Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Syövätkö jotain erilaista kuin ennen?
Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Ei 2010-luvun alkupuolella nuoret olleet noin pyöreässä kunnossa, suurin osa parikymppisistä oli hoikkia. Syövätkö nykynuoret jotain sellaista, mitä ei vielä n. 10 v sitten syöty?
Kommentit (554)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisia kotiruokia ei osata tehdä. Katson mitä muut ~25v tekee ruuaksi niin siellä on wokkeja, pastaa, salaatteja jossa paljon suolaisia juustoja... ravintoloissa syödään vähän paremmin eli majoneeseja ja uppopaistettua. Itse kartan suolaa ja rasvaa, mutta en kiellä itseltäni pullaa paistopisteiltä. Voihin tehtyjä leivoksia välttelen, esim croissantteja. En juo ikinä limsaa arkena, joskus alkoholiin sekoitettuna. Kotona kokkailen keittoja, pataruokia, puuroja, arkiruokaa. Viime viikolla tein kaalipataa, kesäkeittoa ja pinaattikeittoa, hyviä oli. BMI on 22 eli varaa on vielä mässäillä ;)
Eipä tuo kovin hyvältä vaikuta jos vedät hiilihydraatteja/sokeria, joita keho ei tarvitse, miten haluat mutta rasvaa, jota keho tarvitsee, välttelet.
Mä oikeasti jo luulin että hulluus jossa vältellään hiilihydraatteja olisi laantumassa, mutta ei...Kerrataan taas; ihmiselimistö käyttää hiilihydraatteja polttoaineena, ei rasvaa! Rasvaa kerääntyy rasvana kroppaan. Ihminen ei liho pottua, omenaa tai leipää syömällä. Ihminen lihoo juustoja, voita, pekonia ym. rasvaisia ruokia syömällä.
Joku keksi tämän muodikkaan tunne-syömisen, sen varjolla voi ahmia herkkuja aamusta iltaan .
Tämä keskustelu tuli mieleen, kun katsoin iltapäivälehdestä tis-ohjelmaan osallistuvien naisten kuvia. Mikä ihme nykyparikymppisillä on, kun suurin osa on jo tuota kokoluokkaa...
Wolt ja liikunnan vähyys koska sähköpotkulauta ja netflix ja pelaaminen.
Osa on laiskaa sakkia, ei liikuntaa jajellaan skuuttereilla ja vedetään sokeripitoisia alkoholijuomia. Woltataan roskaruokaa kotiin, ei edesä kävellä hakemaan raviontolasta.
Hyvä esimerkki oli kun satuin katsomaan maajussille morsian ohjelmaan niin suuriosa ehdokkaista oli läskejä joilla jo kävely oli liikuntasuoritus ... ei mihinkään ruumiilliseen työhön pystyviä.
Onneksi on myös niitä nuoria jotka liikkuvat ja ovat muutekin toiminnallisia elämässään.
Iltapäivälehdet julkaisevat kuvia suomalaisten festarityyleistä. Olen jo muutaman vuoden ajan katsonut kuvia järkyttyneenä: suomalaisista todella iso osa on ylipainoisia! Eniten hämmästyttää, miten jo parikymppisissä on paljon ylipainoisia. Hoikka parikymppinen alkaa olla jo harvinaisuus, vaikka omassa nuoruudessani heitä riitti. Omassa nuoruudessani 15-20 v sitten ainoastaan hoikat olisivat pukeneet festareille todella paljastavat vaatteet. Nyt napapaitoja, mikroshortseja ja muita näkyy ylipainoisillakin ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisia kotiruokia ei osata tehdä. Katson mitä muut ~25v tekee ruuaksi niin siellä on wokkeja, pastaa, salaatteja jossa paljon suolaisia juustoja... ravintoloissa syödään vähän paremmin eli majoneeseja ja uppopaistettua. Itse kartan suolaa ja rasvaa, mutta en kiellä itseltäni pullaa paistopisteiltä. Voihin tehtyjä leivoksia välttelen, esim croissantteja. En juo ikinä limsaa arkena, joskus alkoholiin sekoitettuna. Kotona kokkailen keittoja, pataruokia, puuroja, arkiruokaa. Viime viikolla tein kaalipataa, kesäkeittoa ja pinaattikeittoa, hyviä oli. BMI on 22 eli varaa on vielä mässäillä ;)
Eipä tuo kovin hyvältä vaikuta jos vedät hiilihydraatteja/sokeria, joita keho ei tarvitse, miten haluat mutta rasvaa, jota keho tarvitsee, välttelet.
Mä oikeasti jo luulin että hulluus jossa vältellään hiilihydraatteja olisi laantumassa, mutta ei...Kerrataan taas; ihmiselimistö käyttää hiilihydraatteja polttoaineena, ei rasvaa! Rasvaa kerääntyy rasvana kroppaan. Ihminen ei liho pottua, omenaa tai leipää syömällä. Ihminen lihoo juustoja, voita, pekonia ym. rasvaisia ruokia syömällä.
Ihminen käyttää rasvaa energianlähteenä. Ylimääräinen energia, myös hiilihydraatit leivästä ja perunasta varastoituvat rasvakudokseen.
Popsivat masennuslääkkeitä ja istuvat läppäri sylissä sohvalla odottamassa, että Foodora tuo mäkkiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Iltapäivälehdet julkaisevat kuvia suomalaisten festarityyleistä. Olen jo muutaman vuoden ajan katsonut kuvia järkyttyneenä: suomalaisista todella iso osa on ylipainoisia! Eniten hämmästyttää, miten jo parikymppisissä on paljon ylipainoisia. Hoikka parikymppinen alkaa olla jo harvinaisuus, vaikka omassa nuoruudessani heitä riitti. Omassa nuoruudessani 15-20 v sitten ainoastaan hoikat olisivat pukeneet festareille todella paljastavat vaatteet. Nyt napapaitoja, mikroshortseja ja muita näkyy ylipainoisillakin ihmisillä.
Tuo juuri totta. Kyllä siurin syy on ettei vaan välitetä vaikka ylipainoa onkin. Halutaan viettää vaan mukavaa helppoa elämää.
Samaa ihmettelen. Itse olen s kokoa ja olen suurinpiirtein saman kokoinen kuin yläasteella. Moni samanikäinen on kuin tankki. Ikävä sanoa mutta varmaan syynä laiskuus ja jatkuva herkuttelu. Vedetään koko ajan karkkia ja sipsiä ja tähän päälle hidas aineenvaihdunta. Terve kroppa ei ole lihava!
N26
Karkkia. Energiajuomia ja limuja. Hampurilaisia.
Varmaan tässä järjestyksessä. Karkkia syödään tosi paljon. Siitä on tullut ihan arkipäiväistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on enemmän tuo syöminen/juominen kuin liikunnan vähyys. Nimittäin aikamoisen määrän saa liikkua, että saa kaloreita kulumaan esim. sokerisen energiajuoman verran. Ihminen kuitenkin kuluttaa aika paljon energiaa pelkällä olemassaolollaan, etenkin kasvava teini. Sokeria nykyään on niin paljon joka paikassa, että sitä tulee ihan liikaa kun ottaa kaikki napostelut huomioon.
Liikunta nopeuttaa aineenvaihduntaa, jolloin kuluttaa levossakin enemmän.
Vaikutus on marginaalinen, ellet ole huippu-urheilija ja urheile 8 tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Jengi vetää prosessointua paskaa sekä energiajuomia ja siinä se syy on. Lopettakaa jumalauta niiden valmisruokien syönti ja alkakaa tehdä alusta alkaen itse ruokanne sekä leipokaa leipänne. Siinä säästyy rahaa ja vaa'an paristot. Ruoka ei ole vielä edes kallista ja sanon näin vaikka olen itsekin kelan minimituilla, silti on varaa syödä jopa kalaa 2-3krt viikossa.
No ei millään pahalla, mutta kelarottana sulla ei varmaan ole päivisin muuta tekemistä, niin jaksaa sitten laittaa sitä ruokaakin monta kertaa päivässä. Itse opiskelen, käyn töissä ja päälle liikuntaharrastus. Ei ole aikaa, eikä jaksa.
Epämääräiset juomat, kuten energiajuomat, limonadit, pikaruoka, makeiset, psyykenlääkkeet, liikkumattomuus. Ei se mitään rakettitiedettä ole, jokainen tajuaa missä mättää jos lihoo.