuta ei ole koskaan ahdisteltu.
Monet meistä muista eivät toivo sellaista, ja silloin se on ahdistelua. Tuollainen käytös ei onneksi ole enää hyväksyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaikea uskoa.
-eri
Jos olet toivonut moista käytöstä, niin se ei ole ahdistelua. Tässä selitys, miksi jotakuta ei ole koskaan ahdisteltu.
Monet meistä muista eivät toivo sellaista, ja silloin se on ahdistelua. Tuollainen käytös ei onneksi ole enää hyväksyttyä.
Ei kukaan toivo kommentteja ulkonäöstään eikä se koskaan ole ollut hyväksyttyä. Kerro mikä siitä tekee ahdistelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaikea uskoa.
-eri
Ahdistelun määritelmä on kylläkin se, että kohde kokee ahdistusta ja epämukavuutta ja on tilanteessa, jossa on alisteisessa asemassa. Jonkun perseen kommentointi ei täytä yhtäkään kriteeriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaikea uskoa.
-eri
Ahdistelun määritelmä on kylläkin se, että kohde kokee ahdistusta ja epämukavuutta ja on tilanteessa, jossa on alisteisessa asemassa. Jonkun perseen kommentointi ei täytä yhtäkään kriteeriä.
Eihän tuo voi millään olla ahdistelun määritelmä. Alisteinen asema on subjektiivinen tunne ja ahdistus on subjektiivinen tunne.
T: Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaikea uskoa.
-eri
Eli sanot, että jos nainen esittelee itseään, hän toivookin kommentteja, ei voi ahdistella? Miten meni noin omasta mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaikea uskoa.
-eri
Eihän tuo voi millään olla ahdistelun määritelmä. Alisteinen asema on subjektiivinen tunne ja ahdistus on subjektiivinen tunne.
T: Eri
No kyllä se vaan on.
Mua ei ole eikä siskoani.