Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Syövätkö jotain erilaista kuin ennen?

Vierailija
19.06.2022 |

Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Ei 2010-luvun alkupuolella nuoret olleet noin pyöreässä kunnossa, suurin osa parikymppisistä oli hoikkia. Syövätkö nykynuoret jotain sellaista, mitä ei vielä n. 10 v sitten syöty?

Kommentit (554)

Vierailija
241/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä luulen, että jos näitten "luonnostaan hoikkien, jotka voi syödä mitä vaan" ja lihavien ruokavalioita ja käsitystä ruuan terveellisyydestä tarkasteltaisiin, kävisi ilmi että iso osa hyvägeenisistä myös söisi terveellisemmin ja heille "epäterveellinen ruoka" ja "syön paljon herkkuja" tarkoittaa eri asiaa kuin lihavalle. Kun aika isolta osin ne ruokailutavat on myös opittuja tapoja. Ei koske kaikkia, koska kyllähän ne geenit ja suolistofloorakin vaikuttaa, mutta joka tapauksessa kyse on kokonaisuudesta, sekä geenien että ympäristötekijöiden yhteisvaikutuksesta.

Luulisin, että kalorimäärä myös vaikuttaa aika paljon. Vaikka söisi "terveellisesti", voivat määrät olla valtavia ja siihen kylkeen vielä monta pientä välipalaa. Ja erikseen herkkupäivä, jolloin mässätään hulluna. Itse syön kirjaimellisesti joka päivä karkkipussin, jäätelöä tai keksejä. Ehkä syön muuten sitten niukemman puoleisesti, kun pysyn normaalipainoisena. Enkä noudata mitään ruoka-aikoja, vaan syön kun huvittaa.

No se on just niin, helposti hoikkana pysyvillä ehkä se kylläisyyden säätely toimii jotenkin paremmin ja sopivat ruokamäärät tulee ihan luonnostaan. Ja jos on terveelliseen ruokaan koko ikänsä tottunut niin se tuntuu vaan normaalilta, verrattuna niihin jotka joutuu aikuisena opettelemaan. Kylläisyyden säätelyyn tosin varmaan ne geenit ja suolistofloora vaikuttaa ihan selvästi.

Vierailija
242/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut opiskelemaan lähteneistä nuorista, että kaupungin tarjonta lihottaa. Maaseudulla ei ole pikaruokapaikkoja ja pubeja, kaupungissa joka nurkalla jotain rasvasokerimättöä tarjolla ja bussilla suhataan joka paikkaan.

Erittäin hyvä huomio. Kun yleinen stereotypia on pulskat maalaiset ja elegantin sutjakat cityihmiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut että nuoret nykyään olisi muka lihavampia.

Katsopa 70-luvun koulukuva. Ei niissä ole yhtäkään tosi lihavaa ja ehkä pari hiukan muita pyöreämpää, mutta hekin olisivat nykymittapuun mukaan tavallisia.

Silloin oltiin nuorina oikeastaan järkyttävän laihoja eikä sitä pidetty minään ongelmana.

Vierailija
244/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä luulen, että jos näitten "luonnostaan hoikkien, jotka voi syödä mitä vaan" ja lihavien ruokavalioita ja käsitystä ruuan terveellisyydestä tarkasteltaisiin, kävisi ilmi että iso osa hyvägeenisistä myös söisi terveellisemmin ja heille "epäterveellinen ruoka" ja "syön paljon herkkuja" tarkoittaa eri asiaa kuin lihavalle. Kun aika isolta osin ne ruokailutavat on myös opittuja tapoja. Ei koske kaikkia, koska kyllähän ne geenit ja suolistofloorakin vaikuttaa, mutta joka tapauksessa kyse on kokonaisuudesta, sekä geenien että ympäristötekijöiden yhteisvaikutuksesta.

Luulisin, että kalorimäärä myös vaikuttaa aika paljon. Vaikka söisi "terveellisesti", voivat määrät olla valtavia ja siihen kylkeen vielä monta pientä välipalaa. Ja erikseen herkkupäivä, jolloin mässätään hulluna. Itse syön kirjaimellisesti joka päivä karkkipussin, jäätelöä tai keksejä. Ehkä syön muuten sitten niukemman puoleisesti, kun pysyn normaalipainoisena. Enkä noudata mitään ruoka-aikoja, vaan syön kun huvittaa.

No se on just niin, helposti hoikkana pysyvillä ehkä se kylläisyyden säätely toimii jotenkin paremmin ja sopivat ruokamäärät tulee ihan luonnostaan. Ja jos on terveelliseen ruokaan koko ikänsä tottunut niin se tuntuu vaan normaalilta, verrattuna niihin jotka joutuu aikuisena opettelemaan. Kylläisyyden säätelyyn tosin varmaan ne geenit ja suolistofloora vaikuttaa ihan selvästi.

Kylläisyyden säätelystä onkin joitain tutkimuksia, joissa todellakin osoitettiin todeksi tuo, kuinka säätelykeskus voidaan 'pilata' syömällä väärin ja etenkin n.k. jojoilemalla.

Viisainta olisi opetella aivan alkeista, (vaikka ylökirjoittaen) se syöminen, saadut kalorit ja hiilarit sekä säännöllinen ruokailu.

Vierailija
245/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei 2010-luvun alkupuolella nuoret olleet noin pyöreässä kunnossa, suurin osa parikymppisistä oli hoikkia. Syövätkö nykynuoret jotain sellaista, mitä ei vielä n. 10 v sitten syöty?"

Oikeesti? :D Olen ollut teini 2000-luvun alussa ja kaikki oli läskejä. Että kyllä tää "nykyaika" on omassa päässäsi.

Tietysti nykyään näkee erilaisia kroppia enemmän kun on somet ja muut, mutta enemmän on ollut vallallaan kulttuuri jossa pitää koko ajan vahtia että kroppa näyttää hyvältä. Nuoret käyvät salilla yms enemmän kuin koskaan aiemmin.

Ja samaa pashkaa syödään yhä kuin 20 v sitten.

Ysärillä taasen ylipainoisia nuoria oli ehkä kaksi koulua kohden. Näin muistan oman nuoruuden, ja koulukuvatkin siitä kertpvat. Ei meidän luokalla ollut ketään ylipainoista, ei yläasteella eikä lukiossa.

Ysäristä on 30 vuotta aikaa ja pitkä nousukausi... Aika moni asia on muuttunut kulutustottumuksissa: esim. vaatteita ei enää myy "Simo vaatehuoneelta, Hei!" vaan pikamuotifirmat.

Vierailija
246/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kun minun ylipainoon taipuvaisia kavereita seuraa niin kyllä he käy useammin syömässä ravintoloissa ja erityisesti pikaruokapaikoissa, herkkuja menee isompia annoksia ja useammin, juomana limuja tai mehuja ja kaapissa esim sokeroituja jugurtteja ja muroja maustamattomien sijaan, napostellaan.

Vaikka meidänkin perheessä joskus syödään mäkkärissä, herkutellaan jne, mutta noista pienistä jutuista helposti kertyy niitä ylimääräisiä kaloreita. Ei se pelkästään geeneistä ole kiinni. Meidän isovanhempia kun katsoo niin ihan saman painoisia ovat, mutta meidän vanhemmissa sen eron jo huomaa, ja heiltä se on varmasti lapsillekin periytynyt.

Vierailija
247/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tilaa tehdä ruokaa. Ainoastaan mikrouunille on keittiötasolla tilaa. Joten se on lihiksiä ja hamppareita sitten.

Niin justiinsa. Sulla ei ole elämässä mitään muuta vaihtoehtoa nyt kuin syödä vain lihiksiä ja hamppareita. Nyt nopsaan kipi kapi hakemaan 10 kpl säkki halvimpia mättölihiksiä ja halvimpia pirkka purilaisia muovikassillinen. Tätä toistat joka päivä 10 vuoden ajan, niin saat täydellisen vartalon. Pidät vielä verhot kiinni ja yrität minimoida kaiken liikkumisen kodin ulkopuolella. Menestystarina on valmis 

ei ole monilla muillakaan tilaa ruoanlaittoon,se on nämä nykyiset keittiötilat sellaisia. Ja vastasin vain kysymykseen ei siitä tarvi nyt tuollalailla pillastua vai onko verensokerit alhaalla..

Ei tässä ole yhtään pillastunut. Lähinnä hämmästelin vain perustelujen ala-arvoisuutta sille, että ei voida mukamas syödä terveellisesti vaan on pakko vetää jotain hötöshittiä tuplamäärät kulutukseen nähden. 

mulle riittää lihis päivässä. Juomat erikseen. Oon aina ollut liikuntaa harrastava nyt on vain kaikki nivelet jo sökönä niin näin 60v pystyn enää pyörällä liikkumaan. Silti ajan päivittäin,pisimmillään 10-20 kilsaa. Eipä tipu paino kiloakaan. Ennen vedin vielä puoli triathlonia enkä laihtunut silläkään. Älä sä selitä mulle liikunnasta tai syömisestä mitään lapsi..

Vierailija
248/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei 2010-luvun alkupuolella nuoret olleet noin pyöreässä kunnossa, suurin osa parikymppisistä oli hoikkia. Syövätkö nykynuoret jotain sellaista, mitä ei vielä n. 10 v sitten syöty?"

Oikeesti? :D Olen ollut teini 2000-luvun alussa ja kaikki oli läskejä. Että kyllä tää "nykyaika" on omassa päässäsi.

Tietysti nykyään näkee erilaisia kroppia enemmän kun on somet ja muut, mutta enemmän on ollut vallallaan kulttuuri jossa pitää koko ajan vahtia että kroppa näyttää hyvältä. Nuoret käyvät salilla yms enemmän kuin koskaan aiemmin.

Ysärillä taasen ylipainoisia nuoria oli ehkä kaksi koulua kohden. Näin muistan oman nuoruuden, ja koulukuvatkin siitä kertpvat. Ei meidän luokalla ollut ketään ylipainoista, ei yläasteella eikä lukiossa.

Ysäriin kun vertaa niin ihan kaikki on lihavampia. Ja samat syyt on ihan kaiken ikäisten lihomisen taustalla: entistä vähemmän tarvetta liikkumiseen arjessa ja entistä suurempi tarjonta kaikkea epäterveellistä ruokaa, herkkuja ja limuja, suhteessa halvemmalla hinnalla.

Vierailija
249/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla naisilla alamaha pömpöttää? Ei 2000-luvun alkupuolella ollut yleistä tuollainen.

Vierailija
250/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret naiset on suurin käyttäjökunta woltin ja foodoran asiakkaissa. Kotiin tilataan isoja annoksia jopa 2-3 kertaa päivässä.

Vierailija
251/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaleja ihmisiä näkyy hyvin vähän. Joko porukka on yli-intoisia urheilijoita (itse kuulun näihin, ei sekään aina kovin terveellistä ole, varsinkin jos se menee myös kaiken syödyn ruoan kyttäämiseen), tai sitten ylilihavia. Ylilihavilla tutuillani vaikuttaa olevan sellainen kompleksi ruokaan, että pakko syödä mahdollisimman rasvaista ja liikaa, jos esimerkiksi mennään ravintolaan syömään. Sillä mättämisellä sitten kehuskellaan. Ja samaa tehdään kotona.

Liikasyömiseen pitäisi suhtautua samoin kuin muihinkin addiktioihin.

Vierailija
252/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yleistähän tuo lihominen parikymppisillä on. Liikuntaharrastukset vähenee mutta ruokavalio pysyy samana, ja arki on varmaan harvalla niin kuormittavaa että hoikkana pysyminen olisi helppoa.

Olen 27 ja BMI 19, ollut aina. Syynä hyvät geenit ja aktiivinen arki, syön vieläpä aika epäterveellisesti eli paljon kovaa rasvaa. Usein joutuu selittämään muille miksi olen niin hoikka. Hoikkien aikuisten oletetaan olevan jotain himo hiihtäjä-maraton-triathlonisteja, vaikka vapaa-aika kuluu kävelylenkeillä. Ei kestävyysurheilussa mitään vikaa ole, mutta kertoo nykytilanteesta varmaan jotain kun hoikka on epänormaali

Kaikkien kyllä kannattaisi pyrkiä normaalipainoon. Omassa lähipiirissä jo nuoret aikuiset valittaa polvi- ja selkävaivoja jotka 90% varmuudella helpottaisi liikunnan ja laihtumisen myötä. Tätähän ei saa missään nimessä sanoa ääneen tai leimataan läskivihaajaksi. Meidän keho on tehty liikkumaan, todella surullista miten huonoon kuntoon ihmiset itsensä päästävät. Seuratkaa hetki pieniä lapsia miten he juoksevat ja hyppivät ja kokeilkaa pystyttekö vielä samaan.

Siis henkilö jolla on "hyvät geenit" arvostelee niitä joilla ei ole. Kiva. Mä liikun rankasti 6 x 1 h viikossa, ja lisäksi kävelen n. 10 000 askelta. Syön niin terveellisesti kuin vain osaan, paljon tuoreita kasviksia, proteiinia, rasvaa. Ei prosessoitua, pikaruokaa, herkkuja. Hyvin vähän alkoholia. Lasken kaloreita ja kokeilen eri määriä, että mikä toimisi mulla. Silti vyötäröllä on ylimääräistä ja jenkkakahvat ilmestyivät pakollisen hormonilääkityksen aloittamisen jälkeen. Ei siinä "aktiivinen arki" auta, kun ei auta edes tavoitteellinen treenaaminen ja ravintoterapeutin laatiman ruokavalion noudattaminen pilkulleen.

Syöt liikaa. Otat välittömästi pois kaloreista 1/3, niin "yllättäen" rapamaha ja jenkkakahvat häviävät.

Ei voi määräänsä enempää vähentää. Punnitsen kaiken syömäni ja noudatan minulle tehtyä ohjelmaa. Jatkan toki työntekoa. Pointtina on se että ei se kaikille tule vaivatta.

Siitä mitä ei voi määräänsä enempää vähentää. Jos sulla on rasvaa kehossa, niin siellä on ihan tarpeeksi vararavintoa. 1 200 kaloria, vitamiinit ja rasvat ja aminohapot. Tätä vedet 4 kk, niin olet uusi ihminen. 

Tuolla syömisellä ei sitten vaan treenata ollenkaan. Ei ole muuten kiva tunne, kun pyörälenkillä täydessä vauhdissa mustenee silmissä. Sain jarrutettua, enkä kaatunut, mutta sen jälkeen en ole mitään kitudieettejä harrastanut. Lääkärikin totesi, ettei kannata muutamasta ylikilosta stressata, jos maratonilla tulee maaliin 4,5 tunnissa. Tänä kesänä kokeilen uutena lajina triathlonia. Voivat sitten katsojat kauhistella, että miten tuo valas on saanut itsensä ahdettua märkäpukuun :).

Kyllä pystyy treenata hyvin. Juju on siinä, että tehdään tiukka 20-30 minuutin kuntosalitreeni. Tämän treenin ympärille luodaan anabolinen kalori-ikkuna, jona aikana energiaa riittää tuon setin läpi käymiseen, sekä jonkinlaiseen lihaskasvuun. Tällöin on mahdollista jopa kasvattaa lihasmassaan 1 200 kalorin dieetin aikana. Puolet päivän kaloreista nautitaan siis ennen ja jälkeen treenin. Rasvan lisäpolttoa tehostetaan rentouttavilla kävelyillä, ei maraton juoksuilla tai raastavilla pyörälenkeillä. 

Vierailija
253/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka luokalla oli yksi lihava poika ja tyttö.

Vierailija
254/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en oo kyllä huomannu et nuoret ois lihavia, normeja tai laihoja suurin osa ainakin keravalla mihin törmään ulkona päivittäin.

Lihasten puute niitä vaivaa kun on vaan laihoja ja tikku kädet.

Vierailija
255/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla naisilla alamaha pömpöttää? Ei 2000-luvun alkupuolella ollut yleistä tuollainen.

Höpsistä, etkö muista tuota aikaa lainkaan? Tosi matalat strech-farkut olivat muotia, ja tytöt vetivät pienimmän mahdollisen päälle menevän koon päällensä, niin että jenkkakahvat vyöryivät vyötärökaistaleen ylitse. Oli tosi tökerön näköistä :D

Toki nykyään lihavuus on yleistynyt vieläkin enemmän, mutta ei pelkästään nuorilla vaan ihan kaiken ikäisillä.

Vierailija
256/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennus, joka voi johtua vaikka väkivallasta, kiusaamisesta, aivokemiat menevät vikaan, aiheuttaa ahmimista, väsymystä.

Tämä. Ja se, että sitä masennusta "hoidetaan" julkisella sektorilla ainoastaan lääkkeillä. Ts. lääkehoito on ehtona kaikelle muulle.

Oma nuori lihoi 30kg lääkehoidon aloituksen jälkeen. Koko ajan vain hoettiin jostain ruokaympyrästä jne, vaikka ruokailuissa ei ollut mitään muutosta (asui edelleen kotona). Jotenkin tuo lääke vaikutti kylläisyyshormonin toimintaan ja aineenvaihduntaan niin, että lopputulema oli tuo. Sanoi itsekin, että ei olisi koko lääkitystä aloittanut, jos olisi tiennyt. Lääkehoidon lopetuksen jälkeen on vaivalla saanut muutaman kilon pois, mutta vuosien urakka edessä.

Jos kiloja tulee niin jokin mikä monilla lähtee on sek. halut. Lääkärit pitävät sitten hoitovastaisena ja kas kun ei yhteiskuntavastaisena jos ihminen haluaa säilyttää vyötärönsä ja makuukamarielämänsä. Noiden lääkäreiden mielestä nämä ovat pikkujuttuja.

Tai halut palaavat kun keho tottuu lääkkeeseen ja ei mikään lääke kuulemma lihotakaan. Ei puhettakaan että osa ihmisen onnellisuuden kokemusta on normaalisti toimiva normaalipainoinen keho.

Vierailija
257/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat lihoneet ja rumentuneet. Suomen kansa on rumaa ja lihavaa. Olen matkustellut paljon ja täytyy sanoa, että missään ei näy tällaisia läskejä kuin täällä. USA tietty erikseen, siellä en ole käynyt.

Näkyy paljon muuallakin, eihän Suomi ole edes kärkitasoa lihavuudessa. Esimerkiksi Italiassa ja Kreikassa ihmiset on keskimäärin paljon lihavampia varsinkin lapset ja nuoret.

Suomi on Euroopan kolmanneksi lihavin kansa. Ja ellei jo lihavinkin.

Vierailija
258/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön suolaista ja rasvaista ruokaa, mutta 2-3 krt päivässä ja syön usein hapankaalta tms. ruoan kanssa. Aamut pätkäpaastoilen kahvilla ja maustamattomalla teellä ja päivät teen fyysistä työtä. Paino on lähtenyt ihan kunnolla putoamaan. Joskus herkutellaankin noutoruoalla, mutta ei joka viikko.

Vierailija
259/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuvat ahtamassa toisessa kädellä ruokaa suuhun ja toisella räpeltävät puhelinta. Kohta vasta turpoavatkin kun sekin vähän liikkuminen mitä ovat ennen joutuneet tekemään on nyt korvattu sähköpotkulaudoilla ettei vahingossakaan joudu näkemään itsensä liikuttamiseksi senkään vertaa vaivaa.

Vierailija
260/554 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syömme kaiken maailman ihmettelijöitä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi