Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Syövätkö jotain erilaista kuin ennen?
Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Ei 2010-luvun alkupuolella nuoret olleet noin pyöreässä kunnossa, suurin osa parikymppisistä oli hoikkia. Syövätkö nykynuoret jotain sellaista, mitä ei vielä n. 10 v sitten syöty?
Kommentit (554)
Henk.kohtasesti sanon, että syömishäiriö. Mulla on ahmimishäiriö ja syön ihan helvetisti.
The_Purge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
The_Purge kirjoitti:
Köyhyys Suomessa lihottaa, etenkin taas viimeiset kaksi vuotta suomalaisia on rahastettu rutiköyhksi ja tämä on maailman kallen maa vs. tulot...
nuorten (ja perheiden) on siis pakko ostaa mm. halvinta valmisruokaa tai muuta halpaa ruokaa jossa on rasvaa loputtomiin ja tämä jos mikä lihottaa... ja sitten samaan aikaan pieni eliitti joka on kerännyt kaiken yksityistileilleen syö terveesti lainkaan häpeämättä...
Kaali, sipuli ja juurekset on halpoja ja terveellisiä ja varmasti halvempia kuin einespaska. Tekosyitä tommoiset.
Siis kaalilla, sipulilla ja juureksilla pärjää nuoriso, mielenkiintoista ja tätä sitten yläpeukutetaan? :)
No sillä valmisruoallako se nuoriso paremmin pärjää? Tossa on varmaan peukutettu koskien puheenaiheena ollutta juuresten hintaa, ei sitä mitä mieltä sinä olet nuorison pärjäämisestä pelkillä juureksilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut opiskelemaan lähteneistä nuorista, että kaupungin tarjonta lihottaa. Maaseudulla ei ole pikaruokapaikkoja ja pubeja, kaupungissa joka nurkalla jotain rasvasokerimättöä tarjolla ja bussilla suhataan joka paikkaan.
Tilastollisesti kaupungeissa ihmiset on maaseutua hoikempia. Ja terveempiä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 10 vuotta sitten amk-opinnot. Aloitusryhmässä oli vain 1 näkyvästi ylipainoinen. Suurimman osan ajasta olimme eri ryhmiin jakautuneena. Loppuvaiheessa kun oli taas koko ryhmä koossa niin yhtäkkiä huomasin että osasta nuoria oli tullut pullukoita.
Se on aika tavallista. Ja jos näkisit ne nyt, niin vielä isompi osa olisi pullukoita, ja 10 vuoden päästä jo puolet olisi. Kyllä omankin opiskelun aikana osa lihoi selvästi, alkoholi maistuu monelle opiskeluaikoina ja kun siirtyy äidin kokkauksista siihen että pitää itse laittaa vain itselleen ruokaa niin varmaan osa sitten ei viitsi tai osaa laittaa niin terveellistä. Ja lisäksi aineenvaihdunta hidastuu iän myötä, ei tarvitse enää energiaa pituuskasvuun ja teiniajan aktiiviset liikuntaharrastukset saattaa jäädä, mutta ruokailutottumukset jää. Ja sitten kun on hankkinut itsensä pullukaksi on hankala päästä niistä kiloista eroon...
Vasemmistolaisuus ja kehopositiivisuus lihottaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geeneillä ei ole niin paljon vaikutusta lihavuuteen kuin voisi ajatella. Jos ajattelee ihmisiä sata/parisataa vuotta sitten niin eivät he olleet kehonmassaltaan yhtä suuria (oli ne sitten nuoria tai aikuisia) eivätkä geenit ehdi muuttua täysin vain parissa sukupolvessa.
Eihän se geenien vaikutus toki mikään automaattinen kohtalo ole, mutta merkittävä osavaikutus kyllä. Jos otettaisiin 100 ihmistä ajalta sata/parisataa vuotta sitten tai kauempaakin, ja ruokittaisiin heitä tyypilliseen nykyajan mättötapaan, niin osa lihoisi paljon, osa lihoisi vähän, ja pieni osa ei ollenkaan. Ihan niin kuin nykyaikanakin. Tämän alttiuden ratkaisevat geenit.
Vastaavasti jos nykyaikaan iskisi ruokapula ja nälänhätä ja kaikki joutuisivat syömään liian vähän, niin silloinkin osa laihtuisi nopeammin kuin toiset.
Tämä tarkoittaa myös sitä, että joillekin laihduttaminen on todella helppoa, ja jotkut taas joutuvat painamaan syömisensä äärimmäiseen minimiin, että laihtuisivat. Jälkimmäisten ikävä kohtalo on se, että heitä ei tietenkään uskota, etteivätkö laihtuisi normaalein tavoin, ja arvellaan vaan, että kyllähän sinä nyt varmasti vain syöt salaa liikaa herkkuja!
Mutta jotenkinhan siihen lihavaan kuntoon on alunperin päästy. Ei ole mitään lihottavaa geeniä. Kyllä se syömällä tulee. Ehkä joillain on suurempi todennäköisyys käyttää ruokaa lohtuna tai heiltä puuttuu nälänsääntely? Tai ovat geeniensä perusteella persoja vaikka rasvaiselle ruualle?
Tottakait ylipaino tulee syömällä, kun vuosikymmenien aikana ruokailutottumukset ovat muuttuneet ja sitä ruokaa on saatavilla edulliseen hintaan.
Kuinka monelle alle viisikymppiselle on tuttua kotiruokaa kesäkeitto, luukeitto, perunavelli, uuninauriit, munavelli jne. tai jauhelihapullat, jossa yli puolet sieniä tai kasviksia jne. jotka olivat normaali kotiruokaa vielä 60-luvulle saakka ja tuskin kenellekään tuli ylipainoa noilla ruuilla.
Kuulostaa aika karmivalta. Onko suomalaiset todella eläneet noin köyhästi vielä 60-luvulla? Mulle on vain kesäkeitto tuttu ja sekin koulusta. Ei oikein uponnut. Vm87
Nyt ne koko lapsuutensa ruudun äärellä kasvaneet ovat tulleet aikuisiksi?
En itse kyllä katukuvassa ole huomannut epätavallisen paljon lihavia nuoria aikuisia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geeneillä ei ole niin paljon vaikutusta lihavuuteen kuin voisi ajatella. Jos ajattelee ihmisiä sata/parisataa vuotta sitten niin eivät he olleet kehonmassaltaan yhtä suuria (oli ne sitten nuoria tai aikuisia) eivätkä geenit ehdi muuttua täysin vain parissa sukupolvessa.
Eihän se geenien vaikutus toki mikään automaattinen kohtalo ole, mutta merkittävä osavaikutus kyllä. Jos otettaisiin 100 ihmistä ajalta sata/parisataa vuotta sitten tai kauempaakin, ja ruokittaisiin heitä tyypilliseen nykyajan mättötapaan, niin osa lihoisi paljon, osa lihoisi vähän, ja pieni osa ei ollenkaan. Ihan niin kuin nykyaikanakin. Tämän alttiuden ratkaisevat geenit.
Vastaavasti jos nykyaikaan iskisi ruokapula ja nälänhätä ja kaikki joutuisivat syömään liian vähän, niin silloinkin osa laihtuisi nopeammin kuin toiset.
Tämä tarkoittaa myös sitä, että joillekin laihduttaminen on todella helppoa, ja jotkut taas joutuvat painamaan syömisensä äärimmäiseen minimiin, että laihtuisivat. Jälkimmäisten ikävä kohtalo on se, että heitä ei tietenkään uskota, etteivätkö laihtuisi normaalein tavoin, ja arvellaan vaan, että kyllähän sinä nyt varmasti vain syöt salaa liikaa herkkuja!
Mutta jotenkinhan siihen lihavaan kuntoon on alunperin päästy. Ei ole mitään lihottavaa geeniä. Kyllä se syömällä tulee. Ehkä joillain on suurempi todennäköisyys käyttää ruokaa lohtuna tai heiltä puuttuu nälänsääntely? Tai ovat geeniensä perusteella persoja vaikka rasvaiselle ruualle?
Tietysti, mutta eri ihmisiä lihottaa erilaiset määrät. Joku saa syödä oikein suuret määrät kaloreita lihoakseen, toinen lihoo jo kohtuullisemmilla määrillä. Ja ne kaikkein huonogeenisimmät (huono siis nykyaikana, mutta kaikkina muina vuosituhansina hyvä varastoivuus on ollut hyvä ominaisuus) lihovat jo sillä määrällä, millä joku toinen laihtuisi. Erot voivat olla näin isoja.
Ja varmasti myös nuo sinunkin arvelusi pitävät paikkansa, ja varmasti löytyy myös monta muuta geenien ohjaamaa asiaa, jotka vaikuttavat lihomiseen.
Juu, toki kulutus on erilainen eri ihmisten välillä. Mutta eikö jokaisella pitäisi olla jokin tekijä, mikä ilmoittaa syödessä, että nyt ei tarvita enempää ruokaa? Tai vaihtoehtoisesti jos kalorintarve on pienempi, niin ei tee mieli syödä niin usein? Itselläni ainakin tuntuisi olevan. Jos olen ahminut, niin seuraavana päivänä ei tee mieli syödä oikein mitään. Ja joskus tekee mieli syödä pari päivää vain rehuja, jos on herkutellut paljon. Paino pysyy melko samana, kun keho säätelee näläntunnetta tuolla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
The_Purge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
The_Purge kirjoitti:
Köyhyys Suomessa lihottaa, etenkin taas viimeiset kaksi vuotta suomalaisia on rahastettu rutiköyhksi ja tämä on maailman kallen maa vs. tulot...
nuorten (ja perheiden) on siis pakko ostaa mm. halvinta valmisruokaa tai muuta halpaa ruokaa jossa on rasvaa loputtomiin ja tämä jos mikä lihottaa... ja sitten samaan aikaan pieni eliitti joka on kerännyt kaiken yksityistileilleen syö terveesti lainkaan häpeämättä...
Kaali, sipuli ja juurekset on halpoja ja terveellisiä ja varmasti halvempia kuin einespaska. Tekosyitä tommoiset.
Siis kaalilla, sipulilla ja juureksilla pärjää nuoriso, mielenkiintoista ja tätä sitten yläpeukutetaan? :)
No sillä valmisruoallako se nuoriso paremmin pärjää? Tossa on varmaan peukutettu koskien puheenaiheena ollutta juuresten hintaa, ei sitä mitä mieltä sinä olet nuorison pärjäämisestä pelkillä juureksilla.
Muotoilen siis vastaustani hieman: tarkoitin sitä että kasvikset eivät ole halpoja edes nyt saati sitten ympäri vuoden ja pelkillä noilla ei myöskään elä ympäri vuoden, valmisruoka on halpaa kun puhutaan ns. halvasta valmisruoasta kuten lihapiirakat yms. isoina pakkauksina ja niillä saa nälkää helpommin pois kuin isolla määrälläkään kasviksia tai ainakin nälän tunteen... ja ne juuri ovat myös kaikkein rasvaisimpia...
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä hauska tehdä kokeilu, että alkaisi syödä taas niin kuin 80-90-luvun mummolassa syötiin.
Läskisoosia (tai jotain muuta lihakastiketta), perunoita, punajuurta, pikkelsiä. Voita leivän päälle. Maitoa. Lettuja, ruusupullia. Saunassa pieni lasipullo sokerista jaffaa. Itse tehtyjä mehuja. Raparperikiisseliä ja muita kiisselejä.
Mitä tapahtuisi lihavuudelle ja terveydelle? Noita "mummolan ruokia" parjataan kovasti epäterveellisiksi, mutta oudointa on, että tuolloin kukaan ei ollut lihava, eikä masentunut.
Eikä tuolloinkaan kyllä millään soutulaitteilla soudeltu eikä lenkeillä rehkitty. Ihan autolla mentiin (konttori)töihin niin kuin tänäkin päivänä.
Minun mummolassa kyllä tehtiin ihan fyysistä työtä maatilalla. Äitini sanoo aina lihovansa kun käy äidillään kylässä (asuu kauempana eli on oltava mieluusti viikko tai jotain), koska siellä syödään raskasta ruokaa ja usein, edelleen. Juuri tuommoista kuvailtua. Mummo itsekään ei kyllä mikään hoikka ollut, semmoinen rehevä emäntä (nyt toki jo päälle 80-vuotiaana kuihtunut entisistä mitoistaan).
Faith kirjoitti:
Nyt ne koko lapsuutensa ruudun äärellä kasvaneet ovat tulleet aikuisiksi?
En itse kyllä katukuvassa ole huomannut epätavallisen paljon lihavia nuoria aikuisia.
En minäkään. Mutta paljon enemmän normaalipainon ylärajoilla keikkuvia tai hieman pyöreitä. Varsinaisesti lihavia ei juuri näy nuoremmissa.
The_Purge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
The_Purge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
The_Purge kirjoitti:
Muotoilen siis vastaustani hieman: tarkoitin sitä että kasvikset eivät ole halpoja edes nyt saati sitten ympäri vuoden ja pelkillä noilla ei myöskään elä ympäri vuoden, valmisruoka on halpaa kun puhutaan ns. halvasta valmisruoasta kuten lihapiirakat yms. isoina pakkauksina ja niillä saa nälkää helpommin pois kuin isolla määrälläkään kasviksia tai ainakin nälän tunteen... ja ne juuri ovat myös kaikkein rasvaisimpia...
Lisäys: ja kun ruoka kallistuu valtavasti ja eliitti nostaa nyt häikäilemättä Ukrainan varjolla kaikkia mahdollisia katteita valtavasti niin tämä ohjaa kuluttajia ostamaan kaikkein halvinta ja samalla hyvin rasvaista ruokaa... näkyy myös nuorisossa yhä enemmän varmasti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika yleistähän tuo lihominen parikymppisillä on. Liikuntaharrastukset vähenee mutta ruokavalio pysyy samana, ja arki on varmaan harvalla niin kuormittavaa että hoikkana pysyminen olisi helppoa.
Olen 27 ja BMI 19, ollut aina. Syynä hyvät geenit ja aktiivinen arki, syön vieläpä aika epäterveellisesti eli paljon kovaa rasvaa. Usein joutuu selittämään muille miksi olen niin hoikka. Hoikkien aikuisten oletetaan olevan jotain himo hiihtäjä-maraton-triathlonisteja, vaikka vapaa-aika kuluu kävelylenkeillä. Ei kestävyysurheilussa mitään vikaa ole, mutta kertoo nykytilanteesta varmaan jotain kun hoikka on epänormaali
Kaikkien kyllä kannattaisi pyrkiä normaalipainoon. Omassa lähipiirissä jo nuoret aikuiset valittaa polvi- ja selkävaivoja jotka 90% varmuudella helpottaisi liikunnan ja laihtumisen myötä. Tätähän ei saa missään nimessä sanoa ääneen tai leimataan läskivihaajaksi. Meidän keho on tehty liikkumaan, todella surullista miten huonoon kuntoon ihmiset itsensä päästävät. Seuratkaa hetki pieniä lapsia miten he juoksevat ja hyppivät ja kokeilkaa pystyttekö vielä samaan.Siis henkilö jolla on "hyvät geenit" arvostelee niitä joilla ei ole. Kiva. Mä liikun rankasti 6 x 1 h viikossa, ja lisäksi kävelen n. 10 000 askelta. Syön niin terveellisesti kuin vain osaan, paljon tuoreita kasviksia, proteiinia, rasvaa. Ei prosessoitua, pikaruokaa, herkkuja. Hyvin vähän alkoholia. Lasken kaloreita ja kokeilen eri määriä, että mikä toimisi mulla. Silti vyötäröllä on ylimääräistä ja jenkkakahvat ilmestyivät pakollisen hormonilääkityksen aloittamisen jälkeen. Ei siinä "aktiivinen arki" auta, kun ei auta edes tavoitteellinen treenaaminen ja ravintoterapeutin laatiman ruokavalion noudattaminen pilkulleen.
Syöt liikaa. Otat välittömästi pois kaloreista 1/3, niin "yllättäen" rapamaha ja jenkkakahvat häviävät.
Ei voi määräänsä enempää vähentää. Punnitsen kaiken syömäni ja noudatan minulle tehtyä ohjelmaa. Jatkan toki työntekoa. Pointtina on se että ei se kaikille tule vaivatta.
Siitä mitä ei voi määräänsä enempää vähentää. Jos sulla on rasvaa kehossa, niin siellä on ihan tarpeeksi vararavintoa. 1 200 kaloria, vitamiinit ja rasvat ja aminohapot. Tätä vedet 4 kk, niin olet uusi ihminen.
Toinen on rukannut ammattilaisen kanssa itselleen räätälöidyn ruokavalion ja sinä ajattelet että tuntemattomana tälleen netin ylitse tiedät paremmin kuin ammattilainen että miten jonkun pitäisi syödä, vaikka et ole koskaan koko ihmistä tavannutkaan?
Vierailija kirjoitti:
Kiva lukea tällaista kun 40-50v. tantat täällä arvostelee nuorten kroppia. Itse olen huomannut päinvastaisen ilmiön, mielestäni nykynuoret ovat laihempia kuin 80-90-luvun nuoret. Tietenkin elintason nousun myötä olemme normaalikokoisia verrattuna nälkää nähneisiin isovanhempiimme, mutta keski-ikäiset ovat ne, jotka syövät itsekkäästi lihaa ja omaavat isot mahat.
T.n25v. 169cm 57kg.
Tässä taas nähdään kuinka kujalla nuoret(kin) ovat ravitsemuksesta. Ei käsittelemätön liha lihota. Eikä se että syö rasvaa tarkoita sitä, että se rasva jotenkin vain siirtyy suoraan kroppaan 1:1.
The_Purge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
The_Purge kirjoitti:
Kyllä. Esim. kaalista saa monipuolista ja terveellistä ruokaa, eikä siihen tarvitse lihaa.
Eilen ostin kotimaista uutta kaalia ja hinta oli alle 2 euron.
Ylipaino tulee huomaamatta, muutama sata grammaa kuukaudessa, vuodessa se tekee muutaman kilon, mutta kymmenessä vuodessa se on jo kymmeniä kiloa.
Nykyään syödään tehotuotettua lihaa aivan liikaa, jopa kolme kertaa päivässä, kun huomioidaan leikkeleet, eikä edes entiset ehdi sulaa suolistossa, kun uutta mätetään suuhun. Lihan hajoamisern suolistossa menee n. 2vrk. Samoin liika suolen käyttö. Ei ihme, jos suolistosairaudet ja syövät lisääntyneet.
Jopa yläkouluikäisten kolesteroliarvot ovat koholla ja nelikymppiset täyttävät sydänpolit, kun ne ennen oli vanhuksien sairauksia.
Nykyään kasviksia ja juureksia ei pidetä edes ruokana, vaan lähinnä lisukkeena, vaikka ennen ne olivat pääruoka-aineita ja lihaa kulutettiin pieniä määriä, korkeintaa kerta pari viikossa ja jämistä tehtiin vielä uusi ateria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 10 vuotta sitten amk-opinnot. Aloitusryhmässä oli vain 1 näkyvästi ylipainoinen. Suurimman osan ajasta olimme eri ryhmiin jakautuneena. Loppuvaiheessa kun oli taas koko ryhmä koossa niin yhtäkkiä huomasin että osasta nuoria oli tullut pullukoita.
Se on aika tavallista. Ja jos näkisit ne nyt, niin vielä isompi osa olisi pullukoita, ja 10 vuoden päästä jo puolet olisi. Kyllä omankin opiskelun aikana osa lihoi selvästi, alkoholi maistuu monelle opiskeluaikoina ja kun siirtyy äidin kokkauksista siihen että pitää itse laittaa vain itselleen ruokaa niin varmaan osa sitten ei viitsi tai osaa laittaa niin terveellistä. Ja lisäksi aineenvaihdunta hidastuu iän myötä, ei tarvitse enää energiaa pituuskasvuun ja teiniajan aktiiviset liikuntaharrastukset saattaa jäädä, mutta ruokailutottumukset jää. Ja sitten kun on hankkinut itsensä pullukaksi on hankala päästä niistä kiloista eroon...
Myytti:
Ikääntyminen hidastaa aineenvaihduntaa
– Se on totta, mutta vain hyvin, hyvin vähän. Vaikutus on prosentti tai kaksi kymmenessä vuodessa. Vasta 65-70 -vuotiaana tapahtuu merkittävämpä notkahdus, sitä ennen hidastumisella ei ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva lukea tällaista kun 40-50v. tantat täällä arvostelee nuorten kroppia. Itse olen huomannut päinvastaisen ilmiön, mielestäni nykynuoret ovat laihempia kuin 80-90-luvun nuoret. Tietenkin elintason nousun myötä olemme normaalikokoisia verrattuna nälkää nähneisiin isovanhempiimme, mutta keski-ikäiset ovat ne, jotka syövät itsekkäästi lihaa ja omaavat isot mahat.
T.n25v. 169cm 57kg.
Tässä taas nähdään kuinka kujalla nuoret(kin) ovat ravitsemuksesta. Ei käsittelemätön liha lihota. Eikä se että syö rasvaa tarkoita sitä, että se rasva jotenkin vain siirtyy suoraan kroppaan 1:1.
Minä ja mieheni jätettiin ruokavaliosta kokonaan liha ja leikkeleet pois, kun oltiin lievästi ylipainoisia ja miehellä verenpaine ja kolesteroli koholla, nyt 6v jälkeen painoni on laskenut 9kg ja miehellä 17kg vaikka mitään muita muuta muutoksia emme ole tehneet ruokavalioon, päinvastoin syöneet enemmän, emmekä ole edes laihduttaneet tarkoituksella vaan paino vain on laskenut ja nyt pari vuotta pysynyt paikallaan.
Eli ainakin meidän tapauksella lihalla oli suuri merkitys painonhallinnassa, kun syötiin lihaa lähes päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.n25v. 169cm 57kg.
Minä ja mieheni jätettiin ruokavaliosta kokonaan liha ja leikkeleet pois, kun oltiin lievästi ylipainoisia ja miehellä verenpaine ja kolesteroli koholla, nyt 6v jälkeen painoni on laskenut 9kg ja miehellä 17kg vaikka mitään muita muuta muutoksia emme ole tehneet ruokavalioon, päinvastoin syöneet enemmän, emmekä ole edes laihduttaneet tarkoituksella vaan paino vain on laskenut ja nyt pari vuotta pysynyt paikallaan.
Eli ainakin meidän tapauksella lihalla oli suuri merkitys painonhallinnassa, kun syötiin lihaa lähes päivittäin.
Niin eli te syötte vähemmän kuin ennen, kun liha jäi kokonaan pois ettekä korvanneet sitä millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakait ylipaino tulee syömällä, kun vuosikymmenien aikana ruokailutottumukset ovat muuttuneet ja sitä ruokaa on saatavilla edulliseen hintaan.
Kuinka monelle alle viisikymppiselle on tuttua kotiruokaa kesäkeitto, luukeitto, perunavelli, uuninauriit, munavelli jne. tai jauhelihapullat, jossa yli puolet sieniä tai kasviksia jne. jotka olivat normaali kotiruokaa vielä 60-luvulle saakka ja tuskin kenellekään tuli ylipainoa noilla ruuilla.
Kuulostaa aika karmivalta. Onko suomalaiset todella eläneet noin köyhästi vielä 60-luvulla? Mulle on vain kesäkeitto tuttu ja sekin koulusta. Ei oikein uponnut. Vm87
Suomi eli hyvin köyhyydessä, kun oli sodan runteleman Suomen jälleenrakentaminen ja sotakorvaukset Venäjälle maksettavana, lisäksi ruoka oli säännösteltiin ja elintarvikkeiden tuonti vapautettiin 60-luvun lopussa, jolloin kaupan hyllyt täyttyivät elintarvikkeista ja tavaroista.
Suomen hyvinvointivaltiona on historiassa lyhyt.
Ja merkittävin oli varmaan säännöstelyn loppuminen ja tuonnin vapautuminen.
Ja vielä elää paljon keskuudessamme vanhuksia, jotka ovat nähneet, kun Suomessa kauppoihin tuli ensimmäiset appelsiinit ja muut hedelmät.
Tulee tästä kuvauksesta mieleen se Pixarin animaatio Wall-e, missä ihmiskunta seilasi avaruuslaivalla ja vaan lojuivat näyttöjensä edessä liikkuvilla sohvilla, juttelivatkin toisilleen vierekkäin niiden näyttöjen kautta.