Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Syövätkö jotain erilaista kuin ennen?
Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Ei 2010-luvun alkupuolella nuoret olleet noin pyöreässä kunnossa, suurin osa parikymppisistä oli hoikkia. Syövätkö nykynuoret jotain sellaista, mitä ei vielä n. 10 v sitten syöty?
Kommentit (554)
Hauska. Keskustelussa oli eräs vanhus, keski-ikäinen ja nuori. Itse olin se keski-ikäinen näistä.
Haettiin armeijassa otetut ryhmäkuvat esille ja esiteltiin niitä toisillemme.
Vanhuksen ryhmäkuvassa oli nelisenkymmentä sotilasta, KAIKKI tikkulaihoja siis kirjaimellisesti tikkumaisen laihoja. Se oli aivan uskomaton kuva. Yhtään edes vähän lihavaa ei ollut koko kuvassa.
Sitten katsottiin minun armeijakuvaa. Voisi sanoa, että sellaisia tikkulaihoja kuvassa oli muutama. Loput oli jo hieman pyöreämpiä mutta ei kuitenkaan vielä lihavia. Mukana oli myös se pari oikeasti lihavaa.
Sitten katsottiin sitä uusinta uutta. Tuon vasta armeijasta päässeen ryhmäkuvaa. Järkytys oli suuri. Joka ikinen kuvalla oleva oli pullaposkinen "murmeli". Ensinnäkään kuvassa edes ollut enää kuin sen kymmenen sotilasta. Jokaikinen oli leveydeltään vähintään tuplasti verrattuna siihen "tikkulaihaan". Eli joka ainoa oli ellei vähän pyöreä niin sitten todella paljon enemmän pyöreä. Yhtään tikkulaihaa ei enää ollut ja ne oikeasti lihavat oli siis lihavia! Tuossa parikymmentä vuotta vanhemmassakin kuvassa ne kaikkein lihavimmat oli yhtä "laihoja" kuin "normaali painoiset" on nykyisin.
Voidaan siis päätellä, että tuho ei ole alkanut viimeiseen pariin kymmeneen vuoteen. Se oli jo käynnissä parikymmentä vuotta sitten kun minä itse olin nuori. Nyt vasta tulokset näkyy räikeästi. Oli syy sitten ihan mikä tahansa.
Voi olla sekin, että nykyään kyylätään ja kommentoidaan heti, jos vähän pistää silmään. Saattaa aiheuttaa psyykessä kaikenlaista, jopa lohtusyömistä. Ja sitten sanotaan, että ei saa ottaa itseensä. Pitää ottaa itseään niskasta kiinni, koska ei ne muut sitä ylimääräistä ruokaa lapa suusta sisään. Niin ei, ei suoraan. Mutta epäsuorasti kyllä. Vaikka miten ajattelee, että ne kommentit tulevat vain kommentoijan omien sielun syövereiden pahasta olosta, mutta kyllä se sattuu. Ei kukaan paapomista halua, mutta suoranainen w:ttuilu voisi kyllä jäädä tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Hauska. Keskustelussa oli eräs vanhus, keski-ikäinen ja nuori. Itse olin se keski-ikäinen näistä.
Vanhuksen ryhmäkuvassa oli nelisenkymmentä sotilasta, KAIKKI tikkulaihoja siis kirjaimellisesti tikkumaisen laihoja. Se oli aivan uskomaton kuva. Yhtään edes vähän lihavaa ei ollut koko kuvassa.
Sitten katsottiin minun armeijakuvaa. Voisi sanoa, että sellaisia tikkulaihoja kuvassa oli muutama. Loput oli jo hieman pyöreämpiä mutta ei kuitenkaan vielä lihavia. Mukana oli myös se pari oikeasti lihavaa.
Sitten katsottiin sitä uusinta uutta. Tuon vasta armeijasta päässeen ryhmäkuvaa. Järkytys oli suuri. Joka ikinen kuvalla oleva oli pullaposkinen "murmeli". Ensinnäkään kuvassa edes ollut enää kuin sen kymmenen sotilasta. Jokaikinen oli leveydeltään vähintään tuplasti verrattuna siihen "tikkulaihaan". Eli joka ainoa oli ellei vähän pyöreä niin sitten todella paljon enemmän pyöreä. Yhtään tikkulaihaa ei enää ollut ja ne oikeasti lihavat oli siis lihavia! Tuossa parikymmentä vuotta vanhemmassakin kuvassa ne kaikkein lihavimmat oli yhtä "laihoja" kuin "normaali painoiset" on nykyisin.
Voidaan siis päätellä, että tuho ei ole alkanut viimeiseen pariin kymmeneen vuoteen. Se oli jo käynnissä parikymmentä vuotta sitten kun minä itse olin nuori. Nyt vasta tulokset näkyy räikeästi. Oli syy sitten ihan mikä tahansa.
Se on se hyvinvointi. Kohta sitä ei enää ole ja nähdään taas tikkulaihoja. Jos tuo naapurin setä innostuu entisestään. Kai se sitten on taas hyvin.
Alkoholi on ainakin aina lihottanut mua.
Täh? Minusta 90-luvun nuoret oli hoikkia ja 2010-luvulla paljon pullukampia. Ei ole tullut mieleenkään, että 2010-luvulta tähän päivään olisi suurikin muutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se hyvinvointi. Kohta sitä ei enää ole ja nähdään taas tikkulaihoja. Jos tuo naapurin setä innostuu entisestään. Kai se sitten on taas hyvin.
Ei todellakaan ole mikään haitta tälle kansalle pieni elintason lasku, jos sillä saa kropat kuosiin. Todennäköisesti sen kuosin jälkeen tulee kuosiin montaa muutakin asiaa, kuten mieli. Terve keho, terve mieli.
En kuitenkaan ottanut kantaa syihin. En minä tiedä mikä on muuttunut. Mutta valokuvat jotka oli otettu about 20-vuoden välein toisistaan kertoi kyllä karua tarinaa. JOTAIN on muuttunut ja se muutos on alkanut itse asiassa jo aikaisemmin kuin mitä nyt kuvitellaan. Jostain syystä suomalainen sotilas on ollut todella "hyvän näköinen" joskus 1980-luvulla vielä. 2000-luvulla oli jo selkeä muutos siihen nähden ja varsinkin 2020 kuva oli oikeasti järkytys! Voisi edes kuvitella, että niin huonokuntoiset ihmiset tätä maata enää mitenkään pystyy puolustamaan. Sanoin valokuvissa pisti silmään, että miehistön määrä oli aina puolet vähemmän kuvien välillä. 40 -> 20 -> 10.
Suurin osa nuorista on someriippuvaisia. Päivät rötkötetään jossain nenä ruudussa ja napostellaan karkkia ja lipitetään energiajuomia. Ei mikään ihme että painoa kertyy.
Olisi kyllä hauska tehdä kokeilu, että alkaisi syödä taas niin kuin 80-90-luvun mummolassa syötiin.
Läskisoosia (tai jotain muuta lihakastiketta), perunoita, punajuurta, pikkelsiä. Voita leivän päälle. Maitoa. Lettuja, ruusupullia. Saunassa pieni lasipullo sokerista jaffaa. Itse tehtyjä mehuja. Raparperikiisseliä ja muita kiisselejä.
Mitä tapahtuisi lihavuudelle ja terveydelle? Noita "mummolan ruokia" parjataan kovasti epäterveellisiksi, mutta oudointa on, että tuolloin kukaan ei ollut lihava, eikä masentunut.
Eikä tuolloinkaan kyllä millään soutulaitteilla soudeltu eikä lenkeillä rehkitty. Ihan autolla mentiin (konttori)töihin niin kuin tänäkin päivänä.
-Lisääntynyt erittäin epäteveellisten siemenoljyjen, kuten rypsiöljyn ja rapsiöljyn käytön lisääntryminen! Uskomattoman vielä jopa nykyisen helposti hankittavan tiedon aikakaudella, tosissaan uskoo että rypsi-ja rapsiölkyt ovat terveellisiä, vaikka todellisuudessa ne eivät lainkaan sovellu ihmisravinnoksi!
-Lisääntynyt jalostettujen vegaanituotteiden käyttö!
-Lisääntynyt höttöhiilareiden ja yleensä hiilihydrattien käyttö!
Kaikki tämä runsas "pehmeiden" monityydyttämättömien kasvisrasvojen ja hiilihydraattien käyttö, lisää sekä ylläpitää kehossa jatkuvaa tulehdustilaa, joka tuo mukanaan metabolisen oireyhtymän ja insuliiniresistenssin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika yleistähän tuo lihominen parikymppisillä on. Liikuntaharrastukset vähenee mutta ruokavalio pysyy samana, ja arki on varmaan harvalla niin kuormittavaa että hoikkana pysyminen olisi helppoa.
Olen 27 ja BMI 19, ollut aina. Syynä hyvät geenit ja aktiivinen arki, syön vieläpä aika epäterveellisesti eli paljon kovaa rasvaa. Usein joutuu selittämään muille miksi olen niin hoikka. Hoikkien aikuisten oletetaan olevan jotain himo hiihtäjä-maraton-triathlonisteja, vaikka vapaa-aika kuluu kävelylenkeillä. Ei kestävyysurheilussa mitään vikaa ole, mutta kertoo nykytilanteesta varmaan jotain kun hoikka on epänormaali
Kaikkien kyllä kannattaisi pyrkiä normaalipainoon. Omassa lähipiirissä jo nuoret aikuiset valittaa polvi- ja selkävaivoja jotka 90% varmuudella helpottaisi liikunnan ja laihtumisen myötä. Tätähän ei saa missään nimessä sanoa ääneen tai leimataan läskivihaajaksi. Meidän keho on tehty liikkumaan, todella surullista miten huonoon kuntoon ihmiset itsensä päästävät. Seuratkaa hetki pieniä lapsia miten he juoksevat ja hyppivät ja kokeilkaa pystyttekö vielä samaan.Siis henkilö jolla on "hyvät geenit" arvostelee niitä joilla ei ole. Kiva. Mä liikun rankasti 6 x 1 h viikossa, ja lisäksi kävelen n. 10 000 askelta. Syön niin terveellisesti kuin vain osaan, paljon tuoreita kasviksia, proteiinia, rasvaa. Ei prosessoitua, pikaruokaa, herkkuja. Hyvin vähän alkoholia. Lasken kaloreita ja kokeilen eri määriä, että mikä toimisi mulla. Silti vyötäröllä on ylimääräistä ja jenkkakahvat ilmestyivät pakollisen hormonilääkityksen aloittamisen jälkeen. Ei siinä "aktiivinen arki" auta, kun ei auta edes tavoitteellinen treenaaminen ja ravintoterapeutin laatiman ruokavalion noudattaminen pilkulleen.
Syöt liikaa. Otat välittömästi pois kaloreista 1/3, niin "yllättäen" rapamaha ja jenkkakahvat häviävät.
Ei voi määräänsä enempää vähentää. Punnitsen kaiken syömäni ja noudatan minulle tehtyä ohjelmaa. Jatkan toki työntekoa. Pointtina on se että ei se kaikille tule vaivatta.
Siitä mitä ei voi määräänsä enempää vähentää. Jos sulla on rasvaa kehossa, niin siellä on ihan tarpeeksi vararavintoa. 1 200 kaloria, vitamiinit ja rasvat ja aminohapot. Tätä vedet 4 kk, niin olet uusi ihminen.
Tuolla syömisellä ei sitten vaan treenata ollenkaan. Ei ole muuten kiva tunne, kun pyörälenkillä täydessä vauhdissa mustenee silmissä. Sain jarrutettua, enkä kaatunut, mutta sen jälkeen en ole mitään kitudieettejä harrastanut. Lääkärikin totesi, ettei kannata muutamasta ylikilosta stressata, jos maratonilla tulee maaliin 4,5 tunnissa. Tänä kesänä kokeilen uutena lajina triathlonia. Voivat sitten katsojat kauhistella, että miten tuo valas on saanut itsensä ahdettua märkäpukuun :).
Kyllä pystyy treenata hyvin. Juju on siinä, että tehdään tiukka 20-30 minuutin kuntosalitreeni. Tämän treenin ympärille luodaan anabolinen kalori-ikkuna, jona aikana energiaa riittää tuon setin läpi käymiseen, sekä jonkinlaiseen lihaskasvuun. Tällöin on mahdollista jopa kasvattaa lihasmassaan 1 200 kalorin dieetin aikana. Puolet päivän kaloreista nautitaan siis ennen ja jälkeen treenin. Rasvan lisäpolttoa tehostetaan rentouttavilla kävelyillä, ei maraton juoksuilla tai raastavilla pyörälenkeillä.
Kaikki tyylillään. Mä lähden mielummin parin tunnin pyörälenkille ja syön vaikka jätskin matkan varrella, kun elän jossain anabolisessa kalori-ikkunassa.
Kiva lukea tällaista kun 40-50v. tantat täällä arvostelee nuorten kroppia. Itse olen huomannut päinvastaisen ilmiön, mielestäni nykynuoret ovat laihempia kuin 80-90-luvun nuoret. Tietenkin elintason nousun myötä olemme normaalikokoisia verrattuna nälkää nähneisiin isovanhempiimme, mutta keski-ikäiset ovat ne, jotka syövät itsekkäästi lihaa ja omaavat isot mahat.
T.n25v. 169cm 57kg.
Vierailija kirjoitti:
ITSEKURIN JA ISEKONTROLLIN PUUTE. USKOKAA JO.
Täytyypä sanoa, että en usko. Ei ihmisen perusluonne ole mihinkään muuttunut. Ajatteletko, että esim. kultaisella 60-luvulla ihmiset olivat hoikkia, koska heillä oli enemmän itsekuria? Ei, vaan ruokaa ei ollut niin helpolla saatavilla joka puolella, eikä varsinkaan herkkuja. Jos heillä olisi ollut joka lähikioski ja -kauppa täynnä 500 g karkkipusseja, 1,5 l limupulloja, pizzoja, sipsejä, smoothieita ja makukahveja, niin halvalla että kuka tahansa voi niitä ostaa - niin totta vie he olisivat ostaneet! Ei todellakaan olisi tyydytty syömään vain kiltisti perunaa ja ruskeaa kastiketta päivästä toiseen.
Otetaanpa keskivertoinen ihminen miltä tahansa aikakaudelta - vuodelta 100, 1500, 1800 tai 1960 - jos hänellä on mahdollisuus syödä milloin tahansa erittäin pienellä vaivalla, valikoiden valtavasta valikoimasta hyvänmakuisia ruokia ja herkkuja, niin hänhän syö. Ja lihoo.
Nuoret naiset alkavat lihoa järkyttävästi. Kyllä on tulevaisuudessa tilausta lihavuusleikkauksille. Valtava yhteiskunnallinen ja
terveysongelma. Muistan, kun koulussa oli yksi tyttö, jonka reidet hankasi yhteen ja mietin, että miten tuo on mahdollista. Katsokaa nyt ympärille!
Vierailija kirjoitti:
Istuvat ahtamassa toisessa kädellä ruokaa suuhun ja toisella räpeltävät puhelinta. Kohta vasta turpoavatkin kun sekin vähän liikkuminen mitä ovat ennen joutuneet tekemään on nyt korvattu sähköpotkulaudoilla ettei vahingossakaan joudu näkemään itsensä liikuttamiseksi senkään vertaa vaivaa.
Seuraavaksi nuorille tarjotaan varmaan istuma-asennossa liikkumista, niin kuin amerikkalaisissa ostareissa on pieniä ohjattavia kärryjä, joilla ylipainoinen voi liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Lisäaineet. Energiajuomat. Siirapit ja kaikki vegaaniset keinotekoiset ruoat.
No en nyt vegaaniutta lähtisi syyttämään ylipaino-ongelmasta.
Vegaaneja on ensinnäkin alle 1% väestöstä ja brittitutkimuksen mukaan aikuiset vegaanit painaa keskimäärin noin 5 kiloa vähemmän kuin sekasyöjät. Jokainen tuntemani vegaani on normaalipainoinen/hoikka.
Toki osa vegaaniruuasta on samanlaista keinotekoista moskaa kuin osa muutkin valmisruuat ja niitä toki syö muutkin kuin vegaanit.
Insuliiniresistenssi kirjoitti:
-Lisääntynyt erittäin epäteveellisten siemenoljyjen, kuten rypsiöljyn ja rapsiöljyn käytön lisääntryminen! Uskomattoman vielä jopa nykyisen helposti hankittavan tiedon aikakaudella, tosissaan uskoo että rypsi-ja rapsiölkyt ovat terveellisiä, vaikka todellisuudessa ne eivät lainkaan sovellu ihmisravinnoksi!
-Lisääntynyt jalostettujen vegaanituotteiden käyttö!
-Lisääntynyt höttöhiilareiden ja yleensä hiilihydrattien käyttö!
Kaikki tämä runsas "pehmeiden" monityydyttämättömien kasvisrasvojen ja hiilihydraattien käyttö, lisää sekä ylläpitää kehossa jatkuvaa tulehdustilaa, joka tuo mukanaan metabolisen oireyhtymän ja insuliiniresistenssin!
En usko, että niin moni syö jalostettuja vegaanituotteita, että se näkyisi. Uskoisin enemmän olevan roskaruoan syönti ja ennen kaikkea limsojen juonti. Niissä on häijysti sokeria.
Hauskaa miten vegaaniruuat aiheuttaa samaan aikaan nälkiintymistä ja anoreksiaa sekä koko väestönlaajuista lihomista
Vierailija kirjoitti:
Nuoret naiset alkavat lihoa järkyttävästi. Kyllä on tulevaisuudessa tilausta lihavuusleikkauksille. Valtava yhteiskunnallinen ja
terveysongelma. Muistan, kun koulussa oli yksi tyttö, jonka reidet hankasi yhteen ja mietin, että miten tuo on mahdollista. Katsokaa nyt ympärille!
Ihan yhtälailla ne miehetkin lihoo, itseasiassa vielä enemmän kuin naiset. Jotenkin kummasti kuitenkin naisten paino on enemmän vihapuheen aiheena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terveysongelma. Muistan, kun koulussa oli yksi tyttö, jonka reidet hankasi yhteen ja mietin, että miten tuo on mahdollista. Katsokaa nyt ympärille!Ihan yhtälailla ne miehetkin lihoo, itseasiassa vielä enemmän kuin naiset. Jotenkin kummasti kuitenkin naisten paino on enemmän vihapuheen aiheena.
Etenkin nuoren naisen tehtävä on miellyttää miesten silmää. Jos ei miellytä, niin se on suorastaan henkilökohtainen loukkaus miehiä kohtaan.
Mies saa kasvattaa kaljakössiään ihan rauhassa, akkamaista syödä jotain pupunruokaa.
Passivoituminen ja huonolaatuinen ruoka. Omassa nuoruudessa ysärillä kaikki kaverini olivat normaalikokoisia, nykymittapuulla jopa hoikka. Noin 10 kaveria oli joista puolet tyttöjä.
M39